Ruokavalio kuntoon raskaushaaveen tueksi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Daiya
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kommentoin täältä vähän ulkopuolelta kun mielenkiinnosta lueskelin. Eli voittehan te alkuun yrittää tuunata noita teidän lemppariruokia kuten hamppareita terveellisemmiksi. Vaihtakaa esim. sämpylä kaurareissariin. Testattu: on hyvää! Väliin vaikka kasvis/kalapihvi. Joku kevyempi soosi vaikka kermaviilistä (sekaan esim. yrttejä tai vaikka srirachaa) ja reilusti vegeä😋.
Eli yrittäkää tehdä muutoksesta kivaa! Terveellinenkin ruoka voi olla oikein maustettuna herkullista ja lohdullista☺️.
Oot ihan oikeessa! Toi on ollu jotenkin todella vaikeeta toteuttaa käytännössä. Tarvis ihan ottaa korvamerkitty aika sille kun istuu alas, miettii ja kirjaa ylös näitä juttuja! Kiireessä sitä valitsee ne helpoimmat, nopeimmat ja yleensä myös epäterveellisimmät vaihtoehdot... Joku valmis ruokavinkkilista puhelimen muistiossa vois toimia kun pitää keksiä nopeesti. 🤔

Hep, täällä on isosti ongelmaa (tunne)syömisen ja liikkumattomuuden kanssa. 🙋🏼‍♀️ Oon palkinnut ja lohduttanut itseäni ruoalla ja herkuilla niin kauan kuin muistan. Tai oikeastaan mun vanhemmat teki sitä meille lapsuudessa ja itse oon jatkanut aikuistuessa samalla mallilla. Herkuttelu saattaa olla päivittäin tyyliä "oli tosi rankka aamu taaperon kanssa, nyt kyllä ansaitsen puolikkaan suklaalevyn".

Mun painoindeksi oli pitkään ennen esikoisen raskautta noin 22-23 tienoilla. Mulla on tällä hetkellä 10kg enemmän painoa mitä silloin ja katsoin, että bmi näyttää nyt 26.2. Se näkyy ja tuntuu, en oo koskaan ollut näin turvonneen ja pöhöttyneen näköinen. Jatkuvasti tosi raskas olo kehossa. Ahdistaa mennä syksyllä perhevapailta takas töihin, kun porukka varmaan kattoo että mitä tolle on tapahtunut. 😅

Herkuttelun lisäksi ihan perusruokailu on lähtenyt käsistä. Vauvavuotena korostui nopeat ja helpot ruoat, jotka ei ole lainkaan terveellisiä.. kasvikset ja hedelmät loistaa poissaolollaan ja jatkuvasti tulee syötyä höttöhiilareita.
Mies ei auta tässä asiassa yhtään, kun hän lietsoo meitä valitsemaan "tylsän kotiruoan" sijaan esim. itsetehtyjä hamppareita päivälliseksi. Aina pitäisi olla jotai hyvää syötävää, että "mieli paranee". Yritä tässä sitten, kun molemmat ollaan jotain tunnesyöjiä.

Meillä on nyt yk3 käynnissä ja pakko kääntää nyt katsetta omaan syömiseen. Toki liikuntakin on aika vähäistä, helppo päästää koira ja taapero omakotitalon pihalle juoksentelemaan sen sijaan että lähtis kunnon lenkille.
Mulla oli esikoisen raskaudessa insuliinihoitoinen radi ja edellisessä sokerirasituksessa kiikuin siinä rajoilla, että kyseessä olikin esidiabetes (paasto oli 6.2 mmol/l, mutta 2h arvo oli tosi hyvä). Ihan jo senkin takia pitäis nyt ottaa tää vakavasti.

En tiedä mikä motivoisi.. joku ruokapäiväkirja ehkä? Älykello?

