Sikiön painoarviot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Libero-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esikoista odottaessa ei missään vaiheessa saatu painoarvioita. Ainoastaan ne kaks ultraa ja niissäkin vain että minkä kokoinen sillä hetkellä oli. Mikä ei kertonu yhtään siitä minkä kokoisena saattais vauva syntyä..

Nyt ollaan ultrassa kuultu ne sen hetkiset koot ja rakenneultrassa sanoi arvion syntymäpainoonkin (3500g). Odottelen jospa lääkäri sitten arviois jonkinlaisen koon vauvalle. Vaikka eipä se taida ultrata :(

Myös mulle on arvioitu ultrassa ainoastaan vauvan senhetkinen paino. Epäilen kyllä, voidaanko syntymähetkistä painoa edes arvioida ( mikäli siis ei ultrata juuri ennen synnytystä).

Mulle lääkäri sanoi että kasvaa n. 200g/viikko, joten sen mukaan arvioivat tuota syntymäpainoakin. Tuokin toki vaihtelee aika rajusti, toiset kasvaa enemmän ja toiset vähän vähemmän.

Aika hurjaa kyllä on tuo puuha, mutta eihän sitä vammautumista tietysti kukaan tahallaan aiheuta.. Sormet ristissä nyt, että kaikin puolin vaavi tulisi äitiinsä: hyvissä ajoin ja pienehkö :D

Mulla tihennetyyn seurantaan kuuluu myös jatkuva sikiön painon arviointi.

23+2 560g
27+5 1194g
31+5 2126g

Kuulemma ihan keskiarvoissa mennään...

Hyppään tuolta helmikuisista... Mulla ultrattiin radin takia kuukausittain ja joka kerta hokivat että on iso vauva tulossa, iso pää, iso vyötärönympärys. Noi tosiaan noi ultrat on arvioita isolla A:lla. Mulla käynnistettiin synnytys rv 38+6 koska piti olla iso sokerivauva tulossa ja ite olen pienikokoinen äippä. Maanantai-aamuna menin käynnistykseen ja ultrattiin. Vauvan painoarvio oli 4046 grammaa. Keskiviikkona aamulla syntyi poika joka painoi 3580 grammaa. Käynnistys oli siis aivan turha ja se johti komplikaatioihin jonka takia mulle kehittyi kohtutulehdus (tulehdusarvot pahimmillaan 308) vauva syntyi sektiolla jonka yhteydessä tulehdus levisi myös häneen ja vauva joutui olemaan keskiviikosta sunnuntaihin lastentautien osastolla ja minä tulehduksen takia jumissa sairaalassa maanantai-iltaan. Eli ei oo aina luottamista vaikka ultrattais joka kuukausi.

Mulla tänään 32+3 ja just tulin neuvolasta. Mitään painoarvioita en ole missään vaiheessa saanut ja kysäisin tästä terveydenhoitajaltani. Hän sanoi, ettei "käsikopelon" perusteella täällä ainakaan tehdä arvioita suuntaan eikä toiseen. Että voi sitten kysyä parin viikon päästä lääkäriltä asiaa. Tosin lääkärikäyntiinkään ei kuulu ultra et saa nähdä saako sitä sillonkaan mitään arviota. Täälläpäin siis ilmeisesti luotetaan niin paljon tohon sf-mittaan et jos se on suht normaali niin ei aleta mitään arvioita tekemään. Hurjaa

Eipä oo mullekaan painoarvioita kerrottu, 32+3 täälläkin ja neuvolassa kävin viimeksi eilen. Sf-mitta menee yläkäyrällä, neuvolatäti on vaan kysynyt minkä kokoinen olen itse ollut syntyessäni. Ei tuntunut olevan huolissaan vauvan koosta, kun oon ollut aika pieni, 3100 g.

no aika hurjalta tuntuu että noihin luottavat.. mitä täällä seuraillut keskusteluja ni eihän se sf-mittakaan kerro yhtikäs mitään, täällä ainakin vain seuraavat että se kasvaa tasaseen, ei sitä juurikaan et kuinka paljon tai vähän se on. pitää harkita sitte muuttoa paikkakunnalta kahteen kertaan jos vielä aikoo lisää lapsia saada :D

Niin en sit tiiä mitkä tekijät sais neuvolassa enemmän tekemään noita painoarvioita. Kai sit jos ois monta tekijää yhdessä (iso sf-mitta, Radi tms) niin varmaan enempi kokoa miettisivät. Mut aion kyllä lääkärikäynnillä asiasta jutella. Pelottaa että jos siellä mahassa onki joku jättivauva vaikka kuten edellisistä kommenteista on huomattu niin on nuo arviotki tosiaan aikamoista arpapeliä.

Jos huijais että on ite syntyny viis kilosena pötikkä (olin oikeasti 3500g eli ihan peruspötkylä) ja sf-mitta menee tasaseen yläkäyrällä, saiskohan sit sen kokoarvion :p

muokkasin selkeemmäksi. hiton hoonosoomi, tahon takas kouluun sivistymään!

Ei meilläkään ole painoarvioita tullut sitten rakenneultran. Tosin ei ole kyllä radia tai muutakaan erityistä syytä minkä takia pitäisi kokoa tarkemmin seurata mutta kyllä se silti tyynnyttäisi mieltä jos olisi vähän osviittaa siitä minkä kokoista vauvaa saa olla puskemassa ulos.

Eiksu, tai sitten käy niinkuin mulle, kun kokoarviota annetaan ja vauva isoksi todetaan niin alkaa panikoimaan asiasta. Tavallaan olisi helpompi olla jos ei tietäisi niin ei osaisi maalailla kauhukuvia jos sun vaikka mistä repeilyistä. :/

No sekin voi tietysti olla. Tosin jos tietäisi että iso on (ehkä) tulossa niin tietäisipähän sitten ettei kannata välttämättä odottaa mitäänn luomusynnytystä vaan ottaa kaikki kivunlievitys ja valmistautua myös mahdolliseen sektioon jos toinen ei vaikka mahdu ulos. Mielummin siihen ehkä valmistautuisi etukäteen kuin että saisi H-hetkellä kuulla että sieltä onkin tulossa isompi kaveri :nailbiting: Niitä repeilykauhukuvia onnistuu varmaan joka tapauksessa kehittelemään. Kai tämä riippuu ihan synnyttäjästä :)

Itsellä meni synnytys suht ok, vaikka iso tyttö olikin. Mutta jos olisin tiennyt olevan noin iso, olisin varmaan kieltäytynyt alatiesynnytyksestä.. Tai jos kätilöt olisivat tienneet, ehkä olisi helpommin siirrytty sektioon.. Mutta en usko että olisin edes puskenut toista sellaisella voimalla pihalle, jos olisin tiennyt ettei oikeasti mahdu tulemaan ehjänä ulos !.. Kätilökin vain sanoi, että " kyllä se sieltä tulee ponnista vaan " no eipä onnistunutkaan ihan vain niin.. On kyllä iso pelko päällä kuinka tämä synnytys onnistuu

Mulla oli eilen ultra rv 32+5 ja painoarvio oli 2,2 kiloa. Tosin vartalon asennon takia sai todennäköisesti yläkanttiin painoarvion...

Takaisin