Sokerirasitus ja radi

Mulla kans ongelmia tuon aamun paastoarvon kanssa. Nyt viikon seurannan aikana kolme kertaa yli, 5.7 ja 5.6 x 2, kaksi kertaa raja-arvo 5.5. En kyllä todellakaan suostu noilla lukemilla alottaa mitään lääkitystä. Muutenkin oon huomannut, että mitä epäterveellisemmin syön myöhään illalla, niin sitä paremmat on arvot aamulla. Esim. eskimopuikko ja mehujää + muutama karkki niin sain tuon raja-arvon. Ylitykset kaikki ollut tyyliin kaurapuuroiltapalan + leivän kanssa tai sit proteiinipitoisen munakasiltapalan jälkeen. Ei ymmärrä!! Pitää vissiin ruveta vetään pussillinen karkkia iltaisin jos sillä saa arvot pysymään edes raja-arvossa.
Edit. Tänään rv 34+1 ja heinä(elo)kuisista huutelen ;)

Mulla ei ole aamun arvoissa ollut lukemat lähelläkään ylityksiä; huitelevat siinä 4.2-4.8 välissä yleensä. Illalla syön esimerkiksi kaksi leipää, jossa päällä juustoa ja kasviksia. Ja vettä. Aamulla syön leivän ja mehulasillisen ja parin tunnin päästä hedelmän.
Eniten ongelmia tulee lounaan jälkeen mutta siinäkin saanut arvot kyllä pysymään kohdillaan, kun oon vaan kylmästi alkanu syödä keittolounaan, salaatin tai jonkin kasvisaterian. Kyllä tää mulla on ihan täysin hallittavissa ruokavaliolla. V***ttaahan se, että ei voi herkutella (oon jättäny karkit pois kokonaan ja jälkkäreitä ja muita herkkuja vähentänyt huimasti) tai syödä ihania, tuhteja pasta-annoksia mutta ei se ole kuin väliaikaista, kyllä sen ajan jaksaa :)

Mulla kans ongelmia tuon aamun paastoarvon kanssa. Nyt viikon seurannan aikana kolme kertaa yli, 5.7 ja 5.6 x 2, kaksi kertaa raja-arvo 5.5. En kyllä todellakaan suostu noilla lukemilla alottaa mitään lääkitystä. Muutenkin oon huomannut, että mitä epäterveellisemmin syön myöhään illalla, niin sitä paremmat on arvot aamulla. Esim. eskimopuikko ja mehujää + muutama karkki niin sain tuon raja-arvon. Ylitykset kaikki ollut tyyliin kaurapuuroiltapalan + leivän kanssa tai sit proteiinipitoisen munakasiltapalan jälkeen. Ei ymmärrä!! Pitää vissiin ruveta vetään pussillinen karkkia iltaisin jos sillä saa arvot pysymään edes raja-arvossa.
Edit. Tänään rv 34+1 ja heinä(elo)kuisista huutelen :wink
Onko sulla päivisin muut "paastoarvot" ennen ruokailua hyvät? Mulla ei nämäkään laske tarpeeksi vaikka mitään hurjia lukemia ei olekaan

Täällä eka äpoli aika radin suhteen takana. Vastaanottava kätilö oli mukava ja painotti että asia ei ole itseaiheutettu vaan ennemmin geeniperimää ja kehui kovin jo tehtyjä muutoksia, sekä pientä painonnousua. Metformiini tabletit aloitettiin pienellä annoksella ja nostetaan ylös tarpeen mukaan. Mun ylitykset paastossa 5.5-5.8 välillä. Seuraava käynti 2,5vko kuluttua äpolin lääkärille kokoultraan ja lääkityksen arvioon, ultria tulee vielä myöhemmillä viikoilla lisää. Kätilö myös totesi että täällä käynnistellään viimeistään laskettuna gdm raskauksia ja usein harkitaan rv38 alkaen. Ravitsemuksen totesi myös olevan ok kunhan lisään joka ateriaväliin vielä pienen välipalan :D

Ainiin ja kätilö sanoo että arvot mitataan 1h aterian lopetuksesta ei aloituksesta kun kysyin, siitä täällä jossain vaiheessa keskusteltiin.

