Sormiruokailu

Huvittavaa, kun poika on alkanut ääntää "mmmmmm" kun saa jotakin todella mieleistä syötävää :D Ja pelkäänpä, että kohta mennään kokonaan lusikkaboikottiin... no, sitten korvataan aamupuurot jollain sormieväsversiolla.

Meillä on alkanu viime päivinä iltaisin uppoamaan niin hirveä määrä evästä, että on varmaan kohta ottaa iltapuuro tarjontaan. En oo vielä mitään viljoja antanu, mutta josko alottas.

Vähän ohi sormiruokailun, söin tänää vähän juustoa, ja poika ei enää reagoinu! Taidan saada rueta hiljalleen lisäämään maitotuotteita omaan ruokavalioon!

Aah toinenkin maitoallergikon äiti täällä, en ole siis yksin :) meilläkin luultavasti maitoallergia. Käytiin maitoaltistuksessa ja se epäonnistui, koska tyttö ei ole neljään kuukauteen juonut tuttipullosta eikä muuten juonut lääkärissäkään. Ja ruiskulla kun antoi, kaikki syljettiin ulos. Eli mitään takeita ei maitoallergiasta ole, mutta diagnosoin sen itse ja lääkäri kyllä laittoi kelalle lappusen että saadaan sitä kallista apteekin korviketta. Tosin sitäkään ei olla vielä pystytty antamaan tästä tuttipullo-ongelmasta johtuen. Ehkä joku päivä sitten :)

On muuten hämmentävää miten hyviä maidottomia tuotteita on olemassa. Yosan kauravälipalat on ihania, samoin oatlyn mansikkajätski. Ja en osaa enää juoda kahvia ilman soijamaitoa, nam! Jos tästä jotain hyvää seurasi niin se, että löysin monia uusia herkkuja :) vaikka toki odotan että saan taas syödä maitotuotteita, varsinkin suklaata on kova ikävä.

Sori, ei kuulunut ihan tänne ketjuun tämä. Vähän innostuin :D

Munakasmuffinseja kokeiltiin tänään.. Suurin osa tais mennä lattialle, kun se oli niin kiva muussata, mutta meni siitä sentään suuhunkin osa :D

Lopetin iltapuurojen keittelyn, kun poika tuntui kyllästyneen siihen (ihmekös tuo kun aamuisinkin syödään puuroa) ja lisäksi hieman lusikkalakkoilee. Nyt menee kananmunaa eri muodoissa ja vaihtelevia hedelmiä. Hyvin maistuu! Tämän päivän "pikku" iltapala: puolikas isosta avokadosta, keitetty kananmuna, kolme siivua appelsiinia ja puolikas tomaatti. Melkein kaikki meni! Olen niin naurettavan ylpeä tuosta mun pikku ipanaisesta, joka on jo oikein taitava sormiruokailija, hauskaa pöytäseuraa eikä nirsoile mistään :)

Annoin tänään paprikaa pienelle. Enkä oikeasti sen kummempaa ajatellut, kun toinenkin tykkäsi niin kovasti. Aloin jälkikäteen miettimään,että olenpa taas ollut tyhmä. Toivottavasti ei tule nyt mitään vatsavaivoja.. Olisi pitänyt varmasti keittää..

Voi sitä paprikaa raakanakin antaa, mä oon myös antanut välillä. Toisilla tosin alkaa helposti närästää tai tulee muita mahavaivoja (aikuisillakin). Mutta eihän sitä kokeilematta tiedä.

Hyvä tietää ettei nyt tarvitse alkaa mitään suolitukoksia pelkäämään.ei meillä kovin usein ihan kotona ole paprikaakaan, nyt kun kerta oli niin päätin antaa. Ihmeen,hyvin toinen söi kyllä paprikaa, ei ole mikään muu uponnut noin hyvin.. Itsellä ei paprika aiheuta mitään, mutta sitten mies vaan ilmoitti, että kylläpä olet rohkea kun paprikaa annoit. Niinpä niin. No yöllä sen näkee kuinka käy.

