Ristiäisistä..

Meillä on esikoisella kaksi kummia ja kuopuksella kolme kummia. Kolmannellekkin on tulossa kolme kummia. Kaksi olisi mielestäni riittänyt varsin hyvin, mutta mieheni halusi ehdottomasti kolmannet :p

Myö ollaan pietty ristiäiset aina kotona. Sekä miun äiti että anoppi on auttanut tarjottavien kanssa. Kastemekon anoppi on tehny ja siinä on kastettu kaikki lasten isän puolen serkut ja myös siis meijän lapset. Esikoisella on 5 kummia eli kaks pariskuntaa (miun veli ja käly ja miehen veli ja käly). Tokalla on neljä kummia (miehen toinen veli ja käly ja miehen eno vaimoineen). Kaikkein innokkain kummi näistä on esikoisen vielä lapseton kummitäti. En kyllä ite oo mikkään superkummi, mut yritän aina pittää yhteyttä ja vähinttään muistan synttärit ja joulut.

Ristiäisiä ei olla kuin sivulauseessa pohdittu, mutta kummeja senkin edestä. On selvinnyt, että lähes kaikki läheisimmät ystävät ovat eronneet joitain vuosia sitten kirkosta, joten on harkittava kummeja tarkkaan. Sukulaisia emme mielellään haluaisi kummeiksi, koska tädit/sedät/enot yms kuuluvat lapsen elämään jo verisiteiden kautta. Sitten olemme miettineet ihan nimiäisiä, koska meitäkään ei ole kirkossa vihitty vaikka molemmat kirkkoon kuulummekin. Mutta onneksi tässä on aikaa vielä vaikka kuinka :)

Meillä oli kans alunperin ajatuksena (kahden ensimmäisen kohdalla) ettei pyydetä miehen sisaruksia kun ovat niin läheisiä ja ovat lasten elämässä muutenkin aktiivisesti. Nyt kolmannen kohdalla tuli vähän ongelmaksi ketä pyydetään ja kuultiin myös että miehen sisko oli ollut harmissaan kun ei aiemmin ollut päässyt kummiksi. Nyt sitten päätettiin pyytää miehen sisko ja veli ja lisäksi miehen kaveri :)

Me ollaan lyöty lukkoon että ristiäiset on itsenäisyyspäivänä! Sen edellytys tietty on ettei vauva päätä syntyä ennen aikojaan ja että saadaan pappi :D Sillon ikää aikalailla kuukausi tulokkaalla. Kummit jo tiedossa, niitä tulee kolme. Itsenäisyyspäivänä meillä kotona on hienot juhlat pikku prinssille tai prinsessalle. Taisinkin jo ylempänä kirjoitella että itse haluan tehdä kaikki tarjottavat ja valmistelut, aivan kun esikoisen kohdalla kaksi vuotta sitten. Nytkin oon ihan innoissani kun saan järjestää meillä isosiskolle parin viikon päästä babyshowerit ja esikoiselle syyskuussa 2v synttärit! :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä tulee vauvalle neljä kummia, niinkun kahella aiemmallakin on. Sisarukset ovat jo kummeina, niin kolmannelle tulee kummeiksi mun serkku, miehen serkku ja kaks mun ystävää :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä tullaan viettämään nimijuhlat, koska emme usko jumalaan/jumaliin emmekä täten kuulu kirkkoonkaan. Puhuimme eilen myös kastemekosta ja todennäköisesti emme sellaista hanki vaan jäbä saa olla juhlan tähtenä ensimmäisessä hienossa puvussaan, jonka hankin sitten jostain stockalta tms. Haltijakummeiksi pyydämme minun nuorinta isosiskoani sekä mieheni siskoa. Harkinta kummeista oli tarkka, koska kummius on kuitenkin kunniatehtävä ja vakavasti otettava rooli lapsen elämässä (en halua että käy kuten monelle, etteivät edes tunne tai tiedä omia kummejaan). Tuo idea itsenäisyyspäivästä nimenanto juhlapäivänä on loistava... mahdollisesti pöllin sen :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Me ajateltiin tällä hetkellä pyytää vain kaksi kummia, miehen siskon tyttö ja minun täti. Mulle tuo kummiasia on aina ollut jotenkin hankala. Miehellä on kaksi lasta joiden kummeina on jo hänen sisarukset (3 kpl). Mulla ei oo yhtään sisarusta joten lapsella ei tule olemaan mun kautta yhtään tätiä/setää/serkkua. :sad001Haluan että kummit olisivat edes jotenkin aktiivisesti mukana meidän elämässä, joten siksi haluan että kummit (tai ainakin osa niistä) pyydetään sukulaisista. Veri on mulle ollut aina vettä sakeampaa. :)

