Ruokapäiväkirja..

Aamuntähti aika ihanteelliselta kuulostaa tuo sun syöminen, ihan suotta selittelet sitä. Noin mäkin haluaisin syödä, mut jotenkin sitten tulee vain luistettua ja lipsuttua. Mulla oma ruokailu on aina ollut se, mikä jää, jos tulee kiire tms..

Nyt aion ottaa itteeni niskasta kiinni (taas) ja syödä enemmän ja säännöllisemmin. :)
 
Joo olen minäkin täysimettäjä. Nyt kun mies on reissussa on vähän ollut totuttelemista siihen että hän ei ole tekemässä meille hyviä liharuokia. Olin nuorempana 6 vuotta kasvissyöjä niin siitä on jotenkin jäänyt se tapa ettei tule laitettua niin helposti liharuokia. Mikä on suomeksi rose beef? Kaikenlaisia kyljyksiä ja pihvejä se tekee a la argentina tai a la Spagna.
Tänään olen tosi tyytyväinen. Pikkuinen nukkui ensin yöllä 2 tuntia jonka jälkeen tankkasi lisää ja sitten ruhtinaalliset 9 tuntia putkeen omassa kehdossaan! Ja sain itselleni hyvän aamiaisenkin tänään. Näin syön jos aikaa on kuten tänään eli vihreää teetä, paahdettuja reissumiestapaisia leipiä, päälle tuorejuustoa, retiisiä ja kurkkua. Sitten vielä banaani ja pari lasia maitoa. Suklaata ei edes tänään vielä tehnyt mieli, victory!

Tiedossa on nyt lounaaksi eilistä juureskeittoa ja illaksi en vielä tiedä. Pitää päästä kauppaan tänään ja tankata ruokavarastoja jossa on vain paljon salaattitarvikkeita.

En tarkkaile kiloja ja kaloreja koska minun ruokavaliolla ei pääse lihomaan. Laihduin jopa raskaana ollessa 2 kiloa. Kuntosalille tekisi mieli lähinnä siksi että saisi hieman omaa aikaa. Vuosikortti minulla sinne on mutta en ole käynyt varmaan 2 raskauskuukauden jälkeen että aika turhaan sitä maksan. Kun mies palaa otan asiakseni lähteä sinne ainakin sen saunan takia, jota jo kaipaa :)

Alkoholitonta tummaa olutta vedän yleensä enemmän kuin yksi pullo päivässä. Pitäisi auttaa imetykseen. Samoin olen kuullut että viinirypäleet ja basilika auttaa imetyksessä ja syön niitäkin.

Hyvät yöunet on kyllä a ja o. Nyt tuntuu että pystyy mihin vain :)
 
Tässä vaan muistelen esikoisen vauva-aikaa..kuinka epäsäännöllistä (ja epäterveellistä) se ruokailu silloin olikaan. Tai ei vain ehtinyt, söi silloin kun ehti ja mitä kaapista sattui löytymään. Yleensä jotain hyvääkin oli aina tarjolla ja nälkäisenä ja väsyneenä helpointa siihen tarttua. Kummasti tuo lapsi tuo säännöllisyyttä tähän vanhempienkin ruokailuun ja hyvä niin :) Nyt on vähän niinku pakko tehdä sitä ruokaa ja olla muutenkin esimerkkinä, jos ei halua pakastepizzalla lastansa kasvattaa. Ja herkut olen jättänyt ihan tietoisena kauppaan..ihan varmasti oisin täällä nytkin napa piukeena niistä, jos vaan kaapista löytyis.

Mun päivä näyttänee tältä:

Aamulla..no sitä kaurapuuroo ja margariinisilmä, todennäköisesti sama illalla.

Lounas, eilistä jauhelihakastiketta ja perunaa ja salaattia.

Välipalaksi vetasin just jugurtin ja mandariinin.

