Ruokajuttuja

Meillä muuten uppoo kans hyvin pitkälti kaikki, minkä saa pillillä syödä tai semmoisesta pussista imaista! Pistin just tilaukseen parit Squeasyt (silikoninen smoothie pussi/pullo), että saa ite tehä välipalaksi.
 
^ Näppärää että tuommoisia pussejakin on. Minä en jostain syystä ole koskaan oppinut noita pussijuttuja käyttämään, pari kertaa on reissussa annettu mutta kotiin (tai hoitolaukkuun) ei tule ostettua. Meillä on banaani joka uppoaa melkein milloin vain, onneksi nekin on näppäriä kuljettaa mukana. :)
Eilen jäi taas iltapuuro parin lusikallisen jälkeen syömättä. Toivottavasti aamupuuro menisi paremmin!
 
Täällä jäi eilen illalla puurot syömättä ja tänään on maistunut aamulla vähän puuroa ja hedelmäsosetta, siihen päälle maito1dl jonka päälle vielä vähän puuroa. Lounaaksi 1/4 keitettyä porkkanaa ja muutama murunen perunaa ja jauheliha pihviä. (Myös pasta pologneseä 4 tl purkista) ja maitoa 2dl
Päivälliseksi ei maistunut mikään..söi vain kurkkua ja vähän tomaattia ja juuston paljoa ja ihan vähän makkaraa annoin maistaa. Iltaruuaksi maissinpaloja ja vähän puuroa ja maitoa 1dl ja nukkumaan mennessä vielä 1.5dl maitoa. Siis itkee tuota maitoa aina ruoka aikaan...Yritän aina ruuan ensin tarjota mutta ei ala edes sitä vähää syömään jos ei ensin saa juoda. Joskus syö paremmin ja joskus vielä huonommin. Toisinaan menee aamulla puuro ja keitettyä kananmunaa semmone 1/4 munasta tai sit banaani munakasta teen lisäksi. Lounas ja päivällinen on aina vähän nihkeää..yleensä kasviksia menee ihan hyvin mut ei sit itse ruoka..porkkana parsakaali maissi ja kurkku menee hyvin.
Sit menee maitoa vielä joskus 3 aikaan yöllä ja 6 aikaa aamusta semmone 2-3 dl väliltä. Saa tuota maitoa siis aika paljon.wmut muutrn ei jatka unia. Olen yrittäny mut herää aina siihen nälkään hetkenpäästä uudelleen jossei sitä maitoa saa.
Onko muilla näin hankalia syöjiä? Mitä voisin tehdä toisin, että tuo paika alkais syömää kunnolla. Ihan hyvin on kuitenkin kasvanut. Nyt 1v neuvolassa 78cm 9.2kg
 
Nebula, meillä rokotusten jälkeen hävisi ruokahalu viikoksi ja hampaiden tekokin vaikuttaa. Jospa olisi teilläkin ohimenevää. Meillä kakoo vielä kaikkia paloja ja vähän opettelua noista soseruoista karkeampaan mutta pikkuhiljaa .. ☺
 
Nebula, mun korviin tuo kuulostaa ihan ok:lta! Tai päivälliselläkin maisteli kuitenkin monia asioita, kyllä ne määrät sitten joskus suurenevat. Tietysti tosi kurja, että se maito maittaa niin kovin öisin.. Mut ehkä se on ihan oma unikoulutushommansa, että saa sen maidonjuonnin siirrettyä päiväsaikaan. Mutta jos kerran kasvaa ihan hyvin, niin ei kannata ehkä liian suurta huolta kantaa ruokamääristä, kaikki oman ruokahalunsa mukaan!
 
Kuulostaa Nebula tosi tutulta! Meille ei aamuisin uppoa mikään. Muutamia haarukallisia menee kunnon ruokaa päivän mittaan ja lounaalla sekä päivällisellä purkit aivan hienoa sosetta (puolikarkeat aiheuttaa yökkäilyä) ja iltapalaksi rahkaa tai jogurttia. Maate mennessä vielä pullollinen velliä. Maitoa meillä menee pullollinen yöllä ja toinen päivällä. Ruoan kanssa tarjotaan vettä ja näin helteillä vettä on tarjolla koko ajan pillipullosta tai nokkamukista ja reippaasti vettä juokin kyllä. Nyt tosin syömisen kanssa on taas vaihe, että ruoka maistuu tosi minimissä. Vatsa ollut pojulla löysällä ja kipuilee. Liekö hampaita taas tulollansa ja varmaan siihen lisäksi nämä helteet ja rokotukset tekevät oman lisänsä. Terkkari ei ollut huolissaan syömisestä sillä 0-käyrillä mennään painon ja pituuden suhteen meillä pituutta oli 77,5 cm ja painoa 10,03 kg.
 
