Ruoka-asioita.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mashnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en saanut listaa. Sain vaan kehoituksen katsoa sieltä Eviran sekavasta taulukosta ne jutut :bored:

Onko ne vakuumipakatut valmiit salaatit nyt niitä kana- ja kreikkalaisia lounassalaatteja jne?? Mites ne vihannesosastolla myytävät valmiit salaattipussit joissa on kastike ja krutongit yms mukana..saako niitä syödä??? o_O

Eiks ne oo suojakaasussa? Luulisi, että ne on pesty ja hygienisesti tehty, ettei oo sen suurempaa riskiä kuin pussiin pakatussa salaattinipussakaan. Mutu.

Näin iteki ajattelin. Ku mä saan neuvolan luvalla jatkaa mun kiloklubi dieettiä ni ne salaattipussit on ollut tosi näppäriä.

Ihmetytti jos kaikille ei neuvolassa jaeta raskausajan ruokavaliolistaa. Yritin laittaa kännykkäkuvat tiedostona listasta mutta en osannut kun tuli teksti että kuvan koko liian iso. Jotain poimintoja listasta:

Kala-aterioita 2-3krt/vk, vaihdellen järvikalaa, kasvatettua kalaa ja merikalaa esim.muikkua, siikaa, seitiä, kirjolohta, nieriää ja taimenta. Isoa, perkaamatonta yli 17cm pitkää silakkaa tai vaihtoehtoisesti Itämerestä pyydettyä merilohta tai taimenta vain 1-2krt/kk. Sisävesialueiden kalaa päivittäin syöviä suositellaan vähentämään elohopeaa kerääviä petokaloja kuten isokokoista ahventa, kuhaa ja madetta.
Haukea vältettävä kokonaan.

1-2 rkl rypsiöljyä tai 6-8 tl kasvimargariinia päivittäin välttämättömien rasvahappojen saanniksi.

Raa' at tyhjiö- ja suojakaasupakatut tai itse valmistetut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet sekä mädit ja niitä sisältävät ruoat kuten pateet ja sushit syödään vain kuumennettuna.
Raakamaito ja pästöroimaton maito käytettävä mahd.nopeasti ja kuumennettuna. Pästöroimattomasta maidosta valmistetut juustot sekä pästöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot käytetään vain kuplivan kuumaksi kuumennettuina.
Pakastevihannekset kuumennettava ennen käyttöä, salaattiin lisättävät kiehautetaan ja jäähdytetään ennen lisäämistä ja kaupan valmisruoat kuumennettava kiehuvan kuumaksi ennen nauttimista.
(listeria-riski)

Vältettävä kaikkia sellaisia lihatuotteita joita ei ole missään vaiheessa kuumennettu. Myös kokoliharuoat kuten pihvit ja paistit kypsennettävä läpikypsäksi.
(Toksoplasma-, EHEC-bakteeri, salmonella- ja Yersinia-infektioriski)

Kofeiinin saantia rajoitettava 200mg:an/pv. Tämä vastaa kahta 1,5dl:n kupillista suodatinkahvia tai 1,5dl espressokahvia tai noin litraa mustaa teetä. Raskaana oleville kofeiini voi aiheuttaa jo pieninä määrinä sydämentykytystä ja vapinaa sekä unihäiriöitä, jos niitä nautitaan ennen nukkumaan menoa.

Alkoholia vältetään kokonaan kun haitaksi sikiön kasvulle ja kehitykselle.

Lakritsia ja salmiakkimakeisia ei suositella. Pienet annokset esim.annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen ei haitaksi.

Korvasieniä, energiajuomia ja yrttiteejuomia ei suositella. Myöskään inkivääriä ja ravintolisinä myytäviä yrttivalmisteita ei suositella.

Rautaa yksilöllisen tarpeen mukaan. 50mg rautalisää rv.12 jälkeen jos Hb < 110 g/l raskauden 1.kolmanneksen aikana tai Hb < 100 g/l myöhemmässä vaiheessa.

Jodia 150µg/vrk jos saanti ruoasta vähäistä. Hyviä ruokavalion jodin lähteitä ovat maitotuotteet, kala, kananmuna ja jodioitu ruokasuola.

Ulkomaiset pakastemarjat kuumennettava ennen käyttöä 5 min 90 asteessa tai keitettävä 2 min
(norovirus ja hepatiitti A-virusriski)

Foolihappolisä 400µg/pv kaikille raskautta sunnitteleville naisille ja D-vitamiinilisä 10µg/pv valmisteena kaikille raskaana oleville ympäri vuoden. Kalsium saantisuositus 900mg/vrk eli nestemäisiä maitotuotteita 5-6dl ja 2-3 viipaletta juustoa tai 100g kovia vähärasvaisia juustoja tai kalsiumvalmiste turvaavat saannin.

Muokattu viimeksi:
Noi ruokaohjeistukset on muuten siinä Odotus-kirjassa, jonka voi hakea apteekista. :) kannattaa hakea se.

Joo rautalisää ei sais aloittaa omin päin tai varmuuden vuoksi. Voi tehdä hallaa itelleen. Vasta neuvolsn kehotuksesta lisärautaa. :)

Aikamoisia neuvoloita. Mutta se nyt oli jo tuttuakin, ettei kaikki vaan pysy uusimmissa tiedoissa mukana. Ilmeisen vaikeaa se on terkkareillekin tuo Eviran listan lukeminen..