Joo meilläkii kypsentämätön paprika suoraa jääkaapista on herkkuu ku on nii makiaa ja kylmää.. Ite tykkään antaa niit suippopaprikoita ku ne on jotenki miedompia

Mein äiti aina ihmettelee et mite mie annan ihan kaikkee (ei tietenkää kiellettyjä) mutta oon sanonu et niin kauan ku niistä ei tuu oireita ni kaikki vaa heti, se on suosituskii. Meillä oikein herkkua on tomaatti ja paprika, oireita ei ole myöskään tullu kananmunasta, mansikasta yms mitä ihmiset pelkää

Mansikkaa pitäiskin muistaa antaa. On vaan niin hirveen hintasta eikä minkään makusta.. Sitä pensasmustikkaa mä oon nyt päiväkaupalla Yomanda ihmetelly, ihanko tosi jo teillä sitä osataan syödä? Meidän tyttö kyllä tukehtuis sellaseen.

Kevätsipulin pienen renkulan annoin, että sais harjotella sorminäppäryyttä. Hienosti sai sen yrityksen jälkeen poimittua ja suuhun, ei näyttäny herättävän mitään tunteita. Ainiin ja sitruunaa oli pakko antaa, ku pöydällä pyöri, heh. Samoin, ei mitään reaktiota... Höh :p

Nyt on oppinut neiti poimimaan sylistä tippuneet ruoat - silloin, kun se on tarpeeksi hyvää. Uuniperuna yrteillä ja öliiviöljyllä höystettynä uppos :)

Tai siis ei uuniperuna ku uunissa paistettu peruna :'D mikä se on.. Eikö uuniperuna oo se missä on täytteitä :'D

Minnehän yksi mun viesti hävisi tuolta välistä... no, uusiksi: meillä tähän mennessä ainoa, mikä ei ole sopinut, on kiivi. Siitä alkoi pojan alahuulen ympärys punoittaa. Mansikkaa pitääkin kokeilla, pakkasesta pitäisi löytyä. Muutkin marjat on vielä kokonaan kokeilematta.

Aubrey meillä sama, pudonneet herkut löytyy sylistä uusintakäsittelyyn :)

Joo, tyttö niitä laitto yks kerrallaan Aubrey suuhun ja sitte sormilla paineli littanaks jos ei muute saanu ja sylkäs kuoret pois :) olivat melko pehmeitä.. Ehkä ihan napakat ei menis

Miekin oon laittanu tarjolle pensasmustikkaa, mutta suuhun asti ei vielä päädy. Valtavan keskittynersti niitä yrittää metsästää ja usein nyrkkiin saakin, mutta ei suuhun. Nyt alkaa selkeesti hoksata pinsettiotteen idean, muttei vielä toteutusta. :D esikoinen otti ne nyrkkiin ja puristi peukun ja etusormen välistä pihalle ja sit suuhun. :P

Mä ajattelin huomenna antaa tytölle kananmunaa maisteltavaksi. Meillä on ollut allergioita jonkun verran ja olen itsekin ollut nyt munattomalla ruokavaliolla. Nyt ajattelin kokeilla tuleeko kananmunasta jotain oireita kun ollut vähän epäselvää, että mitkä kaikki ruuat ovat allergisoivia.

Eli kysymys: miten kananmuna kannattaa tarjoilla? Varmaan keitettynä ja sormiruokana? Saahan keltuaista myös antaa? Kun se on niin kuivaa niin ei kai se voi takertua vauvan kurkkuun? :o

No meillä tein alkuun niitä munakas muffinseja mutta ihan keitettynäkin menny. Lohkoin vaan neljään osaan ni saa kiinni hyvin siitä. Ja se keltuainen on ainaki meillä se mikä enemmän maistu ja sehän on niin pehmeetä ettei se mihinkään jää kiinni. Valkuaiset luikahti ulos suusta

Onpa teitin tyttö kyllä näppärä Yomanda! En taida uskaltaa vielä ite antaa.

Kuivaluumua oon muuten antanut sellaisenaan (jos joku antaa niin muistakaa tarkistaa, että kivi todella on poistettu..) niistä tyttö tykkää! Ostin niitä, että kakkak kulkisi paremmin, mutta ei ne oo vaikuttanut siihen. Menee nyt sit jälkkärinä :D oikeen imeskelee sormista sen tahmean pois kun itse luumu on syöty.

Takaisin