Ruokajutut

Onko tietoa saako fetaa (vai onko se nykyään salaattijuusto) syödä kuumentamatta? Edes suomalaista?
 
Yhdysvalloissa on kaikissa raskausmonivitamiineissa A-vitamiinia. Hämmentävää, mutta jää ostamatta, vaikka esim. Solgarin tuotteet on alle puoleen hintaan kuin mitä Suomessa. Kun katsoin Lifen sivuilta samaa vitamiinipurkkia raskaana oleville, siinä ei oltu mainittu A-vitamiinia ollenkaan, mutta listalla oli betakaroteeni ja muita karotenoideja. Mitä mieltä olette tästä?
 
Mites vakuumipakatut kalat? Syksyllä neuvolassa sanoivat, että ei saa syödä mitään vakuumipakattua kalaa. Nyt kun luin uudet rajoitukset, niin siinä puhutaan vain kylmäsavustetusta ja graavatusta. Syöttekö kuumasavustettua vakuumipakattua kalaa? Miten teitä on neuvottu neuvolassa?
 
Eilen juuri kysyin tuosta vakuumipakatusta kalasts ja vastaus oli, että sellaisenaan ei saa syödä (esim. Kylmäsavulohi), mutta jos paistaa, niin sitten voi syödä, koska listeria tuhoutuu korkeassa lämpötilassa.
 
Mä mietin tänään syödessäni Philadelfia-tuorejuustoa, että onkohan sallittujen listalla. Aineksina maito, mutta mitään mainintaa pastöroinnista ei ole. Tietääkö kukaan paremmin? o_O
 
Mä muuten selvitin tuota A-vitamiinia. Raskaana olevan pitäisi saada sitä päivässä 800 (mitä yksikköä nyt olikaan), ja normaali Multi Tabs Woman sisältää sitä alle 700. Kysyin neuvolasta tätä ja siellä sanoivat, että jos ei muuten syö paljoa a-vitamiinia sisältäviä tuotteita, niin on ihan hyväkin käyttää tuota raskausvitamiinin sijaan. Maksalaatikon syönti kuulemma paljon haitallisempaa.

Ota noista nyt sitten selvää o_O
 
Itsekin söin tuorejuustosta tehtyä kakkua ja vasta syötyäni rupesin miettimään, että onkohan sallittua.
 
Joo, tein itse just viime viikolla kanakeiton, johon laittoin tuorejuustoa, oli hyvää! Ja ystävän luona söin innoissani suolakeksin päällä tuorejuustoa... Nam...
 
Musta on todella outoa ettei mulla oo vielä mitään oireita. Kahdessa edellisessä oli kyllä ihan alusta asti.
Toistaiseksi siis maut tai hajut ei ällötä ja voisin periaatteessa syödä mitä vaan - mutta IBS:n takia oon oppinu kovin pieniruokaiseksi, koska ei enää parinkymmenen vuoden mahan polttelun jälkeen oikein huvita laittaa sinne mitään.
Löysin vihdoinkin ruokavalion, tähän asti on joutunut lähinnä arvailemaan, mistä ei ehkä tulisi kipeäksi.

Sitä on vaan ihan yybervaikee noudattaa, edes grillimaustetta ei sais kanaansa laittaa. Ja sit menen ja laitan suuhuni äiteen ostamaa kermajuustoa, joka on kyllä laktoositonta, mut ei se tienny, ettei saa olla kermaakaan. Ja minähän syön kun on kallis juusto kaapissa. Ja taas sattuu...

Onko muilla syömisiä rajoittavia tekijöitä?

Mä en saa vetää gluteenia tai laktoosia, sit on törkeen pitkä lista hedelmiä ja vihanneksia, joita en saa syödä, ja muunmuassa hiilihapot, purkat ja pastillit joutaa mennä parempiin suihin.
On ainakin terveellinen ruokavalio, en oo onnistunu meinaa löytään yhtään valmis- tai pikaruokaa, jotka mulle soveltuis :D Aika monet mässytkin sisältää gluteenia, eipä niitä osaa enää syödäkään.
 
