Ruokahimot ja mieliteot

Mie oon kyl syöny autajuustoo muutenki jos on valion (luotan suomalaiseen).. Ja kahviiha saa juoda kolme kuppii päivässä, mut energiajuomissa on kaikkee muutaki mikä tuskin on kovin terveellistä ja riippuu hyvinki paljon energiajuomasta kuin paljon se sisältää kofeiinia.

Miten muuten. Uskallanko alkaa syömään tuoreita mansikoita, vadelmia ja mustikoita. Noita siis jotka ei oo pakastettu? Neuvolassa ei ainakaan oo kielletty vissiinkään ja netistä en löytänyt mitään järkevää vastausta. Luki vaan että kannattaa huuhdella hyvin. Tekee niin pirusti mieli luonnon jugua ja marjoja. En tiedä miksi ajattelen edes et ne olis kiellettyjä:o ehkä juuri sen takia kun ne tulee jostain espanjasta...

Hyhhyh mitkä ruokaöverit. En ees tienny et ihmiseen voi mahtuu näin paljon safkaa :D että tervetuloa taas monen päivän ummetus. Ihan hävettää ja ällöttää. Päivän saldo on aamulla perus puuroo ja leipää, lounaaks hernekeittoo, näkkärii, suklaakakkua ja vielä kylkee pari lettua hillolla :D. Sit välipalaks suklaata ja päivälliseks lohta ja perunoita plus leipää. Iltapalaks vielä bicmac ateria plussana ja karkkia. :'D hyi hitto et on huono olo.

Pörtsä, itsehän oisin tehny ihan samat :D koko rahan eestä! Hienosti oot käyttäny tilaisuuden hyväksi ;)

Mimoza, feel you! Siis mulla on ihan pohjaton vatsa nykyää :D tai siltä tuntuu ainaki. Välillä kauhistelen mitä kaikkea sitä tullu syötyy päivän aikana, kauhee morkkis välillä. :s
Mutta mulla onneks kyl joka päivä tulee kakka hyvin. Aamulla max varttitunti siitä ku käyny aamupisulla ja meet takas pötköttelee ni pitääki jo pompata kakalle. Ja joinain päivinä pitäny käyä kahdestiki. O.o sillon tällön joku päivän tauko mut sit ku se tulee ni sit on päivän sääntö, eli niin monta päivää ku ollaa oltu ummessa (viimisen vuoden aikana 3pvä maximi) ni niin monta kertaa käydää sinä päivänä kakilla ku se tulppa poistunu :D

Ihanaa, että joku muukin tunnustaa mässäilynsä. Tää ruoan määrä on jotain ihan järkyttävää ja siinä missä alkuraskaudessa mulla ei tehny koskaan mieli mitään makeaa hiukkasen etovan olon vuoksi (ahmin silloin mm. hedelmiä) niin nyt tokalla kolmanneksella oon kyllä syöny kaikkea einiintoivottavaa senkin edestä. Mutta tuntuu että en vaan mahda itekään sille mitään, pakko vaan saada kaikkea hyväääää. :wacky: No puolustaudun (itselleni) aina sillä että kyllähän mie niitä hedelmiä ja marjojakin melkein päivittäin syön. Jos ne sitten kumoais ne sokerit ja rasvat? :joyful:

KirsiElina, mulla on ainakin vähän epäilevä suhtautuminen ulkomaisiin marjoihin. Pakastemarjathan tosiaan voi hyödyntää keittämällä, mutta jos haluaa tuoreita marjoja niin se ei paljoo lohduta. Luin jostain, että mitään varsinaista suositusta noista ulkomaisista tuoremarjoista ei oo, mutta mietin vaan ite että millasissahan oloissa ne on kasvatettu/voiko niissä olla jotain ruiskutettuja aineita tai sitten kuljetuksen aikana tulleita pilaantumia? Toisaalta, kaippa ne siellä lähtömaassakin syö niitä omia marjojaan jossain muodossa. Mutta tietoo ei siis oo, kunhan vaan pähkäilen. :D Ja en tosiaan ajattele, että vaan se mikä tulee Suomesta on hyvää mutta onneks joissain asioissa vielä Suomessakin on standardit kohdillaan. ;)

Hahah mäkin vaan suunnittelen mitä kaikkea syön sitten kun vauva on syntynyt :grin! Listalla on ainakin sushi, brie-juusto, homejuusto, KASOITTAIN kaikkea makeaa, graavilohta ym. ym. Pitää tehdä miehelle lista, mitä tuoda mulle jo synnärille!

Mä oon syönyt noita ulkolaisia tuoremarjoja. En oo ees aatellut, et niis olis jotain pahaa. Ihan mansikkaa, pensasmustikkaa ja vadelmaa. Luonnonjugurtin sekaan oon niitä pilkkonut ja myös tuo tyttö (nyt 11kk) on noita syönyt. Myös homejuustoa (esim. aura) oon syönyt ihan sellasenaan. Lihat oo myös syönyt mediumina. Sama homma viime raskaudessa. Muistuipa mieleen voileipäkakku, jossa oli graavilohta päällä. Sekin meni alas.

Jokainen toki itse päättää, mitä syö. Mulla puuttuu ruokavaliosta alkoholi (tupakkaa tai muita päihteitä esim. huumeet en ees muutenkaan käytä). Eilen kyl hirven ulkofile olis kaivannut punaviiniä kylkeen ;) Eli kun tuun synnäriltä kotiin, tääl on valkkaria jääkaapissa oottamassa. Juon sitä lasillisen (enemmästä tulee varmasti jo humalaan) ulkona kesäiltana terassilla sitten.

