Sormiruokailu

Tänään on istuttu ruokapöydän ääressä syömässä viimein ! :) neiti sai sit kurkkutikun itelle ku me muut vedettiin pizzaa :D Kurkku lensi lattialle niin monesti että lopulta se unohtuo sinne, ei menny edes lähelle omaa suuta oma-alotteisesti :D nokkamuki oli kiva, löysi itse oikean otteenkin ja vei suuhun :)

Voiko tuo lapsi jo oikeesti narista kiinteen ruuan perään?!
Heräs tänään toisilta päikkäreiltä, annoin maitoa ja yritin laskee lattialle leikkimään. Yleensä viihtyy pitkiäkin aikoja, mutta nyt ei ollut sekuntiakaan narisematta. Sylissä jotenkin viihtyi. Sit mentiin päivälliselle ja jätkä mutusteli siinä samalla kun me muutkin. Syönnin jälkeen laskin lattialle ja touhuili siellä itestään melkein tunnin!
Ollaan siis vajaa kuukaus vasta syöty kiinteitä, eikä niitä miusta vielä kamalasti mee masuun asti..

Musta tuntuu kans Tou et tytöllä on kokoajan nälkä. Nälkä ja väsy! Ei kyllä myöskään syö kovin paljoa, mikä on outoa. Maitoa kyllä syö aika reippaasti, silti narisee

Onhan se mahdollista..jos hän on jo alkanut huomata kiinteiden syömisen ja nälän yhteyden.

:) Juu, ei pitäis olettaa koskaan, ettei vauva tykkää jostain ruuasta. Makuja kun on monia, ja vauvan on varmasti helpompi niitä "hyväksyä", kun ei ole tottunut vielä mihinkään tiettyyn makumaailmaan.

Limestä puheenollen sivuun aiheesta ni ku pääsis joskus maistamaa jotai limeä suoraan puusta floridassa esim. ku monesti tehny key lime pieta ja siihe tulee paljon limee ni se kuulemma maistuu ihan erilaiselta paikan päällä ku limet on makeita.. Ite en älynny maistaa sillo siel käydes

Hei miten muuten.. kuinka paljon yleensä teette kerrallaan valmiiksi ruokaa? Joka kerta uusi satsi, vai teettekö kerralla enempi ja pakastatte? Siis lähinnä niitä kypsennettäviä ruokia.

Ite huomasin ainakin, että kasvikset tahtoo nesteytyä liikaa pakasteessa, ja niitä lössöjä on vähän hankalampi syödä eikä oo niin hyviäkään. Olis vaan kiva ku ois jotain valmista ettei joka päivä tarttis kypsennellä pientä määrää. Lihat pysyy ihan hyvänä kyllä. Tietenki jos muille tekee samalla, ni siitä on helppo ottaa. Mutta ei sitä joka päivä oo sellasta ruokaa että sais samalla.

Mä oon tehnyt lihoja pakkaseen, mutta kasviksia kerralla vaan päivän-kahden satsin. Jääkaapissa säilyy kyllä seuraavaan päivään, ja kyllä mä vähintään joka toinen päivä teen jotain uuniruokaa niin että samalle pellille mahtuu (oman folion päälle) vauvan ruokia.

Kaupan pakastevihanneksiahan voi hyödyntää kans, ainakin parsa- ja kukkakaali on sormiruokailijalle sopivassa muodossa.

Bataatti pysyy koostumukseltaan hyvänä myös pakastaessa, on meidän tytön suurta herkkua :) saa jopa vähän notkistaa korvikkeella että tulee helpommin syötävää :P myös parsakaali-kukkakaalisose pysyi ihan hyvässä muodossa pakkasesta huolimatta :)

Mutta bataatti ei varmaan sormiruokana pysy hyvänä .. ?
Meillä teen kanssa parin päivän satsin kerrallaan. Esim eilen keitin porkkanatikkuja ja niitä oli tänäänki, plus muuta. Sitte hyödynnän justiinsa noita pakastejuttuja esim kukkakaalia ja parsakaalia.. Ja vaihtelen sit päivittäin tuoreita kurkkuu, tomaattii, paprikaa.. Meil ei välttämättä ole lihaa joka päivä tarjolla ni sillo teen jotain munasta, muutoin on samaa lihaa/kalaa ku meilläki. Ja kaapis on pannarii mikä säilyy pari päivää ja sitä pakastinkii. Et tänää ku tein meille kanakeittoo ni tyttö söi myöski kanaa, niit eilisii porkkanoit ja sit tein palsternakkaa josta riittää huomiselle..

