Ruokavalio kuntoon raskaushaaveen tueksi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Daiya
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on siis hevosia kotona, joten arkiliikuntaa ja niiden ratsastusta jne tulee kyllä päivittäin. Ja sitten eilenkin oli vapaapäivän ruokavalio melkoinen. Aamulla proteiinipirtelö, lounaaksi (klo 14...) salaatti, iltapalaksi kaksi näkkäriä ja kaksi suklaakeksiä. Jotenkin ei ihme, jos ei oikein energiaa ole lähteä lenkille. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Tänään koitan skarpata ja tuossa on aamupalasmoothie ja näkkärit nököttänyt jo tunnin, kun ei meinaa mennä alas. On aika aaltoilevaa siis tämä minun syöminen. Mutta ulkona on nätti keli ja jos vielä illalla valmennuksen jälkeen jaksan, menen kyllä lenkille, edes kävelylle. Kaivoin lenkkaritkin jo valmiiksi eteiseen odottamaan. :smiling-eyes:
Onko lenkkeily lähtenyt rutinoitumaan? 💪 Tsemppiä aaltoilevan fiiliksen kanssa! Joskus ei auta kuin hampaat irvessä lähteä liikkeelle ja siitä se sitten helpottaa 😆

Mä viime viikonloppuna söin pizzaa ja suklaata ja paino pomppasi heti 2 kiloa vaikka osa siitä on varmaan vaan turvotusta (mulla siis yleensä paino heittelee vaan max puolella kilolla kun katson sen joka aamu heti herättyä), nyt sisuunnuin että vappuna syön vain yhden munkin 🙏 Mutta sentään oon jatkanut salia, vaikka joka toinen kerta olis joku tosi hyvä tekosyy miksei just tänään pysty 🤣

Onko lenkkeily lähtenyt rutinoitumaan? 💪 Tsemppiä aaltoilevan fiiliksen kanssa! Joskus ei auta kuin hampaat irvessä lähteä liikkeelle ja siitä se sitten helpottaa 😆

Mä viime viikonloppuna söin pizzaa ja suklaata ja paino pomppasi heti 2 kiloa vaikka osa siitä on varmaan vaan turvotusta (mulla siis yleensä paino heittelee vaan max puolella kilolla kun katson sen joka aamu heti herättyä), nyt sisuunnuin että vappuna syön vain yhden munkin 🙏 Mutta sentään oon jatkanut salia, vaikka joka toinen kerta olis joku tosi hyvä tekosyy miksei just tänään pysty 🤣
No ei oo. Ensin oli sadekelit ja sitten työputki, niin en oo käynyt kuin kerran. :tears: Ehkä tänään... Sulle peukut, kun et anna tekosyille periksi! Koitan ottaa tuosta mallia. Syötiin kans viikonloppuna töissä grilliruokaa ja tulin niin turvonneena kotiin, ettei tosikaan. Nuo 12 tunnin työvuorot on siitä hankalia, että niinä päivinä ei kyllä ehdi mitään muuta kuin pakolliset hevosten hoidot kotona, jos haluaa nukkuakin.

Uus tuttavuus tämmönen ruokapäiväkirja.
Jos joku tietää tällasta appia niin saa vinkata.
Näkee myös tarkemmin miten saa ruuasta tiettyjä vitamiineja ja kivennäisaineita.
Tuli huomattua että tulee kyllä syötyä ihan liian vähän. Jos luottoa applen kulutukseen niin mennään helposti -800kcal. Eli enemmän saa syödä reippaasti. Yritän jatkossa jokaselle aterialle lisätä vähän jotain.

Onko täällä ihmisillä kokemusta ketogeenisestä ruokavaliosta? Oon ollut ketolla reilu vuoden, ja kokenut sen itselleni hyväksi ruokavalioksi elämäntapana. Mieliteot ja makeanhimo helpottanut, eikä nälkäkiukkuja tuu. Nyt kuitenkin raskautumistoiveita vakavammin miettiessä oon pelännyt voiko tässä olla syytä pitkään yritykseen. Suomalaislähteistä löytyy vähän tietoa, joka sekin negatiivista, mutta yhdysvalloissa ketoa käytetään lapsettomuushoidoissa ruokavaliohoitona. Kiinnostais onko ketolla raskautuneita ja ootteko pitänyt ruokavalion raskauden aikana?

