Ruokavalio kuntoon raskaushaaveen tueksi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Daiya
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tulin tänne tunnustamaan että olen syönyt eilen ja toissapäivänä karkkia, tänään meni valkosuklaajäätelöä kun teki niin kovasti mieli. 🤭 Aiemmin ässästä sai cosmic crisp -omenoita, joita ahmin ihan hulluna makeanhimoon, nyt valitettavasti niiden sesonki on ohi.

Meillä tulee ihan liikaa herkkuja syötyä. Puhuttiin kyllä eilen miehen kanssa että voisi jatkossa kokeilla ohraa riisin tilalla, koska ohra on terveellisempää ja ekologisempaa (riisin viljely syö paljon vettä ja kiihdyttää eroosiota). Riisi nyt yleensäkin on meille lähinnä lisuke, niin ei ole kovin iso muutos kuin ehkä purutuntumassa. 🤔

Tulin tänne tunnustamaan että olen syönyt eilen ja toissapäivänä karkkia, tänään meni valkosuklaajäätelöä kun teki niin kovasti mieli. 🤭 Aiemmin ässästä sai cosmic crisp -omenoita, joita ahmin ihan hulluna makeanhimoon, nyt valitettavasti niiden sesonki on ohi.

Meillä tulee ihan liikaa herkkuja syötyä. Puhuttiin kyllä eilen miehen kanssa että voisi jatkossa kokeilla ohraa riisin tilalla, koska ohra on terveellisempää ja ekologisempaa (riisin viljely syö paljon vettä ja kiihdyttää eroosiota). Riisi nyt yleensäkin on meille lähinnä lisuke, niin ei ole kovin iso muutos kuin ehkä purutuntumassa. 🤔
Mä saatan kyllä tänään liittyä herkkukerhoon että saa jotain kivaa tähän menkkojen alkuun! 😂 Uuh, karkkia vaiko jäätelöä? Kuulosti hyvältä molemmat!

Hyvä pointti tuo riisi! Meillä on käytössä "tumma riisi + quinoa" -sekoitus kun siinä on kivasti kuitua ja proteiinia, voisi tutkia kaupassa tuota ohraa! 🤔

Voi minä todellakin tarvin vertaistukea! Nyt olen ollut sairaslomalla viikon ja ruokavalio on ollut jotain ihan hirveää. Hävettää edes kirjoittaa tänne, mutta aion silti, jospa omatkin silmät avautuisi... Oon syönyt kolme pakettia "töhnämunia", kolme suklaalevyä, pussillisen karkkia, kaksi pizzaa ja rullakebabin. 😩 😩 😩 Enkä oikeestaan hirveästi muuta. No, ONNEKSI tämä ei ole mun ihan normaalia arkea. Normaalisti syön töissä suht terveellisesti, ja niinä päivinä ei tule kotonakaan herkuteltua. Vapaapäivinä sen sijaan oon huono laittamaan ruokaa kotona ja paikkaan herkuilla ja noutoruoalla. Olen kans aamupala- ja lounasihminen, eli mun ruokailut painottuu aamuun ja päivään. Iltaisin harvoin syön mitään. MUTTA, teen vuorotyötä eli rytmi on tosi epäsäännöllinen ja varsinkin yövuoroon otan herkästi melkein aina herkkuja mukaan. Se on tosi huono tapa.

Mulle iso motivaattori on mies, ja koska hänkin on nyt syönyt huonommin, niin kyllähän se tarttuu. Ehdotinkin hänelle, että otettaisiin nyt kahden kuukauden tsemppi, ei noutoruokaa tai herkkuja. Ollaan joskus oltu puolikin vuotta kokonaan herkkulakossa ja se meni kyllä ihan hyvin. Syksyllä ja talvella tehtiin yhdessä myös enemmän ruokaa, niin että mun vapaapäivinä syötiin yhdessä illalla kun mies tuli töistä. Nyt keväällä se on vähän jäänyt, ja toki kun teen paljon iltapainotteisesti töitä, niin harvemmin olen edes kotona silloin, kun mies on.

