Sokerirasitus/raskausdiabetes

Jouduitko Rosita uudelleen sokerirasitukseen, vaikka sinulla oli jo aiemmin todettu radi? Vai oliko tuo eka kerta?
 
Mitkäs ne olikaan ne kriteerit että joutuisi sokeritestiin? Mulle ei ole mainittu neuvolassa vielä sanallakaan koko operaatiosta, ja olen tietty pitänyt suuni visusti kiinni etten vaan joutusikaan :wink
 
Mulla oli kahdessa aikaisemmassa raskaudessa yksi arvo (1h arvo ) juuri rajalla. Siksi jouduin tässäkin raskaudessa testiin.
No, katsotaan miltä kotimittaukset näyttää.
Eikä se mitään, kyllä mä voin sokereita mittailla ja pitää ruokapäiväkirjaa, mutta mä en kertakaikkiaan pysty ravaamaan neuvolassa, diabeteshoitajalla ja hakemaan mittausvälineitä toiselta puolelta kaupunkia klo 11-13, jolloin se ainoastaan on mahdollista.
Oli jo todella työn takana päästä tuohon testiin arkena yli kahdeksi tunniksi, ja päästä ultriin.
Ja tosiaan mein kaikki vauvat olleet alle 3 kg syntyessään ja tämä nykyinenkin alakäyrällä rakenneultran ja sf-mitan mukaan.
Mutta kuten sanottu katsotaan, mitä kotimittaukset sanoo. Jos niissä sokerit heittää, niin sitten on tosiaan suhtauduttava vakavasti.
Mutta jos on niin, kuin aikaisemminkin, että kotimittausarvot ovat ihanteelliset, niin mikä diabetes se semmoinen on??
Minulla on siis raskausdiabetes, mutta se näkyy vain, kun on 13,5h syämättä ja juomatta ja sitten juo ykkösellä 0,5l sokerilientä. Tunnin päästä on sokerit koholla, mutta kahden tunnin päästä enää ei. Voisiko olla että joillain verensokeri vain tasoittuu hitaammin.. Vai onko insuliinintuotannon tapahduttava kaikilla samassa ajassa. Toimiiko kaikkien kroppa samalla tavalla?
Kun syö päivisin säännöllisesti, niin kaikki arvot ok, ja mitään oireita ei muuten ole. Kylläpä onkin oikea diabeteksen diabetes.
Mutta katsotaan :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Lähinnä mietin kun on normipaino, kiloja ei tullu yhtään etc.ei niinkään sitä sokerin syömistä. Mullakin normipaino mut 6 kg jo tullut vaikka ruokavalio on aika tarkka. Mulla nyt on se sukurasite taustalla joten se selittää mun rd:n. Nythän en tiedä onko Rositallakin sukurasite taustalla, kuhan nyt tässä hämmästelin ja tuntuu jotenkin epäreilulta kun itseään hoitaa ja silti tulee rd. No kaikkeen ei näemmä itse pysty vaikuttamaan.
 
Ja mullakin oli ihan samanlailla se ekan tunnin arvo ihan vähän kohollaan ja Kotimittauksissa ei mitään poikkeavaa ole ollut vaikka söisinkin jotain kiellettyä :oops: tuntuu välillä vähän liioitellulta koko rd! Mutta sinnittelen jos vauva sitä vaatii, ei sitä enää kauaa kestä:)
 
Mä oisin itse asiassa enemmän huolissaan jos mulla olisi sama tilanne kuin teillä.... Siis että jos on normipainoinen, ei ole tullut yhtään kiloja raskaudessa, syö terveellisesti jne, mutta SILTI ei arvot kohdillaan.... Musta se just kertoo että on jotain häikkää siinä insuliinissa yms. Ja tosiaan kysehän on raskausdiabeteksestä eli siis raskaus tosiaan voi muuttaa näitä asioita.

Mä olen nyt 10 viikkoa mitannut kotona noita sokereita. Kertaakaan ei ole arvot ylittyneet vaikka ruokavalio ei ole edes ollut mikään paras mahdollinen. Painoa tullut vähän lisää, mutta nyt yritän herkuttelua vähentää, jotta saan sen pidettyä kurissa, ettei ainakaan nousisi enää.

Mulla siis hälytti se paastoarvo, se oli 5,6 ja muut arvot 5,0 ja 6,1. Nämä mun sokerirasituksen arvot ovat ihan omituisia.... En ymmärrä miten voi olla matalin toi 1 h arvo ja sit nousta.... Mutta kaipa tuo jostain häiriöstä kertoo...
Sen olen ainakin huomannut että mitä pidempään olen syömättä, niin sitä herkemmin tuo paastoarvo aamulla nousee... ei niinkään väliä sillä mitä syö.