Onko täällä ihmisillä kokemusta ketogeenisestä ruokavaliosta? Oon ollut ketolla reilu vuoden, ja kokenut sen itselleni hyväksi ruokavalioksi elämäntapana. Mieliteot ja makeanhimo helpottanut, eikä nälkäkiukkuja tuu. Nyt kuitenkin raskautumistoiveita vakavammin miettiessä oon pelännyt voiko tässä olla syytä pitkään yritykseen. Suomalaislähteistä löytyy vähän tietoa, joka sekin negatiivista, mutta yhdysvalloissa ketoa käytetään lapsettomuushoidoissa ruokavaliohoitona. Kiinnostais onko ketolla raskautuneita ja ootteko pitänyt ruokavalion raskauden aikana?
Olen tullut kolme kertaa raskaaksi ketolla, joko yk1 tai yk2. Raskaana en ole uskaltanut ketolla enää olla.

Olen tullut kolme kertaa raskaaksi ketolla, joko yk1 tai yk2. Raskaana en ole uskaltanut ketolla enää olla.
Hyvä tietää! Ketosta raskauden aikana en ole löytänyt mitään tietoa. Liekö se syynä, miksei yleisemmin sillä olla, vai tuleekohan (alku)raskauden oireet ketolla vahvempina 🤔

Onko täällä vinkata jotain mahdollisimman helppoa ja vaivatonta äppiä ruokaträkkäykseen? Liikuntaträkkäyksellä ei ole mitään väliä, ainoastaan ruualla. Lifesum on ollut käytössä, mutta träkkäys on mulle jotenkin niiiin vastenmielistä ja loppuu usein lyhyeen. Inhoan punnitsemista ja sitä ainaista näppäilyä (vaikka täällä näppäilen ihan sujuvasti 🤦‍♀️)

Itse en uskaltaisi ketoilla raskausaikana. Ensimmäiseksi pelkäisin mun ketoosiaineiden olevan liian vahvoja vauvan kehittymässä oleville munuaisille. Miksi vaarantaa edes ajatustasolla pienen elämän tärkeintä vaihetta jolloin heillä kasvu ja kehitys pitäisi päästä mahd.hyvin alkuun...

Onko täällä vinkata jotain mahdollisimman helppoa ja vaivatonta äppiä ruokaträkkäykseen? Liikuntaträkkäyksellä ei ole mitään väliä, ainoastaan ruualla. Lifesum on ollut käytössä, mutta träkkäys on mulle jotenkin niiiin vastenmielistä ja loppuu usein lyhyeen. Inhoan punnitsemista ja sitä ainaista näppäilyä (vaikka täällä näppäilen ihan sujuvasti 🤦‍♀️)
Fatsecret on tosi hyvä! Aina löytyny kaikki ruoka-aineet mitä oon sieltä etsinyt ja voi kans lisätä omia ruokia 👌

Hep, täällä on isosti ongelmaa (tunne)syömisen ja liikkumattomuuden kanssa. 🙋🏼‍♀️ Oon palkinnut ja lohduttanut itseäni ruoalla ja herkuilla niin kauan kuin muistan. Tai oikeastaan mun vanhemmat teki sitä meille lapsuudessa ja itse oon jatkanut aikuistuessa samalla mallilla. Herkuttelu saattaa olla päivittäin tyyliä "oli tosi rankka aamu taaperon kanssa, nyt kyllä ansaitsen puolikkaan suklaalevyn".

Mun painoindeksi oli pitkään ennen esikoisen raskautta noin 22-23 tienoilla. Mulla on tällä hetkellä 10kg enemmän painoa mitä silloin ja katsoin, että bmi näyttää nyt 26.2. Se näkyy ja tuntuu, en oo koskaan ollut näin turvonneen ja pöhöttyneen näköinen. Jatkuvasti tosi raskas olo kehossa. Ahdistaa mennä syksyllä perhevapailta takas töihin, kun porukka varmaan kattoo että mitä tolle on tapahtunut. 😅

Herkuttelun lisäksi ihan perusruokailu on lähtenyt käsistä. Vauvavuotena korostui nopeat ja helpot ruoat, jotka ei ole lainkaan terveellisiä.. kasvikset ja hedelmät loistaa poissaolollaan ja jatkuvasti tulee syötyä höttöhiilareita.
Mies ei auta tässä asiassa yhtään, kun hän lietsoo meitä valitsemaan "tylsän kotiruoan" sijaan esim. itsetehtyjä hamppareita päivälliseksi. Aina pitäisi olla jotai hyvää syötävää, että "mieli paranee". Yritä tässä sitten, kun molemmat ollaan jotain tunnesyöjiä.

