Ruokavalio raskausaikana

Joo sitä on niin pieniä määriä ja jos ymmärsin oikein niin on päätynyt panna listalle vaan sen takia että valmistajat ei pysty ilmoittamaan sen jodipitoisuutta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mju82: Noin mäkin oon asian ymmärtänyt, siksi en huolestu, koska käyttömäärät - ainakin omalla kohdalla - on kuitenkin niin pienet, että tuskin sillä mitään vahinkoa saa aikaan.
 
Sushihan on listalla vaan sen takia, että se ei ole kuulunut suomalaiseen ruokavalioon niin kauaa, että sitä olisi ehditty tutkia tarpeeksi. Esim. Ruotsissa se käsittääkseni ei ole kiellettyä.

Toki sitten taas, jos siihen sushiin on käytetty vakuumipakattua kalaa, tulee siitä listeriariski.
 
Olin aika yllättänyt, kun neuvolasta tuli melkoisen pitkä lista vältettävistä ruoista. Itse en juo kahvia ollenkaan, satunnaiset energiajuomatkin on saanut jäädä hyllyyn, joten siitä ei syntynyt sen suurempia ongelmia. Mutta voi salmiakki ja kala sentään! Salmiakin himo on ollut suunnatonta, ja myönnän että sorrun siihen välillä. Lisäksi olen aikaisemmin herkutellut aina graavilohella ja ruisleivällä itseäni, joten tämäkin herkku on saanut jäädä nyt hetkeksi pois.

Liian tiukkapipoiseksi en kuitenkaan ala, sillä kyse on kuitenkin suosituksista. Mutta listeriaan suhtaudun vakavasti, enkä vacuum-pakattua kalaa syö. Yllättävän paljon sitä kuitenkin nyt miettii mitä suuhunsa laittaa :)
 
Rapukausi on kuumimmillaan, joten miten ruokarajoitukset rapujen suhteen? Ok, kiinalaisia pakasterapuja en söisi, mutta jos on suomalaisia rapuja, kai niitä saa syödä? Ilmeisesti pakastamisen jälkeen kannattaa uudelleen kuumentaa, jota pakasterapujen suhteen ei nyt oikein voi tehdä..
 
Rapujen syönnistäkin löytyy monenmoista mielipidettä kun nettiä selaa, mutta mä kyllä söin rapujuhlissa muutaman (suomalaisia, kai?). Snapsit jätin toki tällä kertaa väliin :wink
 
Mun on pakko huudella taas tänne väliin. Joku tuolla sanoi että kautta aikain on raskaana olevat naiset syöny sitä ja tätä, ja mun yks kaveri mietti että kun hän oli muksu niin lehmänmaito alotettiin 8kk iässä nykyisen 1v sijaan, ja ihan hyvin on hänkin kasvanu.

Joo, totta. MUTTA! Nämä uudet suositukset (jotka on edelleenkin vain suosituksia, kuten moni täällä on todennut) perustuu tutkimuksiin. Esimerkiks listeriasta, A-vitamiinista, elohopeasta ja mistä lie muusta joita nykyään ei suositella raskaanaoleville, ei ollu "ennenvanhaan" läheskään sellaista tietoa kun nykypäivänä. Nykyään tiedetään jo että tekemällä näin keskenmenonriski nousee ja tekemällä noin muksustas tulee helpommin vammanen. Tai että vuoden ikäsen suolisto on kehittyny huimasti enemmän kun kasikuisen joten se kestää lehmänmaidon silloin tieskuinkamontaprosenttisesti paremmin. Kyllä meilläkin neiti sai maistaa tavallista maitoa vaikka minkäkuisena, mutta päivittäiseks ruokajuomaks se otettiin kyllä -suositusten mukaan- vasta vuoden ikäsenä.

Mä kehottaisin siis ottamaan selvää miks mikäkin ruoka-aine on siellä "kiellettyjen listalla" ja pohtimaan sitten että syökö vai jättääkö syömättä ne. Esimerkiks salmiakin syöminen vs. pakastemarjat kuumentamatta nii näkisin aika eri riskin, saati sit raaka vakuumikala tai maksapiffit. Ja yhtälailla maalaisjärkee siihen että syökö kyseisiä ruoka-aineita säännöllisesti ja jatkuvana koko raskauden ajan, vai maistaako vähän silloin tällöin..