Älykello kyllä motivoi mua liikkumaan. Ja myös vaatteet joissa tuntuu hyvältä. Sataan laittaa aamulla urheiluvaatteet päälle ja sitten päivällä tuntuu helpommalta vain siirtyä ulos kävelylle taaperon kanssa kun ei tarvitse vaihtaa vaatteita jotka sopii "ihmisten ilmoille". Mulla liukui hetken niin että vein vain taaperon viereiseen leikkipuistoon ja kun nukkuu päikkärit nyt sisällä paremmin kun rattaissa niin ei tulekaan käveltyä niinkuin ennen. Se näkyi selvästi älykellon askelissa ja aktiiviminuuteissa. Aloin taas käymään kävelyllä rattaita työntäen ja se on kyllä ihan piristävää.

Ruokailuun toimii parhaiten se, että ollaan listattu ehkä 10 meille helppoa ja "terveellistä" ruokaa. Sunnuntaina valitaan niistä viisi ruokaa viikolle, ja käydään ostamassa tuotteet jääkaappiin. Ruokaa teen aina niin paljon, että jää yli seuraavalle lounaalle. Tosi harvoin oikeasti toteutuu, mutta toimii silloin kun tuon suunnittelun saa aikaiseksi tehtyä 😅

0,5 kg kasviksia +herkkulakko on ainakin hyvä tapa aloittaa painonpudotus. Mulla lähti ihan vaan tällä 1,8 kg kiloa kuukaudessa. Tietenkin kyseessä on nopeasti tulleet kesäkilot, mukana varmaan paljon turvotusta. Mitään kaloreita en ole laskenut, mutta luultavasti olen syönytkin vähemmän kun nuo tuoreet kasvikset täyttävät mahaa.

Lisäksi luin Pentti Huovisen (mikrobiologian professori) kirjan Parantavat bakteerit. Oli tosi kevyt ja helppolukuinen kirja, luin itse jossain neljässä tunnissa. Siellä puhuttiin paljon suolistobakteerien vaikutuksesta terveyteen ja miten tiettyjen suolistobakteerien esiintyminen on yhteydessä autismiin, Alzheimeriin, masennukseen jne. Ja tietenkin ylipainoon ja aineenvaihduntaa. Opin mm. että ylipainoisen ihmisen suolisto ottaa PAREMMIN energiaa talteen ravinnosta kuin normaalipainoisen 😭.

Kirjassa myös kiva sävy. Ei ollut sellainen "löysin tämmöisen dieetin ja parannuin sokeudesta, antibiootit paha!" -sävy vaan enemmänkin selitettiin erilaisia tutkimuslöydöksiä ja otettiin huomioon ettei jonkin pöpön löytyminen suolesta välttämättä tarkoita että se pöpö aiheuttaa tiettyä tautia. Itse syön masennukseen SSRI-lääkkeitä enkä tuntenut yhtään oloani syyllistetyksi kun luin kappaletta bakteerien vaikutuksesta masennukseen. Mieskin luki tuon kirjan ja on itsekin ollut motivoituneempi meidän 0,5kg - kasvishaasteesta. Toki eilen sitten syötiin jäätelöä oikein urakalla 😂 Mutta siis suosittelen erittäin lämpimästi varsinkin niille joiden on muuten vaikeaa inspiroitua elämäntapamuutoskirjallisuudesta yleensä.

Kirjan sanoman voi tiivistää näihin kahteen kuvaan. Eli sinä joko ruokit sinun suolistobakteereita tai sinun suolistobakteerit syövät sinut.

Liitteet

• PXL_20250816_063153727.jpg
    PXL_20250816_063153727.jpg
    2.2 MB · Katsottu: 55
  • PXL_20250816_063159722.jpg
    PXL_20250816_063159722.jpg
    2.1 MB · Katsottu: 53
0,5 kg kasviksia +herkkulakko on ainakin hyvä tapa aloittaa painonpudotus. Mulla lähti ihan vaan tällä 1,8 kg kiloa kuukaudessa. Tietenkin kyseessä on nopeasti tulleet kesäkilot, mukana varmaan paljon turvotusta. Mitään kaloreita en ole laskenut, mutta luultavasti olen syönytkin vähemmän kun nuo tuoreet kasvikset täyttävät mahaa.

