Ruokavalio raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Daizy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pastoroitu jos on niin listeriariski on minimaalinen, muutenkin kuulemma on pieni mut varovaisuus maan perii siinä asiassa. :) Tuoteseloste kantsii lukaista, tai huomioida jos on suomesta ni pitäis olla turvallista.
Turvallisimpia on kovat juustot, pehmeet juustot pitää tsekata edes oman mielenrauhan vuoksi :)

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app

Mä oon syönyt tuorejuustoja niin että jos paketti on just avattu niin olen syönyt, mutta jos on seissyt jääkaapissa jonkun aikaa niin sitten en ole syönyt. Listeria kun tuppaa lisääntymään. Fetajuustoa olen syönyt joka raskausdessa huoletta, kunhan se on tehty pastöroituun maitoon. :) Jos jossain on voileipäkakkua tarjolla niin olen kyllä syönyt, mutta raakaa kalaa, kuten graavia ja kylmäsavua olen välttänyt. Kalassa listeriaa on kuulemma jo luonnostaan hiukan. Mä olen kyllä kanssa pitänyt suosituksia suosituksina, mutta kyllä sitä joskus mielummin noudattaa niitä kuin tuntee huonoa omaatuntoa ja pelkoa syötyään jotain mitä ei suositella. Lihoissa olen ollut raskausaikana ehdoton, eli mediumpihvejä en syö, vaan pihvin täytyy olla oikeasti kypsä. Listeria ja toksoplasmoosihan eivät äidille ole niinkään vaaralliset vaan nimenomaan sille kehittyvälle sikiölle eli on kyllä syytä noudattaa varovaisuutta. Mutta harvinainen toi listeria on, eli en kyllä alkais heti pelkäämään jos olis tullut syötyä jotain missä sitä saattais olla. Ja vaikka saisi listeriabakteeria kehoon niin oon ymmärtänyt että sitä pitää olla siinä elintarvikkeessa jonkun verran, jotta se voisi edes aiheuttaa oireita, saatika tulehduksen.

Kolmenäiti, sun sanoja komppailen :) kaloissa on muutakin kuin listeriaa, sen takia ei raakaa, ja pitäis vaihdella kalalajeja (kertyy eri aineet kalaan eri paikoissa, kuten haukeen raskasmetalleja ym). Vakuumipakattua kalaa uskaltaa syödä jos sen kuumentaa ja kypsentää kunnolla ja nuo liha-asiat on hyvä ottaa tosissaan raskauden aikana :)

Ihana tieto tuo että vakuumipakattua kalaa uskaltaa syödä jos kuumentaa hyvin. Sitä olen jo ehtinyt surkutella, suurinta herkkuani on savusiika jota usein saa vaan vakuumissa kaupasta. En ole koskaan kokeillut lämmittää sitä muuten kun mikrossa, mutta kai valmiiksi savustettu uuninkin vielä kestää ilman että maku muuttuu...

En tiedä miten tulen selviämään juhannuksesta... En vielä haluaisi paljastaa plussauutisia miehen puolen suvulle mutta niillä taatusti on taas montaa kalalajia ja salaatteja ja kaikenmaailman ruokia joissa on varmaan jokaista kiellettyä ruoka-ainetta. Unohtamatta ruokaviinejä ja saunaoluita. Kyllä herättää kysymyksiä mikäli kieltäydyn juomista. Apua, miten mä tulen selviämään?! Ei vaan taida onnistua millään että kaataa pois huomaamatta tai vaihtaa miehen kanssa lasia, eikä ihan vesilinjallakaan "pysty" olemaan kun ei tarvi edes autoilla. En kuitenkaan viitsisi enää edes riskeerata juomalla lasia tai paria, kun on kuitenkin jo rv5+...

Ite oon syöny aika normisti. Mulla on ollu elämäntaparemontti menossa jo pari kk ja se jatkuu syksyyn asti ja sillon pitäs olla paremmat ruokatottumukset opittuna. A-vitamiinia pyrin saamaan kasviksista ym. joten oon jättäny kalaöljykapselit pois. En tiedä onko niissä a-vitamiinia? :o Kasviksia ja hedelmiä pyrin syömään paljo ja juomaksi vettä. Mietityttää vaan ku en pysty syömään oikeen vehnää ja ohraa.... Et pitääkö mun alkaa syömään niitä vähä kerrallaan ettei vauva saa allergiaa?

