Sokerirasitus ja radi

Anteeksi, mä pommitan tänne nyt koko ajan, mutta mitä te teette, jos teille tulee nälkä ns. liian hyvissä ajoin? Esim jos mittaan kaikki päivän aterioiden ennen ja jälkeen arvot, niin mitä jos mulle tuleekin nälkä vaikka tunti ennen ruokailua? Normaalisti söisin seuraavan aterian jo hyvissä ajoin, mutta voinko mämmätä jotain, jos teen niin sellaisena päivänä, kun kaikki arvot pitää mitata?
 
Imme: jokaisella varmaan omanlaisensa keinot tuohonkin asiaan mutta itse joskus tehnyt niin että ottanut esim rahkaa jonkun kanssa tai näkkäriä pari palaa tai keitettyä kananmunaa ja omenan tms. Sellaisia missä on vähän hiilareita ja/tai hedelmä jolla on matala glyk indeksi kuten vaikka juuri omenassa.

Niin ja pitääkö teidän muiden mitata arvot myös ennen ruokia?o_O Ymmärtäisin sen sellaisella jolla on lyhytvaikutteinen insuliini ja arvot pielessä jos arvoja pitää korjata jo ns etukäteen.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos Noksu! Mulla tosiaan kohtu nousee jo sen verran korkealle etten tekemälläkään saa syötyä jokaisella aterialla niin paljon, ettei olisi nälkä jo parin tunnin päästä.

Ja mä tosiaan joudun mittaamaan yhtenä päivänä viikossa (onneksi vain yhtenä!) seuraavasti:

Aamuverensokeri + tunti aamupalan jälkeen
Ennen lounasta + tunti lounaan jälkeen
Ennen päivällistä + tunti päivällisen jälkeen
Ennen iltapalaa + tunti iltapalan jälkeen

Kolmena muuna päivänä mittaan aamuverensokerin + tunti aamupalan jälkeen

Kiltisti otin ohjeet vastaan ja mittailen nyt pari viikkoa.
 
Imme kannattaa pitää ruokaväli maks 3 h ja niinku noksu mainitsi niin syödä vähähiilarista ja matalan glyk indeksin ruokia:) mun nälkä välipala on omena ja ruokalusikallinen maapähkinä voita ja nyt en sit tarkota nutellaa tms suklaa levitettä! Mulla tämmöistä ;) ImageUploadedByVau Foorumi1530211105.485933.jpg
 
Mä aloitin (pitkin hampain) tablettilääkityksen tämän viikon maanantaina. Kysyin kauanko menee, että alkaa vaikuttaa arvoihin. Vastaus oli että about viikko. No, paastoarvot tältä viikolta on olleet tällaiset: 5,3, 5,0, 5,2 4,9, 5,0. Ruokavaliota oon höllentänyt siitä mitä se oli kun yritin pärjätä ilman lääkitystä. En vieläkään syö epäterveellisesti, mutta normaalimmin. En taaskaan oikein tiedä mitä ajatella :wideyed:
 
Viikon toinen ylitys :( minä en ymmärrä!!!! Oon kohta minäkin pilleri jonossa... prkl!:(
Mangusti sullahan oli nyt jo hyvät arvot! Musta tuntuu että se on tää stressi mikä pistää arvot nousuun... ja yritä nyt olla stressaamasta kun noissa mittauksissa oo mitään järkeä! Edes sitä vähäisintä... masentaa ja v*tuttaa!!!!
 
Äippä x5, monta ylitystä sulla saa olla? Vai miten teillä katsotaan nuo ylitykset tietyn ajan sisällä?

Mangusti, arvothan näyttää tosi hyvältä! Olikos täällä joku toinenkin, jolla arvot oli huomattavasti paremmat, kun ei enää stressannut asiasta niin paljon?
 
Imme saa tulla 3 ylistystä viikossa ja 4 äippäpolille... jotenkin sekin hassua kun miettii että mittaan 4 aamupaastoa/1h joka viikkoa ja jokatoinen viikko lisäksi päiväkäyrä... jotta pistävät eteenpäin pitäis tulla joka päivä ylitys
 
Niin munkin mielestä! Aikasemmin kun olin Espoon neuvolan asiakas niin sallittiin 2 ylitystä ja 3 polille...
 
Jahas, eka ylitys. Aamun paastoarvo 5.7, mutta en yhtään ihmettele tulosta. Syötiin tosi tuhti päivällinen (arvo tosin tunti ruokailun päättymisestä vain 7.3) enkä yksinkertaisesti kyennyt syömään iltapalalla mitään muuta kuin omenan. Noh, tästä taas viisaampana eteenpäin :)
 
Mä vähensin illan hiilaria puolella ja tadaa 4.6! Näyttää taas siltä että pitää hiilarit ajaa alas ja prodet ylös että noi sokrut olis aamullakin kunnossa... minä niin rakastan ruisleipää, en halua luopua kun ei saa sitä siemennäkkäriäkään syyä!
 
Imme on tää just tota, kokeilua ja mietintää mikä toimii kellekin ja millä tavalla!
 
Äippä x5, hienoa että saat arvot noin hyvin kuriin! Tylsäähän se olisi luopua ruisleivästä :/ toivottavasti sen saisi vielä jotenkin ujutettua ruokavalioon ilman, että nostattaa arvoja liikaa.
 
Imme toistaiseksi! Vielä olis 12,5viikkoo tätä säätämistä jäljellä... mitä sitä ei äiti lapsensa eteen tekis;)
 
Täällä metformiinia nyt noin 1vko takana. Ekana kahtena päivänä ylityksiä tuli aamuisin, mutta nyt ollut 5.3-5.4 tasaisesti. En ole siis nostanut annostusta vaikka rajalla on, mutta viitearvoissa. Nyt menee 500mg+500mg, saisin vielä nostaa iltaan ja aamuun toiset 500mg, mutta nostan vasta kun/jos ylityksiä alkaa tulemaan.. Toivottavasti metformiinilla pärjätään loppuun asti ^_^
Mulle tuli metformiinista sivuvaikutuksia pari päivää, vatsa meni ihan kuralle noin vuorokaudeksi ja kun aamupillerit aloitin niin sitten tuli alkuraskaus mieleen pahoinvointeineen päivineen. Nyt ei ole enää mitään oireita.
Ei kiva olla lääkityksellä, mutta toisaalta helpottunut olo kun ei tarvitse niin paljoa stressata asiaa ja oon myös vähän löysänny ruokavaliota, mutta edelleen terveellisyys mielessä.
Tsemppiä muille mittaajille <3
 
Hmph, eipä tarvinnut pahemmin mittailla ja jännittää, milloin rajat menee rikki ja soitto neuvolaan tehtävä. Eilen tosiaan tuli eka ylitys yön jälkeen, tänä aamuna toinen yön jälkeinen ylitya ja nyt ennen päivällistä kolmas. Kaikissa tapauksissa arvot olleet paastoarvoja, ruokailujen jälkeinen arvo ollut suht hyvä, joskin aina reilusti yli 7.
 
Takaisin
Top