Lisäksi luin Pentti Huovisen (mikrobiologian professori) kirjan Parantavat bakteerit. Oli tosi kevyt ja helppolukuinen kirja, luin itse jossain neljässä tunnissa. Siellä puhuttiin paljon suolistobakteerien vaikutuksesta terveyteen ja miten tiettyjen suolistobakteerien esiintyminen on yhteydessä autismiin, Alzheimeriin, masennukseen jne. Ja tietenkin ylipainoon ja aineenvaihduntaa. Opin mm. että ylipainoisen ihmisen suolisto ottaa PAREMMIN energiaa talteen ravinnosta kuin normaalipainoisen 😭.

Kirjassa myös kiva sävy. Ei ollut sellainen "löysin tämmöisen dieetin ja parannuin sokeudesta, antibiootit paha!" -sävy vaan enemmänkin selitettiin erilaisia tutkimuslöydöksiä ja otettiin huomioon ettei jonkin pöpön löytyminen suolesta välttämättä tarkoita että se pöpö aiheuttaa tiettyä tautia. Itse syön masennukseen SSRI-lääkkeitä enkä tuntenut yhtään oloani syyllistetyksi kun luin kappaletta bakteerien vaikutuksesta masennukseen. Mieskin luki tuon kirjan ja on itsekin ollut motivoituneempi meidän 0,5kg - kasvishaasteesta. Toki eilen sitten syötiin jäätelöä oikein urakalla 😂 Mutta siis suosittelen erittäin lämpimästi varsinkin niille joiden on muuten vaikeaa inspiroitua elämäntapamuutoskirjallisuudesta yleensä.

Kirjan sanoman voi tiivistää näihin kahteen kuvaan. Eli sinä joko ruokit sinun suolistobakteereita tai sinun suolistobakteerit syövät sinut.

Kiitos kirjavinkistä ja kuvista! Mielenkiintoinen aihe ja löysinkin kirjan Bookbeatista. Aion ehdottomasti lukea sen. Myös oma kokemus tukee tuota, et ylipainoisena keho ottaa enemmän irti ruuasta. Kävin pitkästä aikaa vaa'alla ja olin positiivisesti yllättynyt, ettei paino ollut noussut, vaikka oli tullut syötyä herkkujakin oikein urakalla. Ja olen pystynyt viimein lisäämään vähän kasviksia ruokavaliooni, jouduin mahakipujen takia niistä aiemmin luopua. Kuinka hyvältä kurkkukin juustoleivän päällä maistui!

Ja hieno painonpudotus sulla! 👏🏻💪🏻 Tuo puolisen kiloa päivässä on oikeasti määrällisesti yllättävän pieni määrä eikä mielestäni ollenkaan paha.

Oi miten hyvä löytö! :smiling face with heart-eyes: Tämä on ihan valtavan mielenkiintoinen aihe, olen tästä lueskellut aina kun tulee uusia artikkeleita!

Tämä artikkeli on julkaistu Tiede-lehdessä 7/2020, ja jos löytyy Hesarin tilaus, pystyy tämän avaamaan. Kopsasin alle yhden noston! Lisäksi artikkelissa puhuttiin juuri siitä että syö hedelmät kiinteinä eikä mehuna tai soseena ja oli hirveästi viitteitä eri tutkimuksiin, jos haluaa esim. kirjastosta lukaista tuon Tiede-lehden artikkelin.

Vuonna 2019 julkaistussa hollantilaistutkimuksessa havaittiin, että erityisen paljon hyviä mikrobeja esiintyy suolistossa silloin, kun ruokavalioon kuuluu runsaasti palkokasveja, leipää, kalaa ja pähkinöitä. Tällöin myös haitallisten bakteerien määrä pysyy tavanomaista vähäisempänä ja suolistossa näkyy vähemmän tulehdusta. Vastaavasti runsas lihan, pikaruokien ja sokerin syönti yhdistyy niukkaan hyvien suolistobakteerien määrään ja tulehdustekijöiden runsastumiseen.
Jos mikrobistonsa kuntoa haluaa vaalia, kannattaa syödä vaihtelevasti monentyyppisiä kasviksia ja esimerkiksi hapatettuja ruokia. Monipuolisuus on valttia, sillä se lisää lajikirjoa. Sitä voi laajentaa kokeilemalla erilaisia juureksia, kaalia, siemeniä ja pähkinöitä.

