Ruokavalio raskausaikana

Daizy

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ootteko muuttaneet/meinaatteko muuttaa ruokavaliota mitenkään raskausaikana? Entä kuinka tarkkaan noudatatte ruoka-ainerajoituksia?

Ite oon miettinyt että koitan varmaan syödä mahdollisimman terveellisesti. Tietty jos tulee pahoinvointia niin pitää varmaan vaan syödä sitä mikä sillä hetkellä uppoaa.. Ja jotenkin nyt ainakaan tässä alussa ei oo niin hirveesti mitkään salaatit tai muu terveellinen maistunut.

Ruoka-ainerajoituksia yritän varmaan parhaani mukaan noudattaa, mutta jos nyt vahingossa joskus syö jotain kiellettyä niin koitan olla ottamatta siitä mitään paniikkia. Eka ruokamoka tuli jo tehtyä viikonloppuna, kun söin parmankinkkua. Ei tullut mieleenkään että sitäkään ei suositeltaisi syötäväksi, ennen kuin luin neuvolasta tulleen ruoka-ainesuosituslistan!
 
Mahdollisimman terveellistä eli turhia sokereita ja hiilareita pois :) Ja ruoka-aine kielloista noudatan kaikkia niin kuin aiemmissakin raskauksissa :) Toki täälläkin että jos pahoinvointi nostaa päätään syön mitä kykenen :)!
 
Mä olen tosi tarkka noiden rajoitusten kanssa, tosin ennen plussaa tuli yhtenä iltana syötyä sekä fetaa, tuorejuustoa ja salmiakkia... Mutta heti kahden viivan jälkeen lopetin mm. kahvinjuonnin ja nuo edellämainitut. Ja yritän toki syödä terveellisesti mutta nyt on kyllä ollut sellanen ellotus että lähinnä maistuisi mehujää ja sipsit :) koko ajan miettii että tarvis syödä sitä ja tätä mutta ällöttää. Oksennus ei ole onneksi vielä tullut vaikka tänään oli tosi lähellä, huh. Jos joku kerta en saa enää pidäteltyä niin siitäkö se sit lähtee, yrjö aina ku jokin haisee pahalta :wink
 
Mä oon syöny tähän asti ihan samalla lailla kuin ennen raskautumista eli siis terveellisesti. Ei oo ollu pahoinvointia, joten kaikki vanha uponnu tähän asti.

Syön paljon rehuja ja hedelmiä, kaksi lämmintä ruokaa, vain vähän leipää, mehuja en juuri ollenkaan käytä, janojuomaksi vettä, limua jos haluan niin se on zeroa, rahkaa menee ja marjoja päivittäin, eineksiä en syö juuri koskaan (ehkä kerran vuodessa jos on aivan pakko eli kaupat kiinni ja joudun turvautumaan R-kioskiin)... Eli jos näin pystyy jatkamaan, niin tuskin paisuu aivan sotanorsuksi :grin

Muutama vuosi sitten oli vielä ylipainoa mutta tein ison elämänmuutoksen ja aloin miettimään omia syömisiä ja liikkumaan ja onnistuinkin tiputtamaan melkein parikymmentä kiloa. Paino on pysynyt ihan normaalilukemissa pari vuotta eikä oo kyllä massakaudelle yhtään ikävä!

Syyt siihen, miksi olin "hieman" päässyt paisumaan, oli hyvinkin yksinkertaisia: söin ku mies ja en liikkunut ikinä niin että ois tullu hiki. Lisäksi söin suruun ja tylsyyteen mikrojuustovoileipiä ja sipsejä, ne oli mun suurinta herkkuja. Myönnettäköön samaan hengenvetoon sekin, että on taipumusta masennukseen, joten kun mieli oli maassa niin herkut maistui. Sen kelkan oon onneksi oppinu kääntämään; lähden nykyään siinä tilassa ulos liikkumaan tai alan avautumaan pahasta olosta ja sithän se helpottaa.

Mua ei haittaa ollenkaan, että raskausaikana tulee kiloja, koska eiköhän ne tässä tapauksessa lähde yhtä nopeasti kuin ovat tulleetkin. Ja kokemusta on tuosta kilojen karistamisesta, niin eiköhän ne saa pois jos jokunen ylimääräinen herkkukilokin tässä kertyy :)

Yleisesti ottaen tulee mietittyä, että mitähän se vauveli haluais syödä. Kyllä se varmaan arvostaa enemmän keitettyä perunaa kuin niitä himskatin sipsejä :p
 
Itse syön melko terveellisesti muutenkin. Olen kasvissyöjä joten raskaus aikana kiinnitän huomiota että saan proteiinit ja vitamiinit ym tarkemmin kuin aiemmin. Rajoutusten kanssa en ole ehdoton..maalaisjärjellä mennääm. Ja jos makeanhimo yllättää voin syödä irtsari pussillisen kun tiedän että pääsääntöisesti syön paremmin. Kahvia juon jos se maistuu eli aamuisin.
 
Noissa ruoka-ainesuosituksissa voi käyttää ihan sitä maalaisjärkeä, ne on kuitenkin vaan suosituksia. :)
 
Nyt on vielä tullut syötyä ihan normaalisti. Toki voi olla, että tilanne on täysin eri, jos tulee pahoinvointia.
Suosituksia pyrin noudattamaan, sillä onhan niihin rajoituksiin ihan pätevä syy. Toki surettaa se ettei medium-pihviä saa enää syödä :'(
Ainoa mainitsemisen arvoinen ruokavalionmuutos on ollut Multivita ja Omega3 -kapselit.