Ai niin, mulle neuvolantäti kertoi että joku "lääkäripaneeli" olisi halunut tuon RD paastorajan olevan jo 5,1 (kun se nyt on 5,3), mutta sittenhän neuvolat olisi pullollaan rd-asiakkaita...
 
Niin ja Rositalle piti vielä sanoa että hyvä juttu kumminkin kun rd ei ole sitten lapsissa näkynyt :)

Itseänikin ei tavallaan haittaa tämä rd, kunhan ei siitä lapselle koituisi suurta harmia. Esim just että olisi jotenkin iso.... Esikoinen syntyi rv 40+0 ja painoi 3240g ja oli 50,5 cm pitkä. Ei siis mikään jättiläinen... Silloin ei ollut RaDia, eikä tuosta synnytyksestä ole ehtinyt vielä vuottakaan kulua... Jotenkin en siis jaksa uskoa että tästäkään vauvasta tulee mikään jättiläinen. No, mutta sitä varten käyn sitten seurannassa, seuraavaksi lokakuun alussa :)
 
Niin olisi kiva tietää, mikä olisi tulos jos se testi tehtäisiin jokaiselle, niin että melkein 14h kokonaan syömättä ja juomatta ja sitten litkua puoli litraa.
Ilmeisesti on siis määritetty aika, jossa verensokeri kuuluisi tasottua. Ilmeisesti se on tunti. Jos se on 1,5h, niin olet sairas. Tämä on siis se jota en tajua..
Onko ihmisellä diabetes, jos ilman ruokavalion muutosta sokerit pysyvät hyvinä?
Kumpi on siis luotettavampi mittari sokerirasitustesti, jossa vedetään tuhjään vatsaan puoli litraa sokerilientä, vai monta kuukautta kestävät kotimittaukset 6 krt pvässä??
Tämä on se mun pointti?
Eikös se raskausdiabetes-leima lyödä otsaan aika heppoisin perustein??
No nää nyt on näitä.
Tekisi mieli heittää tähän vertaus, että: "ei yksi kerta homoksi tee", mutta en viitsi, joku voi loukkaantua :wink :wink

Tyttö sai astma-diagnoosin, kun oli 4 kertaa ollut osastolla hyvin vakavan astmakohtauksen vuoksi, mutta diabeetikoksi riittää, että kerran sokerit heilahtaa. Jotenkaan en vaan usko että kaikkien insuliinintuotanto reagoisi yhtä nopeasti äkkillisiin muutoksiin. Niin kuin ruumiintoiminnot ylipäätäänkin voivat olla hyvinkin yksilöllisiä. Jotenkin minusta pidempiaikainen seuranta on luotettavampi, kuin yksi laboratorio-olosuhteissa tehty. Ja jos sokerit ei heittele, niin silloin se ei vaikuta vauvaankaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Lisään vielä, että jos kotimittauksissa on heittoja, niin sitten on kyse vakavasta asiasta. Mutta kun tuntuu ettei suurimmalla osalla ole, vaikka söisi mitä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Olen Rositan kanssa ihan samalla kannalla. Ihan älytöntä tuo sokerirasitustesti. Tyypillistä suomessa... ihan rautakankaalla vääntämällä yritetään saada niitä diabetikoita lisää statistiikkaan.
Mulla ei tähän asti ole ollut yhtääkään kertaan sokeria pissassa kuin yhden kerran, jota ennen mä olin juonut 2dl appelsiinimehua sekä syönyt tavallisen jogurtin. Tunnin siitä tein testin neuvolassa ja mulla oli sokeria pissassa....mä voin jo 90% varmuudella ennustaa että sokerirasitus testissä kun vedän sen 75g sokeria niin totta hitossa mulle tullaan diagnosisoimaan raskausdiabetes. Ja mä olen super tervelllinen muuten ja hyvät elämän tavat ja liikun paljon..en ymmärrä tätä loogisuutta.
 
En minäkään sano, ettäkö tämä systeemi sokerirasituksen kanssa olisi järkevä tai antaisi 100% vaan oikeita tuloksia, mutta koitan vaan sanoa sitä, että aina ei voi kaikkeen itse vaikuttaa, vaikka kuinka eläisi terveellisesti. Vrt. joku saa keuhkosyövän vaikkei ikinä koskaan elämässään polttaisi yhtään tupakkaa..
 
Puapru - Ymmärrän vallan selvästi tuonkin. Kunhan vain ilmaisin ärtymystäni. Kyllähän ihminen elämänsä aikana saa vaikka mitä sairauksia ja loukkaantumisia vaikka kuinka terveellisesti eläisi.
 