Mitä nyt oon kokeillu, ni bataatti pysyy suht ok:na muihin verrattuna (kuorineen uunissa paistettu).
On meillä tommonen ihan pieni uunivuoka missä oon vauvalle tehny oman satsin. Jotenki oon vaan tykänny tehä kerralla enempi. Meillä ku tuppaa vielä nuo muut oleen melko nirsoja kypsien kasvisten kans (tuoreena/raakana menee paremmin). :rolleyes:
Pitäski vissiin kokeilla niin päin et tuoreena pilkkoo sopiviksi sormiruoiksi ja pakastaa. Sitte vaan kypsentää sopivan sekotuksen. (Ne määrät ku on kerralla aika pieniä, ni ei menis hukkaan ja olis vaihtelua) Hmmm..

Hehee, juu luulin kirjottavani soseketjuun mutta olinki sormiruokailuketjussa:grin

Meillä maistettiin tänään tomaattia, irvistys aina eka mutta söi silti lisää :) ja kylläki äitin käden kautta :rolleyes:

Limestä puheenollen sivuun aiheesta ni ku pääsis joskus maistamaa jotai limeä suoraan puusta floridassa esim. ku monesti tehny key lime pieta ja siihe tulee paljon limee ni se kuulemma maistuu ihan erilaiselta paikan päällä ku limet on makeita.. Ite en älynny maistaa sillo siel käydes
Täällä ainakin on ihan saman makuisia kun Suomessa :)

Tomaatti ja vihreä paprika on herkkua. Retiisi olis uponnu ai että sitä koitettiin antamuksella saada suuhun, mut sehän on liian kovaa! Nyt on alkanu menemään jo ihan oikeanlaisesri ruokaa masuun, iltasin juuri :) Oikeanlaisesti sikäli, että osaa pyöritellä ruokaa kädessä niin, että on helmpompi syödä ja kuoret osataan nyt tomaatista erikseen suussa käsitellä (tunnustelee selvsti kielellä ja sitten nielee ne :D). Ai että olin ihan onnen kyynelissä ku seurasin neidin ruokailua äsken.. :') Mä siitä lihasta jo joskus kyselinki, mut kyselenpä nyt uudestaan, onko ihan tosi kamalaa jos en oo tytölle oikeen lihaa tarjonnu? Ku jotenki ei ikinä syödä ite sellasta, mistä sais hyvin. Kerran keitin kananpalan, mut me syösään ja yleensä kokkaanki jo sen jälkeen ku tyty on menny unille, ni eipä se kuivaks menny kananpala olis itelleenkää maistunu enää seuraavana päivänä.. Tyttö alko itkemään ku laskin sen tarjottimelle hänen eteen :'D

Kananmuna ei keitettynä oikein maistunut, pitänee tarjota uusiks. Saako keltuaista antaa? Söin sen viimeks ite.. He he.

Mietin, että huomenna voisin tehsä tonnikalasta, perunasta ja kevätsipulista pihvejä tai jotain pötkylöitä.. Onkohan tonnikalassa joku rajoite, eikös raskaanaollessa ainakin ollu? Eipä sitä paljoo tietty mee

Tonnikalaa ei saa antaa purkist ku niistä purkeista irtoo metalleja yms.. Mutta jos on ihan fileenä tonnikala ni mikä jottei.
Raudan saannin kannalta liha olis hyvä, pääosinha nää sormiruokailijat alkuun vaan imee niistä mehut eikä sen suuremmin syö niitä. Vaan ei sitä päivittäin tarvi antaa. Kananmunasta voi antaa kaiken osan, kokeile munakasta tai kokkelia ni maistuu varmaan ja on helpompi syödä :)

Takaisin