Ristiäisistä..

Jonsku90

Jostain jotain jo tietävä
Onkohan rv 17+5 liian aikaista miettiä ristiäisiä? :D oon tosi saamaton, niin ehkä siks halyan suunnitella ajoissa. Esikoisen ristiäiset maksoivat mun ja miehen porukat, järjestettiin ne "jatkot" srk-talolla ja miehen sukulaistäti leipoi voileipäkakkua ja täytekakkua ym. Nyt tilanne on sikäli huono, että odotan yksin (saman miehen lasta kyllä) ja olen opiskelija eli tulotkin ihan surkeat. Pelottaa etten saa järkättyä yhtä hienoja ristiäisiä kuin esikoisella, asetanko lapset siis eriarvoiseen asemaan muiden silmissä? Kaipaisin myös mielipiteitä pienen budjetin tarjoiluun (osaan leipoa kakkua ja jotain pikkuleipiä/piirakoita) joiden valmistamisesta selviää kahden lapsen yh.. Ja mites kastemekko, esikoinen kastettiin miehen suvun mekossa, mites tää toinen kun mies ei aio lapsen elämään osallistua? :/ Ja miten menee sukunimihommat, esikoisella miehen sukunimi..?
 
Voiko muuten mielestänne ristiäislahjaksi toivoa rahaa? Jos toivoisitte itse, niin miten esittäisitte asian?
 
Mä haluan järjestää ristiäiset kotona ja tilaan tarjottavat. Kastemekko on minun jos on tyttö ja miehen jos on poika.
 
Mä en haluaisi pitää kotona, koska sitten on vielä siivousstressi ja astioitakaan ei ole tarpeeksi jne, mutta luultavasti tällä kertaa ei ole mahdollista pitää muuallakaan. Miehen vanhemmat kyllä on apuna ja kuvioissa vaikkei mies olekaan, mutta en heihinkään täysin viitsi turvautua ja omalla äidilläni on kotonakin pieni lapsi, niin hänkään ei varmaan kaikkeen repeä..
 
Esikoisen ristiäiset pidettiin meillä kotona ja minä leivoin kaikki tarjottavat itse. Kastemekon sai etukäteen mummoilta lahjaksi ja samaa käytetään myös uudella tulokkaalla. Mä rakastan järjestää juhlia yli kaiken! :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä vaihdettiin aikanaan esikoisen sukunimi samaksi muun perheen kanssa ku mentiin nykysen miehen kans naimisiin :)

Me pidetään nimijuhlat kotona, ja oon jo vähän miettiny millasen kakun teen, mut sen kummempaa suunnittelua ei nää juhlat oikeestaan vaadikaan :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mie haluan kanssa pitää kotona ja lepoa ja touhuta kaikki itse. Tuo astiahomma on muuten hyvä pointti. Meilläkään on niitä tuskin tarpeeksi... :/ Kastemekko on minun vanha, jonka mummo on minulle aikoinaan tehnyt. Onneks se on vielä hyvässä kunnossa. Meille ristiäisiin tulee vaan perheet ja kummit, joten kovin isoista bileistä ei oo kyse. Minkä ikäisenä ristiäiset yleensä pikkuiselle järkätään?
 
Eikös se ole niin että nimi tulisi antaa lapselle 2kuukauden sisällä syntymästä, mutta sekin on joustava raja koska aina siihen ei ole mahdollisuutta. Meillä esikoinen taisi olla 2,5kk kun ei saatu pappia aikasemmin..

Sent from my PadFone 2 using Vau Foorumi mobile app
 
Esikoisen kaste oli kirkossa ja "jatkot" meillä kotona. Toinen lapsi kastettiin kotona ja siellä siis myös kahvit. Molempiin hankittiin täytekakku ja voileipäkakut pitopalveluista, joista ensimmäiseen olin kovin tyytyväinen ja jälkimmäiseen en. Lisäksi olin itse leiponut muuta syötävää. Nyt olen ajatellut, että tekisin myös kakut itse, mutta saas nähdä miten energiaa riittää. Ja kotona on kaste tarkoitus nytkin järjestää.

Kastemekon virkkasin esikoiselle ja samaa käytämme myös nyt. Sukupuolesta riippuen nauhat pidetään samana tai vaihdetaan sopivampaan väriin.

Meillä oli esikoisen kanssa tilanne se, että piti suorittaa isyydentunnustus ja kahden kuukauden kuluessa syntymästä piti olla nimi maistraatissa tunnustuksen kera, jotta lapsi sai isän nimen - muuten olisi ollut saanut minun sukunimeni. Menimme sittemmin naimisiin, joten ongelma siltä osin on ratkennut, mutta kahden kuukauden sääntö periaatteessa taitaa edelleen päteä oli naimisissa tai ei. Samojen vanhempien lapsilla täytyy olla sama sukunimi, riippumatta siitä onko lapsen isä enää kuvioissa.

