Ruokajuttuja

suvitus

Piirimestaruustason postaaja
Aloitin nyt tälle uuden ketjun, kun varsinaisesti ei ole enää kyse kiinteiden aloittamisesta. Eli kaipaisin vinkkejä lapsen ruokaan! Meillä on jumahdettu niin tylsiin ruokiin, ja tuntuu etten osaa siirtyä maistelusta oikeaan syömiseen, vaikka määrät aikamoisia jo ovatkin. Muutenkin varmaan syömisestä on keskusteltavaa jatkossakin :)

Eli nyt alkuun: miten teillä syödään? Millaisella rytmillä ja minkälaista ruokaa? Ja millaisia määriä?
 
Meillä syödään aamupuuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro. Välissä sitten imetän kun poika on maitoa vailla. Ilokseni täytyy tähän väliin todeta, että meillä on jäänyt korvikepullo kokonaan pois, oma maito riittää hienosti ja korviketta käytetään vain liru soseiden ja puuron ohentamiseen. :) Ruokamäärät on aika muhkeita, ehkä pilttipurkillinen pääruokaa ja jälkkäriksi suunnilleen saman verran marja/hedelmäsosetta. Määrät on vähän mutu kun olen itse tehnyt pojalle soseita, ilo tehdä kun ne maistuu. Tähän mennessä on maisteltu broileria ja lohta kasvissoseiden kera. Kasviksista meidän kavalkadi ei ihan hirveän laaja ole, bataattia, perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja palsternakkaa olen soseuttanut. Avokadoa, munakoisoa ym. en osaa ostaa kun niitä ei itsekään syödä. Puuroa menee ehkä desin verran kerrallaan. Enemmänkin poikanen söisi, itse en vaan oikein osaa ajatella miten paljon tuolle arvaisi kerrallaan ruokaa antaa kun tietyssä tukiryhmässä alleviivataan joka päivä monta kertaa kuinka alle 1-vuotiaalle se rintamaito on ykkönen ja "ruokailu" vain maistelua.
 
Meillä syödään samalla tahdilla kuin salmella. 0,5-1 dl puuroa aamuisin ja iltaisin, lounaalla ja päivällisellä 0,5-1 pilttipurkki sosetta. Ei mene jälkkärisoseita eikä välipaloja. Itse en juuri jaksa tehdä, kaupan soseet on ravitsemukseltaan varsin laadukkaita. Ruoan päälle nokkamukista vesihörpyt. Aina silloin tällöin annan sormiruokana kurkkua, paprikaa, tomaattia, porkkanaa yms. järsittävää. Neidin kuudella hampaalla saa jo oikeasti jotain purtuakin. :) Maitoa tarjoan ennen ja jälkeen unien ja tarpeen mukaan muulloinkin.

Tekisi mieli laajentaa tuota sormiruokailupuolta nyt kun hampaita on jo runsaasti. Vinkkejä siihen? Apinaeväs pitäisi kokeilla.
 
Joo meillä kans samalla tavalla kuin edellisten kanssa :) Lounaalla jotain lihaa ja päivällisellä syödään pelkästään kasviksia. Kaikki maistuu hyvin! Maitoa ennen unia ainakin ja ennen kuin lähdetään esim ulkoilemaan ja tietenkin silloin kun tuntuu siltä!
Sormiruokailtu on banaania, kurkkua, porkkanaa. Nyt flunssan aikaan mennään vain soseilla, koska on niin limainen koko neiti. Pääasiassa meillä tyttö syökin soseena, vaikka yhdessä ruokaillessa annetaankin sit itse hänen syödä sormin yhdessä meidän kanssa :)
 
Meillä suunnilleen samanlaista. Mutta jos lounaalla on vaikka lihaa ja kasviksia, niin onko teillä vaan yhtä kasvista vai useampaa? Ja onko ateriat kovin erilaisia keskenään? Kun tuppaan antamaan useampaa kasvista, niin tuntuu et se on se sama ruoka joka kerralla.. Ja onko joku tehnyt kunnon aterioita itse, silleen kun purkkiruuassa voi olla vaikka lasagnea? Vai onko muillakin vain lihaa tmv ja vihanneksia sellaisenaan? Meillä siis lähinnä soseruokaillaan, kurkkua, banaania ja tomaattia syönyt sorminkin.
 
