Mä oon syönyt tuorejuustoja niin että jos paketti on just avattu niin olen syönyt, mutta jos on seissyt jääkaapissa jonkun aikaa niin sitten en ole syönyt. Listeria kun tuppaa lisääntymään. Fetajuustoa olen syönyt joka raskausdessa huoletta, kunhan se on tehty pastöroituun maitoon. :) Jos jossain on voileipäkakkua tarjolla niin olen kyllä syönyt, mutta raakaa kalaa, kuten graavia ja kylmäsavua olen välttänyt. Kalassa listeriaa on kuulemma jo luonnostaan hiukan. Mä olen kyllä kanssa pitänyt suosituksia suosituksina, mutta kyllä sitä joskus mielummin noudattaa niitä kuin tuntee huonoa omaatuntoa ja pelkoa syötyään jotain mitä ei suositella. Lihoissa olen ollut raskausaikana ehdoton, eli mediumpihvejä en syö, vaan pihvin täytyy olla oikeasti kypsä. Listeria ja toksoplasmoosihan eivät äidille ole niinkään vaaralliset vaan nimenomaan sille kehittyvälle sikiölle eli on kyllä syytä noudattaa varovaisuutta. Mutta harvinainen toi listeria on, eli en kyllä alkais heti pelkäämään jos olis tullut syötyä jotain missä sitä saattais olla. Ja vaikka saisi listeriabakteeria kehoon niin oon ymmärtänyt että sitä pitää olla siinä elintarvikkeessa jonkun verran, jotta se voisi edes aiheuttaa oireita, saatika tulehduksen.