Juu mä ostin nyt mansikoita kum cittarissa oli sellane iso paketti 5 e ja oli kyllä iso pettymys. Aika mauttomia joten jääköön ne viimeisiksi ja seuraavat on sitten kotimaisia :)

Mä ostin espanjalaisia mansikoita pari viikkoa sitten. Yhdessä oli yläosassa pieni tummentuma joten purin slaosan ja heitin yläosan lintujenruokintapaikalle. Siinä se pihalla nököttää sen näköisenä kun sen jätin pari viikkoa sitten .

JÄÄTELÖÄ! Tai mäkkiruokaa! Mäkkiruokaa oon haaveillut kohta jo kolmatta kuukautta, mutta jostain syystä Espoossa on vaan "erillään" mäkkärit, ei siis missään ostoskeskuksissa, joissa tulis muutenkin vierailtua ja en sit oo saanut lähdettyä mäkkiin ihan mäkin vuoks.

Ulkomaisten marjojen kanssa oon kans vähän ollut "tarkkana", jotenkin ne ahistaa.... eikä ne ees oo kovin hyviä, kun anoppi on niitä roudannut meidän lapsille. Ehkä mieluummin oon ilman ja ootan kotimaisia, joita ei oo kuorrutettu säilöntäaineilla :)

Mutta muuten mäkään en oo niin turhan tarkka noissa listoissa. Oon syönyt vakuumikaloja tässä(kin) raskaudessa ja varmaan jotain muutakin kiellettyä... enempi sit yritän huolehtia kunnollisesta kuumentamisesta, jos syön jotain pari päivää kaapissa seissyttä ja toisaalta taas valmiin ruoan yritän saada kylmäks mahdollisimman pian ja jääkaappiin.

En uskalla ostaa ulkomaisia marjoja, vaikka ulkomaalaisia tomaatteja olenkin ostanut. Ostan kotimaisia pakastemarjoja. Hieman epäillen ostan ulkomaalaisia pakastekasviksia, mutta ne kuiten kuumentuu kun valmistaa ruokaa. Graavilohta olen pariin otteeseen syönyt. Pyrin katsomaan että lohi olisi viljeltyä, ettei tule elohopea tms. jäämiä. Kotimaista aurajuustoa voi rauhassa syödä, se on pastöroitua. Oikeanlaisesta säilytyksestä kannattaa olla tarkka. Itse himoitsen ilmakuivattua kinkkua, jota olenkin pari kertaa vähän syönyt,mutta mies ei anna ostaa koska "pitääkö nyt kaikkia kieltoja uhmata." :smiley-angelic008Mutta alkoholia en käytä. Ehkä pahin tapa on kahvin juonti. Päivittäin ainakin yksi iso mukillinen, toisinaan toinen tai kolmaskin päivän mittaan, jos käyn kahvilassa tai vieraisilla. Niin, ja oon syönyt leivässä pellavansiemeniä viikottain.

Kyllä mie oon ihan huoletta syöny Aura-juustoa, ku se senttään suomalaista. Vasta äsken vejin semmosenaan :D ja suomalaisiin pakastemansikoihin on kauhheet himot koko ajan, ja jäätelö, pullat... lista vois jatkkuu loputtommiin :))

Mä oon kanssa tota aurajuustoa välillä syönyt, turvallisin mielin. Ja vaikka niin vannoin että tota kieltolistaa noudatan, niin pari kertaa on tullut sorruttua maksalaatikkoon. En kyllä tiiä paljonko siinä tota maksaa on, maksapihvit saa kyllä oottaa raskauden jälkeistä aikaa.

Ja uus himo on nuo Saarioisen Vispis-välipalat.. voi ei miten hyvvää, mutta vissiin just sen sokerimäärän ansiosta maistuuvat :D

Aion kyllä joku päivä vetästä lounaaksi maksalaatikkoa voilla ja piste! Niin kauan tehny mieli ja kumminki multa jo alkoholi, tupakka, energiajuomat laitettu pannan ni aion kyllä vähän maistaa "kiellettyä hedelmää" ;D

Just tässä vastikään tajusin, ku toi pakateesta saatava kotimainen mansikkamurske on pirun hyvää (ja tulee Kymenlaaksosta, mökkimatkamme varrelta.) , ni kohta on kesä ja TUOREET MANSIKAT!!! En oo varmaan koskaan odottanu niitä tällai innoissaan! Pystyn jo melkein maistamaan sen pienen, punaposkisen ison ilon tuottavan marjan sokerisen makean maun. :Heartred KESÄ TULE JO! :shifty:

nii ja herneet! Suuri rakkauteni jo lapsuusvuosilta, tuoreet herneet. :Heartblue

Voi herneet, mäkin niin ootan niitä! Pienestä pitäen kans ollu suurta herkkua, esikoista kun ootin niin himo niihin vaan kasvoi. Meni vartti ja litra herneitä oli kadonnu parempiin suihin! :)

Minä en voi sietää maksaruokia... Paitsi maksamakkara on namia! Mutta nyt on muutaman kerran tän raskauden aikana tehny mieli jauhemaksapihvejä :D pari kertaa on pitänyt kaupassa hillitä itsensä kun on niitä nähny tiskillä :)

Ai ku tekis mieli silakkapihvejä.. mut saako niitä syödä? :o mitä kalaa te syötte? Hyviä reseptejä kehiin! :) mulle hirveen hankalaa keksii kalasta mitään ja edelleenki mun mielestä hyvin epäselvät nuo ohjeet raskaana oleville. :D

Olikohan silakassa se rajoitus max kerran kuussa...? En nyt äkkiseltään muista, jostainhan sen voisi tarkistaa. Ympäristömyrkkyjä tuppaa kertymään noihin Itämeren kaloihin. Olen kyllä pari kertaa syönyt silakkaakin.

Takaisin