Meidän molemmat lapset on kastettu siinä vähän vajaa kahden kuukauden ikäisenä. Joulu sotki hommaa vähän viimeksi ja sotkee varmaan tälläkin kertaa - toivoisin että saataisiin ristiäiset järkättyä ennen joulua. Nimistä tosin ei olla keskusteltu vielä sanallakaan.
 
2 kuukautta oli se missä ajassa nimi tuli antaa lapselle ainakin vielä viimeksi kun meidän lasta kastettiin.

Esikoisen kastejuhla oli srk-talolla, mutta se oli minusta jotenkin vähän kolkko. Silloin meillä vain ei ollut kunnollista vaihtoehtoa, koska talonrakennus oli vielä kesken ja silloinen asunto aika pieni. Tyttö oli myös jotenkin levoton ja huusi koko kasteen ajan, ja salissa kaikui, joten papin puheesta ei meinannut saada selvää.

Nuorimmainen kastettiin kotona ja siitä tykkäsin. Tunnelma oli leppoisa ja ehdin imetellä kaikessa rauhassa ennen kastetta, joten poika pönötti tyytyväisenä masu täynnä puolinukuksissa koko kasteen ajan.

Samaa kastemekkoa käytetään kuin muidenkin lasten kanssa. Samaa mekkoa ovat käyttäneet myös miehen veljen tytöt. Miehen mummon sisko on sen vartavasten meidän tyttöä varten tehnyt.
 
Meillä oli esikoinen aikalailla 1,5kk ikäinen kun pidettiin ristiäiset. Ne oli isänpäivänä 2012. Mietittiin alustavasti että pidettäis nyt uudelle tulokkaalle ristiäiset ennen joulua, mahdollisesti itsenäisyyspäivänä tai sen tiimoilla. Ikää olisi noin 1 kk sopivasti :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Voinkohan siis vaihtaa esikoiselle mun sukunimen, että saisin vauvallekin oman nimeni ja kaikilla olis sama nimi? Vai onko sukunimellä mitään "väliä"? Jos vauvan isä ei aio mitenkään kuulua lapsen elämään niin eikö lapsi myöhemmin ihmettele että mistä hitosta hänen sukunimensä on tempaistu?
Mun oma äiti oli naimisissa aikoinaan mun isän kanssa ja koko perheellä oli siis isän nimi. Sitten vanhemmat erosi ja äiti meni myöhemmin uusiin naimisiin mutta liitti sukunimeen uuden miehen nimen (tyyliin isän nimi Virtanen, uuden miehen Korhonen, jolloin äiti otti nimeksi Virtanen-Korhonen) ja vasta sitten kun minä ja sisko muutettiin pois kotoa ja aikuistuttiin niin äiti tiputti sen Virtasen pois ja on enää pelkkä Korhonen, mikä ei liity minuun ja siskooni mitenkään.
 
Jonsku90 lainaus maistraatin sivuilta

"Alaikäisen lapsen sukunimen muuttamiseen riittää ilmoitus, jos vanhemmat haluavat muuttaa lapsen sukunimen isän sukunimeksi siinä tapauksessa, että vanhemmilla ei lapsen syntyessä ollut yhteistä sukunimeä ja isyyttä ei ollut vahvistettu ja merkitty väestötietojärjestelmään lasta rekisteröitäessä.

Alaikäisen lapsen sukunimen voi muuttaa ilmoituksella vanhempien yhteiseksi sukunimeksi, jos vanhemmat solmivat keskenään avioliiton ja ottavat yhteisen sukunimen. Aviopuolisoilla on myös mahdollisuus antaa yhteinen sukunimensä toisen puolison alaikäiselle lapselle.

Lapsen huoltajien on oltava lapsen nimenmuutoksesta yksimielisiä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan. Mikäli lapsen sukunimeä halutaan muuttaa jollain muulla tavalla, muutosta tulee hakea maistraatilta maksullisella nimenmuutoshakemuksella. Myös rekisteröidyn parisuhteen sisäiset lasten sukunimen muutokset ovat maksullisia hakemusasioita."
 