Vinkkaan teille, nyt kun olemme tulleet siihen että mansikat/marjat on parhaimmillaan niin huomasin äsken että kun ne yhdistää pähkinäihin (manteli+cashew) niin eivät nosta sokereita :o mansikoita saattoi äsken mennä litra ja pähkinöitä kourallinen...
Naminami :p näin ainakin mulla, toivonmukaan muillakin;)

Siis mitä? Eikö marjoja uskaltaisi syödä? Just ajattelin että oon nokkela ja alan herkutella vatuilla ja mansikoilla (ihanaa kun molempia saa nyt jo kotimaisina!!!!) ettei tarvii syödä makeanhimoon karkkia. Mulla on ensi tiistaina se samperin rasitus ja ajattelin että ehkä nyt kun karkit korvautuu marjoilla elokuun loppuun asti niin ei tarvii miettiä kuinka paljon niitä marjoja uskaltaa syödä. Toki marjoissakin on luontaista sokeria. No anyways, marjoista en aio luopua ainakaan kokonaan, oli tuomio mikä tahansa.

Siis saahan niitä syödä! Ennemmin marjoja kun karkkia, mutta niissä on aikapaljon hedelmäsokeria joka ainakin mulla vetäsee sokerit tappiin:o siis jos syön pelkästään marjoja mutta näemmä pähkinöiden proteiini ja rasva tasapainotti marjojen hiilareita just sopivasti että litra mansikoita edes heilauttanut sokereita:p sokrut oli ennen välipalaa 5.2 ja jälkeen 5.4:D I’m so happy!!!

Onko sulla päivisin muut "paastoarvot" ennen ruokailua hyvät? Mulla ei nämäkään laske tarpeeksi vaikka mitään hurjia lukemia ei olekaan
No mun ei tarvii mittailla, kun tuota aamupaastoa. Ei oo koskaan tarvinnu. Jänniä aluekohtaisia eroja sairaanhoitopiirien sisällä kyllä. Mun pitää mitata siis vain 3 x pv, aamupaasto, 1h lounaan jälkeen ja 1h päivällisen jälkeen.

Huomenna rasitus ja varmistan ammattilaisilta (eli teiltä) kaksi asiaa.

1. Kai aamulla saa pestä hampaat? :hilarious: listassa luki, ettei saa syödä esim purkkaa, mutta oletuksena on, että hampaat voi pestä.

2. Otetaanhan siellä vain verinäytteet? Mietin, että saanhan aamulla käydä normaalisti pissalla?

Ja bonuskysymys

Oon tulossa kipeäksi (esikoinen ja mies jo ovat olleet kipeänä). Vaikuttaako tämä jotenkin tuloksiin?

Huomenna rasitus ja varmistan ammattilaisilta (eli teiltä) kaksi asiaa.

1. Kai aamulla saa pestä hampaat? :hilarious: listassa luki, ettei saa syödä esim purkkaa, mutta oletuksena on, että hampaat voi pestä.

2. Otetaanhan siellä vain verinäytteet? Mietin, että saanhan aamulla käydä normaalisti pissalla?

Ja bonuskysymys

Oon tulossa kipeäksi (esikoinen ja mies jo ovat olleet kipeänä). Vaikuttaako tämä jotenkin tuloksiin?

1. voit pestä hampaat :)

2. Ottavat eka näytteen sit saat nautiskella sen glukoosin ja tunnin päästä seuraava koe ja taas tunnin päästä vika ja kotio. Saat käydä pissalla jos ei ole muita (esim virstatie infektio tms) kokeita tiedossa:)

Bonus. Joillain sairaus saattaa näkyä nostavasti verensokerissa mut sit pitää kyl olla tosi kipiä...
Mainitsisin tästä sitten neuvolassa jos nyt arvot on jotenkin hassut;)

Tsemilöiset huomiseen!

Kiitos vastauksista. Terkkari sanoi vaan, että neulaa ei tarvi joka kerta vaihtaa, mutta ei sen tarkempaa vaihtoväliä. Mulla pitää mitata nyt sokereita 2 päivänä viikossa paasto + 1h ruokailusta x5. Näin kuulemma jatkuu loppuraskauden vaikkei ylityksiä tulisikaan. Neljä päivää seurasin ensin tarkemmin ja sokrut on ollu kunnossa :happy:

Vielä vartti ja sitten saa syödä. Aivan jäätävää joutua istumaan kaksi tuntia kovalla penkillä muitten odottajien kanssa. Olisi ollut mukavampi istua jossain vähän rauhallisemmassa paikassa tai vaikka olla hetki makuullaan.

Kävin kurkkaamassa kannasta sokerirasituksen tulokset ja voin kertoa, että joka helvetin arvo meni yli. Eka oli 5.9, toinen 10.2 ja kolmas 9.2. Torstaina neuvola, joten käynemme nämä asiat siellä läpi silloin.

Takaisin