Sikiön painoarviot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Libero-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me saatiin lauantaina painoarvioksi 3100 g ja tyttö painoi tänään syntyessään 3025 g, eli aika lähelle meni. :-) Lapsi mahtui lantiosta hyvin, mutta tunnin kestäneen ponnistamisen jälkeen jouduttiin silti turvautumaan imukuppiin ja välilihan leikkaukseen. Mulla oli niin vahvat muut kudokset ( tai mitä ne lihakset siellä on) etteivät antaneen periksi. Eli oli onni, ettei tyttö kasvanut isommaksi. Kerron paremman synnytyskertomuksen kunhan jaksan. :-)

Tänään oli kasvukontrolli äippäpolilla. Oltiin käyrillä ja sitten ultrattiin. Oli todella nuori lekuri kyllä, ja vähän sellainen epävarman oloinen, mutta toki ultrata osasi ja mittojaan ottaa, vaikka siinä tuntui menevän vähän kauemmin kuin niillä kellä aikaisemmin olen käynyt. Rv36 ja lääkäri sai arvioksi 2750 g, tosin oli siitä jotenkin tosi epävarma, kun ei mennyt samaan kasvkäyrään kuin aikaisempi painoarvio. Kesäkuun alussa oli arvioitu paino siis keskikäyrän yläpuolella ja nyt vähän alapuolella... Soitteli vielä varmistuksia ylilääkäriltä, että mitäs tehdään ja koska uusi kontrolli. Pistettiin sitten laskettuun aikaan se, eli ilmeisesti viikkoa aiemmin kuin normaalisti olisi.

Jos näihin on luottamista, niin ei ole mitään jättiläistä tulossa. :) pitänee siis ehkä sittenkin ostaa niitä 50cm vaatteita...

Rv36 painoarvio noin 2, 5kg, ja lääkäri ennusti syntymäpainoksi noin 3, 3kg jos kasvaa samaan tahtiin ja syntyy suunnilleen laskettuna päivänä. Esikoisella samoilla viikoilla painoarvio oli hitusen vajaa 2, 9kg eli sen mukaan pienempi vauva nyt olisi tulossa. Mutta arvioitahan nuo tosiaan on...saa nähdä mikä sitten on totuus. Tyttöä veikkasi tämäkin ultraaja :)

Nonii..
MUL TULEE OIKEESTI TYTTÖ :Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred
rv 35+5 (?) ja nyt oli painoarvio 2740g ja vastas ihan viikkoja.
Sektiota en vissiin saa, tiedän että oon ihan hullu kun haluan sen. Koitan tsempata itteeni.
Mut kätilö oli tuttu 19 vuoden takaa ja on ollu mulla mukana 4 pojan synnytyksessä.
Ja sit pelkopolin nainen jonka kanssa juttelin oli sama joka antoi mulle akupunktiota edellisessä synnytyksessä.
Selvis sekin miksen ole päässyt ammeeseen synnytyksissä. Mulla on kaikki käynnistynyt kalvojen puhkeemisella ja sillon ei saa enää mennä ammeeseen .
Mihin mää tungen ton synnytyspelon?

Onnea womb tyttölupauksesta :)tsemppiä synnytyspelon voittamiseen. Hyvän kokoinen tyttö tulossa <3 minulla on ensi viikolla synnytystapa-arvio ja jos samalla käyrällä on kasvanut olisi silloin n.2600g, saa nähdä osuuko arvio oikeaan. Mikä sulla on suurin pelko itse synnytyksessä ?

minusta tuo sana sokerivauva on aika inhottavan kuulonen :D mietinpä vaan että mitähän sillä sokerilla on ollut esimerkiksi mummon vauvojen (isän ja veljien) kanssa tekemistä kun ei sillon ollut paljon mitään muutakaan mitä ei omasta talosta tuotettu.. ja viiden kilon rajoja hipoivat kaikki. sokerivauvasta tulee heti mieleen nainen joka elää suunnilleen karkilla ja pistää siirappia suoneen :P eikä oo muuten siinä suvussa diabetestä ainoallakaan.

