Sektion jälkeen raskaus ja synnytys

Kannattaa tutkia sektiosta ennenkuin toivoo sitä. Itsellä sektio oli pahin mahdollinen tapa synnyttää ja oli kauheaa,kun toteutui. Kyse ei ole mistään pikkuleikkauksesta, vaan suuresta,koska siinä mennään eri kerrosten läpi kohtuun. Komplikaatioriskejä on kuten kaikissa leikkauksissa. Riskien takia koitetaan naisia saamaan lapset syntymään normaalisti,koska se on kaikkien kannalta paras. Leikkaushaava ei ole mikään pieni ja vauvan hoitokaan ei onnistu kunnolla sektion jlk.,kun oma liikkuminen huonoa..lisäksi lääkkeet vaikuttaa äidinmaitoon ja imetys voi epäonnistua. Lisäksi leikkauksen jlk.pitää pistää verenohennuslääkkeet neuloina vatsaan eli jos on neulakammoinen niin...itsellä ei neulakammoo ole,mutta mies sai hoitaa ton pistämisen,kun en pystynyt..
En missään nimessä halua pelotella tai tuomita jos haluat sektion, ainoastaan kehotan lukemaan asiasta enemmän ennen päätöstä. Sektioita vähätellään liikaa,usein ihmisten toimesta, jotka itse ei ole kokeneet sitä.. Nuo pelkotiloista johtuvat sektiot taidetaan kyllä tehdä nukutuksessa,jolloin vauvan näkee vasta seuraavana päivänä.


No ohhoh kyllä multa nousee savua korvista kun lueskelen näitä ihmisten kirjoituksia. Jos sun sektio on mennyt noin pieleen ei tarkota sitä että kaikki sektiot ovat yhtä hirveitä.

Ensinnäkin sulla on ollut jo pohjalla monia vaikuttavia tekijöitä mitkä ovat vaikeuttaneet toipumisaikaa esimerkiksi kohtutulehdus, senhän nyt jo maalaisjärkikin sanoo.. Komplikaatioriskit MONINKERTAISTUVAT siinä vaiheessa kun tehdään kiireellinen/hätäsektio verrattuna elektiiviseen sektioon! Sun varmaan kannattais perehtyä vähän paremmin näihin komplikaatoiden riskilukuihin kummankin synnytystavan kohdalla ja verrata niitä keskenään niin saatat itsekin huomata ettei niissä juuri eroja ole VARSINKIN ENNEN KUIN TULET TÄNNE KETÄÄN MUITA NEUVOMAAN NIIDEN LUKEMISESTA.

Kyllä minun leikkaushaavani on näin vuoden jälkeen erittäin siisti ja huomaamaton, bikinirajalla. Sain lapseni jo leikkaussalissa rinnalle eikä meitä erotettu missään vaiheessa joten sama ihokontakti oli alusta saakka niinkuin alatiesynnytyksessäkin. Minä kävelin 8 tuntia leikkauksesta, hoidin lapseni alusta saakka itse. Särkylääkettä vedin vajaan viikon ajan leikkauksesta, panadol + burana jotka eivät vaikuta imetykseen millään tavalla. 2 viikkoa leikkauksesta käveltiin jo useamman kilometrin vaunulenkkejä. Eikä todellakaan ole normikäytäntö mitkään verenohennuslääkkeet. Ja nukutuksessa tehdään ainoastaan hätäsektiot tai tilanteessa jossa puudute ei lähde toimimaan.
 
No jo on ollu taas järjen käyttö kaukana tuossa tilanteessa. Eihän se mikään turhaan tehty sectio ole jos kerran epäsuhta on tiedossa. Outoa meininkiä....

Sanos muuta.. ja minä vaan sinisilmäisenä aattelin että kyllä he tietää siellä sairaalassa miten nämä hommat hoidetaan...
 
Kannattaa tutkia sektiosta ennenkuin toivoo sitä. Itsellä sektio oli pahin mahdollinen tapa synnyttää ja oli kauheaa,kun toteutui. Kyse ei ole mistään pikkuleikkauksesta, vaan suuresta,koska siinä mennään eri kerrosten läpi kohtuun. Komplikaatioriskejä on kuten kaikissa leikkauksissa. Riskien takia koitetaan naisia saamaan lapset syntymään normaalisti,koska se on kaikkien kannalta paras. Leikkaushaava ei ole mikään pieni ja vauvan hoitokaan ei onnistu kunnolla sektion jlk.,kun oma liikkuminen huonoa..lisäksi lääkkeet vaikuttaa äidinmaitoon ja imetys voi epäonnistua. Lisäksi leikkauksen jlk.pitää pistää verenohennuslääkkeet neuloina vatsaan eli jos on neulakammoinen niin...itsellä ei neulakammoo ole,mutta mies sai hoitaa ton pistämisen,kun en pystynyt..
En missään nimessä halua pelotella tai tuomita jos haluat sektion, ainoastaan kehotan lukemaan asiasta enemmän ennen päätöstä. Sektioita vähätellään liikaa,usein ihmisten toimesta, jotka itse ei ole kokeneet sitä.. Nuo pelkotiloista johtuvat sektiot taidetaan kyllä tehdä nukutuksessa,jolloin vauvan näkee vasta seuraavana päivänä.

