Sokerirasitus/raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sandy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esikon raskaudessa Vantaalla se oli mautonta ja lämmintä ja teki kyllä tiukkaa! Nyt Tampereella se oli sitruunan makuinen ja kylmää joka meni kyllä mulla paljon helpommin alas! Muitakin makuja olen kuullut, ilmeisesti paljon vaihtelevuutta asiassa. Plus jokaisen omat mieltymykset.. Toivottavasti käy hyvä tuuri etkä saa pahinta mahdollista litkua sun makunystyröille.. :)
 
Mä olen tehnyt sokerirasituksen kolmesti, joka kerta on ollut vadelmanmakuinen litku. Ei se hyvää ole, ja tosiaan tosi makeeta, mutta ei mun ole tehnyt ollenkaan tiukkaa sitä juoda. Enkä ole myöskään voinut pahoin siitä.
 
Ei se kivaa/hyvää ole, mutta uskoisin, että selviää, jollei pahoinvointitaipumusta ole eikä ala heti hypellä ja jumpata sen päälle. :) Mulla tuli kyllä kyyneleet silmiin sitä vadelmalitkua juodessa, kun koitin molemmat kupilliset ykkösellä napata. Makailu auttoi ja sisällä pysyi loppuun asti.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla oli kans "vadelman"makuinen..join sen mahdollisimman nopeasti alas enkä tosiaan jääny maistelee. Sen pari tuntia sit makasin sen jälkeen.kyllähän se niin sanotun vadelman maku kävi pariin kertaan suussa, mut ei tullut ylös :) ei se niin paha oo mitä ajattelee...en ainakaa vielä oo saanu soittoa mistään, vaik maanantaina kävin testis. liittyen siis siihen, miten se testi meni. Kun sanoivat, että aika nopeesti tulee puhelua, jos on jotain..
 
Se maistui sitruunalle ja oli vähän viileetä, joten oli helppo juoda! Huh!
Nyt sitten naistenlehti-maraton...
 
Mäkin join annokseni kahdeksan aikaan... Hieman yököttää, mutta kyllä varmasti sisällä pysyy. Mulla tiukempaa tekee tää juomatta oleminen. Kauheesti tekis mieli vettä.
 
Mulle hoitaja sanoi, ettei mitään saa suuhun laittaa, ei edes vettä vaikka mieli varmasti tekee. Kirjavat on käytännöt!
Kävin tässä odotellessa reumahoitajaa tapaamassa, niin ei mene odotteluaika ihan hukkaan.
 
Minä join viikko sitten vadelman makuisen litkun heti 7.30 aamutuimaan. Juoma maistui kuin olisi ollut laimentamatonta pillimehua, ei omia makunystyröitä hivellyt.. Hieman sen jälkeen kun olin palannut odotustilaan iski järkyttävä tuskan hiki ja vatsassa alkoi pyöriä. Oksennus ei onneksi tullut, mutta muuten oli tuskainen olo. Onneksi olo helpottui kun lepäsin ja odotin seuraavaa verinäytteenottoa.
Maanantaina sitten kuulin sokeriarvoni ja ne oli kaikki matalat, onneksi!
 
Luulisi että purskuttelu on ihan ok. Mä kyllä ainakin ihan normisti pesin illalla ja aamulla hampaatkin. Mulla ei kyllä suuta kuivaa, on vaan kova jano. Onneksi enää kymmenen minuuttia! :) Ai niin, ja mun juoma oli "sitruunan" makuista.
 
Anjuska86: Joo, makasin sohvalla ja nieleskelin pieniä oksennusmääriä mitä tuli suuhun, että sain pidettyä sisällä :( Tosin kaverilla ei tullu mitään outoa.
 