Kun bakteeristo on kirjava, suoliston ekosysteemi pysyy helpommin tasapainossa, puolustusjärjestelmä toimii sopivalla teholla eivätkä tautia aiheuttavat bakteerit pääse riehumaan. Tiedetään, että esimerkiksi tulehduksellisissa suolistosairauksissa ja liikalihavuudessa suoliston lajisto on supistunut.

Joitakin ruoka-aineita joita artikkelissa mainittiin terveellisinä oli esim. artisokka (inuliinikuitu), fermentoitu soijamaito (bifidobakteereja ja laktobasilleja), jogurtti (Lactobacillus bulgaricus), kaalit (kuituja ja fytokemikaaleja), mansikka (flanoidiantosyaani), mustikka (polyfenoleja ja kuituja), omena (pektiini), pavut ja linssit (kuituja, antioksidantteja, fenolihappoja ja flavonoideja), puolukka (pektiini), pähkinät (butyraatti) ja täysjyvävilja (Bifidobacterium-, Roseburia- ja Dialister).
Mutta mitä enemmän erilaisia kasviksia päivissä, sen parempi!

Ja toinen nosto jonka bongasin Hesarin kautta, Netflixistä löytyy dokkari Suolisto, avain terveyteen (Hack Your Health: The Secrets of Your Gut, 2024). En ole tätä vielä itse katsonut mutta olin laittanut sen ylös koska aihe kiinnosti, jos joku haluaa sen katsoa! :smiling-eyes:

@Feronia
Vielä kun saisi tuosta monipuolisuudesta kiinni! Mulla on nyt menossa vadelma/avokado/aprikoosi/vesimeloni-kausi. En ollut varma voinko syödä aprikoosia ja yllätyin iloisesti kun ei aiheuttanut oireita. Sen jälkeen olen ahminut aprikooseja valtavasti. 😆 Ovat ihanan pehmeitä, eivät sotke käsiä ja vähän luumumainen maku.

Kiinteinä syömisessä on myös se hyvä juttu että vie paremmin nälkää. ☝️ Ja ainakin meillä on tapana napostella sarjoja katsellessa niin on ollut helppoa vaihtaa napostelutuotteet kasviksiin.

Joo se vaihtelu on hankalaa, mutta satokausikalenteri on auttanut, niin tulee valittua sellaisia mitkä ovat juuri nyt sesongissa ja parhaimmillaan sekä halvimmillaan! Mulla on nyt lähipäivinä mennyt aivan älyttömästi kesäkurpitsaa, ostin tänäänkin kaksi ja maksoivat yhteensä euron eli ovat puoli-ilmaisia! Oon leikannut joko siivuiksi tai tikuiksi ja napostellut sellaisenaan, menee ihan "raakana" kurkun tavoin 😋 Tosi paljon on nyt kaikenlaisia kasviksia sesongissa elokuussa! Ostin myös parsakaalia ja kukkakaalia kun myös olivat ihan parhaimmillaan, aattelin muutamat nuput leikata joka aterialle ja käyttää airfryerissa niin saa nopeat lisukkeet!
Edit: Ja pari avokadoa oli myös pakko ostaa, en tiedä mikä himo iski, eivät olleet edes täysin kypsiä niin pitää nyt pitää silmällä jos parin päivän sisään olisivat syöntikelpoisia!

Ja toinen nosto jonka bongasin Hesarin kautta, Netflixistä löytyy dokkari Suolisto, avain terveyteen (Hack Your Health: The Secrets of Your Gut, 2024). En ole tätä vielä itse katsonut mutta olin laittanut sen ylös koska aihe kiinnosti, jos joku haluaa sen katsoa! :smiling-eyes:

Katoin tän, oli ihan hyvä ja mielenkiintoinen. Huovutettu kuvitus oli hauska valinta 😁 Tässäkin tuli esiin tuo, että syö monipuolisesti kuitua tai sun bakteerit syö sut sisältä. Vielä kun pääsis itsekin monipuolistamaan yhä enemmän ruokavaliota niin avot. Katoin ihan vesi kielellä kaikkia kasviksia mitä tos oli.

