sf-mitta

Aubrey, Luota siihen, että osaavat sielä asiansa? :) Sf-mitta ei kerro todellakaan aina kaikkea ja sielä teillä saattaa olla eri mitta-asteikot kuin täällä Suomessa. :) Kysy kätilöltä /lääkäriltä jos mietityttää? Käsittääkseni tärkeintä sf-mitassa on, että se on looginen, eikä nouse kovin jyrkästi tai romahda. Tosin näitäkin olen kuullut mitoissa tapahtuneen ilman, että mitään on ollut vialla. :)
 
Mulle neuvolalääkäri selvensi tänään, että sf-mitan rajat ovat todella tiukat ja jos jollakulla menee vähän niistä yli tai ali, niin siitä ei vielä tarvitse säikähtää. Seurannan tarkoituksena on havaita poikkeamat; jos mitta pompahtaa äkisti alakäyrältä yläkäyrälle tai muuta vastaavaa, niin se on hälyttävää. Ja aina kun pysyy käyrien sisällä, niin silloin etenkään ei ole mitään hätää. Mulla oli viikkoon "tullut" 4 cm lisää sf-mittaan, mutta käyrien sisällä ollaan eikä kuulemma ole mitenkään normaalista poikkeavaa. Vauva saattoi pyllistää ja kasvattaa mittaa reippaasti sen takia. Muutenkin tuo mitta on vaan suuntaa antava ja vaihtelee mittaajakohtaisesti ja mittauskohtaisesti. Tuskin siis kenelläkään on mitään hätää tuon mitan perusteella, jos lääkäri tai hoitaja ei mitään siitä mainitse (:
 
Mulla oli just viime neuvolassa joku jyrkkä lasku kun mittaaja vaihtui ja vauva rt. Kun kävin äitiyspolilla niin kysyin asiasta. Ne siellä vähän naureskellen sit sano et sf mitta ei kerro mitään. Jo pelkkä vauvan asento muuttaa sitä ja he ei kuulemma edes sitä koskaan mittaa kun on niin epäluotettava.
 
Mulla joskus sanottiin neuvolassa et jos on tosi paljon ilmaa vattasssa niin sekin saattaa vaikuttaa siihen mittaan.
 
Ihan täysin oikeessa oot Regina, mä aina alan vauhkoomaan kun asiat menee eri lailla täällä kun siellä kotona.. :P

Ja onhan tuo tasaisen iso ollut, eli kaikki hyvin siis :D! Kerran kysyin, kun sanoi sen luvun, että onko se hyvä ja normaali, niin kätilö kuittas vaan että on on. Se siitä, siis :p
 
Aubrey, miulla oli 35+6 viikolla 36cm eli ihan normaaleja nuo luvut on :D ainaki miusta. Miulla tuon mitan suuruuden takia huomenna painoarvioultra. Luuleevat siis että on isoks kasvanu.. viime ultrassa oli normaalinkokonen.
 
Aubrey; mulla oli 36+0 37cm ja tänään 37+1 36,5cm. Eli pienentynyt tuo mitta. Yläkäyrän yläpuolella mennään mutta kehitys on ollut suht tasainen, joten ei sen suhteen ole mitään hämminkiä. Sitähän ne neuvolassa seuraa kun eivät oikein mitään muutakaan voi.
 
Haha jenni ei hirveesti lohduta, että sulla kokoarvioon meno ton takia :wink No mutta, en nyt ala sitä stressaamaan.

Ja Helmeri, eikös se sf-mitta usein saata tippua myös, kun masu laskeutuu :) Ens viikolla taas kätilötapaaminen, niin sielläpä näkee sitten mikä se nyt on :)
 
No mutta ei se sf-mitta vauvan lopullista kokoa kerro, miunki mahassa myllertää n. 3050g nyytti. :)että keskikäyrällä mennee ja miusta aika pieni on vielä.
 
Ei kerro ei, onneksi :) Eikä kokoarviotkaan, herran hallussa tuokin asia :p Varmuuden vuoksi lopetin kuitenki sokerin syömisen viikko-pari sitten, kun jostain luin, ettei vauva enää kasva samaa vauhtia.
 
Takaisin
Top