Päivällinen tonnikalapasta (ei se äklö opiskelijaversio vaan vähän mukamas parempi..). Mutta nopee kuitenkin, esikoinen on kipeenä.. täällä on siis äitiä tarvittu pitkin päivää ja herätys klo 6. Ja eiväthän nämä samaan aikaan päikkäreitä nuku, ei toki..täytyyhän jomman kumman pitää äitille seuraa :) Hohhoijaa.. mietin, et olispa niitä herkkuja.
 
aamutähti: minäkin raskausaikana söin kaurapuuroa aamaiseksi ja se on kyllä hyvä tapa. Pitäisi sinun esimerkistä alkaa taas syömään sitä. Äitini tekee ja teki aina vispipuuroa, jota haluaisin itsekin alkaa tekemään kun se on niin hyvää.
Raskausaikana söin myös säännöllisesti avocadoa leivän päällä mutta nyt se on kiiressä jäänyt. Siitäkin tulee tosi hyvä olo. Nyt kun lapsi on yli 3kk niin alkaa itsekin huomaamaan miten rutiinit auttaa arkea sujumaan.
 
Tänään kun en oo vielä herkkuja syöny voin kertoo tähä astiset

Aamulla se puuro protskujauheella ja raejuustolla ja mustikkakeitolla
Tuoppi vihreetä teetä

Salille.....

Banaani koska nälkä

Lounaaksi perunaa ja jauhelihakastiketta punajuurta ja porkkanaa ja piimee

Välipala oli protskujuoma soijajauheesta kun en sitä rahkaa enää pysty mahakivun takia syömään*(vaikee keksii hyviä ja täyttäviä välipaloja)

Nyt vähän vetäsin kurpitsan ja auringonk.siemeniä koska NÄLKÄ!!

Päivälliseks kohta teen 3munan munakkaan laitan sekaan kalkkunaa tai metukkaa ehkä lisäks näkkäri juustolla

Plus varmaan 2,5l vettä.

Tolla pitäs sit iltapuuroon pärjätä..epäilen

Mikä pohjaton vatsa??!
 
Mäkin täysimetän, ja tänään ehkä tavallista niukempi ruokavalio johtuen siitä, että tytöllä on tänään nihkeä päivä, ja on vaatinut syliä tai seuraa lähes tauotta. Päiväuneiakin vaan max. tunnin pätkissä ja lähinnä kantoliinassa nekin... Mutta...

Aamupalaksi muki teetä maidolla, 2 siivua ruisleipää + margariini + juusto + kinkku
Lounaaksi säälittävät jämät makkarakeittoa (ehkä 2dl) ja pari näkkäriä, lasi maitoa
Välipalana kourallinen suolattuja cashewpähkinöitä, jotka ilokseni löysin kaappeja kollatessa
Päivälliseksi kohta kana-aura-pastavuokaa, tällä nälällä todennäköisesti sellaiset överit, että iltapala jää syömättä...

Missä vihannekset ja hedelmät??? Noh, jos jaksan, niin iltapalaksi todennäköisesti sitten mandariinia. Tavallisesti ujutan esim. porkkanaa ja hedelmiä välipaloiksi, mutta tosiaan tänään on noikin ruuat tehty ja syöty pikkupomoa hytkytellessä... MUTTA, ei yhtään suklaata! Rasti seinään.
 
Aamu käynnistyi kreikkalaisen rasvattoman jogurtin ja riisipapilla sekoituksella, johon vielä pilkoin banaanin, omenan ja mandariinin sekä lisäsin muroja suklaahipuilla. Tuoppi teetä ja mukana vähän maitoa.

Lounas oli kaksiosainen tytön itkun takia. Eka ruokalaji oli eilisillan terveyspizzan jämä ja toinen oli kasviskeittoa, keitetty kananmuna ja juustoruisleipiä. Juomaksi vettä ja maitoa. Jälkkäriksi kevytmuffinssi.

Välipalaksi mandariini. Ja teetä.

Illalliseksi en tiedä vielä mitä.
 
Muokattu viimeksi:
Kertokaa ruokagurut miten vois valmistaa maustamatonta broileria nyt jos yrittää laihduttaa tai vähintään terveellisesti syödä,ottaen huomioon imetyksessä rustattavat ruoka aineet pois sipulit ja tomaattikin on vähän kysymysmerkillä? En oo moneenkuukauteen syöny en tiä ees miks,kai luulen aiheuttavan vatsanväänteitä.

Eli broitskut uuniin minkä kanssa ja miten, mietin tomaattisoossia motsarellaa? Tai mutta mitä? Kiitooos vinkeistä jos joku jaksaa!
 
Tänään ei sitten olekaan ollut kovin esimerkillinen päivä syömisten suhteen, kiitos viime yön joka oli sanalla sanottuna karmea!

