Sokerirasitus/raskausdiabetes

Täällä sitten alkaa sokerien mittailut. Nyt rv 26+1 ja torstaina kävin toisen kerran sokerirasituskokeessa. Ketuttaa kun se paasto oli sitten sen perkuleen 5,3 :/ Muut arvot hyvät mutta ton takia sitten loppuraskaus sokerien seuraamista...
 
No nyt yksinpuhelua jatkan, mutta olen nyt ainakin tyytyväinen vaikka varmasti vielä tulee pettymyksiäkin. Tänään ensimmäiset mittaukset ja aamulla paastosokeri 4,6 ja nyt aamupalan (puuro sokerilla ja maidolla + kahvia) jälkeen 5,6.
Onneksi on tuttua touhua jo tuo sokerien mittaus kun vanhemmilla molemmilla diabetes ja heidän mittarillaan usein mittaillut arvoja. :P
 
Täällä mittailtu taas neljä viikkoa sokereita. Ekojen mittausten perusteella tarvi mitata vaan kerran viikossa neljän viikon ajan. Eilen dm-hoitaja tyytyväinen arvoihin, paasto aina ollut 4.0-5.0 välillä, ruokailun jälkeen olleet korkeimmillaan 7.3 mutta olin silloin vetäny "vahingossa" suklaakakkua jälkkäriks :wink
Nyt kuun vaihteessa muutetaan toiselle paikkakunnalle ja nämä radi-jutut hoitaa siellä neuvola, ei oo erikseen dm-hoitajaa.
Muuton jälkeen heti 1.10 on lääkärineuvola, ko siellä uudella paikkakunnalla käydään kolmesti lääkärillä raskauden aikana. Täytyy siltä lääkäriltä kysästä siitä ylimääräsestä ultrasta, että tarviiko sitä tehdä jos kaikki on mittausten ja painon nousun puolesta ok... :eek:
Nyt siis rv 27+3.
 
Mulla edelleen paastoarvot 4,0-4,4 ja ruuan jälkeen korkeimmillaan ollut 6,7, vaikka olin tosiaan syönyt synttärikakkua, mokkapaloja yms synttäritsrjottavia.
 
No joo, otan sanani takaisin. Minä alan nyt kyllä välttelemään viljoja, ruisleipäkin nostaa arvoja näköjään nykyään. Mutta jos syö muuten normaalisti, ei siis mitään viljoja tai perunaa, niin arvot on tosi hyvät...
 
HYI ja APUA, mulla tämä on huomenna :sad001 en ymmärrä miksi tähän pitää edes mennä kun ei ole oireita, ylipainoa, ei suvussa sokeritautia, onko sitten ikä miksi tuohon joudun vai tehdäänkö se kaikille?
 
Yli 25 vuotiaille ensisynnyttäjille tuo tehrään myös. Ei se oo niin "paha" mitä ennakkoin ajattelee :)
Pahinta tuossa on se että en saa aamukahvia kun herään :angry5 muutenkin nyt on viime yöt ollut heräilyä vähän väliä, niin aamukahvi on ollut enemmän kuin tarpeeseen.
 
Paljonkos ne suositellut raja-arvot on? Sain onneksi puhtaat paperit paastoarvolla 4.4 1h 5.6 ja 2h 5.7.
Mietin vain kuinka 2h arvo voi olla korkeampi kuin 1h?


Mulla oli myös niinpäin, että kahden tunnin arvo oli korkeampi. Paasto 3,9 1h 4,3 2h 5,3. Mun arvot oli jotenkin hämmentävän matalat kauttaaltaan. Th niitä vähän ihmetteli ja totesi, että jotain epätavanomaista on mun kehon sokeriaineenvaihdunnassa. Käski pitää huolta säännöllisistä ateriaväleistä. Onko muilla täällä kokemusta tosi matalista arvoista?
 
Noniin. Radi-tuomio sieltä sit tuli. Paastoarvo oli 5.5 ja 1h arvo 10.2 tiistaina neuvolaan ja sieltä lähete tyksiin diabeteshoitajalle.
 
Mä sain ainakin jo seuraavana päivänä tulokset. Soiin neuvolaan niin olivat koneella jo.
 
Takaisin
Top