Sikiön painoarviot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Libero-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei, vauvassa ei oo mitään häikkää, meillä on kaikki olleet pikkuisia (2980g 38+5, 3160g 37+3 ja 3030 39+2) syntyessään eikä me vanhemmat olla pitkiä.

Meillä neuvolalääkäri ultraa, ei terkka. Kaikkiaan ollut nyt 5, joista 2 äippäpolilla (np ja rakenne). Yksi ylimääräinen ollut toistaiseksi, ymmärtääkseni johtuu tuosta oletetusta isosta koosta. Naapurikunnassa ultraa hoitaja vissiin joka käynnillä.

Mulla tai vauvalla ei isompaa hätää ole ollut, ei nuo ylimääräiset käynnit johdu siis siitä. Paikallinen käytäntö. Jos tuo koko olisi keskikäyrillä niin ei olisi kuin 3 lääkärin tekemää ultraa, viimeinen on sit synnytystavan määrityksen yhteydessä.

Niinpä SeEnsimmäinen, mä oon ollut itse 2590g ja syntynyt 38+ :)
Tänään, 31+3 vauvan painoksi arvioitiin 1545g ja 30+0 oli sen n. 1200g :)
Zeni täällä mennää aika samoissa! :) 31+2 1500g ja 30+0 oli 1200g ja ite synnyin kans rv 38 ja painoin 2500g :D

Meillä esikoinen oli taas ihan eri koko luokkaa, siksi ihmettele kun, tätä pikkuista.. Mutta ei kyllä esikoisesta tehty mitään painoarviota ultralla, missään vaiheessa. Niin paha vertailla.. Mutta syntymäpaino kun oli 4410g, niin epäilen, että ei ole tässä vaiheessa näin pieni ollut. Mutta pääasia, että muuten on kaikki hyvin. Eikä lääkärikään nähnyt aihetta kontrollikäynteihin tässä välillä. Vaikka itse huomasin, että bpd vastasi eri viikkoja. Lääkäri vain totesi, että käyrillä mennään. Kaikkia pelkoja sitä itselleen kehittää, vaikka kyllä lääkärin ammattitaitoon pitäisi luottaa..

Mulla sf-mitta ihan siellä yläkäyrän päällä, silti terkka rauhoittelee ettei usko vauvan kovin isona syntyvän, vaan käyrä tulee alemmas kun vauva ja kohtu alkaa laskeutua. Saas nähä. Varattiin neuvolalääkärin aika kesäkuun puoleenväliin, siellä sitten tutkitaan tarkemmin millainen jytky on tulossa :D

Edelleen toistan, että vaikka sf-mitta olisi iso, niin se ei aina automaattisesti tarkoita isoa vauvaa. Mulla edellisissä raskauksissa sf huidellut jossain omissa sfääreissä ja silti pienehköt vauvat syntyneet. Sf-mitta ei myöskään kerro mahan koosta mitään, mulla ei mahatkaan mitään isoja olleet suuresta mitasta huolimatta.

Mulla kans ollu parilla viimeisimmällä kerralla sf-mitta reilusti yläkäyrän yläpuolella, mutta ihan normaaleissa mitoissa tuo poitsu tuolla kasvaa.

mulla meni sf-mitta viime raskaudessa ihan keskikäyrällä.. ei mitään ongelmaa.. syntyi sitten 4410g tyttö. joten kyllä allekirjoitan tuon, ettei sf-mitta kerro koko totuutta.

SF-mitassa kai enemmän sitä itse mittaa, merkkaa, että mitta pysyy loogisesti etenevänä, eikä nouse yhtäkkiä kovin jyrkästi, tai romahda, tai junnaa paikoillaan. Näin minulle on kerrottu. :)

Eräs kätilö muuten minulle juuri kertoi, että ultraäänellä tehdyn painoarvion tarkkuuden voi olettaa olevan +/- 700g! :wideyed:o_O:eek: Jos noin on, niin miksi niitä tehdään? :confused:

No onpa aikamoista heittoa jos noin on :eek: Toivottavasti meillä ei ainakaan alaspäin heitä ihan noin paljoo!

Täytyy ehkä kysellä asiasta lisää, sillä tuo kuulostaa varsin hurjalta heitolta! Kuitenkin tosiaan, jos vaikka vauva saisi kokoarvioksi tasan 3000g niin se voi tuolla heitolla kuitenkin olla todellisuudessa 2300g tai 3700g ja noista 2300g on jo todella pieni kyllä! Olen kyllä aikaisemminkin kuullut, että painoarviot voivat heittää, mutta että noin paljon? :eek:

Tänään 32+6 painoarvio 1930 g. Pienikokoinen vaaveli on, mutta alakäyrän tuntumissa on sf-mitankin kanssa menty koko ajan.

Minä olen kuullut n. 0,5kg:n heitosta. Tämä ei toki "viralliselta" taholta, mutta heittoa kumminkin saattaa olla ihan reilusti

Minulle myös neuvolassa sanottiin, että voi heittää jopa puolella kilolla arvio, jos esim. mitattaessa mitat heittää esim. millillä (varmaan riippuu myös laitteista?). Tk:n laitteet kun ei oo yhtä teräviä ko sairaalan ultrat..

Ystävälle syntyi 4580g:n neiti joka oli kaksi päivää aiemmin ultrattu 3800g:n painoiseksi. En tiedä sitten kuinka yleistä tuollainen heitto on, jostain syystä mittoja kuitenkin otetaan joten varmaan isolta osin kumminkin pitänevät suunnilleen paikkansa.

Minulle myös neuvolassa sanottiin, että voi heittää jopa puolella kilolla arvio, jos esim. mitattaessa mitat heittää esim. millillä (varmaan riippuu myös laitteista?). Tk:n laitteet kun ei oo yhtä teräviä ko sairaalan ultrat..

Heh, tosta syntyi ajatus että jos mun neuvolatäti tai -lääkäri ultrais ni kokoarvio heittäis varmaan +- kilolla, sellanen tatsi on jääny heidän ammattitaidostaan :O :D

Takaisin