Ruokajuttuja

Täytyykin kokeilla tuota makeammalta maistuvaa hyla-maitoa, josko tyttö tykkäisi siitä. Piimä ei meillä osoittautunut hitiksi.
 
Me ollaan oltu ihan laiskoja maitotuotteiden kanssa! Ensin oli sairastelua jne ja nyt muut hyvät tekosyyt. Raejuustoa poika rakastaa, muuta ei ole vielä syönyt. Jugurttia on pitänyt antaa jo monena päivänä välipalana, mut sit ollaankin oltu liikenteessä ja syöty banaania tai vastaavaa! Eikä mukista juominenkaan suju ihan toivotunlaisesti, ollaan sit annettu vettä tuttipullosta. Imetys ei nyt vielä ole loppumassakaan, mutta liikenteessä ollessa en enää imetä (eli en tahdo valita vaatteitani sen mukaan :D).

Poika syö edelleen aivan mahtavan hyvin, harvoin on mitään ongelmia, ja silloin niillä ei toki ole merkitystäkään, kun on niin satunnaista. Poika syö välillä sormiruokaa ihan hyvin, välillä ruoka lentelee vain lattialle. Parasta on jauhelihatomaattikastike perunan ja porkkanan kanssa, koska se on niin sitkoista, että pysyy hyvin lusikassa. Poika on välillä syönyt jopa koko annoksen (pari desiä?) itse lusikalla niin, että minä olen ottanut ruoan lusikkaan ja asettanut sitten pöydälle, poika saa tosi hyvin lusikan itse suuhun. Toki välillä jää haaveilemaan ja ruoka valuu pitkin maailmaa :D Itse opettelu näkyy toki ruokapöydän alla olevasta sotkusta, mutta muuten sujuu hyvin! Vielä kun se juominenkin..
 
Poikanen söi jossain vaiheessa ihan älyttömän hyvin, suu ammollaan odotti lusikkaa. Odottaa välillä vieläkin, mutta osaa myös pyörittää lusikalle päätä ja pitää sitten ottaa viihdykkeeksi jotain, minkä voi iloisesti lennättää lattialle. Omaa lusikkaa pyörittelee joskus käsissään ja sovittelee suuhunsa, hieno homma. :) Maitotuotteiden kanssa ollaan oltu himppasen laiskoja, piimää on maistatettu ja raejuustoa on joskus ruuan seassa, mutta mitenkään säännöllisesti ei ole tullut annettua maitotuotteita. Rahkaa olen joskus tehnyt ja se maistui hienosti. Minulla on henkilökohtainen periaatteellinen angsti päällä laktoosittomia ja vähälaktoosisia juttuja kohtaan enkä halua niitä lapsilleni (saati itselleni) syöttää niin kauan kun ei ole pakko, siispä kaupassa on tarkkaan katsottava mitä ostaa ja normaalia maustamatonta jugurttia ei kaupasta vain löydy. Maustettuja en toistaiseksi halua antaa suuren sokerimäärän vuoksi ja sokerittomat keinotekoisesti makeutetut on jyrkkääkin jyrkempi ei. Nimim. Sokerinipo, mutta saahan pullaa pikkasen maistaa, heh.. :)
 
Kiitos tiedosta, kuukiurustakesään! :) Täytyykin seuraavalla kauppareissulla perehtyä niihin.
 
Meillä syödään nyt aika hyvin kun aikasemmin ruokailu kaatui siihen kun tuolissa ei yksinkertaisesti jaksettu istua kauaa. Nyt on sitten paremmin jaksettu istuskella kun saa itse omalla lusikallaan syödä samalla kun me häntä syötellään. Ruokajuomana on nokkamukista annettu maitoa ja meillä siis juodaan jo ihan tavallista maitoa. Vään on piimää maisteltu ja ihan ok tuntuu olevan. Viiliä ja rahkaa olen antanut, varsinkin viili mehukeiton kanssa maistuu. Jugurttia en ole antanut sokeri määrän vuoksi, ettei vaan tyttö villiinny :D Mutta siis on herkuteltu, keksijäätelöllä, puffetti vai mikä nyt onkaan :) Ja kylläpä suu tykkää :) Meillä tyttö syö melkeinpä samaa ruokaa kuin mekin, hieman vain pienennnellään enää mutta soseena ei olla vähään aikaan annettu. Sitten jos syödään mausteista tai grillaillaan niin tyttö syö purkista. Leipää meillä meee paljon, aamupalalla, välipalana ja ruuilla. Leipä on siis nyt meidän tytön suosikkia. Naksut ovat saaneet väistyä! Raejuustokin maistuu todella hyvin. Maitoa tyttö juo nukkumaankin mennessä ja päivisinkin nokkamukista. Kaikenlaiset nokkamukit ei kelpaa, nukkumaan mennessä pitää olla pehmeä nokkainen vaikka ruokapöydässä juokin kovanokkaisesta mukista :) Sotku on tosiaan hirveä kun tyttö itse niin paljon sormiruokailee, mutta pääasia että tuo pylly malttais penkissä pysyä!
 