Sokerivauvan kuulemma erottaa vauvasta, jolla ei ole ollut sokerin kans ongelmia. Sokerivauvan maha on kuulemma hirmusen iso pyöreä pallo verrattuna ns. Normaaliin vauvaan. Näin olivat sanoneet ystävälleni kun viimeisimmänsä teki. Sai siis radi diagnoosin joka oli hoidossa ruokavaliolla, paastoarvo oli sokerirasituksessa raja-arvo 5,3, muut olivat erinomaisia. Kotona seurasi sokereita mittarilla koko loppuraskauden eikä arvoissa ollut koskaan mitään sanomista. Ennen synnytystä rv 40+2 arvioivat kooksi n. 3,5-4kg, vauva syntyi 41+0 4710g ja 52cm. Ei ollut kuulemma sokerivauva, arvoissa ei ollut mitään häikkää missään vaiheessa ja vatsan ympärys oli sopusuhtainen. Toiset vaan on geeneiltään semmosia, että vauvat on isompia ja toiset saa pienempiä vauvoja, eikä kummatkaan ole toistaan huonompia :) ja tosiaan vajaassa viikossa vauva on tuskin kasvanu yli puolta kiloa, eli ei ne kokoarviotkaan pidä aina paikkaansa ;)

minusta tuo sana sokerivauva on aika inhottavan kuulonen :D mietinpä vaan että mitähän sillä sokerilla on ollut esimerkiksi mummon vauvojen (isän ja veljien) kanssa tekemistä kun ei sillon ollut paljon mitään muutakaan mitä ei omasta talosta tuotettu.. ja viiden kilon rajoja hipoivat kaikki. sokerivauvasta tulee heti mieleen nainen joka elää suunnilleen karkilla ja pistää siirappia suoneen :P eikä oo muuten siinä suvussa diabetestä ainoallakaan.

Itsellekin tulee sokerivauvasta se käsitys, että äiti on vedellyt karkkia kaksin käsin ja tyyliin siirappia suoneen ennen nukkumaanmenoa.. Siksi jotenkin ahdistaa se jos ihmiset ajattelevat nyt radista samoin, että iteppähän aiheutit..vaikka nyt olen sen saanut todeta, että vaikka kuinka elää terveellisesti eikä paino edes nouse, silti näköjään se radi tuli.. Meillä on kyllä vahva sukurasite.. Alkaakohan ihmiset kohta ajattelemaan että 1.tyypin diabeteskin on itse aiheutettua ? Syytetäänkö nyt sitten näitä 2 vuoden ikäisiäkin, jotka ovat sairastuneet diabetekseen ??! Esikoisesta ei ollut mitään radia(tutkittiin) ja silti tuli iso vauva, kyllähän siinäkin geenit ratkaisevat. Samaa voi kyllä miettiä, että mites teillä jotka saavat vain pieniä lapsia, sanotaanko teille, että miksette syöneet enempi/monipuolisemmin, nyt kuulostaa tietää, että syyllistetäänkö/syyllistettiinkö teitä vauvan koosta ?? Tälläisiä mietteitä näin tiistai iltana :D

Oon joskus kuunnellut kun sukulaiset puhubat tuttavavauvoista oikein arvostelevaan sävyyn, pieni vauva tarkoitti heille että odottaja on vetänyt röökiä ja iso vauva sitä että odottaja on vetäny ruokaa naamariin ei kahden vaan kolmen edestä.. v*tuttaa tuollaiset pas*an jauhajat, eikö ole omaa elämää mitä pohdiskella.. nämä arvostelut toki odottajan selän takana, päin naamaa eivät uskalla sanoa :D

Itseeni on kohdistunut lähinnä sääliviä katseita kun on tullut pyöreyttä, "iso maha, iso vauva" sanovat ääneen mutta se katse kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Sukulaiset <3

Onnea womb tyttölupauksesta :)tsemppiä synnytyspelon voittamiseen. Hyvän kokoinen tyttö tulossa <3 minulla on ensi viikolla synnytystapa-arvio ja jos samalla käyrällä on kasvanut olisi silloin n.2600g, saa nähdä osuuko arvio oikeaan. Mikä sulla on suurin pelko itse synnytyksessä ?

Ponnistusvaihe ja se että kun laittavat tipan niin se kipu moninkertaistuu samantien.
se etten voi vaikuttaa vaan mun on pakko. Se että tulee jotain ja vauva jää jumiin ja me kuollaan molemmat. se ettei verenvuoto lopu tai se että istukka ei irtoo ja tulee kaavinta tai tulehdus, se että vauvalla on joku hätä enkä saa häntä syliin, se ettei imetys lähde käyntiin, vaikka tyksistä saa nykyään imetysohjausta ja he voi tulla ihan kotiin asti <3

voi womb ressu, tossa on varmaan kaikki mitä voi tähän aiheeseen liittyen pelätä :( onneksi nuo kaikki on silti aika harvinaisia. ja jospa sitä ei sitte tosipaikassa muistaisi pelätä..