Minä myös täysimetyksellä ja senkään vuoksi ei kyllä voi kovin pieniä määriä syödä kun heti huomaan sen herumisvaikeuksina. Vauva hermostuu kun maitoa ei tuu tarpeeks nopeasti. Ja valitettavasti heti huomaa, jos en ole syönyt herkkuja. Vähän kun vetelee suklaata niin johan tulee maitoa.

Tänään aamupalaks perus puuro+keitto+raejuusto ja lisäks vielä leipää, et sais vähän hiilareita ja jaksais pitää silmät auki.

Lounas olikin sitten superterveellisesti kalapiirakkaa, toscakakkua ja pari mukia kahvia isoisän luona kyläillessä.

Päivälliseks järkyttävän iso annos pastaa ja jauhelihakastiketta + vihanneksia.

Hetki sitten söin yhden satsuman ja dominokeksin. Iltapalaks sitten varmaankin vielä puuroa.

Päivän aikana yritän juoda mahdollisimman paljon vettä ja sitä kuluukin noin 3 litraa.
 
Noooo, niinhän siinä sitten kävi, että illallisen nimi on "Mitä kaapista löytyy?!". Eli kaksi tonnikala-juustouunileipää, luumujugurtti, porkkanaa noin 500 g (ja en liioittele!), maitoa, teetä ja vettä. Pyhä tarkoitus oli siis kokata, mutta kauppareissu jäi liian myöhään ja liian nälkäisenä ei kertakaikkiaan voi kokata...

Nyt pitää mennä herättämään vauveliini tai meillä ei nukuta ensi yönä...

Muoks: Iltapalaksi teetä ja keksejä, riisiomenapapia ja mandariini. Huomenna paremmalla onnella.
 
Muokattu viimeksi:
Lupu laita vuokaan täysjyväriisiä, kasviksia, ananasta, (tomaattimurskaa/-pyrettä), broilerit, mausteita oman maun mukaan, vettä ja uuniin. Helppoa ja ainakin luulisin edes kohtuullisen terveelliseksi.
 
Minun kauppareissu suuntautui ostoskeskukseen, josta sain oikeankokoisia vaippoja ja niin itse normaali ruokakauppa sai jäädä kun vaunun alaosa oli jo täynnä vaippapaketteja. Eli minunkin iltaruoka on tänään mitä kaapista löytyy.

Kotia kun pääsin oli jo välipala nälkä ja vedin puoli mangoa ja suklaata. Ei siis onnistunut päivä ilman suklaata. Ulkona oli niin viimaista ja kylmää että suklaa hiipi mieleen kun pääsin kotia. Itsensä palkitsemista tai jotain myös.
Imetän tässä ja ruoka olisi jo valmis mutta pieni vaan tankkaa minusta viimeisetkin mehut irti.

Iltaruuanlaitto sujui hienosti kun pikkuinen katseli tohkeissaan animaatioita läppäriltä pupunsa kanssa. Yleensä aina kitisee ja itkee kun laitan ruokaa niin tämä oli aivan mahtava kokemus kun sai rauhassa laittaa ruokaa.
Ruokana siis pinaattikeittoa ja keittettyjä munia ja jälkkäriksi uunissa nousee parhaillaan pannukakku jonka kanssa aion syödä loput mangopalaset ja mitä sieltä kaapista vielä löytyykään lisukkeeksi.
 
Mun tämä päivä on menny päivällistä lukuunottamatta ihan hyvi.

Aamupalaksi ruisleipää juustolla ja tomaatilla, hedelmäpiltti ja muki vettä

Lounaan ehdin tällä kertaa syödä ja söin ruisleivän juustolla, kinkulla, salaatilla, tomaatilla ja kurkulla. Juomaksi taas vettä. Sit vauvamuskariin-->

Välipalaksi muki teetä ja yks leipä juustolla ja kurkulla.