Katoin tän, oli ihan hyvä ja mielenkiintoinen. Huovutettu kuvitus oli hauska valinta 😁 Tässäkin tuli esiin tuo, että syö monipuolisesti kuitua tai sun bakteerit syö sut sisältä. Vielä kun pääsis itsekin monipuolistamaan yhä enemmän ruokavaliota niin avot. Katoin ihan vesi kielellä kaikkia kasviksia mitä tos oli.
Mäkin nyt katsoin sen puolison kanssa viime viikolla! Hyvin kyllä inspiroi se että pitäisi syödä 20-30 erilaista kasvista/hedelmää/kasviperäistä asiaa viikossa. Törmäsin netissä kans samantyyppiseen että 30 erilaista ja siihen voi laskea myös siemenet, pähkinät, täysjyväviljat (esim quinoa, kaura, ohra) ja jopa kahvin voi laskea.

Puoliso innostui ostamaan parsakaalia, kukkakaalia ja ruusukaalia ja tekemään niistä uunivuoallisen pari kertaa viikossa niin voi helposti napata lisukkeeksi ruoan kylkeen.

Mä taas innostuin tällä viikolla pitämään kirjaa kaikista kasviperäisistä ruoista mitä oon syönyt, ruokalalounaalla saa kivasti salaattipöydästä vaikka mitä lisää listaan! Voin/margariinin oon jo aiemmin vaihtanut hummukseen ja syön usein iltapalaksi tuorepuuroa mihin saa tosi paljon erilaisia uppoamaan (esim. tyrnirouhetta, siemeniä ja erilaisia pähkinöitä).

Laitan nyt tähän alle tämänhetkisen listan jos tää jotakuta inspiroisi, vielä pitää viikonloppuna syödä pari eri hedelmää tai kasvista niin tulee 30 täyteen! On mulla vähän tuplia kun on sekä kurkku että suolakurkku mutta ehkä se on ok 😆

Avokado
Kikherne
Parsakaali
Kukkakaali
Ruusukaali
Porkkana
Kirsikkatomaatti
Tyrni
Mustikka
Kurkku
Voipapu
Lanttu
Sipuli
Jäävuorisalaatti
Oliivi
Aurinkokuivattu tomaatti
Kesäkurpitsa
Paprika
Omena
Peruna
Parapähkinä
Saksanpähkinä
Cashew
Pekaani
Manteli
Hasselpähkinä
Mandariini
Kaurahiutale
Edit: Rucola
Edit: Kiivi
30 :Sparkles:

Muokattu viimeksi:
Mäkin nyt katsoin sen puolison kanssa viime viikolla! Hyvin kyllä inspiroi se että pitäisi syödä 20-30 erilaista kasvista/hedelmää/kasviperäistä asiaa viikossa. Törmäsin netissä kans samantyyppiseen että 30 erilaista ja siihen voi laskea myös siemenet, pähkinät, täysjyväviljat (esim quinoa, kaura, ohra) ja jopa kahvin voi laskea.

Puoliso innostui ostamaan parsakaalia, kukkakaalia ja ruusukaalia ja tekemään niistä uunivuoallisen pari kertaa viikossa niin voi helposti napata lisukkeeksi ruoan kylkeen.

Mä taas innostuin tällä viikolla pitämään kirjaa kaikista kasviperäisistä ruoista mitä oon syönyt, ruokalalounaalla saa kivasti salaattipöydästä vaikka mitä lisää listaan! Voin/margariinin oon jo aiemmin vaihtanut hummukseen ja syön usein iltapalaksi tuorepuuroa mihin saa tosi paljon erilaisia uppoamaan (esim. tyrnirouhetta, siemeniä ja erilaisia pähkinöitä).

