Ruoka-asioita.

Mashnu

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Helmikuunmammat 2015
Elomammat 2018
Tähän ketjuun keskustelua ruoista. Mitä saa syödä, mitä ei suositella.
Vinkkejä mitä tänään syötäisiin jne.
 
Kannatan periaatteessa kaikissa asioissa 'maalaisjärki-linjaa'. Mutta. Suomessa ON käsittääkseni maailman pienin lapsikuolleisuus ja luottoni kotimaiseen terveydenhuoltoon on kova. Tarkkoja ollaan, joo, mutta eikös tämä ole asia jossa varman päälle kannattaa ottaakin..?

Toki suositukset tehdään tämän hetken tiedon perusteella, mutta koska parempaa tietoa ei kerta kaikkiaan ole, ei muuta voi olettaakaan. Ja koska tietoa saadaan koko ajan lisää, ei suositukset tietenkään pysy muuttumattomina.

Näkisin, että suositusten pohjalta on hyvä arvioida ja tarkastella kriittisestikin omaa ruokavaliota vauvan parhaaksi. Aion itse varmistaa tärkeiden ravintoaineiden saannin ja huomioida suositukset ja rajoitukset parhaani mukaan ja omaa harkintaa käyttäen.
 
Tää tärkeiden ravintoaineiden saanti jotenkin usein unohtuukin noita kieltolistoja lukiessa ja olisi myös tärkeää! Siitä onkin sitten vähemmän tietoa, tai pitää etsiskellä. Esim. A-vitamiini, jonka liikasaannista varoitellaan, mutta kukaan ei kerro että pitäisi kuitenkin se 800migrogrammaa saada päivittäin ruokavaliosta ja on sikiölle tärkeä vitamiini! Asiaa googlaillessani päädyin lukemaan blogia, jossa tyyppi oli edellisessä raskaudessaan pelästynyt porkkanapussin kyljessä lukenutta tekstiä:sis.rynsaasti a-vitamiinia ja sylkenyt porkkanat suustaan roskiin. Kun porkkanoiden a-vitamiini on kuitenkin beettakaroteenimuodossa, eikä sillä ole yliannostuksen riskiä.
 
Kertokaas nyt että mitäs teetä sitä saikaan juoda raskausaikana? Mitkä on tällä hetkellä neuvolan kieltolistoilla? Googletin ja joissain vanhoissa keskusteluissa kielletään ehdottomasti vihreä tee ja suositellaan rooibosta ja joissain taas ihan päinvastoin! Yrttiteestä tiedän että sitä ei saa juoda.
 
Minä taas oon käsittänyt että Rooibos-tee on eräänlainen yrttitee eikä näin ollen myöskään sitä saa juoda. Ainaki viime raskaudessa se oli kielletty ja se on asia mikä pänni mua silloin suuresti koska mä tykkään juoda iltateetä mutta oon niin kofeiiniherkkä että tavallinen tee vie multa yöunet. Oon siis tykänny iltaisin juoda Rooibos-teetä.
 
Muistelen, että kamomillatee on kielletty raskaana? Ja inkivääritee on yks.
 
Kertokaas nyt että mitäs teetä sitä saikaan juoda raskausaikana? Mitkä on tällä hetkellä neuvolan kieltolistoilla? Googletin ja joissain vanhoissa keskusteluissa kielletään ehdottomasti vihreä tee ja suositellaan rooibosta ja joissain taas ihan päinvastoin! Yrttiteestä tiedän että sitä ei saa juoda.

Itse olen törmännyt tähän samaan. Esikoista oottaessa kieltolistalla oli nimenomaan vihreä tee, mutta rooibosta ei mainittu ja nyt se vaikuttaisi olevan päin vastoin. Noh, pystyn kyllä juomaan mustaa teetäkin (en siis vihreästä kovin perusta), mutta rooiboksesta mie kyllä tykkään. Oon kyllä ajatellu että sen kerran kun teetä juon niin ei se kupillinen rooibostakaan isompaa haittaa varmasti tee. Kun en siis tosiaankaan ole mikään teen lipittäjä. Toisinaan se yks kupillinen on kiva juoda, mutta toki kaapista löytyy jotain mustapohjaista teetä, joten jos nyt isommassa määrin alkaa teetä tehdä mieli niin keittelee sitten sitä.
 