Ugh. Olen taas puhunut. Hetkeks. :wink

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Nimenomaan amen lila aurora :) mä olen sun kanssa tismalleen samaa mieltä :) eikä ennen tunnettu vakuumipakkausta joten tuote oli joko tuore tai pilaantunut. Myöskin sikiökuolleisuus on ollut suurempi muinoin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Olen päättänyt sallia itselleni yhden herkkupäivän viikossa ja tänään intialaista mausteista ruokaa söin mini annoksen jädeä ja jälkkäriksi pari palaa suklaata ja kolalarkkeja muutama :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meen ehkä vähän asioiden edelle, mutta onko raskauden jälkeen/imettäessä vielä jotain, mitä ei saisi syödä?
 
toiveinen, kyllä. Imetysaikaa varten saa neuvolasta oman suosituslistan... nyt en vaan ulkoa muista mitä se sisälsi, eikä googlekaan kerro :sad001 Mutta lyhyempi se oli kuin odotusaikana. :)
 
Mäti on varmaan kans ehdottomasti kielletty, vai onko joku syönyt raskausaikana mätiä? Meinaan jouluna herkkuna on ollu itselle aina maksalaatikko (ja muuten ku en syö ni oli kuin kielletty vaan ni pienen laatikon syön, piste), mäti ja graavattu kala. Persii jos mitään ei sais syyä :D

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app
 
Tietääkö kukaan onko kananmunan kypsyydellä väliä, eli siis saako syödä löysänä?
 
Jeliina, jostain luin että pitäis olla kypsä, mutta saattoi olla joku enkunkielinen juttu. Mutta mä en löysistä edes tykkää :)
 
MadH voithan kuumentaa kalan ja mädin ? :) leikki sikseen sitä graavikalaa sai syödä jos oli taatusti tuoretta tai itse tehtyä, mä mietin että ostan lohen jouluksi ja graavaan sen :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tietääkö kukaan muuten tuosta raparperista raskausaikana. Kesällä nimittäin yks raskaanaoleva kaverini mietti et apua saikohan raparperia syödäkään raskaana. Hän muisteli et siitä olis ollu jotain haittaa. Mä vaan et ai jaa niinkö, kun en tosiaan ollu paljastanut viel raskauttani. Meillä vaan olis hirveesti raparperia pakkasessa, mutten oo siitä nyt sit mitään tehny. Toki kesän aikana oon raparperipiirakkaa syöny.
 
Jeliina, siis periaatteessa joissain paikoissa olen itse nähnyt et pitäs olla mahd kypsä, mut en usko et kun keität ja jää löysäks et olis vaaraa :)

Mju, miltäköhän mäti maistuu kuumennettuna :D haha. Täytyy iskälle vinkata et tollain saisin kalaa syödä, kun ollaan mun vanhempien luokse menossa. Itse en oo kyllä koskaan yksinään ostanu kotiin graavikalaa koska on liian kallista ja yksin saisin syödä :D

Manna, mikäs mahtokaan olla eikös raparperissa ollu joku happo mikä tekee kirpsakan siitä raparperista? Jos sen takia ei raakana paljoo sais vedellä mut nykyään ku löytyy neuvolan listasta rucolakin (nitraattipitoisuus) ja raaka punajuuri ni luulisin et raparperikin listalla olis jos ei sais, on se kuitenki aika suomalaisten suosima juttu kesäsin. Jos jotain ni piirakassa ja kiisselinä - valmistettuna uskoisin et on täysin turvallinen.

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app
 
No hyvä jos sais syyä. Piirakkaa tai kiisseliä olin ajatellukin. Pitää ehkä kuitenkin rajottaa ettei ihan joka päivä :)
 
Mielenkiintoista miten paljon neuvoloiden ohjeet eroaa. Meillä ei ollut puhettakaan punajuuresta tai rucolasta niissä lappusissa. :D


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Manna, en usko tosiaan kyllä et olis mitään rajotusta, mut ainakin valmistettuna on turvallinen :) raakanakin tietty kun pesee kunnolla!

Jodelie, näköjään :D rucolaa saa syyä vähän mut ei suositella paljoo. Punajuuresaakin raakana jotain mitä ei sais, mut säilykkeenä ja valmistettuna saa syyä :D

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top