Raejuustosta sanottiin neuvolassa sen olevan ihan ok raskausaikana.(samoin feta ja mozarella) Kunhan syö pästöroitua. Eri asia, kun menee Suomen ulkopuolelle tai vaikkapa laivalle.

Vihreä tee oli neuvolath:n mukaan ollut pitkään kieltolistoilla, niin ei suositellut. Varoitti myös tietyistä yrteistä (rosmariini,persilja) ettei kannata mielin määrin syödä, on joskus ollut ihan kieltolistoilla.

Raudan syöntiä suositeltiin vasta vko 20 jlk..et sinne asti pitäisi koittaa rautapitoisilla ruuilla nostattaa rautaa...
Tää lienee se syy, miksi monista tuntuu, että kaikki on kiellettyä, ku neuvolasta mutulla käsketään vanhaa tietoa noudattamaan (uusimpia suosituksia tietenkään ei kannata noudattaa, mitä siitä, että Evirassa ihmiset työkseen tutkii näitä...).

Muokattu viimeksi:
Tää lienee se syy, miksi monista tuntuu, että kaikki on kiellettyä, ku neuvolasta mutulla käsketään vanhaa tietoa noudattamaan (uusimpia suosituksia tietenkään ei kannata noudattaa, mitä siitä, että Evirassa ihmiset työkseen tutkii näitä...).

Mä en kanssa ymmärrä näitä neuvoloiden ohjeistuksia.. Mulle viikon sisällä kaksi eri terkkaria samassa neuvolassa (ekalla kerralla tytön neuvola, tokalla mun eka käynti tästä raskaudesta) antoi eri ohjeet raejuustosta ja fetasta. Luulisi että heidän työhönsä kuuluisi aina uusimpiin Eviran suosituksiin (+ hammaslääkäriliitot yms) tutustuminen, miten muuten heidän sanaansa voi luottaa. Ei missään nimessä pitäisi olla neuvolatädistä ja hänen mielipiteestään kiinni suositellaanko fetan tai raejuuston syömistä raskausaikana, toinen asia on sitten miten kukin neuvolan ohjeita ja suosituksia noudattaa. Toki neuvolatäti voi kertoa, että riski on tosi tosi pieni suomalaisissa pastoroiduissa tuotteissa, mutta ei mielestäni saisi suoraan sanoa, että syöminen on ok ilman, että kertoo AJANTASAISTEN suositusten mukaiset tiedot. Ja kyllä, kaikillahan on se kuuluisa maalaisjärki, mutta kyllä itselle ainakin kaikki terveyskeskuksessa työskentelevät henkilöt, niin lääkärit kuin th-täditkin, toimivat jonkinlaisina terveydenalan ammattilaisina, jolloin heidän sanomisiinsa pitäisi pystyä luottamaan, eikä joutua googlaamaan käynnin jälkeen, että onkohan tämä ihan ajankohtaista tietoa. Ja en todellakaan tarkoita, että kaikki th:t olisi huonoja, en todellakaan, mutta ohjeistus pitäisi olla kaikilla ajantasalla.

Huh, jopas nousi verenpaineet :))

En välttele raejuustoa tai fetaa, jos on pastöroitua. Koska samalla periaatteella kaikki pastöroitu VOISI sisältää listeriaa.
Pastörointi tuhoaa mahdollisen listeria esim raejuustosta. Jälkitartuntana tosi huonolla "tuurilla" listeria pääsee valmiiseen tuotteeseen. Näin voi käydä myös maidolle, majoneesille jms. VOI käydä. Todennäköisyys näissä tuotteissa Suomessa mitätön.

Kaikkea ei voi pelätä. Liukkailla keleillä en lukkiudu kotiini siinä pelossa, että kaadun ja raskaus menee kesken. Tai kieltäydy joukkotapahtumista, joissa on RISKI saada tartuntatauti. Etc.

Tää on mun tasapaino. :) ei tehe tiukkaakaan noudattaa ravitsemussuosituksia, no stress.

Jojainen punnitsee riskit asiassa kuin asiassa ja kantaa siitä vastuun.

Peace. :smiley-angelic005
Mulla ei savu nouse korvista.
Keskustelupalstalle mahtuu mielipiteitä. :thumright

Mua lähinnä hämmentää se että toi lista muuttuu tota tahtia :laughing021
Ei toi mun minimies nyt niiiiin iso vielä ole ja nykytiedon valossa mun olis sillo odotusaikana (eihän siitä oo ku hetki :eek:) syödä raejuustoni ja fetasalaattini kuolemanpelko perseessä :laughing025

Mun mielestä on vaan lähinnä koomista, että monet vaikuttaa mielellään noudattavan satunnaisia netistä löytyviä suosituksia ja vanhoja suosituksia, mutta tuoreinta tietoa ei tokikaan kiinnostele noudattaa. :D

Muiden puolesta en osaa vastata, mutta mä en nettiin perusta omia mielipiteitäni, vaan kokemukseen.:) 7.vuosi äitinä, kolme säännöllistä raskautta takana ja kolme tervettä lasta. Ja oon ennen ekaa raskautta aloittanut seuraamaan kaikkea mediaa liittyen raskauteen, synnytykseen, perhe-elämään jne.

Takaisin