Laitan nyt tähän alle tämänhetkisen listan jos tää jotakuta inspiroisi, vielä pitää viikonloppuna syödä pari eri hedelmää tai kasvista niin tulee 30 täyteen! On mulla vähän tuplia kun on sekä kurkku että suolakurkku mutta ehkä se on ok 😆

Avokado
Kikherne
Parsakaali
Kukkakaali
Ruusukaali
Porkkana
Kirsikkatomaatti
Tyrni
Mustikka
Kurkku
Voipapu
Lanttu
Sipuli
Jäävuorisalaatti
Oliivi
Aurinkokuivattu tomaatti
Kesäkurpitsa
Paprika
Omena
Peruna
Parapähkinä
Saksanpähkinä
Cashew
Pekaani
Manteli
Hasselpähkinä
Mandariini
Kaurahiutale

Vau, sulla on jo hyvännäköinen lista koossa! Well done! 👏🏻 En pääse itse lähellekään 30 mutta katotaapa meneekö edes 20 rikki, kun listaan tonne loppuu viikon sisällä syödyt.

Toi on kyllä kätevä, että tekee sellaisen kasvislisukkeen, josta syö monta päivää. Joskus niiden makukin vaan paranee seuraavana päivänä! Ja se voi auttaa monipuolisuuden kanssa jos syö vaikka lounaan jossain työpaikkaravintolassa, jossa on paljon erilaisia vaihtuvia vaihtoehtoja versus et kaikkea pitäisi ostaa kotiin. Mies syö aika pitkälti rehunsa just tuolla tavoin työpaikalla, itse syön sit itsetehdyn lounaan, jonka monipuolisuus vaihtelee.

Mut tosiaan oon nyt pystynyt syömään jopa kirsikkatomaatteja ja kurkkua pitkästä aikaa. Ai että oli hyvää! Varovasti pitää laajentaa taas kohta. Linssejä himoitisin ja niitä annoksen söinkin ruuansulatusentsyymeiden kanssa, mut ne sattui mahaan vähän liikaa vielä et ei jää viel vakikäyttöön.

Viikon sisällä oon syöny
Basilika
Friseesalaatti
Romainesalaatti
Punasalaatti
Jäävuorisalaatti
Raitajuuri
Porkkana
Chiansiemen
Pinjansiemen
Maapähkinä
Kaurahiutale
Mango
Päärynä
Banaani
Mansikka
Mustikka
Pensasmustikka
Peruna
Manteli
Kurkku
Kirsikkatomaatti
Auringonkukansiemen
Sipuli?
Valkosipuli
Maissi
Tattari
Teff

Noh. Ihan yllättävän monipuolisesti, jos eri salaatikin ja mustikat laskee tolleen erikseen. Tänään vois nappaa vielä omenan tohon listaan. Ei paha, taputan itteäni kans olalle 😁 En edes aiemmin ajatellut et siihen voi ottaa pähkinät ja siemenet mukaan ja tuon kaurahiutaleen. Ja sipuli on kysymysmerkillä, sillä söin ravintolassa lihapullia ja kai niissä sipulia oli, yleensä lienee.

Mekin ollaan innostuttu tuorepuurosta. Niin helppo tehdä illalla valmiiksi jääkaappiin ja aamulla vähän lisuketta. Menee ainakin meillä paremmin alas näin vaihteluna kuin se ainainen kaurapuuro. 👌🏻

Vau, sulla on jo hyvännäköinen lista koossa! Well done! 👏🏻 En pääse itse lähellekään 30 mutta katotaapa meneekö edes 20 rikki, kun listaan tonne loppuu viikon sisällä syödyt.

Toi on kyllä kätevä, että tekee sellaisen kasvislisukkeen, josta syö monta päivää. Joskus niiden makukin vaan paranee seuraavana päivänä! Ja se voi auttaa monipuolisuuden kanssa jos syö vaikka lounaan jossain työpaikkaravintolassa, jossa on paljon erilaisia vaihtuvia vaihtoehtoja versus et kaikkea pitäisi ostaa kotiin. Mies syö aika pitkälti rehunsa just tuolla tavoin työpaikalla, itse syön sit itsetehdyn lounaan, jonka monipuolisuus vaihtelee.

