Ristiäisistä..

Meillä ei ole sen kummempaa ohjelmaa. Samalla kaavalla mennään kun esikoisen kanssa kaks vuotta sitten. Eli on kaste, sit sylikummi pitää puheen ja halutessaan muutkin. (viimeks piti mummo ja pappa) sit on vähän valokuvausta eri kokoonpanoissa (vanhemmat ja kummit vauvan kaa, vanhemmat ja mummot vauvan kaa jne)
Sit alkaa kahvittelutouhut ja meillä tarjoillaan myös kahvikonjakit ristiäisten ja itsenäisyyspäivän kunniaks.
Mä rakastan järjestää juhlia, vedän aina vähän ylikin kun vähempikin ehkä riittäis :D Nyt oon tilannut parista eri liikkeestä (decorahouse ja juhlamaailma) kaikkia koristeita. Meillä on kynttilöitä seinillä ja (ylä)hyllyillä kun ei 2-v taaperon kanssa niitä viitsi pöydillä/matalilla tasoilla pitää. Ne laitan palamaan! Väriteema on meillä tytön ja joulun mukaan puna-kultainen. Sen mukaan on kukat ja tarjoilut ja koristeet. Mm.just ne kynttilät, pöytäliinat, pöytäkoristeet, astiat jne. Olen tilannut punaiset kahviservietit joissa on kultaisella tekstillä tytön nimi ja haikara :) Tein myös valokuvakehykseen tarinan tytön nimestä. Sen mitä nimestä sanotaan Wikipediassa, eli mistä asti nimi on ollut käytössä ja mitä nimi tarkoittaa, millon on nimpparit ja miksi nimi tulee just meidän tytölle (kun meillä se tulee esim miehen mummolta) Tästä nimi infosta vieraat ainakin tykkäs esikoisen kohdalla. Olen myös täyttänyt vauvakirjaa sen mukaan mitä sinne nyt on voinut jo raapustaa ja lisäks tilasin jo ensimmäisiä kuvia mm.sairaalasta ja liitin kirjaan. Sitä saa vieraat halutessaan selata :)
Meillä siis rentoa yhdessä oloa pienellä porukalla (15-18) ja paikalla vaan kaikki läheisimmät. Tulee niin ihana päivä!!!!! Ylihuomenna se on jo!!!
 
Meillä ristiäiset pidetään mun vanhempien luona 4.1. Paikalla vaan mun perhe (vanhemmat, sisko, mummi ja Vaija) ja miehen veljen perhe. Myös kummit valikoitunut tästä porukasta. Vaikea oli ruveta isommin kutsumaan kun sitten olisi tullut jo NIIN isosti. Mä tykkään kyllä juhlia laittaa ja juhlia isosti, mutta osittain miehen toiveesta ja pakon sanelemana nyt näin. (Miehen vanhemmat, molempien muut isovanhemmat jo edesmenneitä eli ei lähipiiriä oikein enempää ole)
 
Liljankukka ihana idea tuo nimiesittely, sen haluan kyllä minäkin toteuttaa!! Ja enhän tajunnutkaan että noi vauvakirjat voisi laittaa esille. :)
 
Arvatkaapas mikä on yleisin kysymys minkä vanhemmat kuulee jopa päivää ennen ristiäisiä/nimiäisiä? -"Oletteko jo keksineet vauvalle nimen?" :rolleyes:

Ymmärtäisin jos kysymys tulisi kuukautta tai paria viikkoa aikaisemmin, mutta että sukulaiset, ystävät ja tutut kysyy tuota nyt päivää ennen ristiäisiä (yhden älykön vielä ymmärrän mutta tätä on kysynyt nyt jo useampi o_O). Mitä siihen nyt vastais. "Hyvä kun kysyit, ei muuten olla mietitty. Aateltiin järjestää ristiäisiin sellainen ohjelmanumero että kummit valkkaa sokkona almanakasta lapselle nimen." :excited001
Jos sitten lapsi myöhemmin kysyy että miksi hänestä on tullut Pupu Sateenkaari Adolfiina :wtf (btw yksikään noista ei löydy almanakasta, mutta ovat oikeita suomalaisia nimiä) niin ei siihen silloin voi sanoa kuin että "kuule rakas lapsi kun sulla nyt sattu olemaan huono tuuri." :grin

Niin ja anteeksi, jos joku on oikeesti nimeämässä lapsensa Pupu Sateenkaari Adolfiinaksi :oops:. Revin noi sokkona nettisivulta.
 