Ei se leikkaushaava tosiaan mikään järkyttävän suurikaan ole.. mulla oli n. 15 cm. Enkä minäkään tarvinnut kun parina päivänä kotona ottaa särkylääkettä..
 
En minä saanut vauvaa syliin sektion jälkeen!!:eek: Enkä ole kuullut muiltakaan samaa, riippuukohan sairaalasta???Nöpö tuotiin verhon takaa meitä moikkaamaan ja sitten vietiin keskoskaapissa eri kerrokseen pesulle ja mittaukseen jne (meillä synnytyssali ja leikkaussali eri kerroksissa ja vauvan putsailut mittailut ja muuthan ei sinne leikkaussaliin kuulu eli vauva jatkoi matkaa). Minua siis jäätiin ompelemaan umpeen ja sen jälkeen sieltä sitten pariksi tunniksi heräämöön toipumaan.Ei siis sitä leffatyylistä vauva iholle-juttua, sehän on leikkaus eikä se pääty siihen ko vauva on ulkona:sad001Ja on muuten melkonen riuhtominen ko vauvaa vatsasta otetaan mies sanoi että näytti siltä että tipahdan pöydältä ellen ollut kiinni. Saattoi liiotella(tottakai liiotteli:happy:) mutta muistan että rajumpaa oli kuin oletin...:sad001 Heräämössä sitten hampaiden kalina kun siellä leikkaussalissa kylmä :sad001 en jännitykseltä edes tajunnut ) mutta hoitsut onneksi vuorasivat jollain folioilla ja ihan lämmityspuhallinkin tuotiin sängyn vierelle:D ja oksetti ne kipulääkkeet......onneksi siihenkin oli hoitsuilla vastalääke:D tehosi vauhdilla, piti vaan älytä itse niitä pyytää eli muistakaa pyytää jos joudutte sektioon!
Paljon pöppöröistä oloa,onpa mitä kiikkutuolissa muistella!Olin aika kipeä ja ko yötä vasten synnytin, en voinut vauvaa hoitaa heti synnytyksen jälkeen koska ensin tosiaan olin heräämössä enkä sitten myöhemmin osastollakaan ko oli pakko ruveta väsymykseltä nukkumaa:singing:n. Kipupumpussa olin alussa kiinni,epiduraalin kautta annettiin osastolla kipulääkettä, hoitaja aina irrotti piuhat vessaanmenoa varten.Palvelu pelasi!Tai siis pissikatetrihan laitetaan leikkauksen ajaksi enkä tiedä milloin se pois otettiin,varmaan aika pian osastolle menon jälkeen?Sekin yllätti minut vaikka ihan loogista on, luulin aina että katetreja on vain miehille :eek::wink Heh.Haavahan on tosi huomaamaton, yllätti erittäin positiivisesti kun jo muutamassa kuukaudessa tuntui että hävisi:D ei todella näy edes biksujen alta ko sen verran alhaalla ja aivan neulanohut!Ja mulle myös väitetty että kaikki isoissa leikkauksissa olleet joutuu piikittämään verenohenteella vielä kotona veritulppariskin vuoksi?? Tämä toki jo 2012 eli siitä on aikaa.Summa summarunm en ollut perehtynyt yhtään mitä sektio on,toooosi moni asia tuli aivan yllärinä.Minäkin suosittelen perehtymään siihen jos sitä oikein erikseen toivoo,ettei tule sitten pettymyksenä jos luuli että siinä helpolla pääsee:)mulla onneksi hyvä fiilis kun seuraava tulikin sitten vauhdilla "perinteisesti" ja sitä saatu muistella:grin Olen jotenkin ihan huolettomana liikenteessä tulevaan koitokseen,kummankin tytön synnytystä jännitin aivan älyttömästi ja nyt tuntuu jotta ihan rutiinilla se menee:happy: Tsemppiä kaikille muille kanssa:goodnight
 
Ja vielä se jotta minäkin olin niin kipeä ku kastekukkakin kertoo, en olisi voinut kuvitellakkaan olevani ilman kipulääkitystä leikkauksen jälkeen vaikkei mulla minkää laista kohtutulehdusta tai muuta komplikaatiota tullutkaan!:nailbiting: yskiminen oli ihan hirveetä....:confused:Vauvaa jaksoin sylissä pitää jos siihen nostettiin mutta ekana päivänä en kärsinyt kääntyillä sängyssä eli mahdoton oli ilman apua nöpöä ekana päivänä hoitaa siis esimerkiksi nostella vauvasängystä saati mitään vaipanvaihtoja tms pystyä tekemään!
 