Olen normaalipainoinen (58/160) ja arkiliikuntaa tulee aika paljon, mutta saliharrastus jäi vuosi sitten, enkä ole vieläkään sinne palannut (vaikka mies käy pari kolme kertaa viikossa, että voisin kyllä lyöttäytyä mukaan). Lenkkeilyn aloittamista suunnittelen jatkuvasti, mutta huono kunto ja lihaskunto haittaa. Hevosiahan minulla on eli ratsastan jonkun verran. Kaipaisin lenkkikaveria, ruokakaveria ja ylipäänsä jotakin, joka viestittelisi mun kanssa ja jolle voisi kertoa omista fiiliksistä, jakaa liikuntaonnistumisia ja reseptejä ja saada siis vertaistukea. Yksin en saa hirveästi aikaan.

Mutta tykkään salaateista ja tänään söin salaattia, eli jee, paluu normaalimpaan on alkamassa. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

//Ylläpito on muokannut viestiä. Mm. WhatsApp-ryhmien perään huhuilu on foorumin säännöissä kielletty.

Last edited by a moderator:
Itsellä suurin ongelma on etten syö tarpeeksi. 😅 Josta voisi päätellä että alipainoinen. Mutta normipainoon on matkaa n. 20 kg. Tosin kilpirauhasen vajaatoiminnan takia joka minulla on niin on vaikeampi pudottaa painoa, itseasiassa todella vaikeaa vaikka liikkuisin joka päivä ja söisin säännöllisesti ja terveellisesti.

Mutta pitäisi varmaan ainakin se korjata että söisin säännöllisemmin. Varsinkin aamupala lähes aina jää välistä ja korvattua kahvilla. Sitten päivällä syön yhden lämpimän ruuan ja illalla jotain leipää tai puuroa. Yleensä kaksi kertaa päivässä tulee syötyä ehkä kolme max mutta harvoin. Annoskootkaan ei oo mitään isoja ettei siitäkään kiinni ole. Enkä napostele kuin harvoin. Ei oo oikeestaan mitään sellaisia mielitekoja koskaan. Silloin tulee jotain sipsiä syötyä kun kumppani haluaa niitä. 😂 Itse harvemmin ostan itse niitäkään.

Ärsyttää kun syön vähän mutta suht koht terveellisesti niin paino on 77 kg ja olen vain 158 cm pitkä. Liikkua voisin useammin mutta silloin kun kävin vähintään 5 km jopa 10 km kävelyillä lähes joka päivä monen kuukauden ajan niin paino putosi puolessa vuodessa 83 kilosta 79 kiloon josta pari kiloa tippunut sen liikunnan vähentämisen jälkeen.

Ihana mies sinulla @Sinertävää, vielä kun saisi aivoissa jotenkin lonksautettua sen herkuttelu-nupin niin että salaatti, hedelmät tms. näyttäisi houkuttelevammalta kuin leivonnaiset tai keksit 😂 Usein näin kaupassa jo onkin (ainakin silloin kun onnistuu välttämään nälkäisenä shoppailun) mutta reissussa tai muuten ns. poikkeustilanteissa se on vaikeampaa.

Mulla taitaa tilanne painon ja pituuden suhteen olla tällä hetkellä 65/159. Toisaalta en halua tehdä painosta itselleni hirveää ongelmaa tai stressin aihetta, kiva ja varmaan terveellistä olisi jos vähän putoaisi mutta pääasia on ettei tästä nouse. Toiveissa olis et reissutöiden loppuessa stressi vähän vähenisi ja liikunnalle olisi helpompi löytää aikaa, mutta toisaalta taas 100% kotona ollessa kasvisten osuus ruokavaliossa pääsee helposti vähenemään kun ei ole työpaikkaruokalan salaattipöydät ja kasvislisäkkeet saatavissa yhtä usein kuin aiemmin.

Itsellä suurin ongelma on etten syö tarpeeksi. 😅 Josta voisi päätellä että alipainoinen. Mutta normipainoon on matkaa n. 20 kg. Tosin kilpirauhasen vajaatoiminnan takia joka minulla on niin on vaikeampi pudottaa painoa, itseasiassa todella vaikeaa vaikka liikkuisin joka päivä ja söisin säännöllisesti ja terveellisesti.

