Ruoka-asioita.

Ensimmäisessä raskaudessa (päättyi kkm) viime keväänä muistan että mulle läntättiin tätä ”katso eviran sivuilta”. Rehellisesti olin aika hukassa ja arvailuja jouduin tekemään olikohan se Ok syödä vai ei. Muistan että neuvolasta sanottiin ympäripyöreitä vastauksia, joita en välttämättä ihan ymmärtänyt. Lähinnä itselle tärkeää oli tieto että voiko olla riskiä, mutta tätä en sieltä oikein saanut.

Esim. juustot.. jouduin monasti miettimään, et miten tää nyt menee. Nyt tiedän.. mutta tieto piti itse etsiä silloin aiemmin, jotta tiedän.

Nyt astetta viisaampana tässä uudessa raskaudessa osaan jo vähän paremmin ymmärtää tätä, enkä tee asioista liian vaikeaa.
Tällä pienellä kokemuksella silti uskon, että vaikka asiat ja suositukset muuttuu vähän väliä, niin maalaisjärki on se paras :)
 
Maalaisjärki on siitä hankala juttu, ettei se ole mikään universaali ominaisuus ja jokaisella kovin omanlaisensa. Sitä muokkaa ympäristö hyvin vahvasti. Mä en ainakaan luota ollenkaan omaan maalaisjärkeen, koska jos en olisi ottanut asioista selvää, toimisin paljon hövelimmin. En ole alan ihminen, joten mulla ei ole selkeää kuvaa riskeistä. Eniten huolettaa se, että se maalaisjärki on se peruste kaikelle, kun käytössä on kyllä kaikki tarvittava, tutkittu tieto - Eviran lista.
 
Mä aattelen, että maalaisjärki perustuu nimenomaan sen tiedon punnitsemiseen. Olen lukenut eviran suositukset ja puntaroin niitä suhteessa kokemukseeni sillä järjellä. (;
Mutu on eri asia kuin järki.

Huomautan sen verran, että en oo missään kohtaa ketään kannustanu olemaan huomioimatta eviran listaa, vaan hankkimaan tietoa ja myös käyttämään sitä järkeä.
 
Muokattu viimeksi:
Saattaa olla että eviran otanta on enemmän ku 3 ja tutkimusaika pidempi ku 7 vuotta? Näin maalaisjärjellä päätellen :p
Juu mutta sinä aikanakin heidän suosituksensa on seilanneet. Suositukset on suosituksia, ja vaikka tutkimuksia on taustalla niin ne ei ole mustavalkoinen totuus. Samoja tutkimuksia tehdään muuallakin maailmassa ja äidit syö ihan eri rajoituksilla kuin täällä. :D että se siitä totuudesta.

Period to this subject mun osalta. :happy:
 
Muokattu viimeksi:
Siitähän tossa oli just puhetta että ei voi tehdä niitä päätöksiä parhaiden tämänhetkisten tietojen mukaan jos neuvolasta esimerkiks sanotaan ihan mitä sattuu :/
 
Asiasta kukkaruukkuun, voiko mifua syödä raskaana? Onko teillä tietoa? Unohdin kysyä neuvolassa.
 
Minun maalaisjärki pitää mifua hyvin epäilyttävänä, ruoka-aine joka teeskentelee (on pakattu ja prosessoitu muistuttamaan muita ruoka-aineita) olevansa jotain muuta. Jos ei muuta niin ainakin voi sanoa ettei tarpeeksi kokemustietoa ole kertynyt sen vaikutuksista raskaanaoleviin. Jonkinlainen pitkälle prosessoitu maitotuote tuo näyttäisi olevan, että sen suhteen tuskin on pelkoa listeriasta (jos ei pääse sitten saastumaan käsittelyn aikana). Jos mifu pitäisi johonkin rinnastaa, niin kenties jonkinlainen juusto?
 
Peace. :smiley-angelic005
Mulla ei savu nouse korvista.
Keskustelupalstalle mahtuu mielipiteitä. :thumright
Mun piti tähän vielä selventää itseäni, kun kirjoitin ylempänä, "että verenpaine nousi", niin en toki tarkoittanut, että mullakaan paineet nousee tän foorumin ansiosta, kaikilla saa ja pitääkin olla mielipiteensä, muutenhan tää keskustelu kävisi vähän tylsäksi :) Tarkoitin, että mun paineet nousee sen takia, että kaikkialla neuvolahenkilökunnalla ei selkeästi ole ajantasaista tietoa asioista ja ärsyttää, että meidän pitää luottaa välillä pelkkään th:n mutu-tuntumaan näinkin tärkeissä asioissa.
 