Majtai, mulla on läheinen sairaus, colitis ulcerosis, eli krooninen haavainen paksusuolen tulehdus. Siitä on yleisellä puolella oma keskusteluketju (jossa tosin tällä hetkellä vain minä näköjään aktiivinen), mutta siis ellet löydä täältä kanssasisaria voit kokeilla aloittaa yleiselle puolelle oman keskustelun siitä tai liittyä colitiksen keskusteluun.
Mulla on enimmäkseen rauhallinen tilanne ja viime raskauden ajan suolisto oli loistokunnossa. Sen takia sit synnytyksen jälkeen lipsuin lääkkeiden kanssa ja lopulta lopetin kokonaan. Puoli vuotta meni hyvin mut sit viime syksynä alko oireet (ripuli) ja aloitin lääkkeet mutta ehti mennä suht pahaks ennen kuin vuodenvaihteen paikkeilla pikkuhiljaa sit alko parantua. Mulla ei ole kipuja kuin joskus harvoin vessassa niin että näkee tähtiä ja meinaa mennä taju! Ruoka vaikuttaa asiaan mutta mikään tietty ruoka ei ole kielletty. Eli välillä voin syödä mitä vaan ilman oireita ja välillä esim. maustettu ruoka, sipsit, lakritsi/salmiakki aiheuttaa hirveen ripulin. Tällä hetkellä on vaan tuo lakritsi/salmiakki pannassa... Toivon että raskaus parantais suolen kunnolla taas ja sit lupaan syödä lääkkeitä tunnollisesti myös raskauden jälkeen. :D
Auttaako IBSään mikään lääke? Mulla on kaks eri lääkettä käytössä ja muutaman kerran on pitänyt ottaa kortisonikuuri.
 
Majtai, luin tuolta "Himot ja ällötykset" ketjusta, että viime raskaudessa voit kunnolla pahoin. Oliko sulla todettu IBS jo ennen edellisiä raskauksia? Onko raskaus vaikuttamut mitenkään oireisiin?
 
Mulla on ollu tää jo yli parikytä vuotta (ei toki diagnosoituna), eikä siihen auta mikään muu kuin löytää kaikki, minkä syömisestä tulee kipeäksi ja sitten välttää niitä. Ei siis lääkettä, eikä raskaudet vaikuta mitenkään.
 
Musta on todella outoa ettei mulla oo vielä mitään oireita. Kahdessa edellisessä oli kyllä ihan alusta asti.
Toistaiseksi siis maut tai hajut ei ällötä ja voisin periaatteessa syödä mitä vaan - mutta IBS:n takia oon oppinu kovin pieniruokaiseksi, koska ei enää parinkymmenen vuoden mahan polttelun jälkeen oikein huvita laittaa sinne mitään.
Löysin vihdoinkin ruokavalion, tähän asti on joutunut lähinnä arvailemaan, mistä ei ehkä tulisi kipeäksi.

Sitä on vaan ihan yybervaikee noudattaa, edes grillimaustetta ei sais kanaansa laittaa. Ja sit menen ja laitan suuhuni äiteen ostamaa kermajuustoa, joka on kyllä laktoositonta, mut ei se tienny, ettei saa olla kermaakaan. Ja minähän syön kun on kallis juusto kaapissa. Ja taas sattuu...

Onko muilla syömisiä rajoittavia tekijöitä?

Mä en saa vetää gluteenia tai laktoosia, sit on törkeen pitkä lista hedelmiä ja vihanneksia, joita en saa syödä, ja muunmuassa hiilihapot, purkat ja pastillit joutaa mennä parempiin suihin.
On ainakin terveellinen ruokavalio, en oo onnistunu meinaa löytään yhtään valmis- tai pikaruokaa, jotka mulle soveltuis :D Aika monet mässytkin sisältää gluteenia, eipä niitä osaa enää syödäkään.

Hei! Täällä myös IBS mut katson kuuluvani melko vähä oireiseen porukkaan. Pelkäsin ennen raskautta että minkähänlainen katastrofi tämä on mahalla. Kas vain, vatsa on toiminut paremmin kuin koskaan gluteeniakin olen uskaltanut syödä normaalisti eikä ole tullut oireita. Omituista! :D
 
Takaisin
Top