Meillä on useampaa kasvista sekaisin ja tällä hetkellä kyllä tuntuu, että on aina samaa sapuskaa, mutta eipä tuo valita. :D Oli kiva oivallus viime viikolla, että pakkasesta voi käyttää marjoja pojan soseisiin ja mustikka-banaani oli tosi herkkua. Seuraavana päivänä puolukkaa ja persimonia ja taas oli niin herkkua, suu auki odotti lisää.
Ruisleipää ollaan annettu, kova kantapala oli sekin niin herkkua. Hirmu juttelun kanssa leivänkanta nyrkissä poikanen nautiskeli evästään. ❤
 
Miten ihmeessä saatte lapsen syömään lihaa, kalaa, broileria tms? Meillä menee ainoastaan makeita marja- ja hedelmäsoseita sekä pahimpaan nälkään ehkä pari lusikallista bataattia. Kaikki muu aiheuttaa kiukkuista ärinää, suusta puklailua ja käden pois huitomista. Joskus kun huijasin ja sujautin herkkusoseen lomassa lusikallisen lihapitoista pilttiä alkoi poika itkeä kiukusta kun ruoka oli niin pahaa Sinnikkäästi tarjoan kasvis- ja lihasoseita kerran-pari päivässä mutta lopputulos on aina sama. Yritin myös tehdä pieniä "lihamurekkeita" jauhelihasta, ajattelin josko se maistuisi paremmin kun saisi itse tutkia ruokaa mutta jauheliha inhotti kädessä niin paljon ettei sitä voinut laittaa edes suuhun...tyrmistynyt inhon ilme kasvoilla lihapötkylä pudotettiin maahan. Herkkusosetta kyllä menee pilttipurkillinen kerralla mutta eihän pelkällä mango- ja päärynäsoseella voi loputtomiin elää...Eli miten saitte lapsen totuttelemaan muihin makuihin?
 
Heh, mulla ei ole tähän kyllä mitään vinkkejä, meidän poika kun vetää ahmattina kaiken (tai no, purkista tullut mangosose tökki viimeksi, samoin ruusunmarja, mut ainakin kaikki kotitekoinen) mitä antaa, lähinnä huutoa aiheuttaa jos syöttäjä on liian hidas :D Mut kaippa sitä vaan ajan kanssa sekoittaen vaikka justiinsa niihin maistuviin soseisiin. Ja kyllä tämänikäiset vielä pärjää hedelmillä ja maidoilla, pikkuhiljaa ja tärkeää olisi tietty itse pysyä hyvällä ja rauhallisella mielellä (helppo nakki eikös totta kun monta kertaa päivässä taistellaan samasta asiasta?).
 
Meilläkin poika syö (vielä) kaiken mitä annetaan. Tytön kanssa sai käyttää konstin jos toisenkin, jollain lailla huijaamalla sai jotain menemään. Syöttötuoliin siirryttyä meillä oli pöydässä viihdytysarsenaalia vaikka kuinka ja lelun/kirjan/jonkun avulla sai edes vähän syötettyä. Pitkää pinnaa sinulle Elina!
 
Meidän neidille maistuu parhaiten kasvis- ja lihasoseet, ei niinkään ole makean perään. Ei tykkää juurikaan päärynästä, banaanista eikä mangososeesta. Kirpeät hedelmät kyllä maistuvat, kuten satsumat ja (raa'at) kiivit. Se on makuasia, teidän lapsenne ehkä vaatii useita maistelukertoja ennen kuin hyväksyy lihan ja kasvikset. :) Kai se on aika luonnollista, että makea maistuu, koska se on muinoin ollut tae siitä, että ruoka ei ole myrkyllistä ja siitä saa paljon energiaa.
 
Meilläkin menee kaikki hyvin, paitsi nyt on viimepäivinä puuro tökkinyt vaikka oli vielä vähä aika sitten lempparia. Luulen että syynä on tää flunssa. Hampaiden tulohan voi kans huonontaa ruokahalua. Meilläkin alkuun irvisteltiin lämpimälle ruualle. Aloitin kyllä kasviksilla, että ei vaan makean perään tulis :) Luulen että toiset tarvitsee vain aikaa tottua uusiin ruoka makuihin.
 