Eiks musta tee mene samaan kategoriaan kahvin kanssa kofeiinipitoisuuden takia? Et sitä ei sais mahottomia juoda?
 
Joo niinku ei myöskään kofeiinipitoisia virvoitusjuomia. Minä Pepsi Max-addikti olen vielä pulassa :grin
 
Mä olen kahvin rakastaja, mutta onneks löysin ihanan kofeiinittoman kahvin. Sitäkin tosin rajoitan mut pahemman kahvihimon yllättäessä saan edes sitä [emoji2]

Lisäksi mulle tekee tiukkaa sokeri. Yritän syödä nyt omenaa ja appelsiinia pahimpaan makean himoon.
 
Mä lopetin kahvin juonnin esikoista odottaessa kun pelkkä ajatus saati maku ja haju sai oksentamaan ihan holtittomasti. Enkä sitte aloittanut kahvinjuontia uudestaan. Sosiaalisissa tilanteissa voin kupillisen juoda mutten muuten.
 
Noinhan se onkin sit helppo jättää pois :) jollain tavalla oisin voinut toivoo tota omallekin kohdalle.
Nyt vaan mietin et monta kuppia juonu ja monta voi juoda :D

Tee on onneks sitten toinen vaihtoehto!
 
Mä oon joutunut aikoinaan vähentää kahvin juontia, koska vaikutti yöuniin ja jotenkin kuvittelin, etten juo edes paljoa, mutta nyt olen joutunut siitäkin vähentämään. Aamukahvista en pysty luopumaan, koska se saa mut liikkeelle.

Juon töissä teetä, mitä ilmeisesti pitää sitäkin vähentää. Muistelen tässä joskus ostaneeni kofeiinitonta ruusunmarjateetä ja mietin, että vieläköhän sitä löytyisi kaupasta. Työpaikan kahvitauoilla olisi kyllä kiva voida juoda jotakin muuta kuin vettä.
 
Mä oon kyllä surutta käyttänyt basilikaa nytkin viikonloppuna, mutta ei mulla niin kovin usein tuu tuoreyrttejä käytettyä, etten taida rajoittaa mitenkään.
 
Mä olin esikoista odottaessa ihan megatarkka, jätin jäätelönki syömättä ku siinä ei eriksee lukenu, et "pästeroitu". Nyt oon jotenki niin koomassa ton esikoisen kanssa, että en ees oo muistanu mitä saa ja ei saa. Raakoja lihoja en oo syöny, mut kofeiinia oon juonut yli sallitun (vasta hiljan muistin tarkistaa) ja oon ostanu salmiakkia vähän väliä, kun kauhea himo siihen ja muutenki suolaseen (muistin että se oli verenpaineen takia, mutta nyt tarkistin että eipä ollutkaan, kun sikiön aivojen kehityksen). Eli täytyy varmaan himmata sitäki. En nyt toki oo joka päivä sentään salmiakkia syönyt, enkä edes pussillista kerralla :D (lohdutan itseäni..)
Ja ton rooibos teenkin olin unohtanut, mutta en oo sitä juonutkaan, mutta kerran katselin tee varastoa, että josko sitä seuraavaks.
 
Käytän yrttejä ruoanlaitossa, eli kokonaismäärältään niin vähän, ettei sillä ole merkitystä. Yrttiteetä jms valmisteita ei pitäis käyttää päivittäin niin, että yrttejä tulee isoja määriä.

Mä oon vadelmanlehtiteetä käyttänyt kahdessa viime raskaudessa. Ei ainakaan huonoa tehnyt! :) ponnistusvaiheet on olleet nopeita ja tehokkaita, ja oon palautunut nopeasti. Aion juoda tälläkin kertaa.
 
Voiko keitetyt perunat syödä kuorineen vai pitääkö ne kuoria? Mä ennen raskautta jos söin perunoita, söin ne aina kuorineen. Nyt en oo keitettyä perunaa syönyt ku viimeks varmaan vuosi sitten..
 
Takaisin
Top