Ruokavalio raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Daizy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Valion mozzarella saattaa olla tehty pastöroituun maitoon juustoportin vastaavasta en tiedä en muista

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kyselettekö te ravintolassa/kahvilassa onko esim tuorejuusto tai feta pastöroitua? Musta tuntuu jotenkin tosi tyhmälle alkaa kyselemään (oon muutenkin jo vaikea asiakas allergioineni ja kyselen siksi kaikenlaista) enkä ole siis kyselllyt tai vältellyt mitenkään. En muutenkaan voi syödä läheskään kaikkea mitä tarjolla on niin jos alan noistakin ronkeloimaan niin en kohta voi syödä muualla kun kotona mitään... Ärsyttäviä nämä ruokarajoitukset.

Just kysyin kun ostin bagelin ei olleet ei tuorejuusto eikä cheddar pastöroituun tehtyjä niin jätin väliin. Jos esim salaateissa on fetaa mukana enkä huomaa kysyä etukäteen niin nakerran ehkä 1 tai 2 palaa tai jätän syömättä, uskoisin että Suomessa riski on todella pieni ja uskoisin että kaikki meistä on vahingossa tai ajattelematta syönyt jotain kiellettyä kuten minä levätä ja pestoa kuumentamatta kun en tajunnut ne on suosituksia jotka on tiukentuneet kovasti vuosien varrella ja terveitä lapsia on syntynyt ennenkin muun suhteen saatan olla hurlum hei mutta raaka liha ja alkoholi on ne mitkä vältän todella mutta eihän sitäkään voi tietää esim lasagne työpaikan ruokalassa voi sisältää huonosti kypsennettyä jauhelihaa jne ..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kysyin edellisessä keskenmenneessä raskaudessani ravintolassa et onko annokseen kuuluva ranskankerma pastoroitu ja vastauksesta jotenkin ymmärsin etteivät ravintolat voi pastoroimatonta tarjotakaan. No nyt en sit eilen fajitaksia syödessä taas jaksanut kysyä. Oli kyllä pikkusempi paikka että en sit tiedä olivatko yhtä tarkkoja siellä, toivottavasti. Mutta fetaburitoa en olis uskaltanu tilata kuitenkaan.

Mä olen kyllä varmasti rikkonut jo melkein jokaista ruokarajoitusta, ja olen sentäs vasta viikolla 7+6. Ainoat varmaan on maksa ja alkoholi jotka on koko aika olleet poissa (maksalaatikkoa kyllä aion syödä jos sattuu töissä olemaan ruokana ja mulla ei ole eväitä, sama asiahan se on jos söisin maksamakkaraa parin leivän päällä ja se on sallittua...) mutta on tähän mennessä mennyt ainakin fetat ja tuorejuustot (tietty omat on olleet pastöroituja mutta muista en tiedä) ja haukimurekkeet. Vakuumipakattuja kaloja en ole syönyt, mutta mulla on muutenkin tapana kuumentaa ne vielä kotona uunissa niin enköhän mä niitäkin tule syömään... Mitään lihoja ei tulisi mieleenikään syödä edes normitilassa jos ne ei ole kypsiä, hyi inhoan medium-pihvejäkin.

Olenko mä ainoa joka ei ole niin järkyttävän tarkka? Miedän lapussa lukee muutenkin että nämä ovat suosituksia, ainoa täysin kielletty asia on pääruokana syötävä maksa ja hauki. Alkoholikin on vain "ei suositella". Kyllähän mä ymmärrän että listeria saattaa olla oikeastikin iso riski, mutta ottaen huomioon suomalaisten elintarvikkeiden tarkat laatumääräykset en pidä sitä niin järkyttävän suurena mörkönä.

Muokattu viimeksi:
En tosiaankaan kysele ruokapaikoissa, onko joku juusto pastöroitu tai missä vesissä joku lohi on uinut. Vähän olen myös syönyt esim. brietä, tuorejuustoja, fetaa & mozzarellaa ihan runsaamminkin, pellavansiemeniä ym.

Ei muuta ku ostoksille, kun jouduin jo rautakuurille alhaisen hemoglobiinin takia :) Mutta siis yleisesti tosta ruokavaliosta, niin mä oon kyl vähän kaikkea syönyt kohtuudella kuten ennenkin..