Meillä tuli MPR-rokotuksesta kolmen päivän kuume ja sen jälkeen vielä monta päivää tyttö oli itkuinen eikä ruoka maistunut yhtään. Ei naksut, hedelmät, kurkku, ei mikään. Onneksi nyt ovat rokotusoireet vihdoin ohi.

Tyttö on nyt maistellut raejuustoa ja tuoretta ananasta. Rahka oli suosikkeja jo ennestään, joten typy on ihan valmis fitnessuralle :p.
 
Kitos kaikille kommenteista! Ehkä ei sitten niin kamalan huolissaan tarvi olla tuon syömisestä. Meillä myös vasta nyt alkanut karkea uppoamaan paremmin..haukkaa kyllä pehmeästä porkkanasta ja parasta isoja paloja mutta lusikalla ei ollut aiemmin holinut karkeampaa.. muutenkin omilla sormilla syöminen sujuu paremmin. .mutta jossakin vaiheessa tulee hirveä huitomiskohtaus ja kaikki lentää lattialle. Syöttötuolosta kammetaan kans pois kokoajan..Tuo syömine on suurimmaksi osaksi vaa yhtä sähellystä
 
Me oltiin viikko Kreikassa ja tajusin vähän hitaalla ettei meillä taida sellaista vauvaruokailijaa enää ollakaan! Söi useimpina päivinä lounaan kyllä purkista, mutta illalliset aina jonkun aikuisen annoksesta (pastaa, risottoa jne) tai oman lastenannoksen. Lisäksi feta, leipä ja tsatsiki muodostuivat ehdottomaksi herkuksi :D Hotellin aamiaisella ei ollut puuroa, joten aamulla meni jugurttia hedelmien kanssa, leipää ja tomaattia. Ja maistoipa poika hyvällä ruokahalulla myös mm. oliivia ja kaprista! Tyylipuhdas kreikkalaislapsi tällä ruokavaliolla :D
 
Me siirryttiin korvikkeesta normimaitoon (rasvattomaan) nin johan alkoi ruoka maistumaan pojulle. Nyt on vaan edelleenkin se ongelma, ettei noi puolikarkeat soseet uppoa, joko ihan hienoa sosetta tai kunnon ruokaa haarukalla tarjoten. Eli hienoa sosetta menee 2 purkkia kerralla + haarukalla syötettynä normiruokaa. Pikkuhiljaa aletaan siirtymään kokonaan normiruokaan. Väli- ja iltapalaksi ollaan ostettu ohan normijogurttia ja rahkaa. Sekä illaksi puuroa (on alkanut taas maistumaan). Iltavellin tuo vielä myöskin haluaa ja maitoa pari kertaa yössä. Yömaidot tarjoon nykyään pikkupullosta, johon menee n. 1 dl maitoa lopettaa sen juomisen sitten joskus, kun ei tuota maitoa mene kuin päikkäreille mennessä ja yöllä, ja kun se on jo ihan normirasvatonta maitoa ei täytä masua niinkään. Vettä juodaan muuten ruuan kanssa ja janoon.
 
Meidän poika maistoi tänään ekan kerran lehmänmaitoa, ja hyvältä näytti maistuvan! Monta kertaa kaateli vielä kuppia, josko vielä pisara tulisi :D Aikamoisen haikea olo tuli, kun mietin taas lopettelisinko imetystä. Toisaalta menee jo vähän hermot koko hommaan, toisaalta haikea olo ajatuksestakin!
 
Itse olen ollut tyytyväinen, että lopetin. Vuoden imetys riitti ja sekin lopussa ahdisti. Nyt tuntuu paljon paremmalta henkisesti. :) Mutta omien tuntemusten mukaan tottakai!
 
Sepäse, jos tietäisi mikä se oma tuntemus on :D Välillä ärsyttää, välillä mikään ei ole ihanampaa kuin pieni maitonautiskelija kainalossa. Sniff. Joskus se oli niin pieni, et piti toisella kädellä pitää rinta tukehduttamasta pieniä kasvoja. Niisk. Iso poika nyt jo.
 
