Ruokajutut

On tullu kantapään kautta huomattua kuinka paljon oloon vaikuttaa se kuinka usein syö. Heti huono olo jos liian kauan aikaa edellisestä syömiskerrasta
 
Mulle ei aluksi tosiaan iltaisin maistunut oikein mikään ja tuli syötyä kohtuudella.Noh ehkä vähän vielä samaa mutta vähän liian hyvin maistuu jo ruoka ja herkut :sad001 Nyt pitäisi saada joku roti ettei oikeesti tulisi sitä 20 kiloa että max.15kg ois jees ja seki vähän siinä ja siinä.Toki en tiedä kuinka paljon on vaikutusta muullakin kun syömisellä ku toisille vaan ei kiloja tuu ja toiset kerää sen 30kg.Mut jos ees vähän vaikutusta syömisellä.
 
Keliakian vuoksi tosiaan kaikki ruuat teen itse alusta loppuun, joten tässä huushollissa syödään paljon kasviksia, sekä vihanneksia. Ja koska en syö punaista lihaa, niin sen vuoksi syödään huomattavasti enemmän kalaa, sekä toisinaan kanaa.
Ennen kahvi maistui hieman liiankin hyvin, nyt jopa yhden kupin juominen tuottaa vaikeuksia, eli sen himo on loppunut.
Mutta keitän aamuisin silti kupin kahvia että herään.

Hieman ongelmaksi on muodostunut se, että mistä saan tarpeeksi kuitua, kun pellavarouhekin on kielletyllä listalla, ja sitä käytin
paljon kun leivoin leipiä. No ehkäpä ratkaisu löytyy..

Makeat suklaat, ja hedelmäkarkit ei maistu, mutta salmiakki ja kirpeät namit kyllä uppoisi. Koitan kyllä hillitysti niitä syödä, varsinkin salmiakkia. Lakritsia en saa syödä keliakian vuoksi, vaikka sitä tekisi mieli.

Alkoholi ei ole ongelma, kun sitä ei ennen raskauttakaan tullut lipitettyä kuin satunnaisesti. Energiajuomia en myöskään ole koskaan käyttänyt.

Apteekista nappasin mama-vitamiinit, kun siinä oli runsaat vitamiinimäärät ja foolihappo. Hemo on täällä ollut aina kohtuullisen hyvä. Mutta nyt tosiaan pitää taas verikokeille. Jäätävä uni kokoajan, hieman työt häiritsee nukkumista =D
 
Mietin tässä, että uskaltaako syödä lounaaksi pastaa, jossa aurajuusto-kasviskastiketta jos juusto on kunnolla lämmitetty? :anyone
 
Thelma: Syyskuisista huutelen. Mä oon kyllä syönyt kuumennettua ja Valion auraa saa syödä ihan raakanakin :) Jos juusto on hyvin kuumennettua, niin riski on lähes olematon. Joten mee herkuttelemaan vaan :wink
 
Nuo juustot ovat aiheuttaneet mulle hämmennystä, erityisesti ulkomailla. Olen kuitenkin ymmärtänyt (tuon Valion ohjeenkin mukaan), että fetaa ja mozzarellaa saa syödä, jos ne ovat tehty pästoroidusta maidosta. Omega3:sta en ole syönyt, enkä ymmärrä miksi jengi vetää maitohappobakteereja? Mulla on multitabs raskaus+imetys vitamiinit käytössä. :)

Tällä hetkellä oikein mikään ruoka ei maistu miltään.
 
Maitohappobakteereista kuulin joskus, että pari kk ennen synnytystä ja sen jälkeen pienentävät vauvan koliikkiriskiä.
 
Mä en aina vedä Maitohappobakteeria mutta olisi ihan suotavaa koska sillä pystyy vähän välttää Mahatauteja ei ehkä aina mutta edes joskus.En tiedä toki onko sen syöntiin muita syitä.
mulle on ruoka alkanut maistua kohtuu hyvin välillä liiankin hyvin.Illalla tosin saattaa tulla olo et ei tee mieli mitään mut sit ku syö se onkin hyvää.Uusi herkku on ruispuikula paahdettuna päälle levitettä ja tomaattia nam :p Eipä vaan varmaan kannattaisi ihan hirveesti vetää leipää ettei kilot kerry.
 
Huhtikuisista huutelen, maitohappobakteerien syömisellä voi vähentää lapsen taipumusta atopiaan ja allergioihin, rasvahapot taas vaikuttavat lapsen aivojen kehitykseen ja magnesium vähentää riskiä raskausmyrkytykseen.