Sain jo samana päivänä eli eilen illalla kuulla omat sokerirasituksen tulokset. Sattui perhevalmennus samalle illalle ja oma terkka kävi auliisti katsomassa tulokset koneelta. Suureksi yllätykseks arvot olivat olleet reilusti raja-arvojen alla, jee!! En kyllä meinannu uskoa kuulemaani. Illalla saattoi käydä niin, että söin hyvien arvojen "kunniaksi" pussillisen irtokarkkeja... Muuten ajattelin kyllä olla melko tiukasti ilman sokeria, sillä pelkään isoa vauvaa ja ylimääräisiä kiloja.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä maanataina sokerirasitus ja ahdistaa, kun on tällä viikolla tullut syötyä makeaa liiaksi töissä, kun jouduin tekemään tuplavuorot ja piti jotain aina nopeasti haukata :sad001 Osaatteko sanoa kuinka paljon tuo mässäily voi vaikuttaa tulokseen, kun aiemmin olen kuitenkin ollut pääasiassa syömättä makeaa ja jos nyt viikonlopunkin pidättäydyn ylimääräisistä sokeripommeista? Vai onko vaan sillä saman aamun litkulla merkitystä tulokseen?
 
Minusta sillä, mitä syö, ei ole varsinaisesti merkitystä sokerirasituksen tuloksen kanssa. Jos elimistö pystyy hyvin käsittelemään sokeria, ei insuliinitaso nouse liian korkeaksi vaikka söisi mitä, noin kärjistetysti. Eihän sillä testillä ruokavaliota testata, vaan insuliinintuotantoa? Mä voin toki olla hakoteilläkin, mutta tässä uskossa itse olen.
 
Pahoittelut emciliini tuosta pistämään joutumisesta :sad001 Toivottavasti tosiaan pysyvät arvot tuolla sitten hallinnassa :) Pitääkö sun nyt joka pvä mitata?

Mä oon mitannut tuota paastoarvoa lähes joka pvä. Tänään oli sitten aamulla 5,4... Tähän asti korkein ollut sen 5,3. Mittasin kyllä uudestaan toisesta sormesta ja sain 5,0. Toivottavasti ei ala mullakin noi arvot nousemaan... nyt menossa rv 25+3. Tässä on kyllä tullut syötyä tosi huonosti kun meillä on vähän juhlahumua ollut 1-vee päivien johdosta, leipomista ja kaikkea.... Vielä ei siis ole kertaakaan annetut rajat ylittyneet, mutta turhan lähellä on nyt käyty.... :sad001
 
Mulle oikein tarjottiin sokerirasituksen aikana vettä. Ja joinkin sitä pari mukillista. Kuten myös paaston aikana.
 
Huomenna aloitan toisen tai oikeastaan kolmannen sokerimittausviikon neuvolan "käskystä". Itsehän olen seurannut kuitenkin tässä joka viikko sokereita ihan vapaaehtoisesti, varsinkin tuota paastoarvoa. Muuten ei ole ollut ongelmaa arvojen kanssa mutta paastoarvo saisi olla matalampi. Nyt on pitänyt olla tarkempi syömisten kanssa, koska raskausviikkoja tulee koko ajan lisää ja arvot heittelee herkemmin kuin alkuraskaudessa.
VHH:lle en ole ryhtynyt mutta suosin ruisleipää ja täysjyväistä pastaa ja riisia. Nyt tosin en olekaan niitä hetkeen syönyt mutta leipää syön joka päivä. Hotelliaamupalalla tosin eilen vetelin croissanttia, kun ne oli niiiiiin hyviä! :rolleyes:
 
Täällä nyt istuskellaan labrassa ja yritetään saada aikaa kulumaan. Onneksi tuo sokerilitku oli kylmää eikä ollenkaan pahaa vaikka en sitruunasta pidäkkään. Vähän rupeaa olemaan heikko olo, kun on jäänyt aamupala väliin, mutta onneksi tuöpaikka on tuossa vieressä niin pääsen tästä suoraan nopeasti aamupuurolle :p
 
Paljonkos ne suositellut raja-arvot on? Sain onneksi puhtaat paperit paastoarvolla 4.4 1h 5.6 ja 2h 5.7.
Mietin vain kuinka 2h arvo voi olla korkeampi kuin 1h?
 
Takaisin
Top