Päivälliseks oli tarkotus syödä eilistä kinkkukiusausta ja salaattia, mut sit tuliki poikien pikkuserkku äitis kans yllätysvierailulle ni en ehtinykää syödä päivällistä vaan se vaihtu pakkasest sulatettuihin kinkkupiirakkaan ja mud cakeen :D Huups.. Eikä tietenkää voi olla ite syömättä jos vierail tarjoo :D

Iltapalaks ruissarii juustolla, tonnikalalla ja tomaatilla ja juomaks vettä
 
1. Ohrapuuro+raejuusto, 2. leipää rasvattomalla tonnarirahkasössöllä (on muuten hyvää, tonnaria+rahkaa+mausteita) ja juustoa, 3. pieni annos nuudelia ja tonnarimössösössöä, 4. leipää ja kunnolla palvikinkkua ja vähän juustoa + kevytglögi, 5. sit vielä maitoa ja rahkaa+puolukkaa+limee ja kaks porkkanaa.

Ja vähintää 2litraa vettä/pvä ja kahvia 2-4kuppia. Ja tosiaan vieläkin olis kalorivajetta... Mitähän sitä sit vielä söis :D
 
Täällä on harmaa päivä, mutta jälleen uusi mahdollisuus parantaa ruokavaliotaan. :D Tässä ruokapäiväkirjan pitämisessä on sekin hyvä puoli, että tulee vähän suunniteltua syömisiään. Sekin näköjään auttaa, koska paino on pudonnut 0,5 kg, mikä on hyväksyttävää. :) Hiljaa hyvä tulee, sopii minulle.

Aamun aloitin jälleen sillä hyväksi havaitulla riisipap + kreikkalainen jogurtti (0%) + omena + banaani + mandariini. Teetä ja puoli litraa vettä. Lisäksi puristin puolen sitruunan mehun ja sekoitin 1:1 kuumaan ja kylmään veteen. Se todellinen vitamiinipommi! Tämä flunssa on nyt roikkunut mukana jo kolmatta viikkoa, alkaa hermo mennä - toivottavasti tämä auttaa!

Vauva nukkuu, joten aion lankuttaa ja jumpata seuraavaksi.

Lounaaksi munakas ja wokkivihanneksia. Iltapäivällä menen kävelylle, jos ei sada kissoja ja koiria. Toivottavasti ei sada, koska haluaisin kävellä tunnin lenkin. Välipalaksi suunnittelen jugurttia ja kourallista manteleita. Illalliseksi on luultavasti keittoa ja ruisleipää.
 
Ööö... En osaa kääntää sitä suomeksi. :) Se on hollantilainen välipala, kai löysää riisipuuroa vastaava, mutta jugurttimainen? Siis itseasiassa se on varmastikin jogurtin ja riisipuuron yhdistelmä. Vastaavaa löytyy myös eri viljoihin sekoitettuna.
 
Ööö... En osaa kääntää sitä suomeksi. :) Se on hollantilainen välipala, kai löysää riisipuuroa vastaava, mutta jugurttimainen? Siis itseasiassa se on varmastikin jogurtin ja riisipuuron yhdistelmä. Vastaavaa löytyy myös eri viljoihin sekoitettuna.

Se kuulostaa hyvältä!!
 
Tuosta Libran mainitsemasta syömisen suunnittelusta tuli mieleen, että meillä on ollut nyt toista vuotta käytössä kahdeksan viikon kiertävä arkiruokalista. Kyllästyttiin miehen kanssa ainaiseen "mitä tänään syötäisiin" keskusteluun ja lähes päivittäiseen kaupassa käyntiin. Ei sillä ollut niin merkitystä silloin, kun meitä oli vain me kaksi mutta kun tuli se kolmas ilahduttamaan meidän arkea, päätettiin hieman ryhdistäytyä. Istuttiin alas, lueteltiin ihan niitä ruokia, mitä normaalisti arkena tehtiin ja sen jälkeen tehtiin niistä viikkolistat. Eli meidän arkiruoat on yleensä semmosia nopeita, mitä tämmöset päivävuorolaiset ehtii tekemään ennen kuin hoidosta tullut lapsi kiljuu jo kovaa nälkäänsä. Osa ruuista tehdään tai esivalmistellaan edellisenä iltana ja ruokien päiväärjestys saattaa muuttua riippuen agendasta. Ei olla luovuttu tuosta nytkään, kun olen äitiyslomalla. Tuo ainakin meidän arkeen suurta helpotusta ja toisaalta myös säästöjä kun ei ramppaa joka päivä kaupassa herkk.. eikun ruokaostoksilla :)

Edit_ viikonloppu tosiaan erikseen, silloin voi olla vähän "luovempi". Ja syödään me joskus ulkonakin, jopa siellä suosituimmassa perheravintolassa :wink
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top