Sanoisin, että tarjoamalla sinnikkäästi. Meneehän siihen aikaa että tutkii ja maistelee ja miettii.
Meillä meni lihan kanssa monta syömiskertaa että aina vain otti käteen ja suoraan tiputti koirille nuolaistuaan pötkylää ensin, mutta sitten kun se on tuttu näky lautasella niin se alkaa uppoamaan, niinkuin kaikkien tarjottavien kanssa on ollut.
Ekalla kerralla mansikat lattialle, toisella kerralla niitä vähän räpisteltiin kädessä, mutta hei kolmannella jo maisteltiin :hungry:

Ja kaikki ei välttämättä vaan uppoa, en minäkään syö kaikkea :happy:

Ja nyt kun hampaita tulee taas niin ruoka ei vaan maistu :)
 
Meidän tyttö syö myös kaikista mieluiten hedelmä- ja marjasoseita. Oon sitten sortunut vähän huijaamaan ja antanut joka toisella lusikallisella sitä hedelmä- tai marjasosetta ja sitten sitä lämmintä kasvis- tai lihasosetta, mille ei muuten edes avata suuta. Näin tämä ei niin mieluinen ruoka kyllä uppoaa, eikä tyttö sylje, mutta välillä kyllä inahtaa, kun "väärää" ruokaa tarjoillaan. Oon ajatellut, että näin kai sitä voi kuitenkin totuttaa uusiin makuihin. En nyt sitten tiedä onko tämä oikea lähestymistapa, mutta ainakin näin sinne suuhun saa näitä uusia makuja. Tavallaan haluaisin vaan odottaa, että ilman huijaamista tottuisi uusiin makuihin, mutta sitten joutuu aina heittämän ruokaa pois...
 
Niin ja mikään itse tehty ei todellakaan maistu! Kaupan joku maissi-peruna tai vastaava kelpasi muutaman lusikallisen verran mutta itse tehtynä ei millään:grumpy: Vähentää halukkuutta keitellä ja soseuttaa kun menevät kaikki suoraan (lattian kautta) roskikseen...No, toisaalta voisin itse elää irtokarkilla joten tulee tässä ehkä sitten äitiinsä:grin
 
Meillä ei huolita hedelmä tai marjasoseita.. eikä kaurapuuroa. Ainoastaan muksun riisi maissi puuroa, joka onkin sitten niin herkkua. Liha ja kasvis soseet maistuu hyvin. Jokapäivä yritän kuitenkin makeita soseita tarjota.
 
Meillä neuvolassa ohjeistettiin, että jos ei lämmin ruoka meinaa maistua, niin sekoittaa sekaan jotakin makeaa (esim päärynä) ja sitten alkaa vähitellen vähentämään makean määrää. Näin oppisi hieman huijaamalla kasviksiin ja lihoihin. Ei tietenkään kaikille varmaan toimi, mutta voihan sitä kokeilla :)
 
En osaa kans antaa mitään hyviä vinkkejä kun tää tyyppi syö mitä vaan suuhun pistetään.

Tein kasan soseita kerralla pakkaseen - jauhelihaa, lohta, porkkana-palsternakkaa ja bataatti-parsakaalia. No okei, toi parsakaali vetää vähän naamaa mutrulle mut menee alas pienen kannustuksen saattelemana.

Mitähän muuta sitä keksis tehdä kasviksista, oisko hyviä ideoita?

Löytyykö mistään kattavaa listaa siitä mitä mausteita vauvalle voi antaa, Googlesta en ihan heti tahtonut löytää?

Ja teettekö hedelmäsoseet itse vai ostatteko kaupasta?
 
Ollaan jonkin verran ostettu hedelmä-marjasoseita kaupasta, mut useimmiten puuron kanssa menee haarukalla sotkettua banaania tai päärynää, tai lusikalla raaputettua omenaa.
 
Kaikki ostan kaupasta. Ei vieläkään riitä energia itse tekemiseen, sen verran vielä entistä univelkaa muutamalta kuukaudelta. Tyttö nukkuu yleensä muutenkin vain 30 min päikkyjä, eikä siinä ehdi kuin vähän huokaista.
 
Takaisin
Top