Huomenna juhlitaan!!!!! Nyt on lapset unilla, eli 2-v taapero ja itse juhlakalu. Otettiin miehen kaa yhdet terästetyt glögit kun saatiin vauveli kylvetettyä ja juhlajuttuja laitettua :) ihania ristiäisiä kaikille! Ja hyvää itsenäisyyspäivää jo valmiiks!!!
 
Niin tai jos vieraat vaikka kirjoittaa lapulle omat nimiehdotukset, ne laitetaan kulhoon ja pappi saa onnettaren ominaisuudessa vetäistä kulhosta lapselle nimet? Siinä vastaus nimien utelijoille. :wink

Meiltä on hirveästi arvuuteltu etunimeä. Eipäs oo kukaan arvannut, hahaa! :)
 
Meillä oli eilen ristiäiset ja neiti oli oikein kiltisti koko seremonian ajan. Sitten loppuvaiheesta nukahti ja nukkui melkein koko päivän kun sai olla koko ajan vieraiden syliteltävänä, mikä olikin sitten hurjan kivaa kun neitiä ei yhtään nukuttanut yöllä.

En voi muuta sanoa kuin että en olisi yksin pystynyt järkkäämään näitä juhlia, kun vauva kaipasi koko ajan syliin kun piti leipoa. Onneksi mun pikkusisko auttoi valmisteluissa ja hoiti ristiäisissä kahvituksen, niin ehdin jutella vieraidenkin kanssa.

Nyt kun juhlat on ohi voikin aloitella jouluvalmisteluja, jouluun kun on enää reilut pari viikkoa aikaa.
 
Joulu o_O?? Mikä joulu? Kaikki valmistelut tekemättä, yhtään lahjaa ei ole hankittuna eikä edes mietittynä...
 
Tänään aloittelin jo hieman ristiäisasioita, eli sain vihdoin soitettua kylän kirkkoherranvirastoon ja kyseltyä asioista. Varmistin miten pitäisi toimia kun meillä ristiäiset tulee olemaan vasta sen 2 kk:n suositellun ajan jälkeen, mutta sanoivat ettei mitään ongelmia. Tiedustelin myös onko kukaan papeista englanninkielentaitoinen kun tällä pienellä paikkakunnalla ei ole tuollaiset asiat mitenkään varmoja. Puhelimessa ollut virkailija sanoi että molemmat papit kyllä varmasti jonkun verran kieltä osaavat kun sitä vaaditaan tietyissä paikoissa ja jos ongelmia tulee niin joku voi toimia tulkkina tilaisuudessa. Hyvä jos löytyy kielitaitoinen pappi niin tuore isäkin ymmärtää jotain oman esikoisensa juhlasta.
 
Meillä kävi pappi tänään ja päivän tapahtumat käytiin läpi. Kyllä sitä jo kauheesti odottaa että saadaan juhlia tyttöä ja kuuluttaa meidän korvaan maailman kauneinta nimeä kaikille :) Vähän jännittää miten menee nukkumisten kanssa, mutta kyllähän tuon vauvan kanssa on esim. hyvärytmisiä öitä enemmän kuin niitä, jolloin valvotaan. Kuukauden ikäisen vauvan kanssa nyt ehkä kaksi "pahempaa" yötä plakkarissa. Toivottavasti voidaan vaan kaikki olla hyvillä mielin toimituksen ajan. En välitä vaikka tyttö huutaisi, hitsi sehän on v a u v a, mutta kun jos se kitisee niin se kertoo että se on joko yliväsynyt tai mahaan sattuu. Eli hyviä unia ja vointeja meille :)
 
Meillä kävi pappi tänään ja päivän tapahtumat käytiin läpi. Kyllä sitä jo kauheesti odottaa että saadaan juhlia tyttöä ja kuuluttaa meidän korvaan maailman kauneinta nimeä kaikille :) Vähän jännittää miten menee nukkumisten kanssa, mutta kyllähän tuon vauvan kanssa on esim. hyvärytmisiä öitä enemmän kuin niitä, jolloin valvotaan. Kuukauden ikäisen vauvan kanssa nyt ehkä kaksi "pahempaa" yötä plakkarissa. Toivottavasti voidaan vaan kaikki olla hyvillä mielin toimituksen ajan. En välitä vaikka tyttö huutaisi, hitsi sehän on v a u v a, mutta kun jos se kitisee niin se kertoo että se on joko yliväsynyt tai mahaan sattuu. Eli hyviä unia ja vointeja meille :)
 