5 vuodessa ehtii asiat pikkusen muuttumaan ja kyllä veikkaan että tänä päivänä Suomen jokaisessa synnytyssairaalassa pyritään siihen samaan ihokontaktiin niinkuin alatiesynnytyksessä. TIETYSTI äidin ja vauvan voinnin mukaan !! Tämä lukee jopa husin sivuilla. Ja vauvan saa kyllä heräämöönkin, mikäli äidin ja vauvan vointi antaa myöden. Ennen leikkaustahan ne jo antavat sen pahan makuisen shotin jolla pyritään estämään pahoinvointi, ja hlökunnan perusjuttuja on kysellä pitkin matkaa että onko paha olo tai ylipäätään kyselee vointia, puutumista ym. Eli kivuissa ei tarvitse kärvistellä ! Mutta hyvin onnistuneessa leikkauksessa ei pitäisi kyllä kipujen yltyä niin pahaksi etteikö buranalla ja pnadolilla selviäisi leikkauksen jälkeen. Virtsakatetri otetaan pois yleensä sillon kun lähdetään ekan kerran kävelylle ja vessaan. tulehdusriskin takia sitä ei voi/suositella pitää kovin kauaa. Ja mainittakoon vielä että nykyään sektiosta kotiudetaankin samaa vauhtia kun alatiesynnytyksessä, mikäli äidin ja vauvan vointi sen sallii. Synnytin keskiviikkona ja perjantaina päästiin kotiin.

Mä oon kyllä todellakin samaa mieltä että kannattaa oikeesti perehtyä ja ottaa selvää eikä kuunnella huhupuheita tai jotain mitä on ollut vuonna keppi ja kivi! :) Ja vaikka ei toivoisi sektiota, niin suosittelen ettei ole sitten niin suuri shokki joutua sinne sektioon.
 
Ei vauvaa anneta missään nimessä heräämöön mukaan:eek:siellähän on kaikki leikkauksista tulevat eikä pelkkiä äitejä,infektioriskit ym valtavat vastasyntyneelle!eihän vauvaa kuljeteta sairaalan sisälläkään sylissä vaan keskoskaapissa!jopa kukkien tuonti vauva-osastolle on kiellettyä vauvojen herkkyyden vuoksi,kukkavedessä bakteerit alkaa muhia.Siitä verenohennuslääkkeestä en tiedä miten sen asian laita että saako kaikki ko en leikkaava lääkäri ole:happy: Ohjeistuksissahan lukee paljonkin kauniita lauseita joista tietää että käytännössä niin ei koskaan tehdä.Ystäväpiirissä on useampi tuore vauva ja ihan puolivuotiaskin sektiolla tehty eikä todella saa vauva jäädä sektiossa äidille leikkauksen loppuun asti eikä heräämöön!Huima.. Ja joo kyllä sitä vointia kovasti kysellään,hienoa on huolenpito siitä ei tarvi hätäillä.Hoitajia on aika iso liuta siellä leikkaussalissa,ihan yllätti ja naurettu jälkikäteen että koko kyläkö siellä mammaa repii:grin Tuntuu vaan jotta sektio on nyt uusi trendi jota yritetään kovasti ajaa hyväksytyksi omavalinnaksi,näkeehän tuon tälläkin palstalle miten heti hermostutaan kun ihmiset kertoo omista sektioistaan jotta ei ole tuntunut hyvälle ja toivotaan alatiesynnytystä tälle reissulle.Mitäs se sauhuaminen auttaa jos yhdellä oli kiva sektio ja toisella ei,hittoako siinä tuomitset toisen kärsimystä,ei se siitä mukavammaksi muutu vaikka sitä miten sättii ja sektiota kehuu:rolleyes: Onhan sektio kuten äidinmaidonkorvike, varasuunnitelma sille jos asiat ei onnistu luonnollisella tavalla
 
Ei täälläkään saanut (eikä saa vieläkään) vauvaa heräämöön, vasta vuodeosastolle.
Enempää en nyt tänne julkiselle kommentoi, mutta jos tästä nyt alkaa vääntöä tulla niin, oisko erikseen ketjut sektion jälkeen sektioa toivoville ja sektion jälkeen alatiesynnytystä toivoville..?
 