Meillä on nyt yk3 käynnissä ja pakko kääntää nyt katsetta omaan syömiseen. Toki liikuntakin on aika vähäistä, helppo päästää koira ja taapero omakotitalon pihalle juoksentelemaan sen sijaan että lähtis kunnon lenkille.
Mulla oli esikoisen raskaudessa insuliinihoitoinen radi ja edellisessä sokerirasituksessa kiikuin siinä rajoilla, että kyseessä olikin esidiabetes (paasto oli 6.2 mmol/l, mutta 2h arvo oli tosi hyvä). Ihan jo senkin takia pitäis nyt ottaa tää vakavasti.

En tiedä mikä motivoisi.. joku ruokapäiväkirja ehkä? Älykello?

Muokattu viimeksi:
Riisin vaihto ohraan ei näköjään tullutkaan käyttöön 😂

Nyt kokeilussa uusien suositusten mukainen vähintään 0,5kg kasviksia päivässä. En siis vaihda mitään, vaan punnitsen kilon kasviksia ja syödään puoliksi. Ensimmäinen huomio oli että 0,5kg on suhteellisen vähän, mutta saa nähdä kauanko tätä jaksaa pitää yllä varsinkaan kun ympäri vuoden ei ole yhtä hyvää kasvisvalikoimaa. Toinen huomio oli että hitsit kun tekee mieli suolaista, tai sitten johtuu helteestä.

Ollaan kyllä ennenkin syöty silloin tällöin kasviksia paljonkin, mutta sitten välillä saattanut mennä pari päivää tyyliin pelkällä riisillä, kastikkeella ja leivällä.

Lisäksi ollaan innostuttu alkoholittomasta Moscow mule -drinkeistä. Nehän luetaan terveysjuomaksi kun niissä on limeä vai....? 🤣

Täällä taas saatu taas jonkinmoinen kontrolli syömisiin. Tänään esim kävimme rannan jälkeen pizzeriassa niin otin itse kanasalaatin ja otin lapsilta yhden slicen eikä tehnyt tiukkaa. Lisäksi yritän tähdätä semi vhh:hon mutta niin että vähähiilihydraattisuutta tärkeämpää on se että mulla on kontrolli ruokailussa.

Sen olen huomannut että kun varmistaa että päivällisellä syö riittävästi proteiinia ja rasvaa, niin ilta snack himo poistuu. Tää on ollut mulle aika iso huomio!

Sovelluksista: mulla ollut vuosia fatSecret ja se on ihan paras. Mä käytän sitä jo ihan automaationa niin on helppo. Mulla on maksullinen versio nyt, mutta ilmainen on myös oikein hyvä. Maksullisessa pystyt esim kopsaamaan koko aterian toiselle päivälle, eikä silloin tarvi naputella jokaista ainesta erikseen. Hyvä esimerkki mulla on vakio tuorepuuro setti mihin tulee 9 eri ainesosaa, niin kopsaan sen vaan suoraan edellispäivästä. 😁

Riisin vaihto ohraan ei näköjään tullutkaan käyttöön 😂

Nyt kokeilussa uusien suositusten mukainen vähintään 0,5kg kasviksia päivässä. En siis vaihda mitään, vaan punnitsen kilon kasviksia ja syödään puoliksi. Ensimmäinen huomio oli että 0,5kg on suhteellisen vähän, mutta saa nähdä kauanko tätä jaksaa pitää yllä varsinkaan kun ympäri vuoden ei ole yhtä hyvää kasvisvalikoimaa. Toinen huomio oli että hitsit kun tekee mieli suolaista, tai sitten johtuu helteestä.

Ollaan kyllä ennenkin syöty silloin tällöin kasviksia paljonkin, mutta sitten välillä saattanut mennä pari päivää tyyliin pelkällä riisillä, kastikkeella ja leivällä.

Lisäksi ollaan innostuttu alkoholittomasta Moscow mule -drinkeistä. Nehän luetaan terveysjuomaksi kun niissä on limeä vai....? 🤣
Tää oli ihan kiva muutos, että jo muutaman päivän jälkeen huomasin oman suolen toiminnan nopeutuneen ja isolla asialla tuli käytyä useita kertoja päivässä. En tiedä sitten johtuiko jostain tietystä kasviksesta.