Mies halusi, että lapsi kastetaan samassa mekossa kuin hänet. Jännitin sitten, että millainen se sitten on, tykkäänkö. Mutta se on hieno; itse anoppi virkannut. Nauhoista en pidä mutta tarkoitus joka tapauksessa tehdä siihen muutoksia ja jotakin ITSE, käsityöihminen kun olen. Lupakin tähän siis on :)

Mä en ole ristiäisiä ajatellut, tajusinkin vasta että nehän ois hyvä pitää joulukuussa. Meillä on 68,5 neliön kämppä; vaikka ne ei isot bileet tule olemaankaan niin tuskin meillä kotona... :P Srk-keskus lienee ainoa vaihtoehto, siellä en oo ikinä ees käynyt. Kaste ja bileet samassa paikassa kuitenkin, ilman turhia siirtymisiä. Molempien äidit tietty huutaa et "meillä voi pitää" - mitä mä en todellakaan tasapuolisuuden nimissä halua, ja haluan myös että tää on meidän ihan oma juttu siltäkin osin.
 
Meillä myös juhlat varmasti seurakuntatalolla tai jossakin muussa juhlatilassa oman asunnon pikkuruisen koon takia. Anopin luona ne olisi varmasti mahdollista tilan puolesta pitää, mutta sitä en halua monestakaan eri syystä, joista tärkeimpänä se, että haluan tehdä juhlista juuri meidän perheen näköiset. Tarjottavat olisi tarkoitus tehdä itse. Äitinikin ehkä haluaa välttämättä tehdä jotain. Kastemekko on minun vanha ja siihen päädyttiin yhdessä miehen kanssa. Siinä on kastettu minut, 2 mun sisarusta ja 2 serkkua. Se on kaunis, pitkä silkkinen kastemekko, johon laitetaan sitten vaan oikean värinen nauha :)
 
Meillä järjestetään ristiäiset kotona :) kastemekko on mun vanha, siinä on meijän kaks aiempaakin kastettu. Astiat vuokrataan, koska saadaan ne todella halvalla ja päästään helpommalla muutenkin niin, kun ei meillä oo tarpeeksi omasta takaa. Leipomusten suhteen en oo vielä päättäny mitää, mutta itse en ainakaan kaikkea tee.

Ristiäiset täälläkin pitäs järjestää 2kk sisään, toivon kans et ennen joulua saadaan pidettyä. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ite oon miettiny et ei kotona.. Sukua tuntien on sen verran hulinaa etten sitä taho kotiini, tullaan sitte illaksi kotiin rauhottumaan. :) Varmaan paikkakunnan seurakunnalta kysytään tilat.. ja oliko niin että 2kk sisään pitäisi kastaa..? Vai 3 maximissaan? Jos on näin niin oma suunnitelma menee mönkään ku aattelin ensin juhlia joulut ja vuoden vaihtumiset ja vasta tammikuun lopussa tai helmikuun alussa pitää ristiäiset.. Jos siis syntyy ajallaan.. :)

Varmaan osa kakuista tulee tilattua ja osa sitte jos viitin nii teen ite.. On nii monta muuttuvaa tekijää että riippuu siitä! :grin
 
Kuinka monta kummia olette ajatelleet lapselle pyytää?

Itselläni on kummeina kaksi pariskuntaa ja olisin toivonut samaa lapselle, mutta sisaruksillamme ei ole vielä puolisoita tai niin vakavaa seurustelusuhdetta että pyytäisimme heitä pareina (ja haluamme valita esikoisemme kummit sisaruksista). Näin ollen kummeja olisi vain 2.. On kai sekin täysin normitilanne, mutta kun neljään olen tottunut itse niin tuntuu vähältä :) Olen jo pyöritellyt mielessäni mahdollisuutta pyytää kaksi lisää kaveripiiristämme..

Mihin ratkaisuun muut olette päätyneet?


Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Niin ja olen miettinyt ristiäisten järjestämistä itsenäisyyspäivänä kotonamme vaikka (jos tulee ajallaan) vauvan syntymästä on silloin vain n.kuukausi.. ettei menisi keskelle jouluhulinaa. Olostani riippuen joko leivon ja kokkaan itse tai tilaan ainakin osan innokkailta isovanhemmilta ja iso-isovanhenhemmilta.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on ollut mielessä 3 lapsuudenystävääni joita pyytäisin kummeiksi. En tosin tiedä suostuvatko ja pyytäisinkö vielä suvustakin jonkun. 13v pikkusiskoni ajattelin pyytää "haltijakummiksi". Esikoisella on vain kaksi kummia, minun toinen pikkusiskoni ja miehen isosisko, miehen sisko ei ole kummilta koskaan tuntunut mutta enpä voi kehua itsekään olleeni hyvä kummi hänen lapselleen, oma siskoni puolestaan on loistava kummi ja lapseton toistaiseksi niin pitää minun tyttöäni silmäteränään ja on ainut kummi jonka lapsi itse tietää.
 
Takaisin
Top