Minä päätin lopettaa imetyksen kokonaan nyt ensi sunnuntaina eli meillä jäljellä enää muutenkin vain iltaimetys. Tytsy on sitten 1 v ja 1 kk. Aika aikaansa kutakin ja olen ikuistanut mieleeni tuon pikkutuhisijan tissillä. :happy: Olen kyllä ylpeä näin pitkästä taipaleesta alkuvaikeuksien jälkeen ja kun esikoista en pystynyt imettämään. Meille ei uusia vauvoja enää tule (kai..) :happy: joten hieman haikeat mutta toisaalta tyytyväiset fiilikset. Ps. Unikoulun neljäs yö meni kolmella herätyksellä jee! Ja vettä nokkamukista olen antanut pari kertaa yössä ja tutti suuhun, siihen on tyytynyt.
 
Mä odottelen vielä, että tytön vatsa tottuisi paremmin maitoon, ennen kuin vähennän imetystä. Nyt maun puolesta tyttö hörppisi nokkiksesta jo ihan mukavasti maitoa, mutta vatsa ei vielä kestä isoja määriä. Pikkuhiljaa tässä kesän aikana siis edetään ja toivon, että syksyllä hoidon aloitukseen mennessä maito sopisi. Sen verran pitkä imetystaival on takana, että omasta puolestani voisin jo lopettaa imetyksen, vaikka toki mukavia läheisiä hetkiä pikkuisen kanssa nuo imetyshetket ovatkin olleet.
 
Coriander, onko teidän taapero sitten muutenkin herkkävatsainen? Vai meneekö massu sekaisin vain lehmänmaidosta? Minä annan tytölle piimää tai hyla-maitoa, masu ehkä kestää ne paremmin ja ovat ymmärtääkseni vähemmän prosessoituja kuin normi kaupan maito.

Miten teillä taaperot lopettaa ruokailun kun ei enää maistu tai on massu täynnä? Meillä ei enää avata suuta tai pursotetaan huulten välistä ruoka pihalle. Yleensä sitten tyttö sanoo nyökyttäen "oppu" eli loppu. Selkeä neiti. :)
 
Ei tytölle ole tullut vatsaoireita kuin juurikin tuosta tavallisesta kevytmaidosta. Sama juttu oli kyllä esikoisellakin. Kun hän ei vauva-aikana saanut korviketta tai muita lehmänmaitopohjaisia juttuja, niin tavallinen maito ei vielä heti tasan vuoden ikäisenä sopinut, mutta 1,5-vuotiaana se ainakin meni jo ihan hyvin. Sikäli en siis ole huolissani. Piimä ei meillä maistu ja nyt kun tyttö on tottunut tuohon tavallisen maidon makuun, niin en viitsisi hyla-maitoon totuttaa. Täytyy sitten tietysti miettiä uudestaan, jos maito tuntuu aina vaan ärsyttävän mahaa.

Mulle tulee nyt yksi pidempi iltameno ja tyttö saa kyllä pärjätä illan isin kanssa kevytmaidon, veden, jogurtin ja raejuuston voimalla. En oikein kehdannut ilmoittaa, että en voi tulla, kun pitää tuota 1-vuotiasta niin tiheästi imettää :woot:.
 
Jatkan vielä ruokateemalla. Kävimme viikonloppuna pitkästä aikaa koko perheen voimin ravintolassa. Herkullista nepalilaista ruokaa, nam :hungry:. Kävi vaan hyvin selväksi, että mihinkään fine dining- paikkaan ei kyllä taideta hetkeen lähteä. Neiti sormiruokailijan a.k.a. sotkijan tyyli ei oikein sovi yhteen kokolattiamaton kanssa :wideyed: ja huterasta normisyöttiksestä meinattiin keikahtaa heti selälleen (kotona Tripp Trapp). Sylissä taas huseeraa siihen malliin, että oma ruokailu ja tytön auttaminen on vähintään haastavaa. Onko teillä hyviksi koettuja vinkkejä taaperon ravintolaruokailuun :p? Esikoinen ei ollut ihan näin levoton tapaus tai sitten aika kultaa muistot :wink.
 
Meillä kans pyöritetään päätä kun ei enää maistu sekä pursotetaan suusta ulos/ottaa sormin pois. Muutenkin syönti on aikamoista sotkemista, lapsi kun itsekin koittaa lusikalla ammentaa evästä sekä sormin tietty.. mutta näinhän ne oppii...joskus vaan se sotku on :yuck:lisäksi uutena on "viskon kaikki lattialle" nokkamuki ottaa kyytiä :grin
Ravintolaan aateltiin myös pika puolin, koska ei ees muisteta milloin olis keretty käymään, joten saas nähdä kuinka viihdytään :grin kuitenkin kesäloma alkaa niin kaikki ilo otetaan irti siitä ja mennään syömään ihan ekaksi !
 
Takaisin
Top