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app
 
Ma olen oikea ruokanatsi, ainoo poikkeus on leipa jota syon vaaleana kuitupitoisena versiona 8 %, ruipparia 10 % kuitusena kun ei taalla tujumpaa loydy paitsi hapankorput.

Pestoa soin epahuomiossa plussan jalkeen kun en tajunnut etta siina on pecorinoa

Nyt soin ekan herkun plussaamisen jalkeen (40 grammaa sorbettia) hyi hyi... (plussa tuli 5.6)
Aion syoda kuten tahankin saakka, noudattaa rajoituksia toki mutten meneta younia jos jotain lipsahtaa vahingossa, oikeaoppisesti osasin jo tilata hampparin niin etta pyysin katsomaan etta se on lapikypsa :) Jei

Herkut ei vaan maistu, tekee mieli raikasta ja tuoretta, kurkkua porkkanaa tomaattia mansikoita ja piimaa, hello my new lover.
Kahvia juon maks 2 kuppia paivassa, ihan aluksi sekaan ei mennyt.
 
Mä syön yleisestikin aika monipuolisesti ja terveellisesti. Pyrin välttämään ruoka-aineita, joita ei suositella raskauden aikana, mutta nykyään suositustenkin mukaan saa kylä fetaa ja aurajuustoakin syödä ihan kuumentamatta jos se on suomalaista, esim. valio. :) Ainut mikä harmittaa ehkä eniten on että jouluna en saa syödä mätiä! Nyyh! :D Onneks sentään graavikalaa saa syödä jos sen valmistaa itse, koska on tuoretta. :) Kahvia mä juon, mutta mulla on kyllä yleensä siinä vaiheessa kun pahoinvointi on kunnolla alkanut, niin kahvia ei ole tehnyt enää mieli. Kahvia pyrin kyllä rajoittamaan siihen pariin kuppiin päivässä korkeintaan. :)
 
Mäkin pyrin noudattamaan noita ruokarajoituksia/ -suosituksia tarkasti, koska se vaan pitää jotenkin mielen rauhallisempana.

Mulla myös tekee tiukkaa se, ettei jouluna voi syödä mätiä. :sad001 Lisäksi rakastan kaikkia ihania herkkujuustoja, jotka nyt pitää jättää listeriavaaran takia väliin. En silti aio ottaa riskiä, sillä kaipa sen listerian voi saada ihan pienestäkin palasta siinä missä isommastakin.

Muuten aion syödä monipuolista ja terveellistä ruokaa, jollaista muutenkin tulee korona syötyä. Se missä yritän nyt tsempata on se, että söisin säännöllisemmin. Mulla on normaaliarjessa tapana mennä koko päivä vedellä, kahvilla ja ehkä jollain myslipatukalla, rahkalla tai hedelmällä ja syödä sitten vasta ensimmäinen kunnon ateria työpäivän jälkeen ns. päivällisaikaan.

Nyt yritän, samoin kuin ensimmäisessäkin raskaudessa, syödä myös kunnollisen lounaan ja muutenkin jakaa aterioita vähän tasaisemmin pitkin päivää. Kahvia juon sen max. 2 kuppia per päivä.
 
Mites muut täällä ovat aloittaneet mammavitamiinien syömistä lisänä? :)
Vaikka raskaus on suunniteltu niin itsehän jännitin kovasti sitä kun aloin syömään foolihappoa
vasta plussan jälkeen (suositeltu aloitus 3kk ennen raskautta)..
Kuitenkin suht. monipuolisesti olen syönyt niin yritän tässä olla stressailematta asiaa
 
Mä aloitin heti plussattuani nuo mammavitamiinit. Foolihappolisää olis tosiaan pitänyt alkaa syömään jo aikoja sitten, mutta en viitsi ottaa stressiä siitä tässä vaiheessa. Toivottavasti pienellä kaikki hyvin.
 
Mulla menee multivitan raskaus ja imetys sekä d-vitamiinia 100ug :)
 
Multivita raskaus ja imetys ja Möllerin kalanmaksaöljytabletit. En mä ole koko foolihappoa edes ajatellu. Miten se vaikuttaa muksun kasvuun? Kannattaako vielä sellanenki pilleri lisätä dosettiin?

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app
 
Sanna: Huutelen joulukuisista, mutta raskausvitamiinissa on foolihappo. :) elintärkeä vitamiini sikiön kehitykselle. :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Eli saa olla huoletta ilmeisesti? :)

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app
 
Sanna, juu voit olla huoleti. :)

täällä mä oon ottanut "painonhallinta" linjan, eli syön terveellistä monipuolista ruokaa (paljon kasviksia) aina kun pystyy/voi, ja vähän herkkuja (tosin nyt ollu helppoa ku ei karkkikaan maistu..) jos ollenkaan. Ruokarajoituksia noudatan maalaisjärjellä, eli ei mitenkään fanaattisesti mutta kuitenkin riskit tiedostaen. :)
 
Mua mietityttää noi juustot/listeria. Eli joku jo kommentoikinpestosta, en ollu ees aatellu, taisin syödäkin viimeviikolla. Mutta eikö pecorino ja parmesan ole niitä kovia juustoja mis ei listetia elä? Ja neuvolantäti sano puhelimes kun aikaa varasin ja samalla kysyin tuorejuustoista, että saa syödä tuoreenakin kuhan pastoroitu vaikka olis ulkomainen. En tiiä sit mikä totuus. Thl:n ohjeet ton suhteen kun voi ymmärtää monella tapaa.
 
Takaisin
Top