Ei meilläkään maustettuja jugurtteja (sokerilitkuja) syödä! Pelkästään maustamatonta jugurttia, johon sekoitan marja- tai hedelmäsosetta tai välillä vähän omatekemää hilloa. Menee myös puuron kanssa.
 
Meillä ei syö maustettu jugurtteja muutkaan, niin sen puolesta ei pitäisi olla vaikea muistaa antaa pojallekin maistettavaksi, mutta kyllä se näköjään on :D Tänään söi leipäjuustoa, nam nam! En ihan niin tarkka jaksa enää suolasta olla, kuhan muuten on suolatonta.
 
Meillä vielä tissitellään pitkään lapsentahtisesti, joten maitoa juomana ei ole vielä maistatettu. Muita maitotuotteita kyllä! Pikkujäbä on ihan juustomiehiä! Raejuustoa menee päivittäin, leipäjuusto on aivan super nam ja jotain tavallistakin emmentaalia maistatin, niin sekin meni. Muuten sitten syödään suolatonta.

Meillä on menossa sellainen kausi, että ruoka ei oikein maistu. Ruokapöydässä harvemmin menee hippuakaan. Sosepusseilla ja leipäjuustolla on menty ainakin viikko! Alkoi, kun puski hampaita ja jatkui, kun hiffas ton kävelyn oikein kunnolla. Olen siis ajatellut, että ei vaan "kerkee" syödä, koska aamusta iltaan tepastelee kämpässä ees taas! Sieltä se ruokahalu kuitenkin pikkuhiljaa palailee, tänään söi kokonaisen banaanin yhdeltä istumalta, jes!
 
Meillä on maisteltu tavismaitoa ja muutama päivä sitten ruokajuoma vaihettiin maitoon vedestä. Oon aivan ikionnellinen, että rasvaton maito maistu aivan ihanalta! Beibe ku vihas korviketta. Mutta maito uppoaa. Imetyksen loppu häämöttää yhä lähempänä. Tänään karsin iltaimetyksen, mutta se ny ei ollu paha, ku vauvan mielestä se ny ei o kovin tärkeetä. Ainoostaan aamun maito ja klo 17.30 -maito on tärkee (älä kysy multa, miks kello puol kuus!). Jääkaappikylmä maito on niin jees. Uus hitti! Melkein naksujen verone. Tarvii muuten aina ruokapöydässä vältellä sanoja, jotka muistuttaa sanaa naksu. Kerran erehdyin sanoon, että ulkona "naksahti jokin", niin vauva sekos ihan täysin ja ojenteli käsiään naksukaapille.
 
Löysin tosi vähäsuolaisia minimozzarellapalloja meidän kaupasta (oisko ollut 0,3% tjsp). Syötiin sitten mozzarellasalaattia koko porukka. Oli tosi hyvää kaikkien mielestä :) Eli minimozzarellapalloja, puolikkaita kirsikkatomaatteja, basilikan lehtiä ja oliiviöljyä. Nam!

Tänään paistoin koko porukalle suolattomia ja sokerittomia köyhiä ritareita. Päälle kermavaahtoa (ilman sokeria) ja pakastemansikoita. Taas nam!

Ihana tehdä yhteisiä ruokia vihdoin!
 
