Ruokajutut

Kiitos Isla myötätunnosta, pikkuhiljaa alkaa olla valoa tunnelin päässä. Tänään heräsin ja kas, ei ollutkaan huono olo. Wau. Heti vaan syömään. Tää on pakko olla unta, ei vieläkään pahoinvointia.
Aletaan ehkä olla jo paremman puolella viikkojen osalta? (nyt vko 11 menossa) Odotan innolla sitä niin ihanaa toista kolmatta joka alkaa pian!
 
Uskaltaakohan mutakakkua syödä? Sitä kun ei kypsennetä ihan kypsäksi. o_O Pitäisi keksiä synttärikakku viikonlopuksi ja tavalliset täytekakut ei oo oma juttu.
 
Tuleehan siihen kananmunaa, jota ei kunnolla kypsennetä. Mutta se kai vähän jakaa mielipiteitä, että uskaltaako raakaa suomalaista kananmunaa syödä vai ei. Toisaalta söinpä muutama päivä sitten majoneesiakin ennen kuin luin, että sisältää kananmunaa. :nailbiting: :)
 
Aa no niinpä en oo tajunnut kyllä pelätä kananmunia enkä myöskään majoneesia ehkä pitäis vähä tarkempi olla.
 
Suomalaisissa kananmunissa riski kai pitäisi olla melko olematon ja kaupoissa myytävät majoneesit kai useimmiten valmistetaan pastöroidusta kananmunasta tai jostain keltuaisjauheesta, joten niiden ilmeisesti pitäisi olla ok. Mutta omasta majoneesipurkista en kyllä löytänyt mainintaa munan pastöroinnista. Sen sijaan Hesen hamppareiden välissä oleva majoneesi on valmistettu pastöroidusta kananmunasta. Tärkeä nippelitieto. :angelic::p
 
En oo oikein osannut mitään majoneesia pelätä mutta katsoin nyt kotona jääkaapissa olevan majoneesin sisällön.Niin siinä oli keltuaisjauhe en nyt sit tiedä voiko syödä?Vaikka en mä sitä usein muutenkaan käytä.
 
Meillä on kaapissa kaksi majoneesia, joissa toisessa lukee keltuaisjauhe ja sitä ymmärtääksni uskaltaa kyllä syödä, mutta toisessa tosiaan lukee vain munankeltuainen, eikä jauheesta tai pastöroinnista mitään, joten sen jätän kyllä syömättä. Tosin eipä meilläkään sitä majoneesia kauheasti muutenkaan käytetä, mutta ehkä on parasta kumminkin jättää ne riskituotteet syömättä niin ei tarvitse asialla stressata. :happy:
 
No entä mitä leikkeleitä te sitten laitatte leivän päälle? Mun lemppari meetwursti on kuulemma kielletty ja jotkut kinkut, mitä niistä kinkuista sitten uskaltaa syödä? Mitä sitten jää jäljelle? :) Margariini ja juusto ja rehut? :)
 
Siis mistä noita löytyy?Et kinkutkin kielletty?Mä oon kyllä vissiin ihan pihalla näistä.En mä kyllä usein käytä ku just rehuja leivän päällä mutta että mitähän täs nyt pitää vielä huomioida.Ja mitä kinkuissa on?kyllähän ne on kypsennettyjä?Eri asia tietty jotku ilmakuivatut.
 
Kävin ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja käytiin sitten ruokajuttujakin läpi. Ilmeisesti raskauden ajan suositukset ovat todella paljon tarkentuneet, sillä terkkarilla oli monisivuinen nivaska papereita, joita en saanut itselleni ja joista hän luki minulle vain tärkeimmät kohdat, kun jotain tiesin jo ennestään. Hän neuvoi menemään itse paremmalla ajalla katsomaan THL:n ja Finelin sivuilta suositukset tarkemmin. Esim. pellavarouhettahan ei suositella raskauden aikana mutta tarkennusten mukaan esim. pienet määrät leivissä eivät haittaa. En ole itse vielä em. sivuja käynyt katsomassa, joten nyt tästä vähän sokkona vinkkaan.

Sitten palailen ketjun alussa Vivianin esittämään toiveeseen reseptivinkeistä, joka oli hyvä idea! Jaan nyt tässä yhden mielestäni kivan ja terveellisen vaihtoehdon tomaatin syömiseen. Ohje on varmaankin n. 4:lle hlö:lle mutta määriä voi muuttaa tietysti oman maun mukaan. Tarvitaan 6 isoa tomaattia, 2-4 valkosipulinkynttä, 2 rkl persiljaa (tuoreena tai kuivattuna), 5 rkl oliiviöljyä sekä suolaa ja pippuria. Uuniin lämpöä 215 astetta. Halkaistaan tomaatit poikittain ja poistetaan siemenet lusikalla. Tehdään valkosipulista ja persiljasta "mössö". Öljytään uunivuoka, johon tomaatinpuolikkaat laitetaan vierekkäin leikkauspinta ylöspäin. Tomaatit sivellään öljyllä, täytetään valkosipuli-persiljamössöllä ja maustetaan suolalla ja pippurilla, Ohjeen mukaan kypsennys kestää tunnin mutta minulle ainakin riittää alle puoli tuntia. Herkkua! :joyful:
 
Evelin, nam, kuulostaa hyvältä! Pitää kokeilla. Mulla oli aika alhainen Hb kun neuvolassa mitattiin, joten yritän miettiä eri rautalähteitä, ja persilja on vissiin yksi niistä.
 