Tää oli ihan kiva muutos, että jo muutaman päivän jälkeen huomasin oman suolen toiminnan nopeutuneen ja isolla asialla tuli käytyä useita kertoja päivässä. En tiedä sitten johtuiko jostain tietystä kasviksesta.
Tää on kyllä todella hyvä idea ja voisin itsekin kokeilla ensi viikolla! :smiling face with heart-eyes: Varsinkin PCOS:stä kärsiville mutta ihan kaikille kuitu on tosi tärkeää, se auttaa kehoa ylläpitämään hormonitasapainoa ja auttaa myös glukoosipiikkien välttelyssä.
Käytän MyFitnessPalia välillä aterioiden seurantaan ja siinä on mulla tällä hetkellä tavoitteena 25g kuitua päivässä, vaikka syön kaurakuitulisää ja siemeniä ja pähkinöitä ja hapankorppuja ja ruisleipää, on mulla silti tälle päivälle vasta 13g kuitua kasassa (pistin jo päivän ateriat laskuriin) ja enää 200 kaloria jäljellä. Ehdottomasti paras tapa olisi syödä enemmän kasviksia, kun niissä on kuitua tosi paljon mutta kaloreita vähemmän. Ei ihan riitä päivän kalorit siihen että vetäisin kokonaisen paketin ruisleipää :tears:
Ja todennäköisesti ei ole mikään tietty kasvis, kaikissa pitäisi kyllä kuitua olla! Ehkä peruna ei paras kun on aika tärkkelyspitoinen mutta muutoin varmasti kaikki käy. Lehtikaali ja parsakaali ainakin on ihan terveyspommeja. Mitä kaikkia kasviksia ootte käyttäneet siinä kilon satsissa? :smiling-eyes:

@Feronia
Aika paljon vaihdellut, paljon nyt mennyt vesimelonia helteiden takia. Tuolloin ensimmäisinä päivinä meni kurkkua, paprikaa, avokadoa, kirsikoita ja aprikooseja. Nyt poikkeuksellisesti lasken ruoankin mukaan puoleen kiloon, koska siinä on enimmäkseen kasviksia.

Joo perunaa ei mun mielestä lasketa noihin vaan hiilihydraatteihin 🤔

Tänään töissä oli kahvihuoneessa avoin karkkirasia enkä minä syönyt yhtäkään karkkia! Mun itsehillinnällä tää on aika kova saavutus. Olen aika kova jäätelö/karkkihiiri niin kokeilen nyt vanhaa kunnon herkkulakkoa.

@Feronia
Aika paljon vaihdellut, paljon nyt mennyt vesimelonia helteiden takia. Tuolloin ensimmäisinä päivinä meni kurkkua, paprikaa, avokadoa, kirsikoita ja aprikooseja. Nyt poikkeuksellisesti lasken ruoankin mukaan puoleen kiloon, koska siinä on enimmäkseen kasviksia.

Joo perunaa ei mun mielestä lasketa noihin vaan hiilihydraatteihin 🤔

Tänään töissä oli kahvihuoneessa avoin karkkirasia enkä minä syönyt yhtäkään karkkia! Mun itsehillinnällä tää on aika kova saavutus. Olen aika kova jäätelö/karkkihiiri niin kokeilen nyt vanhaa kunnon herkkulakkoa.
Kuulostaa hyvältä, kurkku ja avokado on kans omia lemppareita! :smiling face with heart-eyes: Pitääpä itsekin ostaa tänään kaupasta vähän lisää kurkkua kun sitä oli nyt halvalla!
Tuli mieleen että hedelmistä opin sen jujun että ne kannattaa nimenomaan syödä palasina eikä laittaa smoothieksi tai mehuksi, niin imeytyy tasaisemmin sen hedelmän kuidun mukana. Jos pistää soseeksi, se kuitu hajoaa jolloin se hedelmä nostaa verensokeria liian nopeasti etenkin aamulla. Mutta jälkiruokana toki mehu, sose tai smoothie menee kun suoraan kuidun ja proteiinin jälkeen niillä ei ole yhtä iso vaikutus verensokeriin.

Mietin kans tota että mitenhän talvella saa yhtä paljon käytettyä kasviksia 🤔 Satokausikalenteri on ollu ihan kätevä mutta ei sillon tammi-maaliskuussa ihan hirveesti halpoja ja tuoreita kasviksia oo kaupassa. Pitää varmaan turvautua pakastealtaaseen! Vissiin pakastetuissa kasviksissa ihan hyvin säilyy ravintoaineet. Tein viime talvena välillä niin että ostin pakasteparsakaalia ja lämmitin sen sitten airfryerin kautta lisukkeeksi niin ei tullut lisätyötä, voisi ehkä tehdä niin että pilkkoo esim. 3 aterian lisukekasvikset valmiiksi niin säästyy kokkausaikaa ja sais niitä hivutettua lisää arkeen!