Kummius on kunnia-asia mutta tehtävästä saa mun mielestä myös kieltäytyä. Itse oon yhden lapsen kummi, vanhan koulukaverin serkun lapselle. Olin tosi ihmeissäni kun hän pyysi kummiksi n. 13 v sitten, sillä emme olleet juuri missään tekemisissä muuta kuin hyvin harvoin kaverini kautta. En kuitenkaan kehdannut silloin kieltäytyä. Jälkikäteen ymmärsin, että kummeja oli pyydetty mahdollisimman monta lähinnä lahjojen vuoksi... Kaverini serkku oli arvostellut kahden muun kummin lahjoja että eivät olleet riittävän kalliita tai hyviä. Muutin myöhemmin pois paikkakunnalta ja en ole ollut tekemisissä kaverini serkun tai kummilapseni kanssa. Surullista mutta meillä ei kyllä ollut kummilapsen äidin kanssa mitään yhteistä. Hän tiesi että olen muuttamassa pian pois toiselle puolen Suomea, joten kummiroolini jäisi käytännössä vain lahjanostajan asteelle. Tästä tapauksesta jäi todella kurja fiilis ja se tuli nyt jälleen mieleen kun kummien pyytäminen omalle lapselle on ajankohtainen. Itse en missään nimessä ajattele lahjoja kun mietin kummeja vaan sitä, että he ovat meille läheisiä ja tärkeitä ihmisiä.

Aika erikoinen kummipyyntö ollut kyllä toi Autumnin koulukaverin serkku. Kuulostaakin jollekin naapurin kummin kaimalle... Itselläni monta kummilasta, joille kyllä valitettavasti olen aika huono kummitäti.:oops: Lahjon synttäreinä ja jouluna, mutta siihenpä se jää. Joskus laitan kortteja reissun päältä. Ainoastaan yhteen tulee pidettyä enemmän yhteyttä kun asuu samassa kaupungissa... -Toisaalta juuri tämän yhden kummilapsen vanhemmat ovat alusta asti myös kannattaneet vastavuoroisuutta kummisuhteessa, kutsuneet/tulleet useammin kylään, muistaneet laittaa kiitoskortin/viestin lahjoista, pyytäneet tytön tanssituntien vierailupäivään jne. Yritän itse tämän muistaa oman lapsemme kummeja kohtaan.

Kaivelin tämän ketjun esiin kun tuolla käytiin keskustelua nimiäisten ohjelmanumeroista. Meille tulee ihan perinteiset kastejuhlat, vaikka mieheni (lähinnä taloudellisista syistä) suunnitteleekin kirkosta eroamista jossain vaiheessa. Mutta kertokaas nyt konkarit miten ne kastejuhlat sitten järjestetään? Pappi pitää kai varata ja ehkä tilakin jos ei kotona pidetä? Onko srk:n tilat yleensä maksullisia? Mitäs muuta ohjelmaa olette kastejuhlissa suosineet kuin sitä kahvetta ja kastetta? Laulua? -Tuleva kummitäti on huippu laulaja, yhteis virrenveisuun sijaan ajattelin pyytää häntä laulamaan, olisiko kivoja (suomenkielisiä) lauluehdotuksia, ei tarvitse olla virsi. Joissain kastejuhlissa on ollut kasteveden kaatamista tien risteykseen/katolle heittämistä, oliko jotain muita tällaisia traditioita?

Muoks: Vieläpä tarjoiluideoitakin saa laittaa jos jollakulla jotain lyömättömiä ideoita, mä oon supersurkee organisoimaan mitään, tajuan tarttua toimeen yleensä edellisenä päivänä ennen juhlia, mutta kastejuhlan järjestelyihin lienee Pakko herätä vähän aiemmin...