Juustoista. Täällä Ruotsissa saa syödä Halloumi-, mozzarella- ja ricottajuustoa jos 2/3 parasta ennen päiväyksestä jäljellä. Niin ja mielellään pastöroitua. Feta juustoa saa myös syödä, siis pastöroitua. :)

Niin ja tavallisessa kinkussakin pitää olla hyvät päiväykset jäljellä.
Se listeria kuolee jos kuumentaa 70 asteiseksi.

Nää on lopulta niin maakohtaisia. En oo yhtään perillä miltä Suomen suositukset näyttää nykyään. Suomessa ei kai saa syödä sushia tai katkarapuja? Ja täällä saa...

Siis jo ennen raskautta oon ollut tosi varovainen pakastemarjojen kanssa. Esim ulkomaiset vadelmat pitää aina keittää. Sitten täällä on varoiteltu tuoreesta kanasta/broilerista. Siis sekä käsittely että syöminen. Sen on todettu aiheuttaneen paljon toxoplasma tartuntoja. Eli kana olis hyvä ottaa pakastealtaasta.
 
Kiitos hyvistä pohdinnoista, jätin suosiolla työpaikkaruokalan lounaalla mifuruuan syömättä, kun en ollut varma kuinka oli valmistettu. Oliko mifu lisätty lopuksi vasta tms. Välillä kun aiemmin olen itse tehnyt mifua, niin en ole kauheasti kuumentanut, vaan lisännyt kastikkeen joukkoon loppuvaiheessa.
 
Niin ja täällä saa juoda kahvia ja teetä. Kofeiinia max 300 milligrammaa/ päivä, mikä on n.3 kuppia kahvia tai 6 kuppia mustaa teetä.
Ginseng on kiellettyjen listalla. Samoin levätuotteet.

Nyt pitäis muistaa laittaa serranokinkkua ja bresaola pakkaseen niin voi niitäkin sitten syödä. :) Toxoplasma kuolee kolmessa vuorokaudessa pakastaessa. Listeria ei.
 
Nyt pitäis muistaa laittaa serranokinkkua ja bresaola pakkaseen niin voi niitäkin sitten syödä. :) Toxoplasma kuolee kolmessa vuorokaudessa pakastaessa. Listeria ei.
Tää olikin hyvä tieto!! Välillä himottais saada serranonkinkkua... :p
 
Edelleenkin, silti ongelmalliseksi Kastekukka muodostuu se, että neuvolan th:t sais ohjeistaa vaan THL:n ja Eviran ohjeistusten mukaan. Kukin saa sitten henkilökohtaisesti vältellä mitä vaan. Mutta siis sieltä ei toivois mitään sooloilua :)
 
Mä aattelen, että maalaisjärki perustuu nimenomaan sen tiedon punnitsemiseen. Olen lukenut eviran suositukset ja puntaroin niitä suhteessa kokemukseeni sillä järjellä. (;
Mutu on eri asia kuin järki.

Huomautan sen verran, että en oo missään kohtaa ketään kannustanu olemaan huomioimatta eviran listaa, vaan hankkimaan tietoa ja myös käyttämään sitä järkeä.

Tämä oli se mitä itsekin tarkoitin. :)
Taisin ilmaista itseäni aiemmin hieman väärin.
 
Onko ne vakuumipakatut valmiit salaatit nyt niitä kana- ja kreikkalaisia lounassalaatteja jne?? Mites ne vihannesosastolla myytävät valmiit salaattipussit joissa on kastike ja krutongit yms mukana..saako niitä syödä??? o_O

Suositusten mukaan nää on Ok, mutta jostain syystä henk koht ne mitä pelkään melkein eniten.
 
Mä muuten sain puhuttua itselleni neuvolasta toksoplasmoosin vasta-ainetestin verikokeeseen. Ihan kiva tietää, miten varovainen lihan kanssa pitää olla.
 
Takaisin
Top