Multa meni vähän ohi, että tää viikko alkoi jo, kun mies oli eilen vapaalla, enkä siis vielä ole vähentänyt imetystä. Imetän aamulla, ennen aamupalaa, jotta saa pötkötellä vielä hetken. Aamupalaa syödään 1,5-2 tuntia tämän jälkeen ja se uppoaa ihan hyvin. Päiväimetyksen hoidan joko lounaan tai välipalan jälkeen ruokailun yhteydessä. Välillä tuntuu siltä, että eihän sitä edes kerkeä tarjoamaan koko välipalaa, eli välillä skipataan koko välipala. Eilen tarjosin välipalaa selvästi liian lähellä lounasta (ei edes juonut maitoa lounaan jälkeen), eikä tytöllä selvästikään ollut nälkä. Meillä nukutaan vielä kahdet päiväunet. Ehkä välipalalle löytyy paremmin aikaa, kun näistä toiset jää pois. Iltaimetyksen hoidan iltapalan jälkeen, ennen iltapesuja. Nyt tyttö on herännyt kerran yössä ja olen silloin imettänyt. Tästä yöimetyksestä haluaisin luopua, mutta siitä luopuminen tuntuu vaikeimmalta, koska yöllä ei huvita valvoa tai huudattaa tyttöä. Täytyy miehen kanssa nyt puhua tästä, että milloin olisi hyvä aika. Noista päiväimetyksistä en oikein osaa päättää, että kannattaako niistä edes vielä luopua. Keskimmäisestä imetyksestä luopuminen olisi varmaan aika helppoa, mutta toisaalta mietin, onko siinä järkeä. Lääkärihän meille kyllä suositteli kahata imetyskertaa päivässä, mutta nyt tyttö on ruvennut syömään huomattavasti paremmin. Tyttö tuntuu olevan aika nirso, mutta jos ruoka on mieleistä, niin ruoka uppoaa aika hyvin.

Tytön lempiruokia:
Raejuusto
Munakas (tähän voikin kivasti lisätä esim. jauhelihaa, parsakaalia...)
Banaani
Nektariini
Parsakaali
Kana (erityisesti jos se on eritelty omasta mausteisesta ruoasta ja kastike on pesty pois)
Makeat mansikat (happamat ei uppoa, mutta makeita menisi vaikka kuinka monta)
Pasta
Rahka

Ruokajuomana tyttö juo vettä. Lehmänmaito ei uppoa kovin hyvin. Imetys siis nyt 4 kertaa vuorokaudessa ja aterioita 4-5.

Perunasta ja avokadosta tyttö ei ole tykännyt aiemmin, mutta eilen meni lounaaksi peruna-avokado-raejuusto-sekoitus. Tosiaan tässä syömisessä on tapahtunut noin viikon sisään tosi iso muutos parempaan. Jee!
 
Meillä oli tänään niinkin erikoinen aamu, että puuro ei uponnut yhtään. Ollenkaan. Päätä vaan pyöriteltiin lusikalle ja kun meinasin että poikanen saa itse syödä jos haluaa, lusikka pudotettiin lattialle. Leipää se pikkuinen sitten järsi aamupalakseen ja maitoa huikat perään, kovin oli tyytyväinen. Eilen illalla tyyppi "maalasi" puurolla pöytää, ihanaa... mutta samalla sain kuitenkin super ovelasti syötettyä. Olen koittanut ajatella, että vielä tuo ruualla leikkiminen menee opettelun piikkiin ja yrittänyt sietää sotkua. Vaikeaa se on, ihan hurjan vaikeaa, mutta ei tätä sotkua enää kovin montaa vuotta kestä. :D Iltapuuro meni hienosti lattialla istuen. Tarviiko sitä nyt aina pöydässä istua, vaikka toiset istuisikin.. :) Tänään maistatettiin eka kerran lehmänmaitoa nokkamukista, ilme oli aika muikea eikä montaa huikkaa mennyt, mutta huomenna uudestaan. Edelleen imetän useamman kerran päivässä sekä myöskin yöllä.
 