Täälläkin noudatetaan ihan perinteistä monipuolista ruokavaliota puhtailla raaka-aineilla, ruokavaliosuositusten puitteissa.

Säännöllisten ruoka-aikojen merkitys korostunut entisestään, jotta närästys ja pahoinvointi ei ota otetta liian pitkillä ruokaväleillä.
Pyrin viimiseen asti karttamaan samanmoista mässäilyintoa mikä esikoista odottaessa iski. Tuolloin elopaino nousi 25kg, enkä moista taakkaa halua tämän raskauden myötä ylimääräsistä kiloista ottaa kannettavaksi, kun niistä vihdoin olen eroon päässyt.

Viime raskauden ajan kartoin täysin homejuustoja, jotka ovat herkkuani.. Arvatkaapas vain millaiset voitonripaskat vetaisin, kun huomasinkin et Aurajuusto on tehty pästoroidusta maidosta! Eipähä tarvi niin rajusti sitä karttaa :)

Pastoroituja tuotteita ei tarviikaan ollenkaan karttaa ;)

Sanokaahan nyt muutkin mielipiteenne noihin pastöroidusta maidosta valmistettuihin tuore- ym. juustoihin.

Esim. THL:n sivuilla sanotaan näin:

(http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/listeria)

"Miten listeriabakteerin tarttuminen ehkäistään?
Yleiset suositukset
  • Kypsennä kaikki liha huolellisesti
  • Pese raa'at vihannekset huolellisesti ennen syömistä
  • Säilytä kypsentämätön liha erillään vihanneksista, kypsennetyistä ruoista ja valmisruoista
  • Vältä pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita
  • Pese kädet, veitset ja leikkulaudat käsiteltyäsi niillä yllä mainittuja kypsentämättömiä ruokia
Suositukset riskiryhmille
  • Vältä pehmeitä kypsytettyjä juustoja (esim. home- ja tuorejuustot)
  • Vältä tyhjiöpakattuja, graavisuolattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita
  • Kuumenna höyryävän kuumaksi syötävät ruoantähteet ja valmisruoat"
Raskaana olevat siis ilmeisesti kuuluvat tuohon luokkan "riskiryhmät".

Tämän mukaan tulkitsen, että pehmeiden home- ja tuorejuustotyyppisten juustojen syömistä ei suositella, vaikka ne olisikin valmistettu pastöroidusta maidosta. Tuon ohjeen mukaan elin myös edellisen raskauden aikana, mutta ajattellin, että suositukset ovat tässä 10 vuoden aikana muuttuneet, vaan eivät taida olla sittenkään.

Uskallatteko kuitenkin syödä esim. pastöroidusta maidosta valmistettua tuorejuustoa, vai jätättekö väliin? Tytär haluaisi leipoa juhannuksen kunniaksi lime-tuorejuustotäytteisiä suklaa-whoopeja ja mietin nyt, että suostunko, vai yritänkö tyrkyttää jotakin korvaavaa täytettä... Auttakaa...

Kyllä mä olen fetaa syönyt kunhan oon tarkistanut että on tehty pastöroituun maitoon.
Noita ns juustokakkuja voi myös tehdä rahkasta mä tein n kk sitten juustokakkuja joihin tuli vain maustettua rahkaa eikä ollenkaan tuorejuustoa ja se paistettiin uunissa

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mutta käytän fetaa ehkä n kerta viikossa joten ei sitä paljoa tule syötyä.

Niinhän se on että niitä tuorejuustoja tulis välttää vaikkakin olis pastöroidusta maidosta tehtyjä, mutta uskalsin esikon odotusaikana syödä aurajuustoa jonkin verran sekä suomalaisia fetoja... Noi suomalaiset isojen tehtaiden tuotteet on kyllä niin tarkassa valvonnassa että tosi paska tuuri saa olla jos niistä listerian saa :/ Pienempien valmistajien tuotteet jätin väliin vaikka olisivatkin olleet pastöroituja...