Mutta pitäisi varmaan ainakin se korjata että söisin säännöllisemmin. Varsinkin aamupala lähes aina jää välistä ja korvattua kahvilla. Sitten päivällä syön yhden lämpimän ruuan ja illalla jotain leipää tai puuroa. Yleensä kaksi kertaa päivässä tulee syötyä ehkä kolme max mutta harvoin. Annoskootkaan ei oo mitään isoja ettei siitäkään kiinni ole. Enkä napostele kuin harvoin. Ei oo oikeestaan mitään sellaisia mielitekoja koskaan. Silloin tulee jotain sipsiä syötyä kun kumppani haluaa niitä. 😂 Itse harvemmin ostan itse niitäkään.

Ärsyttää kun syön vähän mutta suht koht terveellisesti niin paino on 77 kg ja olen vain 158 cm pitkä. Liikkua voisin useammin mutta silloin kun kävin vähintään 5 km jopa 10 km kävelyillä lähes joka päivä monen kuukauden ajan niin paino putosi puolessa vuodessa 83 kilosta 79 kiloon josta pari kiloa tippunut sen liikunnan vähentämisen jälkeen.

Mulla on sama ongelma! Kävin just verikokeessa ja kilppari on ok (mutta ferritiini liian matala). Oon aina kamppaillut sen kanssa että paino ei oikeen tipu. Olin imetysdieetillä muutama vuosi sitten ja silloin paino kyllä tippui, kun söin oikeasti niin vähän, mutta se ei ehkä ollut terveellinen tapa laihduttaa. Nyt mua jotenkin ahdistaa kun viime raskaudesta on edelleen 10kg ylimääräistä ja olo on muutenkin jotenkin voimaton. Mielestäni syön pääasiassa terveellisesti, mutta silti paino junnaa. Oon myös suunnilleen samoissa mitoissa kuin sinä 😄

Jokainen pieni muutos parempaan on jo voitto 💪 Joskus auttaa myös kun tekee pienen suunnitelman viikoksi, vaikka että "tällä viikolla en osta karkkia kotiin" tai "yksi herkkupäivä viikossa", niin ei tuu sellaista kaikki tai ei mitään -fiilistä.

Kiitos kun avasit ketjun. Vertaistuki on niin tärkeää näissä jutuissa.

//Ylläpito on muokannut viestiä.

Last edited by a moderator:
@Sinertävää meillä ihan sama! Siis nuo suklaat mitä luettelin, niin yhtäkään en ole ostanut itse. Mies toi, koska olin kipeänä. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mutta nyt kyllä sanoin sille, että jatkossa voi tuoda vaikka omenan :rolling:

Liian vähä syöminen kyllä sotkee aineenvaihduntaa ja voi vaikeuttaa painon pudottamista! Mutta toki siihen vaikuttaa moni muukin asia. Aineenvaihduntaa voi ainakin herätellä syömällä enemmän (kasviksia) ja juomalla vettä, sekä tietysti liikkumalla. Kahvinjuojien kannattaa kokeilla, että juo kahvikupillisen alle/päälle vielä saman verran ihan vaan vettä. Ja aineenvaihdunta tykkää nesteiden lisäksi siitä, että syödään pieniä annoksia usein. Minä oon kans laiska syömään, joten taidan nyt tästä inspiroituneena ottaa ruoka- ja juomapäiväkirjan tälle viikolle! Juon todennäköisesti ihan liian vähän vettä ja syön liian vähän liian harvoin, jolloin tulee syötyä kaikkea höpöä. Katsellaanpa viikon päästä, miten paha tilanne on. :rolling:

Voi minä todellakin tarvin vertaistukea! Nyt olen ollut sairaslomalla viikon ja ruokavalio on ollut jotain ihan hirveää. Hävettää edes kirjoittaa tänne, mutta aion silti, jospa omatkin silmät avautuisi... Oon syönyt kolme pakettia "töhnämunia", kolme suklaalevyä, pussillisen karkkia, kaksi pizzaa ja rullakebabin. 😩 😩 😩 Enkä oikeestaan hirveästi muuta. No, ONNEKSI tämä ei ole mun ihan normaalia arkea. Normaalisti syön töissä suht terveellisesti, ja niinä päivinä ei tule kotonakaan herkuteltua. Vapaapäivinä sen sijaan oon huono laittamaan ruokaa kotona ja paikkaan herkuilla ja noutoruoalla. Olen kans aamupala- ja lounasihminen, eli mun ruokailut painottuu aamuun ja päivään. Iltaisin harvoin syön mitään. MUTTA, teen vuorotyötä eli rytmi on tosi epäsäännöllinen ja varsinkin yövuoroon otan herkästi melkein aina herkkuja mukaan. Se on tosi huono tapa.
NO NYT! Tulee nälkä kun lukee tätä!! :tears: Mahtavat setit! Ja jee toinen aamupala- ja lounasihminen! Se on aina paha kun tutut tai vaikka kaveriporukka haluaa käydä jollain kunnon illallisella ja mä vaan mietin että söin jo alkupäivän aikana ihan tarpeeksi koko päivälle :rolling:

Tiedän että kaikille se ei auta mutta mullakin toi ruokapäiväkirja esim. MyFitnessPalin kautta auttaa tosi paljon, sekä siihen että en syö liikaa, tai liian vähän, kun sekään ei ole hyväksi. Yritän kans syödä mahdollisimman paljon proteiinia ja kuitua päivän kaloreista, niin se kirjaaminen auttaa niidenkin seuraamisessa! Hitsi kun onkin vaikeeta saada päivän kuidut täyteen, otin apuun kaurakuitu-ravintolisän mitä sekoitan iltajogurttiin kun ei oikein kaloreihin mahdu että söisin jotain 5 ruisleipää että sais päivän kuidut täyteen. Se on ollut tosi kätevä!

Ja ei vitsi @Sinertävää ja @Maijjja ihania nää "avuliaat" miehet jotka tuo herkkuja kotiin! :red-heart::tears: Meillä on perinteisesti kaikki herkuttelun välttely ollut hankalaa, kun aina kun toinen onnistuu pysymään tiukkana, toinen sortuu, ja sit kummatkin ryvetään herkuissa... :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Se korona-aika oli juurikin sellaista. Mutta nyt on miehellä ollut jo vuoden verran tiukka linja ja on sitä mieltä ettei herkkuja pitäis ostella ollenkaan! Mä pidän kiinni mun viikottaisesta yhdestä herkusta mut se on kyl hyvä kun kotona tulee lempeän paheksuvia katseita jos ostaa liikaa herkkuja :rolling: Bonuksena sain juuri miehen personal traineriksi salille, normaalisti käyn työpaikan salilla kun on ilmainen, mutta kävin viikonloppuna tutustumassa miehen valitsemaan saliin, ja olipa hyvä, kun olikin näköjään vähän säädettävää mave- ja penkkipunnerrustekniikassa! Kolme kuukautta tehnyt maveja vähän vinossa :loudlycrying: Mutta pitkälle on tultu, kun sohvaperuna-wolttauspariskunta menee nyt ihan salille yhdessä!! Mä oon niin mukavuudenhaluinen sohvaperuna että mieluummin istuisin sohvalla suklaalevy kädessä, mutta yritän nyt tsempata tulevien lasten vuoksi :loudlycrying::folded: Haaveilen että menis mahdollinen raskaus helpommin, kun on vähän tukilihaksia apuna!

Täällä edelleen taustailen, kohta ollaan siinä että yritys voi alkaa. Valitettavasti painon kanssa edelleen olen samoissa luvuissa. Lohdutan itseäni sillä että tilanne ei ole kovin kovin vakava terveydellisesti, vaikka ylipainoa onkin niin että sitä voisi 20 kiloa ottaa helposti pois.

Mutta pienin askelin, olen nyt aloittanut kirjoittamaan päiväkirjaa mihin kirjaan syömiseen liittyviä tuntemuksia tarvittaessa, sekä henkisiä että fyysisiä. Tämä pari kertaa auttanut, kun on tullut tunnepohjainen syömishimo, olenkin pilkkonut sen tuntemuksen ja syyt paperille. Se on jopa poistanut syömisen tarpeen.

Toinen mihin kiinnitän nyt huomion on kylläisyyden tunteen löytäminen. Välillä tarve syödä "överit", pyrin siitä pääsemään eroon.

Mulla on se hyvä että olen jo valmiiksi melko liikunnallinen ja kulutan suht paljon melkein joka päivä. Ruokailun kun saisi paremmalle tolalle niin hyvä tulisi!

Takaisin