Ristiäiset oli viime viikonloppuna, itsenäisyyspäivänä! Oli ihanat juhlat. Niin hieno ja herkkä tilaisuus. Tuli monella tunteet pintaan kun nimi sanottiin. Se on miehen mummon nimi, mummo kuoli kaks vuotta sitten. Anoppi ja miehen sisko liikuttuivat ja sitten myös minä ja äitini. Tais vähän mieskin herkistyä :wink Kukaan ei ollut osannut arvata nimeä etukäteen, se on vanha ja hieman erikoinen ehkä... Tai harvinainen nykyään. Mutta ilolla se otettiin vastaan ja kehuja sai. Niinkun juhlat ja tyttö :) Esikoinen (2-v poika) oli niin reipas ja tuli kasteessa pyyhkimään siskon pään kasteliinalla. Ihana hetki :)
 
Ei taida erikseen olla mitään nimi-ketjua täällä mutta kysellään vaikka tässä osiossa: olisi hirmu ihana kuulla millaisia nimi vaihtoehtoja olette miettineet tai jos joku jo uskaltaa kertoa millaiseen nimeen on päädytty:p meillä tytön nimi vaihtoehtoja oli mm. nelli emilia, sanni sofia, neela :wink
 
Meillä pojan etunimeksi tulee todennäköisesti Toivo. :) toisia nimiä en viitsi vielä paljastaa, jos jotenkin kummassa joku tuttu sattuisi näitä sivuja selaamaan, nimittäin niistä heti tunnistaisi :D ne tulevat isältä ja minun suvun miehiltä monessa sukupolvessa :)

Jännittää vähän suvun reaktio tuohon etunimeen... Yhdessä miehen kanssa se päätettiin, minä sitä ehdotin joskus vähän ennen pojan syntymää, sitten mies sanoi pojan synnyttyä, että Toivohan kuulostaa hyvältä, kavereille Topi :wink

Jemppa, kauniita nimiä, erityisesti tuo Emilia ja Sanni ja Neela :)
 
Meillä on nimi vielä päättämättä, sittenkin :D Ollaan kahden nimen välillä painiskeltu. Neidistä tulee todennäköisesti Vilma tai Lotta. Ensin oltiin sitä mieltä, että lotta ja sitten vaihtui vilmaan ja ehdittiin jo joillekkin paljastaan tuo "hylätty" nimi. Nyt mies sitten haluaisikin nimeksi lotan ja itse en ole osannut vielä päättää :D
 
Unikko, itse ajattelin, että jos pitää valita kahdesta nimestä, niin valitsisin sen, joka on vähemmän yleinen :) ehkä ei ole kaikille niin tärkeää, mutta itse ajattelin, että olisi kiva jos lapsen luokalla ei ole montaa samannimisen... Vaikka Toivo olikin sitten yllättävän suosittu nimi! :O

Nuo molemmat nimet on kivoja, Vilmoja tunnen/tiedän useita, jotka ovat lapsia, Lottia tiedän pari, aikuisen ja lapsen. :) minusta tytölle olisi ollut helpompi keksiä nimi, pojalle oli melkoisen mietinnän takana!
 
Juu itselläkin on se etten halua kovin yleistä nimeä, siis että lapsen luokalla on kolme muuta saman nimistä lasta. Vaikka eihän sitä voi varmaksi tietää :) tosin meidän pojan nimikin taisi olla 6. suosituin sinä vuonna kun hänet kastettiin, mutta edellisenä vuonna ei ollut niin ei voitu sitä ennakoida :)
Itse tiedän/tunnen yhden vilman ja kaksi lottaa. Toivo on kans kiva nimi! :) Meidän pojalla on samantyylinen, hieman vanhahtava nimi.
 
Meillä päätettiin nimi jo melko aikaisessa vaiheessa. Haluttiin nimi joka sopii sekä suomalaiseen että englantilaiseen suuhun. Mietittiin varulta molemmille vaihtoehdoille nimet jos vaikka poika olisikin ulos tupsahtanut. Jos olisi ollut poika niin nimeksi olisi tullut Alex mutta koska tyttö tuli niinkuin ennustettiin, nimeksi tulee Mia ja toiseksi nimeksi miehen edesmenneen isoäidin nimi.
 
Takaisin
Top