Kyllä vauvat annetaan mukaan heräämöön ainakin Naistenklinikalla ja varmasti muissakin synnytyssairaaloissa. ihan samanlaisilla kärryillä kärrättiin kun alatiesyntyneitäkin lapsia, ei keskoskaapissa.. ja kukkiakin sai vieraat tuoda lahjaksi että en kyllä osaa sanoa missä sairaalassa sinä olet synnyttänyt jos siellä ei saanut mitään tehdä. Ja sairaaloissa on varmasti paljon eroja ja eri käytäntöjä joten siinä vaiheessa kannattaa tutustua etukäteen oman sairaalan käytäntöihin niin ei tarvitse erikseen arpoa miten missäkin paikassa (tänä päivänä) toimitaan.

Enkä mä mitään sauhua, vaan ärsyttää se että täällä pelotellaan turhaan sellasia ihmisiä jotka nimenomaan toivovat sektiota synnytystavaksi. Eriasia jos kaikki olisi faktaa niin mitä mä tässä turhaan puolustelisin? Ei ole toista samanlaista sektiota, niinkuin ei alatiesynnytystäkään.

Se että sinä haluat synnyttää alateitse on sinun oma valintasi, joten miksi sinä siis tuomitset/pelottelet niitä jotka haluavat synnyttää sektiolla? Miten se tekee sinusta paremman ihmisen että haluat synnyttää alateitse? Miten se oikeuttaa sinua vähättelemään sektiosynnytystä? Ihan yhtälailla alatiesynnytyksessä voit revetä perseeseen saakka, istukka kaavitaan nukutuksessa irti, emättimen laskeuma vaivaa hautaan saakka ja viinirypäleen kokoiset pukamat roikkuu mukanasi mihin ikinä menet. Nimenomaan alatiesynnytyksiä kaunistellaan ja näitä synnytyksen tuomia vaurioita vähätellään.
 
Ei täälläkään saanut (eikä saa vieläkään) vauvaa heräämöön, vasta vuodeosastolle.
Enempää en nyt tänne julkiselle kommentoi, mutta jos tästä nyt alkaa vääntöä tulla niin, oisko erikseen ketjut sektion jälkeen sektioa toivoville ja sektion jälkeen alatiesynnytystä toivoville..?

Ei tässä mun mielestä mitään väännetä. Ei täällä kukaan tuomitse niitä jotka haluavat alateitse synnyttää joten miksi täällä pitää lietsoa pelkoa niille jotka toivovat sektiota, en ymmärrä?
 
Ei tässä mun mielestä mitään väännetä. Ei täällä kukaan tuomitse niitä jotka haluavat alateitse synnyttää joten miksi täällä pitää lietsoa pelkoa niille jotka toivovat sektiota, en ymmärrä?

Ei kukaan oo lietsonut pelkoa, kertonut vaan omia kokemuksia. Ei se elektiivinen sektiokaan aina mene ongelmitta, niin kuin ei myöskään alatie.

Et taida olla elokuisissa18? Ainakaan listalla et ole.. tokihan tämä julkinen foorumi on, mutta enimmäkseen näissä kirjoittelee elokuiset.
 
Kauhea,rauhotutaanhan,ei tässä mitään pelkoa ole tarkoitus lietsoa:eek: ihan kertoa kuten asiat on menneet jotta näitä juttuja pohtivat saisivat tietoa mitä kaikkea on!:happy: Minulla ei oot tapana jättää sanomatta hyviä tai huonoja puolia eli toivottavasti kukaan ei säikähtänyt mutta semmonen reissu se oli. Terve vauva on kuitenkin tärkein ja näistä keskusteluista unohtuu se jotta sitä se äiti miettii synnyttäessään,se onneksi syrjäyttää monta muuta ajatusta h-hetkellä:happy: Hienosti se kaikilla menee!
 
Mä sain sellaisen hienon avaruuspuvun, johon laitetaan putkella lämmintä ilmaa, jotta vauva pääsee heti tsekkauksen jälkeen ihokontaktiin. Hän olisi siinä saanut olla koko ajan, mutta mun olo huononi. Heräämössä pääsi heti tissille. Ei mitään keskoskaappeja tarvittu.

Vau avaruuspuku:smiley-bounce012 Missä sairaalassa synnytit, missä sen saa?

Kiva jos siellä on samassa kerroksessa leikkaussali sekä vauvan mittailuihin tilat sekä synnytyssali sekä vuodeosasto niin ei tarvi keskoskaapissa kuskailla hississä ja yleisillä käytävillä vastasyntyneitä sektiovauvoja:gen014 (Edit. Synnytyssali ja pesu/punnituspaikka kellarikerroksessa, ylimmässä kahdeksannessa kerroksessa vuodeosasto ja sitten leikkaussali(sektiopaikka) on jossain siinä välissä:happy:
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top