Nii ja tarinan toinen puoli, mulla on jo ikää, ylipainoa, voisin syödä terveellisemminkin vaikken älyttömästi mässäilekään mutta käytän sokeria päivittäin, kiloja tullut, ei sukurasitetta eikä rd:tä. Ainakaan vielä viimeksi eikä esikon raskaudessa. Onhan tuo toka testaus myös mulla edessä n 3viikon päästä, katsotaan sitten faktat mutta tuskinpa niissä mitään on, viimeksi neukkutäti oikein kehui niitä sokeriarvoja kuinka harvinaisen hyvät/matalat oli. Että ei se tasapuolisesti mene, toiset näemmä pääsee kun koira veräjästä. Ymmärrän kyllä turhautumisen, koittakaa kestää! Onhan se onni että kotimittaukset on kunnossa, ainakin vauvalla pitäis sen asian puolesta olla myös asiat mallillaan.. Tsemppiä loppuun, kohta meillä on nämä pienet maha asukit sylissämme!
 
Eikös se nyt ole vaan hyvä että Suomessa pääsee tällaiseen testiin ja mahdollisen diagnoosin myötä seurantaan? Mikä mörkö se diagnoosin saaminen oikeen on? Parempihan se vaan on että seurataan siltäkin varalta ettei lapsi kasva ylisuureksi. Itse istun parhaillaan labrassa sokerilitkut kitusissa, saa nähdä mikä tulos tulee.

Itse jouduin/pääsin testiin sukurasitteen vuoksi. Muita kriteereitä taisi olla korkea ikä (raja vaihtelee paikkakunnittain) ja ylipaino.
 
Mulla myös sokerirasitus edessä reilu viikon päästä. Mun mielestä on hienoa, että tällaistakin asiaa seurataan, kun terveelliset elämäntavat ym eivät kuitenkaan takaa, etteikö voisi rd:hen sairastua. Itse en ole kuitenkaan kauheasti ottanut selvää asiasta eikä mulla oo tarkkaa tietoa edes siitä, miten rd vaikuttaa lapseen ja äitiin, kun en ole halunnut asiasta ottaa vielä stressiä. Jos nyt joku arvo on koholla niin sitten toimin sen mukaan mitä käsketään ja yritän luottaa siihen, että neuvolassa osaavat hommansa.
Vähän tietty mietityttää toi makean puputtaminen aina silloin tällöin, mutta eipä mulla aivan överiks oo senkään kanssa mennyt, kun lähinnä yhden oienen makean oon päivän aikana ottanut..
 
Ei se diagnoosi mikään mörkö ole. Mutta eihän mitään muitakaan autoimmuunisairauksia diagnosoida yhden testituloksen perusteella.
Kyllä viimeksi suorastaan vitutti, kun ei päästy tuon diagnoosin takia synnäriltä kotiin. Piti vauvaa seurata pidempään, kun mulla on se raskausdiabetes. Niin siis YHDEN kerran neljän kuukauden aikana YKSI arvo koholla. Eikä edes koholla, vaan rajalla!
Ja vauva 2800g. Olisikin sitten ollut 5kg sokerivauva, vaan kun ei ollut.
Mä voin olla diabeetikko, jos mulla on sokeriarvoissa heittoja vaikka viikottain, mutta en aijo ruveta diabeetikoksi, jos arvo on kerran koholla.
Mä väitän että ne arvot on aika monella kohollaan, jos pari päivää syönyt huonosti ja sitten ollaan yli puoli vuorokautta paastolla ja vedetään sokerilitkut tauluun. Ihan normaalillakin ihmisillä sokerit vaihtelee. Siihenhän glykeeminen indeksikin perustuu.
En muutenkaan ymmärrä tuota testiä.
Musta se ei ole objektiivinen, koska väitän, ettei ihmisten kropat reagoi samassa ajassa samoihin ärsykkeisiin.
Halvemmaksi tulisi antaa riskiryhmille suoraan ne verensokerimittarit kotiin ja käskeä mittaamaan keskiraskaudessa muutama viikko ja pitämään ruokapäiväkirjaa.
Tällöin olisi pidemmältä ajalta faktaa myös siitä, mikä kenelläkin sitä vetensokeria nostaa, (jos nostaa) kun sekin riippuu niin paljon ihmisestä.
Jo toki hyvä että tutkitaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä nyt näköjään jaksan tästä jauhaa.. Sori :wink
Mutta musta on outoa, ettei testiin joudu, vaikka sf-mitta olisi taivaissa ja painoa tullut ennen viimeistä kolmannesta yli 10kg, kun ei ole yli 25v tai sukurasitetta. Kyllä musta painon nousu ja (oletettu) vauvan iso koko ovat vakavammin otettava mittari, kuin ikä.
Vauvan kokoa aletaan tarkkailla vasta jo sokerit heittelee kotimittauksissa kahden viikon aikana monta kertaa.
Tämä on minusta outoa.. Eli todennäköiset diabeetikot mennä porskuttaa..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top