Ruokavalio raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Daizy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ah, mä niin odotan (jos sinne asti pääsen) taas eräiltä tätä kauhistelua siitä mitä mä suuhuni pistän vaikka olen raskaana! Raskausajanraamattu kun on se ainut ja oikea ohje mitä saa syödä ja mitä ei - niin varmaan! :grin

Itse syön mitä syön ohjeistuksesta välittämättä maalaisjärjen mukana pitäen. Saapahan tämänkin pitäjän supermammat kauhistelun aihetta siitä, miten mä varmasti saan keskenmenon sen takia kun juon niin paljon pepsimaxia tai kun syön maksalaatikkoa :rolleyes:
Hyi minä :grin

Mutta siis niin, itse siis syön tosiaan ihan samaan tapaan kuin tähänkin asti. Myös maksalaatikkoa/-ruokia jos siltä tuntuu ja salmiakkia jos mieli tekee. Suosituksia nekin vaan on, eikä kaikesta tarvii kokonaan kieltäytyä.
Jokainen toki tekee niinku parhaakseen katsoo, mutta meilläkin neuvolassa lappua annettaissa sanottiin, että näistäkään ei tarvii kokonaan kieltäytyä kun huolehtii että esim. kala on kunnolla kypsennetty ja sienet oikein valmistettu.

Mä tiedän kyllä aika hyvin mitä pitää syödä paljonko ja millon jne, mutta en kauheesti noudata niitä ku oon niin laiska! Tykkään kyl kaikesta terveellisestä ja koitan ostaa spagetit ja leivät tummana, hedelmii yms.
Salmiakki ja laku nostaa verenpainetta minkä takii sitä ei saa kauheesti syödä. Söin niitä ekan kaa ja syön nytki jos tekee mieli mut en nyt mitään övereitä :D
Mä oon ihan jäätävä kermaperse ja haluun aina karkkii, leivoksii yms, mut nyt oon huomannu että ei oike enää inspaa. Enemmin jotain suolasta.

Päivä alkoi oikeinkin terveellisesti: aamupalajugurtilla ja vitamiineilla. Sit kohta taas nälkä ja söin pari hedelmää... mutta sit alkokin tehä mieli pizzaa, voi plääh. Mun piti eka syödä vaan puolikas, mutta lopulta söin koko pizzan. Ja öklö olo tuli takas. No jospa vielä jätskin vetäis, et tulis mukavempi olo :)

Tää koko raskaustouhu on nyt pakottanut mut syömään säännöllisesti ja oikeeta ruokaa (eikä pelkkää leipää), hyvä minä! Aion noudattaa noita ruokarajoituksia järki päässä, salmiakki on mun suurinta herkkua ja verenpaine on aina ollut enemmän matalan puolella, joten... :grin
Mutta syön siis muutoin mahd. terveellisesti, en käytä ruuanlaitossa juurikaan suolaa ja yritän pitää ateriarytmin säännöllisenä.

Mä en ole koskaan ollut näin ruokarajoittunut, koskaan.
Mä oon aina syönyt tosi monipuolisesti ja terveellisesti. Mun luottovälipala pähkinät, oksettaa
Vesi ja kuplavesi, oksettaa
Nektariinit tulee jo korvista ulos oksettaa
Kala mun suosikki oksettaa
Juusto oksettaa
Kalkkuna ja kana oksettaa

Tänään kokkaamaan ainoaa kuviteltavaa ruokaa jota voi syödä ilman että oksettaa spaghetti bolognese kuitupastalla. Huomenna sekin varmaan jo pykäyttää..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä en myös ihan tarkkaan noudata kieltoja. Mm yrttejä on kautta aikain käytetty myös raskauden oireiden helpottamiseen jne, joten neuvolan ohjeistuksen sijaan oon yrttien käytön suhteen ottanut ohjenuoraksi tämän Frantsilan artikkelin aiheesta :)

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBkQFjAA&url=http://www.frantsilankehakukka.fi/extranet/ext/cms3/attachments/Onnellinen_odotus.pdf&rct=j&q=frantsila raskaus&ei=ekGoU_P7Coq8ygOi2YCwDw&usg=AFQjCNEWP5y9ZHNn6kIrrG3UHkuaBcVSAw&sig2=i1scR7o3srBD1Adg1oes2w&bvm=bv.69411363,d.bGQ

Tää on tosi kummallista, kun ennen raskautta aina teki mieli jotain syödäkseen. Nyt en tiedä yhtään mitä söis kun ei tee mitään mieli :/ Silti aivan tolkuton nälkä 2h välein >.<

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app

ma soin 2 kalkkunaleipaa, ne teki tiukkaa (lounaalla)¨
ison kasan kurkkua ja tomaattia, tomaatti maistui oikein hyvin, kurkku oli hankalampi
1.5 dl karviaismarjoja, i am in love, aivan ihania olisin voinut syoda kilon niita, hello lover. Vaikka kuinka kuvotti niin noita oisin voinut syoda loputtomiin.