Ai kauhee, ku minä täällä painelen useempaan kommenttiin vahingossa, että "en tykkää"... mutta ei siitä kai mitään ilmoitusta tule, kun heti poistaa? Mutta siis tykkäsin Salmen lattialla syömisestä :) Välillä pelkkä paikan vaihto auttaa siinä maistumisessa! Meillä monet iltapuurot on syöty niin, että poitsu notkuu jaloissa ja minä syötän tiskipöydältä puuroa... jotenkin kai erikoisen jännää sitten niin tuo syöminen :joyful: Mutta jos laskeudun lattialle lautasen kanssa, niin syöminen loppuu heti. On se tarkkaa :hilarious:
 
Meillä ei puuro uppoa ei sitten millään. Ei aamulla eikä illalla. Ei myöskään rahka tai jogurtti aamulla. Eli meillä syödään aamupalaksi kasvis-broilerisosetta. Velli kyllä uppoaa illalla. Muutenkin meillä on supernirso syöjä. Vain tosi hienot soseet menee tai kunnon ruoka haarukalla tarjoiltuna, kiitos. Lusikalla jos yrittää kunnon ruokaa niin ei uppoa. Puolikarkeille soseille yökkäillään ja kieltäydytään syömästä. Sormiruokailu ei oikein ota tuulta allensa vaikka vähän paremmin on nyt sekin uponnut eli IHAN kaikkea ei heitetä koiralle lattialle. Yöllä menee vielä pullollinen maitoa, en vaan keksi millä siitä päästäisiin, kun tuo on niin huono syöjä... Eiköhän tuo jossain vaiheessa ala kunnolla syömään.
 
Tiukuliisa, meillä oli tyttö pienempänä tosi nirso ja söi kauhean vähän päivän mittaan. Yöllä annettiin maitoa kun mietittiin että pakkohan sen on joskus jotain saada. Lopulta sitten yömaito vaan jätettiin pois, kahtena yönä vain tuli vähän protestia ja pikkuhiljaa alkoi ruoka maistua paremmin. Kyllä se siitä! :)
 
Meillä on käynyt hyvä tuuri ja on tosi hyvä syöjä. Puuro aamuin illoin uppoaa kivasti. Lounas ja päivällinen uppoaa superhyvin. Välipala on ainoa, joka on tosi pieni välillä, mutta en kyllä ihmettele, kun lounaan ja välipalan välissä on päikkäritkin. Ei siinä ehdi nälkä tulla. Eilen söi päivälliseksi melkein täyden Teema -kulhollisen lohikeittoa. Aika lähelle saman verran kuin mitä itse söin! Mihin se ruoka mahtuu? :-o

Imetän vielä 3-4 kertaa päivässä. Yritän pikkuhiljaa vähentää. Aamuyöllä syötän kerran, kun yritän yleensä lähteä töihin niin ettei muut herää. Kesälomalla täytyy siitä luopua viimeistään. Mies ei ole innoissaan ennen sitä, kun todennäköisesti tarkoittaa, että alkaa herätä aikaisemmin ja vaatia aamupuuroa per heti :D
 
Meidän poika on kanssa ihan uskomaton syömäri, kaikki kelpaa ja isoissa määrin. Ei tietenkään ihan joka kerta, mut pääsääntöisesti, niin että on tosi helppo todeta, että väliäkös hällä, jos joskus ei uppoa. Aika usein menee 1,5 kertaa puuropakkauksen ohje aikuiselle (eli 1,5dl hiutaleita + vesi), en kans tajua mihin se menee :D oon kyllä todella onnellinen tästä, tsemppiä kaikille, joilla on hankaluuksia! Pikkuhiljaa eteenpäin, tärkeintä kait että löytää keinon olla hermostumatta tilanteeseen. Vielä en ole kuullut lapsesta, joka olisi nirsouttaan nälkään kuollut!
 
Eilen syötiin vähän nihkeästi puuroa ja lounaskin vähän niin ja näin. Mutta sitten päivällisellä grillattiin. Mahaan asti meni: puolikas kanan ohutleike, puolikas maissi, kourallinen salaattia (kurkku, tomaatti), herkkusieni, grillattu kirsikkatomaatti ja kaksi paksua viipaletta grillattua kesäkurpitsaa :wacky: Ja pillimaito! Se on uusi suosikki. Siis niitä pieniä maitopurkkeja (kauramaitoa tai lehmänmaitoa), joissa on pilli. Parasta ikinä :woot:
 
Takaisin
Top