Meillä kummeja tulee olemaan vain kaksi, ystävä pariskunta, joiden lapsen kummi itse olen. Ollaan tosi läheisiä tämän perheen kanssa muutenkin ja tavallaan tämä kummin velvollisuuksien vaihto puolin toisin sitoo mukavasti perheet yhteen. Ollaan puhuttu vauvan tulevien tätien ja enon kanssa, että heillä on jo sukulaissuhteen kautta iso velvollisuus vauvaa kohtaan ja se riittää kaikkien mielestä oikein hyvin. Mun mielestä tätien ja setien pitäisi pyrkiä siihen, että kaikki sisarusten lapset olisi heille tasa-arvoisessa asemassa, mutta sitä tuppaavat aina suosimaan kummilastaan muiden yli ja se tädin / sedän rooli helposti unohtuu, jos ovat tietyn lapsen kummeja (esim viedään elokuviin tai otetaan yökylään aina vain se oma kummilapsi). Toki mahtavaa jos näin ei käy, mutta itse olen kokenut tuon. Tietenkin kummit on valittava huolella, että niistä on lapselle iloa ja he osallistuu lapsen elämään. Ikävää, jos kummia ei opi koskaan tuntemaan tai että kummin rooli on vain lahjominen,

En tiedä ev.lut kirkosta kun itse olen ortodoksi, mutta meillä ei ainakaan pappi maksa mitään eikä myöskään kastetilaisuus kirkossa. Seurakunnan tilat tietenkin aina maksaa tilavuokran verran, sen tiedän ev.lut kirkostakin. Aateltiin kuitenkin pitää tilaisuus ja juhlat kotona, kun marraskuu-joulukuu voi olla jo aika kylmää aikaa ja vauva kastetaan meidän kirkossa ihan päästä varpaisiin. Siinä voi tulla kirkossa tosi kylmä pienelle.

Ohjelmaa perinteisten laulujen ja itse kastamisen lisäksi en ajatellut hirveästi järjestää kun paikalla ovat vain lähimmät sukulaiset (vauvan isovanhemmat, isoisovanhemmat, kummit ja mun omat sisarukset). Eli meitä ei ole loppujen lopuksi paljoa ja perheen kesken viihdytään kyllä vaikka tiedossa olisikin vain kahvittelua ja juhlakalun viihdyttämistä. Mutta esim oman kummityttöni ristiäisissä me kummit (meitä oli kaksi) syötiin muun muassa kilpaa marenkiset vauvantossut, jotka oli kastekakun päällä, on kuulemma perinne kyseisessä perheessä. :p

Tarjolle aattelin laittaa kakun lisäksi, jotain pientä suolaista. esim karjalanpiirakoita tai kylmäsavulohi-saaristolaisleipiä. Jotain simppeliä, ettei tarvitse kauheasti stressata valmistelujen takia, kun en juhlien valmisteluun saa kauheasti apua (sukulaiset asuu kaikki 200 km päässä) ja kuitenkin vaavi vie suuren osan mun ajastani.

Pappi ei ev. lut kirkossa muistaakseni maksa mitään.. sitähän varten me niitä kirkollisveroja maksetaan. Sen sijaan (niin kun röpelö totesikin) tilat maksaa, samoin mahdollisesti seurakunnalta tilattu ruoka. Tiloissa on usein kuitenkin hyvin pieni nimellismaksu, tilojen ylläpitokustannukset yms. katetaan pääasiassa kuitenkin niillä verovaroilla. Jos järjestää juhlat jossain seurakunnan tilassa, suosittelen lämpimästi sitäkin vaihtoehtoa, että tilaa ruoat tai osan niistä seurakunnalta. Hinnat ei yleensä päätä huimaa ja ruoka on oikeasti hyvää. Toki näissäkin on poikkeuksia ja seurakunnalta voi kysyä, onko ruokaan mahdollista tutustua etukäteen. Itse oon ollut vähän aikaa kotipaikkani seurakunnalla kiinteistötoimistossa kiinteistösihteerinä töissä ja meillä ainakin kaikki työpaikan lounaat oli ihan mahtavia.. Samoin murkinat leirikeskuksissa. Keittäjätädit on usein ns. vanhan koulukunnan tätejä, jotka oikeasti taitaa perinteisen ruoanlaittotaidon :wink

