Ruokajutut

Uusissa suosituksissa raskaana oleville. Löytyy ainakin Eviran sivuilta (ja varmaan googlaamalla muutenkin).
 
Miks just sillon kun on ruokarajotteita niin alkaa tehdä mieli kylmäsavulohta ja valkohomejuustoa. Mää oon vähän ihmeissäni tosta metukasta ja salmiakista, kun viime raskaudessa ne ei vielä ollut rajattu pois. Noh ehkä mää syön niitä molempia kohtuudella. Esikoisen aikana en orjallisesti noudattanut niit suosituksia esim jouluna söin hieman homejuustoja ja kylmäsavulohta. Jokseenkin tuntuu hieman yliampuvalta pelottelulta esim tuon listerian kanssa, sillä sen voi saada melkein mistä tahansa mitä suuhunsa pistää kotona tai ravintolassa. Ja toinen tuo salmiakki, sehän kiellettiin sen takia kun se ehkä voi aiheuttaa ylivilkkautta ja keskittymishäiriöitä jos odottava äiti nauttii sitä suurina annoksina odotusaikana. Eli meen taas maalaisjärjen kanssa enkä ala vetämään tiukkaa linjaa.
 
En tiennyt että salmiakki tuon takia on kielletty?! Mulla ainakaan ei ole pitänyt paikkaansa! Esikoista odottaessa oli hirvee salmiakkihimo mutta en syönyt koko raskauden aikana ja hänellä on todettu ADD. Toista odottaessa (sekä kolmatta) en ollut niin tarkka ja söin kyllä salmiakkia silloin tällöin eikä mitään keskittymishäiriötä ole todettu.
 
Joo tosta salmiakista oli tehty joku tutkimuksin, ja siinä oli tosiaan et suurina annoksina saattaa aiheuttaa. Mut thl ja muut pelaa varman päälle
 
Osaattekos sanoa onkohan katkaravut sallittuja muuten kuin uunin kautta, esimerkiksi katkarapusalaatti?
 
Jossain oli et pakaste katkaravut ois vaan esikypsennettyjä, eli pitäis vissiin viä ainakin kuumentaa(?).
 
Kai katkaravut ihan kypsiä on kun voihan niitä normaalisti vetää vaikka suoraan pussista. Mutta jotenkin itse vertaisin niitä pakastevihanneksiin ja marjoihin, jotka nekin tulee kuumentaa ennen syömistä. Mutta mitään faktatietoa asiasta ei ole. :)

Tänään vetelin perunasalaattia suoraan purkista ja vasta jälkikäteen huomasin, että sekin sisältää raakaa kananmunaa. Toki olisihan sitä voinut järkeillä, että perunasalaatti sisältää yleensä majoneesia, mutta eivätpä soineet mitkään kellot päässä siinä vaiheessa. Toki tuskin sellaisessa kummoistakaan riskiä on, mutta jotenkin on itse helpompi olla kun vaan jättää suosiolla ne riskituotteet syömättä, niin ei tarvitse jälkikäteen pohtia. :oops:
 
Suomalaisia paksatevihanneksia ja marjoja ei tartte kuumentaa ennen käyttöä. Ulkomaalaiset suositellaan kuumennettaviksi, varsinkin vadelmat, sillä saattavat sisältää noro-virusta.
 
Juu, ei toki suomalaisia tarvitse kuumentaa! Lähinnä vertasin ulkomaalaisia pakasteita kun harvemmin niitä katkarapujakaan Suomesta pyydetään.
 
Kiitos tiedoista kaikille :) Taidan suosiolla jättää ravut kauppaan loppuajaksi, niin ei tarvii miettiä :)
 
Meillä oli töissä voileipäkakkua ja otin sit palan ku vasta tajusin et siinä varmaan välissä majoneesia.Söin kuitenkin toivotaan vaan et ei mitään tuu.On tää vaan aika katsomista.
 
Muistan kyllä esikoista odottaessani kun kävin reissussa Tanskassa. Kaikenlaisia smörrebrödejä siellä tarjoiltiin enkä kaikista tehnyt numeroa kun syötävä kuitenkin oli. Minä ja tyttö terveitä, huh.
 
Luin tosta kananmunien käytöstä raskausaikana Eviran sivuilta, niin siellä oli että suomalaisia munia ja niistä valmistettuja majoneesia, kakkutaikinaa ym voi syödä ilman pastörointia ja vaikka raakana. Sillä niissä ei ole salmonellaa ja jos on niin ne vedetään pois(ovat aika tiukassa valvonnassa). Mutta noita muualta tuotuja tuotteita kehitettiin välttämään ja tarkistamaan pakkausmerkintä.
 
Mitenkähän on luottaminen, että kaikki Suomessa valmistetut tuotteet valmistetaan suomalaisista munista? Tuntuu, että nyt toista odottaessa on paljon epäilevämpi kaikkea kohtaan. Ensimmäistä odottaessa olin ensimmäisen kolmanneksen loppupuolella Bulgariassa ja vaikka yritin olla melko tarkka, mitä suuhuni laitoin, niin mm. paikallista "fetaa" tuli syötyä ja ihan terve 2-vuotias meillä silti on. Melkoisen morkkiksen se kyllä jälkeenpäin aiheutti ja nyt yritänkin syödä niin ettei syömisiä tarvitsisi jälkikäteen miettiä. :rolleyes:
 
Onko kukaan juonut niitä "alkoholittomia" siidereitä, joissa on max. 0,5 %? Itse join niitä viime raskaudessa silloin tällöin, mutta aloin vaan miettimään kun ystäväni on nyt myös raskaana ja hänellä taas on täysin nollalinja. Itse ajattelin kyllä simaakin vappuna maistaa, vaikka siinäkin saattaa jotain olla. :angelic:
 
Takaisin
Top