Windy87 Tyhmintä tässä jutussa on se että mulla on ns. vaan helppoja synnytyksiä takana ellei lasketa sitä hätäsektiota jonka aikana nukuin :/
Mul ei oo siis mitään käsitystä mistä tää pelko on saanut alkunsa, jos tietäisin niin voisin alkaa käsittelyn siitä.

nokun muistelinkin ettei sinulla ollut tosiaankaan edes esikoisesta kyse :D mutta pelot on niin järjetön juttu ylipäänsä, ei auta vaikka kuinka tietäisi faktoista tai olisikin niitä pelkkiä hyviä kokemuksia taustalla.. vielä tässä taitaa olla pari viikkoa aikaa työstää asiaa?

Windy87 Tyhmintä tässä jutussa on se että mulla on ns. vaan helppoja synnytyksiä takana ellei lasketa sitä hätäsektiota jonka aikana nukuin :/
Mul ei oo siis mitään käsitystä mistä tää pelko on saanut alkunsa, jos tietäisin niin voisin alkaa käsittelyn siitä.

Itsekin ajattelin, että onko aikaisemmissa synnytyksissä ollut jotain mikä aiheuttaa pelon.. No onneksi olet päässyt ilmeisesti kätilön kanssa jo keskustelemaan pelostasi. Itseä pelottaa oikeasti kaikki muu paitsi synnytys, mutta itseä hieman lohduttaa kun lyödään faktat pöytään ja kerrotaan miten asia on.. Mutta täytyy myöntää ettei se kaikkiin pelkoihin auta. Kyllä se varmasti äitiyteen kuuluu, että stressaa yhtä sun toista koko ajan.. Mutta toivottavasti voitat pelkosi ja pystyt myös nauttimaan synnytyksestä, (niin paljon kun siitä voi nyt nauttia)

Mun eka synnytys oli paperilla helppo mut ite koin sen äärimmäisen rajuna 1,5cm-10cm ja 1,5tuntia. Käynnistettiin kalvot puhkaisemalla. Mut sen pelon olen kyllä ns. Voittanut. Sit viidennen lähes luomu oli hyvinkin voimauttava ja kaunis kokemus.
Mää koitan puhua viel jonkun kanssa asiasta

Womb Luuletko, että koulutettu doula apuna voisi helpottaa? Luuletko, että sinun olisi mahdollista vielä hankkia doula? Esim. ensikotien kautta saa matkakustannuksia vastaan koulutettuja doulia.

Huh.. Rankka päivä takana ja lisää näitä on tiedossa.. Univelka ja stressi ja pelko huomisesta saanu mut ihan sekopäiseksi :sorry: Kirjaimellisesti huutoitkin miehen rintaa vasten tossa muutama tunti sitten kun iski paniikki kaikesta ja kaatu niskaan jotenkin kertaheitolla - ei helvetti - huomenna se tuska on taas edessä :arghh:

Pelkään ihan kaikkea mahdollista.. :sad001 Eniten ehkä sitä, että kipu on niin jäätävä, etten kestä sitä ja jos homma pitkittyy päiviksi :stinkyfeet: ..ja sitäkin, että entä jos synnytys ei etene ja oon tuskissani päiviä ja sit joudutaankin hätäsektioon vauvan kunnon romahtamisen takia tms :nailbiting: Entä jos vauva ei selviä?!

En koskaan mennyt mihinkään puhumaan asiasta, kun tää käynnistyspäätöskin tuli kahden viikon varoajalla ja jotenkin en oo asiaa ehtinyt miettimään kunnolla.. Luulin jännitykseksi, mut parhaillaan ainakin oon ihan kauhuissani :bag: Mene pois paha mörkö!! :smiley-angry017

Kalaäiti & Kyytiläinen 38+0

Kalaäiti: Huomennako se käynnistys nyt on? Puhu suoraan, että pelottaa. Ei se mitään vaikka itkisitkin sielä! :Heartred Sano, ettet halua kipua. Kyllä siihen helpotusta annetaan! Voimia paljon! :love2

Kiitos! Huomenna on ja niin puhun.. :gen113..en vaan tajua, miten tää pelko nyt ottaa ylivaltaa musta :sorry: Tuota tyttöä kun lähdin synnyttämään, en osannut pelätä.. Nyt jotenkin kun tietää mitä mahdollisesti tulossa ja kun sitä varten pitää melkeinpä laittaa kello soimaan ettei myöhästy, niin huhhuh :nailbiting:

Pyydän anteeksi pelkoani ja avautumistani täällä.. :sad001 Toivottavasti te muut osaatte suhtautua järjellä tulevaan ja pystytte mua paremmin keskittymään palkintoon.. :HeartredMulla kun välillä edelleen tuppaa olemaan jotenkin epäuskoinen olo koko raskaudesta :eek:

Takaisin