Thelma kiva jos tykkäsit! Kyllä persilja taitaa olla raudan lähde. Lisäksi pinaatti on sitä ilmeisesti. Olen kypsentänyt sitä munakkaan päälle. :happy:

Itselläni oli mittauksessa matala verenpaine ja olo on sen mukainen. Ilmeisesti on tärkeää juoda paljon syömisen lisäksi ettei ihan nuupahda paineet...
 
Mie oon kyllä kans aika huoletta pistelly menemään kaikkea mitä eteen laitetaan. Valion aurat ja fetat syön ilman stressiä. Ulkomaisia juustoja en nyt raskaana ollessa juuri syö, koska en syö niitä paljon muutenkaan. Pihvin ravintolassa tilaisin varmaan lähes kypsänä, koska muutenkin tykkään medium +, niin ei ole paljoa eroa. Kotimaassa en sitäkään jännittäisi. Ainoa mikäitseä harmittaa, ja jätän väliin, on maksaruoat. Rakastan maksakastiketta ja sitä tekisi niin mieli!

Yhdelle kaverille oli terkka suositellu verilättyjä mansikoilla. On kuulemma hyvää ja saa paljon rautaa! Itse en kyllä ole uskaltanut kokeilla, vaikka aina ne syönkin puolukkahillolla.
Ai hitto, mä söin eilen maksalaatikkoa! Yhtään en muistanut...
 
Meetwursti on kyllä täälläkin ollut lemppari ja kaiholla katson vierestä kun mies ja tytär sitä vetelee. :sorry: Kinkuista en osaa sanoa mikä on ok ja mikä ei. Ilmakuivattu ei toki ainakaan, mutta ilmeisesti jotkin muutkin leikkeleet kypsennetään liian matalassa lämpötilassa. Tarkennus siihen siis kelpaisi tännekin. :) Tällä hetkellä vetelen vaan juustoa ja rehuja tai sitten lämpimiä voileipiä, kun uunin kautta saa syödä lähes mitä tahansa! :p
 
En mä oo tiennyt että leikkeleissä ja metwursti oli kiellettyjen listalla? Mä oon ihan rauhassa syönyt kun ei ole tullut mieleenikään että niissä jotain vaaraa olisi ...ilmakuivattua kinkkua himoitsin espanjassa mutta maltoin olla syömättä.

Onko ravut ja katkaravut ok? Eihän niissä pitäisi mitään olla?
 
Kävin lukemassa uudet suositukset (neuvolasta olin saanut vanhat!?). Joo, metwursti ja salami ("kestomakkara") ei suositella toksmoplasmavaaran takia, mutta ei muissa leikkeleissä ollut rajoitusta. Enkä löytänyt ravuista tai katkaravuista mitään.
 
Ravut ja katkaravut kai on ok, mutta ei suoraan pakastimesta sulatettuna. Viime raskaudessa ainakin söin sekä suomalaisia itse keitettyjä rapuja, että niitä kiinalaisiakin pakasterapuja kunhan keitettiin ne itse vielä uudelleen. Toki keitetään pakasteravut aina uudelleen raskaudesta huolimatta kun se valmis liemi ei ole niin herkullista kuin itse tehty! :happy: Katkarapuja taas käytetään aika paljon ruuassa (pastakastikkeet, piirakat, lämpimät voileivät... :p), mutta pitänee tosiaan kuumentaa ennen syömistä.
 
Uups, just eilen laitoin katkarapuja suoraan pakkasesta sulatettuna uuniperunatäytteeseen :O ja yhtenä päivänä söin susheista niitä riisipalloja jossa iso (katka)rapu päällä.. ehkä ensi kerralla susheista vain kurkkumakeja :'D (vaikka eikai sitä levääkään kait saisi ainakaan usein /paljon syödä). Mutta nyt vaivaa ihan järjetön sushihimo :D
 
En kyllä osaa sanoa kuinka suuri riski niistä on saada mitään, mutta tottakai mieli on levollisempi kun ottaa varman päälle. :) Meillä oli edellisviikonloppuna ystävän synttäreillä sushia ja yritin sieltä valita kasvissusheja, kun en halunnut vielä jäädä kiinni. :joyful:
 
Takaisin
Top