Sormiruokailu

Noista Risentan riisijauhoista mäki oon puuron tytölle tehny. Tulee suht nopeesti ja on sileää, siihen jotain hedelmää ni maistuuki joltain. Meillä tyttö syö puuron tosi hyvin, ja määrätki on kasvanu hirveesti. Muksun persikkainen kaurapuuro on herkkua, ja melkein koko purkki saattaa mennä kerralla :wideyed: Harmi vaan, kun suurimmassa osassa noita valmiita puuroja on sitä maitoa. En ihan vielä haluais sitä antaa

Meillä ku on muutenki joskus saanu korviketta ni samaa pohjaa ainaki noissa onnipuuroissa on ja kaikissa ei ole sitäkään.. Tosiaan siitä riisijauhosta saa sileen puuron jos ei polta sitä pohjaan, seki onnistuu mikrossa :D

Joo toki on siis korvikekoostumus siinä maidossa. Meillä vaan ei oo tämä tyttö sitä ollenkaan saanu, ni en välttämättä tässä vaiheessa ainakaan haluis sitä kokeilla. Toistaiseksi on tullu vastaan 1 valmispuuro, joka on maidoton ja pelkkää kauraa (siis 5-6kk). Ensimmäiseksi kun ei viittis sitä 4-viljaa antaa, mutta tietty sitten totutteluvaiheen jälkeen käy. Semperillä on sitte pari maidotonta puuroa missä on riisiä ja kauraa.

Muokattu viimeksi:
Mä oon antanut tavallisia luomu pikahiutaleita. Ostin sellaisen kalliin vauvapuuron lukematta sisällysluetteloa ja suututti kun siinä oli sitä maitoa. Annoin sen paketin sitten pois. Ei tullut mieleenkään että niissä voisi olla maitoa.

Meillä kans menty tavallisilla kaurahiutaleilla, jotka sitten oon ihan keittänyt kattilassa pieneen määrään vettä ja lopuksi laittanut vastiketta niin että tulee sopivan löysää. Alkuun vetelin sauvasekoittimella puuron vielä sileäksi, pikku hiljaa jätin karkeammaksi ja karkeammaksi, ja nyt menee ihan sellaisenaan, eli ei tarvitse enää vetää sekoittimella sileämmäksi. Niin joo, ja öljyä laitan myös puuroon ihan kunnolla (meillä tosin kiinteiden lisäksi oli ihan ohjeistus tuosta öljylisästä maitoon/ruokaan). Siihen vielä hieman marjaa/hedelmäsoossia ja vola! :)

Kokeilin antaa kananmunaa vihdoin, tyttö söi sitä ihan mielellään. Syödessä kuitenkin kasvot ja kädet alkoivat punoittaa ja ilmeisesti myös kutitti, hieroi naamaa kovasti käsillään. Muuten vaikuttaa olevan ok, ja punoitus on nyt jo haihtumassa (ruokailusta puolisen tuntia). Onko tuo nyt sitten allerginen vai ei? En ainakaan taida ihan heti antaa uudestaan munaa.

Ehkä pieni tauko ainakin, ja sitte vois kokeilla uudestaan pienellä määrällä. Voi olla ohi menevää yliherkkyyttä, mutta voi olla sitä kananmuna-allergiaakin..

Alkuun varmaan vähä yliherkkyyttäki.. Pitäisin muutaman päivän taukoa ja sit uudestaan vaan rohkeesti testaamaan.. Meillä ainaki jos jostain on tullu jotai ne seuraavalla ei enää tullukaan

Mjoo, ehkä tosiaan muutaman päivän päästä uusiksi, kun ei oireet tuon pahempia ollu.

Mansikkaa maisteltiin eilen, vähänkö se pakastimesta sulatettu löllykkä oli epäilyttävä, kovin piti ensin tökkiä ja irvistellä :D Maistui kuitenkin pojalle lopulta eikä tullut mitään allergiaoireitakaan.

Onko normaalia että lapsi kakoo ja yskii jokaisella ruokailukerralla? Ollaan jo aika usein kokeiltu syödä omin kätösin, ja mietinkin nyt että missä vaiheessa pitäisi onnistua syöminen ilman että äiti joutuu joka kerta panikoida. Vai oppiiko vauva edes täysin syömään niin että liian lähelle henkitorvea ei menisi ruokaa? Kamalimpia ovat ne kerrat, kun tyttö avaa suun ammolleen ja sitten ei hetkeen kuulu mitään ääntä. Ei siis ole tukehtumassa, mutta jotenkin pidättää hengitystä kun yrittää saada kitalaessa (?) olevaa palasta pois. Siinä sitten hymyillään vieressä pa***t melkein housussa kun en halua tartuttaa omaa paniikkia lapseen :D

Ja onko vinkkejä mitä sormiruokaa voisi vielä kokeilla. Ollaan nyt kokeiltu seuraavat:

Parsakaali
Kukkakaali
Bataatti
Peruna
Päärynä
Luumu
Banaani
Ruisleipä
Avokado
Jauhelihapötköt (reseptin bongasin tältä foorumilta)
Kananmuna
Tomaatti
Kurkku

Porkkanalle, omenalle ja luultavasti sitrushedelmille allergisia joten niitä yritän jättää sinne viimeisimpiin maisteltaviin. Niitä kyllä soseen muodossa ja kokeiltu. Voisiko jotain meloneita kokeilla seuraavaksi vai ovatkohan ne kovin allergisoivia :o

Kokeilet vaan kaikkea ihan rohkeasti ja vauva ei opi jos ei anna kokeilla.. Allergioita ei kannata pelätä. Jos jotain tulee niin pitää taukoa. Kakomiseen: meillä ei joka päivä yskitä mutta usein edelleen ku on kivaa tunkea suu täyteen. Mistä kakominen johtuu nii ruoka ei suinkaan ole henkitorven lähellä vaan vauvalla refleksi on suun keskellä, jotta ruoka ei menisi liian pitkälle, sinne henkitorveen. Henkitorvi on muuten vauvan pikkurillin kokoinen nii ei sinne edes hirveen isot palat mahdu ;) eikä menekään.

ImageUploadedByVau Foorumi1455741578.323420.jpg

Tuosta listaa kaikista mitä vaan rohkeesti kokeilemaan. Paremmin siedättyy jos kokeilee aiemmin ruoka-aineita eikä kaikki punoitukset suinkaan ole allergioita.
Melonit on mietoja

Me ei iltaisin kokeilla mitään uutta mikä voisi vatsan tehdä kipeäksi. Ihan tarpeeksi levottomat täällä ilmankin.. Jännä että noita pavuista ei oo mitään ikämerkintää tossa listassa. Mulle neuvolassa sanottiin muistaakseni 9 tai 10 kk ikä. Mielellään kikherneitä antaisin muuten jo nyt.

Meillä eka kertaa itkettiin kipeänä vesimelonista. Koitettiin nyt muutaman viikon päästä uusiksi ja oli ok.

Joo, joskus joku ruoka-aine saattaa aiheuttaa yliherkkyysreaktioita, mutta uudelleen kokeiltuna sitten sopiikin.

Mä oon myös keskittänyt uusien ruokien antamisen päivään, kun noita yöheräilyjä on muutenkin tarpeeksi. Ja vaikka voiski antaa ihan surutta mitä vaan, niin oon silti korkeintaan paria uutta ruokaa kerrallaan antanu. Kuitenkin niitä allergioitakin on lähipiirissä, niin ei ole mahdottomuus. Ja ite saan vaan stressin, jos jotain tuleekin ja on "miljoona" eri vaihtoehtoa.

Kakomisesta - koita ajatella niin, että se on hyvä asia, sillä kakomalla vauva varmistaa, ettei mitään pääse hengitysteihin asti. Kuumottavaa se kyllä on, en kiistä! Meillä kakominen väheni tosi paljon ensimmäisen kuukauden aikana, nyt yökkäyksiä tulee enää hyvin harvoin, kun ipana on jo tottunut käsittelemään ruokaa suussaan. Eli harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa :)

Meillä kaottiin paljon ennen kiinteiden alkamista ja luulin vaan että sylkyä menee väärään kurkkuun, ehkä harjoitteli jo suun lihaksisto silloin jo. Ja muutama viikko kanssa kiinteiden aloituksen jälkeen väheni itsestään. Yhdessä välissä tuntui että "tahalleen" kakoi, mutta sitten lekin etten huomaa ja se rauhoittui.. Mun mies on joka välissä kaivamassa ruokaa ton pikkuisen suusta kun se tunkee sinne niin paljon kerralla. Mä en kaiva koska tunkisin vaan syvemmälle.. Kyl se sylkee osan pois sieltä.. Mä istun vieressä ja teen omiani tai syön. Vahdin sivusilmällä ja juttelen tytölle.

Juu tiedostan sen että kakominen ei ole vaarallista, mutta joka kerta se silti säikäyttää. Mutta hyvä tietää että tässäkin asiassa harjoitus tekee mestarin :) ja kiitos tuosta taulukosta mitä kaikkea voi syödä. Nuo kaikki eivät vain sovellu vielä sormiruuaksi, esim eihän marjoja voi antaa vielä kun ne on niin pieniä. Soseena siis vain.

Me ei iltaisin kokeilla mitään uutta mikä voisi vatsan tehdä kipeäksi. Ihan tarpeeksi levottomat täällä ilmankin.. Jännä että noita pavuista ei oo mitään ikämerkintää tossa listassa. Mulle neuvolassa sanottiin muistaakseni 9 tai 10 kk ikä. Mielellään kikherneitä antaisin muuten jo nyt.
Koska niitä voi antaa mutta ei suuria määriä. Uudet suositukset on melko erilaiset ku edelliset osittain. Ite laitoin kikherneitä kasvispihveihin ku tein koko poppoolle

Takaisin