No kyllä ite söin tuorejuustoa tossa porukoilla ollessa... en mä usko että siitä nyt haittaa on, ehkä nyt noiden thl suositusten valossa on syömäti jatkossa. Ei niitä muutenkaan usein tuu syötyä. :)

Joo-o... Jotenkin tosi ristiriitainen olo näiden juttujen kanssa. Järki sanoo, että ainakin kotimaisten isojen valmistajien pastöroidusta maidosta valmistetut tuotteet ovat varmasti ihan turvallisia. Silti epäilys kaihertaa takaraivossa, kun haluaa pitää pienestä mahdollisimman hyvää huolta eikä ottaa mitään turhia riskejä, joita sitten mahdollisesti joutuisi jälkeenpäin katumaan.

Mä käytän arlan tuotteita täällä Tanskassa ja luotan niihin, mäkin jätän pikkumeijerit väliin ja töissä kun ei näe alkuperätietoja juustoista jätän ne suosiolla väliin mutta taas näin tukevasti raskaana olevan ottavan oikein kunnon siivun brietä.
Tottakai sitä haluaa välttää riskejä yms mutta en mä halua kärsiä myöskään kalsiumin puutteesta kun en maitoa juo, ja välillä itsestä tuntuu että menee ruokahalu jo siitä kun miettii mitä kaikkea vaarallista siinä ruoassa voi olla vaikka se ei olisikaan juustoa lihaa tai kalaa.
Mä syön ja söin aika orjallisen terveellisesti ennen raskautta ja en haluaisi raskausaikana kuitenkaan mitenkään fanaattinen olla ja täällä Tanskassa tosiaan näkee että nuo suomalaiset suositukset on todella paljon tiukemmat lähtökohdiltaan sellaiset että jos näitä noudatan niin pulaan ei voi joutua.
Mä lounaalla löysin punertavia lihapaloja ruoan joukosta ja tyynesti siirsin ne sivuun ja menin hakemaan leipää ja kieltäydyin miettimistä tai panikoimasta sitä että saanko nyt jonkun pöpön kun ei se liiallinen sttessaaminenkaan tee hyvää.
Rapatessa roiskuu ja vahinkoja voi sattua mutta mä tajusin aika pian mitä Gatusa ja madH puhuivat terveestä maalaisjärjestä.

Omalla maalaisjärjellä mennään, se on hyvä. Koskaan ei voi tietää osuuko salama omalle kohdalle, joten jonkinsortin varovaisuus on aina hyvä. :) Isommat firmat on isomman valvonnan alla, siks niihin jos johonkin luottaisin.

Mut esim. Onhan jenkeissäkin suositus ettei saunaan sais raskaana ollessa mennä mut eipähän ole (ainakaan itse en) kuulunut täällä suomessa ettei sais. On niitä terveitä muksuja syntynyt (on kuollutkin joo) vaikka nykyisiä suosituksia ei oo ollut, joten kukin päättäköön miten suosituksia noudattaa :)

Mä söin ihan surutta fetaa ja tuorejuustoa ja kylmäsavulohta juhannuksen aikana. Olen kuitenkin vielä niin alussa että periaatteessa olisi mahdollista etten edes tietäisi tästä vielä mitään, joten en usko järin suurta hallaa saavani aikaiseksi suomalaisesta (pastöroidusta, tarkistin) fetasta saavani aikaiseksi, tai grilin kautta käyneestä tuorejuustosta ja kylmäsavulohesta. Mitä pidemmälle mennään, sitä tarkempi kai olen. Mutta neuroottiseksi en ala, kaventuisi jo normaalisti rajoittunut ruokavalioni entisestään...

Mitäs mieltä ootte sillistä? Voiko siis syödä raskausaikana. Oon kyl syöny kun en oo nähny sitä missään kiellettävänkään, mutta eikö sekin oo raakaa kalaa? Mietittiin vaan miehen kans juhannuksena...

Sillistä en osaa sanoo muuta ku sen et ku se tapa millä se säilötään pitäis olla turvallinen. Mitään kalalajia ei tulis syödä paljoa yhteen soittoon, tai yhdestä paikasta tullutta koska tietyissä paikoissa on eri määriä eri raskasmetalleja jotka kertyy siihen kalaan.

Vakuumipakattua silliä ei, lasipurkissa etikkaliemessä olevaa saa syyä mut kohtuudella, suolaisuuden vuoksi :)

Takaisin