Elya, en mäkään ole jaksanut pikkutarkasti ohjeita noudattaa. Ravintoloissa en kysele, ne on kumminkin niin pieniä ja yksittäisiä määriä. Pihvini syön mediumina, kun nyt tuo pahoinvointiaika alkaa olla ohi. Sen aikana ei tehnyt punaista lihaa mieli lainkaan... Alkoholiakin edellisen raskauden aikana nautin ehkä lasin kuukaudessa, kun jossain oli tarjolla (lähinnä kuohuviiniä juhlissa :) Ja esim. jouluna aion kyllä syödä mädit ja graavikalat, vaikka eivät suosituslistalta löytyisikään. Maksaa vältän ihan sen perusteella, etten sitä normaalistikaan syö..,

Selvis vissii syy siihenki että mun hemoglobiini oli niinkin hyvä kuin 117 (yleensä mennään alle 115), mussutin koko alkuraskauden melkeinpä pelkkää banaania... :D

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Minulla on henkilökohtaisesti todella hirveitä kokemuksia kiinalaisen ravintolan ruoista ja en suosittele vaikkei olis edes raskaana.. Sain vuodenvaihteessa eräästä kiinalaisesta ravintolasta bneumokokki bakteerin, joka meni verenkiertoon ja tuhosi/sokeutti toisen silmäni pysyvästi...

Järkyttävää Stina-Lina! Miten se todettiin että oli kiinalaisesta ruuasta peräisin? En tiedä bneumokokista mitään et miten yleensä tarttuu tms.

Oli tuolloin joulun aika ja luonnollisesti koko perhe syötiin koko ajan samaa ruokaa kunnes tultiin mummolasta kotiin ja haettiin sieltä kinkistä ruokaa. Otettiin miehen kans erilaiset annokset ja minä olin ainoa joka sairastui. Myöhemmin ravintolaan tehtiin tarkastus ja siellä todettiin käsihygieniassa olevan puutteita.. :/ lääkäri sanoi että bakteeri on todennäköisesti tullut ruoasta muttei ravintola joutunut vastuuseen.. lisää tästä jutusta on uusimmassa hymyssä, jos jollain kiinnostaa lukea..

Stina-lina, ihan kauheaa kyllä. Mäkin kerran hain jotain aasialaista ja mun annoksessa olikin kivi, sillä seurauksella että hampaast lohkesi palanen. Olis ehkä pitäny hakea korvauksia, mutta en jaksanu kun ei käyny pahemmin. Luulis kyllä että ravintola joutuis vastuuseen tuossa sinun tapauksessasi ainakin.

Se oli kyllä niin hirveä kokemus ja paraneminen kesti puoli vuotta. Silmä kirjaimellisesti mätäni päähän ja pyrki ulos kallosta. Kipu oli kova ja sitä kesti monta kuukautta. Minun esikoinen oli tuolloin vasta reilu 4kk vanha enkä saanu hoitaa häntä kolmeen kuukauteen kun silmää leikattiin neljästi eikä leikkauksen jälkeen saanu nostella kolmeen viikkoon.. että kyllä kannattaa suosia suomalaista:oops:

Todella ikävä tuo stina-linan tapaus mutta eihän se varsinaisesti kiinalaiseen ruokaan liity. Pneumokokki tarttuu pisaratartuntana todella helposti eli aivastus, yskäisy ym. Joten sen saa helposti jo kauppareissulla ym. Kaikilla se varmasti on joskus ollut korvatulehduksen tai poskiontelotulehduksen muodossa. Sitten on ne vaarallisemmat eli sepsis ja keuhkokuume ym. Todella huonoa tuuria tuossa on ollut vaikkei se varmasti yhtään lohdutakkaan!!!

Niin ei varsinaisesti ruokaan vaan ruoan valmistajan.. Tässä tapauksessa bakteeri ei tarttunut pisaratartuntana koska meidän perheestä ei muut sairastuneet eli se ei ollut poskionteloissa.. mutta tapaus muutenkin äärimmäisen harvinainen, mutta kyllä itselle on tullu aika kovat ennakkoluulot ja katson melko tarkkaan nykyään missä käyn syömässä :)

No varmasti! Minä en varmaan enää uskaltaisi mennä ulos syömään.. :/

Hurja kokemus sulla ollut Stina-Lina! Ei ihme että oot varuillas. Ja eikös ne pöpöt iske herkemmin kun on raskaana, niin ainakin mulla.

Takaisin