Mut tosiaan oon nyt pystynyt syömään jopa kirsikkatomaatteja ja kurkkua pitkästä aikaa. Ai että oli hyvää! Varovasti pitää laajentaa taas kohta. Linssejä himoitisin ja niitä annoksen söinkin ruuansulatusentsyymeiden kanssa, mut ne sattui mahaan vähän liikaa vielä et ei jää viel vakikäyttöön.

Viikon sisällä oon syöny
Basilika
Friseesalaatti
Romainesalaatti
Punasalaatti
Jäävuorisalaatti
Raitajuuri
Porkkana
Chiansiemen
Pinjansiemen
Maapähkinä
Kaurahiutale
Mango
Päärynä
Banaani
Mansikka
Mustikka
Pensasmustikka
Peruna
Manteli
Kurkku
Kirsikkatomaatti
Auringonkukansiemen
Sipuli?
Valkosipuli
Maissi
Tattari
Teff

Noh. Ihan yllättävän monipuolisesti, jos eri salaatikin ja mustikat laskee tolleen erikseen. Tänään vois nappaa vielä omenan tohon listaan. Ei paha, taputan itteäni kans olalle 😁 En edes aiemmin ajatellut et siihen voi ottaa pähkinät ja siemenet mukaan ja tuon kaurahiutaleen. Ja sipuli on kysymysmerkillä, sillä söin ravintolassa lihapullia ja kai niissä sipulia oli, yleensä lienee.

Mekin ollaan innostuttu tuorepuurosta. Niin helppo tehdä illalla valmiiksi jääkaappiin ja aamulla vähän lisuketta. Menee ainakin meillä paremmin alas näin vaihteluna kuin se ainainen kaurapuuro. 👌🏻
Oi, mahtava lista sielläkin! :smiling face with heart-eyes: Piti ihan googlata teff kun se ei ollutkaan tuttu! Sulla onkin hyvä määrä eri hedelmiä, pitää itsekin vähän laajentaa! Kyllä tässä aika hyvä fiilis tulee kun näitä listailee, kun pääsee yllättymään positiivisesti kasvisten määrässä, ja sit inspiroituu kikkailemaan niitä lautaselle lisää! 🤩 Tosiaan tuntui ensin ihan toivottomalta kunnes hoksasi laskea siemenet ja pähkinät mukaan, siitä tuli jo helposti kourallinen lisää listaan! 💪 Mä sain viimein 30 tänään täyteen kun söin yhden kiivin ja oli lounasravintolan salaatissa rucolaa mukana, jee! Ehdottomasti ensi viikolla uusiksi! :smiling-eyes:

Mitä ruokavalioon tulee, oon yrittänyt tsempata erityisesti aamupalan ja terveellisten välipalojen suhteen. Mun ideaaliaamupala on kaurapuuro suomalaisten pakastemarjojen, banaanin ja pähkinärouheen kanssa, mutten aina ehdi ja jaksa sellaista aamuisin väsätä. Oon pyrkinyt siihen, että syön aamulla vähintään pikapuuroa tms. Maustamatonta jugurttia pyrin syömään välipalana, kun iltapäivällä verensokeri laskee. Siinäkin on parantamisen varaa, että syön oikeita aterioita silloinkin kun puoliso ei satu olemaan kotona ruoka-aikaan. 😁 Ja kofeiinia oon pyrkinyt rajoittamaan verrattuna aiempaan!

Oo näyttääpä viikon kasvislistaus hauskalta! Kokeilen täydentää tätä nyt tähän, vaikka voi olla että kesällä valikoima olisi laajempi kun yritetään pikkuisen seurailla satokalenteria ja välttää tuontivihanneksia 😄

Vihreä salaatti
Peruna
Porkkana
Kesäkurpitsa
Sipuli
Valkosipuli
Klementiini
Mustikat
Kookosmaito
Pavut
Linssit

Takaisin