Mun on jo pitkään tehny mieli kevätkääryleitä. Tänään oon vähän suunnitellu lounastusta vietnamilaisessa lounasbuffetissa ja siel olis niitä. Mietinkin nyt vain, että mitä mieltä ootte noista salaatti- yms. Buffeteista et uskaltaako niistä syyä? Maanantaina keräsin salaattia kaupan sellaselta itsepalvelulounaspisteeltä ja sit huomasin et eihän siellä kauheesti ollu mulle mitään... muutenkin sit kikherneet alko kaihertaa kurkkua myöhemmin. Kai noita papuja voi kuitenkin kylmänä syyä vaikka olisivat purkista suoraan?

Juu hyviä oli jälleen! Suolanen ruoka tai chili vaan nostatti mun pulssin yli 120... vettä meni monta lasillista :)

Mä oon todennu että itelle on nyt tärkeempää että syön kuin että mietin mikä olis kaikken järkevintä. Oon koko elämäni ollu huono syömään ja varsinkin nää kesäkuumat aiheuttaa sen että saattaa monta päivää mennä pelkästään 1 rahka + vettä per päivä. Lisänä multivita+omega aamulla.

Ja nyt sattuu ehkä munuaisten kohtaan... liekö suolanen ruoka syynä?

ahh aamupalaksi maistui maustamaton jugurtti mansikoilla ja ruishiutaleilla, ihana ettei mikaan ruoka varsinaisesti oksettanut tai kuvottanut tana aamuna, me likey.
Aamukahvikin maistuu pitkasta aikaa.
Edelleen listalla on kaalikaaryleet ja subin patonki kun Suomeen paasen ja eilen oli pannari unelmissain :D

Mulle on tullu kauhee morkkis syömisistäni. Vielä pari viikkoo sitte söin terveellisesti niinku ennen raskauttaki, mutta nyt on alkanu tekeen mieli kaikkea epäterveellistä. Oon viimeksi vuosi sitte syöny pitsaa ja yhtäkkiä mun piti saadakki sellanen. Muutakaan roskaruokaa en oo syöny vuoteen ja pari päivää pitsan jälkeen vedin jo makkaraperunoita! Voi järkky... Oon varmaan sotanorsu ku tää raskaus lähenee loppuaan. Muutenkaan ei sais paino paljoa nousta, koska olen lievästi ylipainoinen(osa edellisen raskauden kiloista ei ollu kerenny lähteä). Sitte ku ollu tätä raskauspahoinvointia ni kana on ollut yksi öklön olon aikaansaaja. En tiedä johtuuko näistä helteistäki, että tekee mieli kaikkea ekstrasuolaista. Että miten tässä nyt koittaa syödä terveellisesti :D

Titi-Uu, ei kai se pizza niin kauheen epäterveellistä oo, tai tietty riippuu täytteistä ;)
Eilen oli pakko ostaa vesimelonia.. ne onkin niin ihania näin helteillä.

Kyllä munkin ruokavalio viimeisen kahden viikon aikana on ollut tuota rasvaista ja suolaista johtuen kestoltaan jatkuvasta kokovartalokrapulasta mutta enää ei tee mieli pizzaa tai hampurilaista lähes oksettaa jo.
Nyt maistuu normiruoka toki hyvin valikoiden happamia maitotuotteita voisi vetää loputtomiin. Samoin nyt helteellä on tullut syötyä mehujäitä ja jäätelöä. En jaksa uskoa että muutaman viikon hurlum heillä saa koko pakkaa sekaisin varsinkin jos ruokavalio muuten on kunnossa, eiköhän ne snägäriruoat ala sielläkin ällöttämään jossain vaiheessa :)

Hei mites nuo sulate&tuorejuustot jos ne kypsentää? Meillä ois suunnitelmissa tehdä lasagnea ja oon siihen käyttäny usein sulatejuustoa.. Entä mozzarella? Lasketaanko se kovaksi juustoksi vai?
Sori.. oon niin blondi kun ei oo aiemmin tarvinnu miettiä o.O

Untuva, mä oon kans yhtä epätitonen näis, mutta oon ainakin homejuustoa käyttäny kuumennettuna.

Jos on pastöroitu niin aamen ei tarvii huolehtia sen enempää esim castellolta löytyy brie joka on tehty pastöroituun maitoon. Kannattaa lukaista tuoteselostetta.
Niitä pastöroimattomiakin voi käyttää jos ne kuumentaa kuplivaksi jolloin listerian pitäisi hävitä. Esim pesto jossa pecorino juustoa voi käyttää kuumennettuna.

Takaisin