Ruoka ja juoma

Mä sitten päätin jättää ton vihreen teen juomisen pois ainakin tässä aluksi. Luin jostain että siinä olevat katekiinit vois haitata foolihapon imeytymistä, jos juo paljon sitä. Ja oon juonu aika paljon edellisinä viikkoina/kuukausina. Joten voihan sen nyt vähäksi aikaa jättää pois kun alussa toi foolihappo on juuri tärkeää. Muuta teetä aattelin juoda ehkä 1-2 kuppia normaalisti ja sit ehkä satunnaisesti enemmän (ei kuitenkaan sitä turvallista kofeiinirajaa ylittäen).

Tota vihreän teen rajoitusta ei oo niissä suosituksissa, mutta luulen että se johtuu siitä kun suomessa juodaan sitä verraten vähän.

Toinen mitä oon miettinyt on kalan syöminen.. miten osais tehä jotain muutakin kalaa kuin lohta..?

Ja onko savukala muuten kypsää vai ei? Jos vaikka torilta ostaa.

Millaisia rajotuksia tiiätte lohen syönnin suhteen? Kun itse jostain luin että itämeren lohta saa syyä vain 1-2 kertaa kuussa. Mutta miten sitte esim norjalainen? Tykkäsin syyä kalaa ainakin kerran viikossa.

Entäs pakastetut kotimaiset mustikat ja vadelmat? Kun pakasteet kehotetaan lämmittämään. Lämmitättekö? Tänään ainakin laitoin jäiset mustikat puuron sekaan.

Millaisia rajotuksia tiiätte lohen syönnin suhteen? Kun itse jostain luin että itämeren lohta saa syyä vain 1-2 kertaa kuussa. Mutta miten sitte esim norjalainen? Tykkäsin syyä kalaa ainakin kerran viikossa.

Entäs pakastetut kotimaiset mustikat ja vadelmat? Kun pakasteet kehotetaan lämmittämään. Lämmitättekö? Tänään ainakin laitoin jäiset mustikat puuron sekaan.

Itse olen käsittänyt, että lohta voi syödä jos se on istutettua.. Esikoisen raskausaikana söin kerran viikossa, joskus parikin kertaa.

Oon pitänyt pään kylmänä suositusten suhteen, kuten esikoisestakin. Pastöroituja juustoja ym. voi syödä ihan huoletta, samoin aurajuustoa. Graavilohta syödään vain jouluisin, joten sen murehtimisee on vielä aikaa, samoin mädit sun muut. Esikoisesta kyllä sorruin jouluna ja söin vähän lohta ja mätiä.. :rolleyes:

Salmiakki ja laku tuli mulle uutena rajoitteena nyt neuvolassa. En nyt muutenkaan niitä kumpaakaan syö todellakaan usein tai paljoa, mutta en kyllä ajatellut kokonaan kieltäytyä jos tarjotaan. Ainoa mitä lopetan on raa'an lihan syöminen, mikä on kyllä tosi paha tapa muutenkin. :D

Itseä esikoisesta raivostutti todella paljon sukulaiset, jotka kyttäs jokaista suupalaa ja tyyliin googlas aina, että saanko syödä ja kuinka paljon :rolleyes: Netistä älkää ikinä lukeko tietoa rajoituksista, kysykää neuvolasta tai eviran sivuilta ne oikeat ohjeistukset, ne meinaan on oikeasti tosi pienet ne oikeat rajoitukset. :D

Mulle nauta on paha, en ikinä syö kunnon pihviä kypsänä, vaan on oltava reilusti raaka paistoasteeltaan :D Oltava sit raskausaika taas ilman.

Ruokaisat salaatit uppoaa meidän porukalle hyvin kesällä. Myös kasvissosekeitot on hyviä, tarjoillaan joko raejuuston tai paistetun pekoni-herkkusienisilpun kanssa :) Uunijuurekset on kans hyviä, maustan tuoreella valkosipulilla ja chilillä suolan lisäksi, päälle reilusti sulatejuustoa ja loraus kermaa.

En jaksa lukea kirjoitinko tähän ketjuun vai muualle, mut sillon kun kärsinyt jatkuvasta pahoinvoinnista, niin vedin pitkään vaan pirtelölinjalla. Eli jäisiä marjoja, kermaa, turkkilaista jukurttia ja maitoa blenderillä sekasin. Saa helposti alas, mulla ainakin kylmä auttaa pahoinvointiin ja on tarvittaessa helppo oksentaa... Sisältää myös hyvin vitamiineja, proteiinia ja rasvaa :)

Mulle nauta on paha, en ikinä syö kunnon pihviä kypsänä, vaan on oltava reilusti raaka paistoasteeltaan :D Oltava sit raskausaika taas ilman.

Tämä. Oltiin just ravintolassa isolla poppoolla syömässä niin hyvä etten pillahtanu itkuun kun jouduin ottaa jonku pirun havaijinleikkeen ja mies veti raakaa naudanpihviä. Sit se vielä ehdotti että ota kypsänä. Hyvä etten läimässy. Naudanpihvi kypsänä?? Nevö. Ennemmin ilman.

Mä kyllä esikoisesta rohkeesti söin medium miinusta, enpä kyllä tajunnutkaan jättää syömättä. Nytkin kyllä syön jos tarjotaan. Mulla on kuitenkin sellanen mielikuva, että paistettu pihvi, joka jätetään raa'aksi on eri asia, kun esim. jauhelihan syöminen raakana (jota mä harrastan aina). Korjatkaa jos oon tosi pahasti väärässä, niin saatan jättää syömättä. :D

Takaisin