Ja kyllä, mustaa makkaraa saa syödä :)
 
@tikku77, kokeile chia-siemeniä kuidun puutteeseen. Mukana tulee myös proteiinia ja rasvahappoja :) Olen itse tehny niistä aamupalaksi tuorepuuroa jogurttiin tai mangosoijamaitoon sekoitettuna. Päälle vaan marjoja tai hedelmiä! Omat suhteet löytää aika pian miten geelimäisestä tykkää... ne siis turpoaa sellaiseksi geeliksi, voi hyvin tehdä myös vanukasta.
 
Mulle neuvolantäti sano et esim mustamakkara ja veriletut olis hyviä raudan lähteitä, et kyl saa syödä :) Sano et muutenkin eläinperäsitä ruuista rauta imeytyy paremmin
 
Kai mozzarellatikkuja voi syödä?Ku en tiedä onko pästoroitu maito juustossa.ne kuitenkin kuumennetaan.
 
Söin nyt sitten muutaman mozzarellatikun ja totesin sitten vasta että vissiin ei sais eihän ne 70-asteisia ollut :/ Nyt sit panikoin että aiheutinko vauvalle jotain :/ Kai tässä täytyy alkaa olemaan ylitarkka syömisestään.Olisin kyl vihainen itselleni jos syömiseni aiheuttaisi jotain vauvalle :sad001
 
Elokuisista huutelen. :)

Vaveli, tuskinpa olet mitään aiheuttanut, ole huoleti. Viestiäsi lukiessasi tajusin että söin minäkin eilen mozzarellatikun, enkä edes tajunnut miettiä etteikö sitä olisi saanut syödä ja siinä ruokapöydässä just kavereiden kanssa juteltiin mitä saa ja mitä ei :D ne kuitenkin on kuumennettu uunissa/rasvakeittimessä vaikkei enää syömishetkellä kuumia olekkaan. Itse eilen jouduin jättämään osan ruuasta syömättä, koska pihvi oli jätetty mediumiksi ja sämpylä palanut :/ söin sitten reunoja etten ihan punaisinta/mustinta kohtaa. mutta tosiaan alkuun tuntui jopa pelottavalta miten kaikkea voi muistaa ja pitääkö ylitarkaksi alkaa.. (nyt 16+6) Nykyään en koe rajoituksia mitenkään ongelmana enkä ole neuroottinen niistä, toki toiset on tarkempia kuin toiset. Mutta suosittelen ettei ota liikaa stressiä asiasta ja maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Harvoin suomessa listeriabakteeria tms edes saa. Tsemppiä!
 
Ite söin huoletta ystävänpäivänä pihvini medium+. Kotimaisissa ravintoloissa uskaltaa syödä, kun hygieniavaatimukset on korkeet. Ulkomailla ottaisin varman päälle. Niinkun moonykin tossa sano, turha ottaa liikaa stressiä :)
 
Mie oon kyllä kans aika huoletta pistelly menemään kaikkea mitä eteen laitetaan. Valion aurat ja fetat syön ilman stressiä. Ulkomaisia juustoja en nyt raskaana ollessa juuri syö, koska en syö niitä paljon muutenkaan. Pihvin ravintolassa tilaisin varmaan lähes kypsänä, koska muutenkin tykkään medium +, niin ei ole paljoa eroa. Kotimaassa en sitäkään jännittäisi. Ainoa mikäitseä harmittaa, ja jätän väliin, on maksaruoat. Rakastan maksakastiketta ja sitä tekisi niin mieli!

Yhdelle kaverille oli terkka suositellu verilättyjä mansikoilla. On kuulemma hyvää ja saa paljon rautaa! Itse en kyllä ole uskaltanut kokeilla, vaikka aina ne syönkin puolukkahillolla.
 
Munkaa ei tee iltasin mieli kauheesti syödä, vaikka mitää oksentelua ei ookkaa. Onko muilla muuten niin että syömisen jälkeen alkaa etoa?

Etoo ennen syömistä, syömisen aikana ja syömisen jälkeen. Syöminen tuntuu olevan haaste voitettavaksi ja oon taltuttanut sitä syömällä esim. Puolikkaan leivän 20min välein ja aina sen 20min makaan sohvalla ja toivon etten oksenna.. Aamupalaan menee sellanen rapsakka 1,5h aikaa :D
 
Sissar, sun pahoinvointi kuulostaa kyllä tosi pahalta! Peukut pystyy (myös muille pahasta pahoinvoinnista kärsiville) että hellittää pikaisesti! Esikoisen raskauden aikana joskus sanoin että "eka ja vika", en toiste kestä tällaista pahoinvointia. Mutta toista odotetaan ja onneksi olen nyt päässyt vähemmällä :)
 
Takaisin
Top