Ruoka-asioita.

Kielto koskettaa siis vaan inkivääriteetä, inkiväärivalmisteita ja inkivääriä sisältäviä ravintolisiä.
 
Meidän neuvolan hoitaja oli sitä mieltä, että tuoretta inkivääriäkin tulee välttää (ilman perusteluja, tosin).

Olen ajatellut siten, että pieni määrä tarjolla olevassa ruuassa tms. tuskin haittaa, mutta en itse aktiivisesti käytä inkivääriä vaikkapa päivittäin smootiessa (yhyy, se on ehdoton lempparini!). Ensi vuonna sitten taas :)).
 
Kyllä tuoretta saa käyttää noiden eviran ohjeiden mukaan. Tuolla lukee, että noi tiivisteiden/puristeiden/teen kielto perustuu siihen suureen määrään. Tuore inkivääri sisältää paljon vettä jne? Ei oo niin tiivistä? Ei pysty syömään haitallisen suuria määriä? Iteki oon käyttäny kyllä.
 
Ohjeen sanavalintojen vuoksi itsekin aloin siitä edes kysymään neuvolassa. Kieltolistalla ei puhuttu tuoreesta lainkaan. Kuka näistä tietää! Kohtuus on varmasti paras ohjenuora.
 
Heh, neuvolasta kun kysyin tuosta tuoreesta inkivääristä niin ilmoitettiin, ettei suositella. Ei vaan tainnut taaskaan perustua oikeisiin ohjeisiin tämä. Sanoivat vain, ettei haittaa, jos silloin tällöin syö esim. ravintolassa ruokaa, johon on laitettu inkivääriä. Eipä silti, en oo käyttänyt tuoretta inkivääriä nyt raskausaikana.
 
Kävin tänään ravitsemusterapeutilla ja kuulin että saan ruokavaliosta kaikki olennaiset ja syön monipuolisesti ja oon perehtynyt hyvin vegaaniruokavalioon ja osaan koostaa ateriani :) Ei oikein lisättävää ollut, muuta kuin että leivän kanssa syödä c-vitamiinipitoista hedelmää tai esim. paprikaa leivällä, koska c-vitamiini tehostaa leivässä olevan raudan imeytymistä. Ja samalla sain jatko-ohjeita raskauden jälkeiseen aikaan eli ei siis ihan turha käynti, vaikken mä mitään uutta varsinaisesti saanut, kun tiesin että olen kyllä oikeilla jäljillä :) Ompahan nyt ens viikon neuvolalääkäriajalle jotain kättä pitempää et joku muukin on todennut, että syön ihan oikein, kun mua ei jotenkin uskota. Loppuu ne jatkuvat vatkaamiset tästä et ootko varma että saat riittävästi sitäjatätä ruokavaliostasi.

Ai niin, ja kysyin myös tuon tuoreinkiväärin :) Saa kuulemma ravitsemusterapeutin mukaan käyttää raskausaikana mausteluontoisesti, ja pienet määrät ok esim., kun tekee itämaistyyppistä ruokaa ja siinä mausteena inkivääri ja syö sitä usemman päivän niin se on ok. Kielto koskee kuulemma juuri inkiväärivalmisteita eli ne tiivisteet, puristeet ja teet.
 
Takaisin
Top