@Feronia

Tuota en tiennytkään ettei hedelmiä saa laittaa soossiksi! Olenkin miettinyt miksi osa ihmisistä vaahtoaa hedelmien korkeasta sokerimäärästä, ymmärrän että diabeetikolle ruokavalio on tarkkaa politiikkaa, mutta että joku perusterve lihoiksi hedelmistä saadun sokerin takia... Mutta varmaan jos ne jauhaa smoothieksi niin sitten menee sokeria kerralla enemmän. 🤔

Itse olen lukenut että pakasteet kyllä kelpaavat hyvin siihen puoleen kiloon, toi onkin hyvä idea laittaa airfryeriin niin eivät löllöydy.

Talvi vähän mullakin jännittää, mutta silloin saa onneksi kurpitsaa, sitrushedelmiä ja palsternakkaa :D

Marjat ja hedelmät on tosi sokerista, joillakin, kuten myös minulla niidenkin syöntiä pitää harkita... PCOS ja ylipaino aiheuttaa insuliiniresistanssin, niin yritän pitää hiilarit mahdollisimman vähän... Aina ei onnistu 🙈
Mutta nyt nautin kesäkurpitsa ja salaateista... 😋 Talvella sitten wokkivihanneksia lisukkeena ja kurpitsoja keitoiksi yms... 👌🏻

Hep, täällä on isosti ongelmaa (tunne)syömisen ja liikkumattomuuden kanssa. 🙋🏼‍♀️ Oon palkinnut ja lohduttanut itseäni ruoalla ja herkuilla niin kauan kuin muistan. Tai oikeastaan mun vanhemmat teki sitä meille lapsuudessa ja itse oon jatkanut aikuistuessa samalla mallilla. Herkuttelu saattaa olla päivittäin tyyliä "oli tosi rankka aamu taaperon kanssa, nyt kyllä ansaitsen puolikkaan suklaalevyn".

Mun painoindeksi oli pitkään ennen esikoisen raskautta noin 22-23 tienoilla. Mulla on tällä hetkellä 10kg enemmän painoa mitä silloin ja katsoin, että bmi näyttää nyt 26.2. Se näkyy ja tuntuu, en oo koskaan ollut näin turvonneen ja pöhöttyneen näköinen. Jatkuvasti tosi raskas olo kehossa. Ahdistaa mennä syksyllä perhevapailta takas töihin, kun porukka varmaan kattoo että mitä tolle on tapahtunut. 😅

Herkuttelun lisäksi ihan perusruokailu on lähtenyt käsistä. Vauvavuotena korostui nopeat ja helpot ruoat, jotka ei ole lainkaan terveellisiä.. kasvikset ja hedelmät loistaa poissaolollaan ja jatkuvasti tulee syötyä höttöhiilareita.
Mies ei auta tässä asiassa yhtään, kun hän lietsoo meitä valitsemaan "tylsän kotiruoan" sijaan esim. itsetehtyjä hamppareita päivälliseksi. Aina pitäisi olla jotai hyvää syötävää, että "mieli paranee". Yritä tässä sitten, kun molemmat ollaan jotain tunnesyöjiä.

Meillä on nyt yk3 käynnissä ja pakko kääntää nyt katsetta omaan syömiseen. Toki liikuntakin on aika vähäistä, helppo päästää koira ja taapero omakotitalon pihalle juoksentelemaan sen sijaan että lähtis kunnon lenkille.
Mulla oli esikoisen raskaudessa insuliinihoitoinen radi ja edellisessä sokerirasituksessa kiikuin siinä rajoilla, että kyseessä olikin esidiabetes (paasto oli 6.2 mmol/l, mutta 2h arvo oli tosi hyvä). Ihan jo senkin takia pitäis nyt ottaa tää vakavasti.

En tiedä mikä motivoisi.. joku ruokapäiväkirja ehkä? Älykello?
Kommentoin täältä vähän ulkopuolelta kun mielenkiinnosta lueskelin. Eli voittehan te alkuun yrittää tuunata noita teidän lemppariruokia kuten hamppareita terveellisemmiksi. Vaihtakaa esim. sämpylä kaurareissariin. Testattu: on hyvää! Väliin vaikka kasvis/kalapihvi. Joku kevyempi soosi vaikka kermaviilistä (sekaan esim. yrttejä tai vaikka srirachaa) ja reilusti vegeä😋.
Eli yrittäkää tehdä muutoksesta kivaa! Terveellinenkin ruoka voi olla oikein maustettuna herkullista ja lohdullista☺️.

Takaisin