Ruoka-asioita.

Laitoin sitä miettimääni lipstikkaa eilen makkarakeittoon ja tuli ensimmäinen supistus. Liekö vaan yhteensattuma, mutta jätän lipstikat nyt syömättä raskauden aikana. Tästäkään ei missään virallisilla sivuilla kerrota...
 
Voi pee...meiltä löyty kans. Puoliksi ehditty käyttämään. Onneksi oon kuumentanu huolella! Kannatti seurata tätä elokuistenkin ketjua, olis menny kyllä multa ihan ohi tää juttu muuten.
 
Siis mä just tunti ennen kuin mies luki ton uutisen mulle, niin olin laittanut loput maissit taaperon jauhelihakaatikkeeseen. Kyllähän se kiehahti, mutta laitoin vielä varmuuden vuoksi uuniin, kun en ollut varma kauanko oli kiehunut. Ja meilläkin juuri tuosta erästä maissit :sad001
 
Minuutti 72 asteessa riittää, joten etköhän ollut tarpeeksi kypsentänyt. :)
 
Kävin, samalla reissulla kun kävin verikokeissa. (Olitko sä kassalla?:D tai ootko ees ässässä töissä:P)
 
Hei, Anis? En löytänyt suoranaista kieltoa eviralta. Etin siis tietoa et saako vanilla chaita juoda (mulla on siis sellasta tescon pussi chaita) ja törmäsin jenkkisivustoilla oleviin keskusteluihin siitä että on turvallinen jos siinä ei oo anista? Tässä siis on... enkä nyt sitä oo juonut edes yhtä mukia päivässä mut nyt teki ihan hirveesti mieli. Joten arvon raati, mitä sanotte?
 
Jee mä en joudu luopumaan mun kaurapohjaisista tuore"juustoista" enkä "juusto"-viipaleista :) Terkkari selvitti ravitsemusterapeutilta, koskeeko myös noita se tuorejuustoja ja vakuumipakattuja koskeva rajoitus, mutta koskee kuulemma vain liha-, kala- ja (eläin)maitotuotteita :) Jossain määrin ilon ja onnen päivä ja teillekin tiedoksi, jos haluatte esim. kokeilla kasvipohjaisia juustonkorvikkeita :)
 
Nyt tulee kyllä ihan tosi tyhmä kysymys, mutta pakko varmistaa: Mites loimulohi? Saahan sitä syödä? T. Nolo :grin
 
Tyhmä kysymys... Oletteko joutuneet syömään välipaloja ruokailujen välissä ettei iskisi huono olo. Ja otetaan vastaan ehdotuksia hyvistä ja terveellisistä välipaloista. Tällä hetkellä sellainen olo että oon jatkuvasti mussuttamassa jotain. Ja välipaloina oon syönnyt mandariinei tai välipalakeksei. Ennen raskautta oon ollut pieniruokainen joten nykytilanne vähän hämmentää :p
 
Tyhmä kysymys... Oletteko joutuneet syömään välipaloja ruokailujen välissä ettei iskisi huono olo. Ja otetaan vastaan ehdotuksia hyvistä ja terveellisistä välipaloista. Tällä hetkellä sellainen olo että oon jatkuvasti mussuttamassa jotain. Ja välipaloina oon syönnyt mandariinei tai välipalakeksei. Ennen raskautta oon ollut pieniruokainen joten nykytilanne vähän hämmentää :p
Ite oon jo vuosia syönyt tosi säännöllisesti 3 tunnin välein. Ja vatsa on todella tottunut siihen jo aiemmin, joten nälkä iskee just sillä kellon lyömällä :D muutenkin oon syönyt isoja annoksia eli ns. paljon kun oon alipainonen ja yrittänyt nostaa painoa.
Nyt tuntuu että nälkä on kahta kauheampi, kirjaimellisesti :rolleyes: ja syön vieläkin ennemmän :D aamuisin joutuu syömään pikkasen tiheämmin sillä tulee helposti heikko olo ja nyt kun hemoglobiini on laskenut niin käy pyörryttämään:hungover:
Kaikkein parhaimpia välipaloja on rahka ja hedelmät :) niillä ite pärjään parhaiten! Kannattaa tarkistaa ettei välipalakekseissä oo liikaa sokeria :)
 
Mä söin säännöllisesti 3-4h välein ennen raskautta, mut nyt pitää syödä 2h välein ja mielellään jotain suolasta, leipä makkaralla, juustolla ja kasviksilla on paras välipala. Hedelmät ei auta etovaan oloon. Välipalakeksit siirtää oloa hetkeksi, mut ei riitä aterioiden välissä pelkästään. Leivän kulutus on ainaki tuplaantunu ellei triplaantunu meillä tai siis mulla, ku en aiemmin syöny ku ehkä iltapalaksi yhen leivän :)
 
Mie oon kanssa huomannu, että pitää syödä useammin. Oon töissä päiväkodissa, joten ruoka-ajat on sen puoleen säännölliset (syön siis aamupalan, lounaan ja välipalan lasten kanssa). Ennen pärjäs hyvin aamupala-lounas-välipala -kombolla, mutta nyt täytyy syödä välipalaa myös aamupalan ja lounaan välillä, sekä välipalan jälkeen kakkosvälipala jos oon menossa iltapäiväulkoiluun :D Töissä tulee tosin liikuttua päivän aikana todella paljon joten kulutuskin on suurta! Välivälipalana usein hedelmiä! :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon kans syönyt jo vuosia 3h välein, se jäi päälle edellisen raskauden raskausdiabetes-ruokavaliosta ja on toiminut hyvin nytkin. Syön päivässä kaksi välipalaa, ekan aamulla töissä (mietin kyllä jo aikaisemmin ennen raskautta, että pitää ottaa käyttöön, koska aamupalan ja lounaan väli on mulla 5h) ja toinen ajoittuu töissä iltapäiväkahville. Ennen aamukahvia syön (kaura/soijapohjaisen) rahkan, aamukahvin jälkeen (soija)maitoon tehtyä puuroa ja töissä ekalla välipalalla rahka ja/tai hedelmiä. Lounaana mulla on useimmiten kasvissosekeittoa, joka pitää mulla nälkää hyvin iltapäiväkahville asti (välillä pidemmällekin, jos esim. heitän keiton pinnalle tofua tai pähkinöitä) ja iltapäiväkahville on vakiintunut mysli kaurajugurtin kanssa ja joku hedelmä, sillä mä pärjään kotiin asti, jolloin syön päivällisen. Illalla syön vielä iltapalan ennen nukkumaanmenoa niin pärjään hyvin aamuun asti.

Itse ruoan annoskoot yritän pitää maltillisina ja usein ne onkin, kun mulla ei ehdi tulla mikään massiivinen nälkä päälle ennen ruokaa. Ja tää ruokarytmi lopetti multa aikoinaan ylimääräiset välipalat. Mun työ on sillai epäsäännöllistä, että joinakin päivinä jää tuo iltapäiväkahvivälipala pois, mutta turvaudun silloin joko helposti kuorittavaan hedelmään tai välipalakeksiin, joita mulla on jemmassa töissä.
 
Takaisin
Top