Itse olen kova laittamaan ruokaa ja suurin osa ellei kaikki ristiäisiin tulee varmasti tehtyä itse. Koska meillä on pieni asunto, jossa ristiäisi ei mahduta pitämään, olen katsellu netistä vähän seurakunnan tiloja ja varmaankin jo sen avulla löytänyt meille mieleisen. Itse mietin sitäkin vaihtoehtoa, että ottaisi esim. lämpimän ruoan seurakunnalta (esim. keitto ja leipä) ja tekisi sitten itse salaatit, kakut, keksit, muffinsit tai mitä nyt sitten päättääkin tarjota :) Seurakuntien tiloissa on tarjolla hyvät astiastot ja henkilökunnan saa edullisesti tarvittaessa tarjoilemaan tms.

Me pidetään kastejuhla kotona, ihan jo sen vuoksi, että tarkoituksena on karsia vierasmäärä mahdollisimman minimiin (lähisuvut+kummit, joista 3/4 tulee suvun ulkopuolelta). Luulen myös, että juhla tullaan pitämään mahdollisimman lyhyenä, eli käytännössä kastetoimitus ja kahvitarjoilu: olen todella huono seurustelemaan vierasjoukossa, joten tuntuu luonnolliselta vetää lyhyen kaavan mukaan :).

Tietäisikö kukaan, onko pappia mahdollista saada naapurikaupungin seurakunnasta? Tahtoisin mielelläni saman papin, joka on kastanut aikoinaan myös minut. Miehellekin ajatus sopii, sillä kyseinen pappi kastoi puolitoista vuotta sitten kummipoikani, jonka ristiäisissä olimme yhdessä.

Kummiasia pohdituttaa. Edellisillä lapsilla kummeina on minun ja lasten isän sisaruksia sekä parhaimpia ystäviämme. Mutta kolmannen kohdalla "parhaat on jo käytössä". Ei aavistustakaan ketä pyydämme kummeiksi ...

Minäkin haluaisin mieluusti pitää ristiäiset (reilusti) ennen joulua. Jotenkin uskon, että vauva syntyy jo lokakuun puolella, vaikka kaikkien koulukiireiden takia toivonkin, että pysyisi vatsassa yli lasketun ajan. Ristiäisiä meidän seurakunnassa järjestetään vain sunnuntaisin, sekin pitää ottaa huomioon.

Yxvaan pappia voi pyytää muistakin kaupungeista. Meillä on suvussa ev.lut. pappi, joka on vihkinyt ja kastanut melkein puolet suvusta ja tullut aina kyseiselle paikkakunnalle suorittamaan toimitukset. Kirkkolle on varmasti samantekevää vaikka pappi tulisi toisesta kunnasta ja luulisi papinkin olevan otettu kun pyydetään häntä ihan vartavasten kastamaan.

Pappia voi pyytää toisesta kunnasta ja usein mielellään tulevatkin. En tiedä onko ristiäisissä sama, kuin häissä, mutta yleensä oman seurakunnan alueen ihmiset ja heidän tilaisuutensa ajaa edelle. Esim. oman seurakunnan jäsenet voivat varata seuraavan kesän tiloja häitä varten marraskuussa, kun muut vasta joulukuussa. Talvella tuskin on samanlaista ryysistä kuin kesällä ja moista tuskin tarvii edes miettiä :)

Hansunen; mä kans mietin että ois kiva pitää ristiäiset joulukuun alussa tai puolessa välissä. Ja myös mulla on fiilikset et vois syntyä lokakuussa (la 4.11.) mutta katotaan, kun sitä nyt täällä hoen ni varmaan syntyy vasta viidestoista päivä :D

Meillä ainakin löyty ihan srk:n sivuilta tietoa hinnoista ja tiloista. Oisko ollu srk:n tilat joku 50 e ja kolme/neljä tuntia. Mä eka haaveilin jostain erilaisesta tilasta ristiäisten suhteen, mutta nyt on kyl ihan selkee että otetaan vaan joku srk:n tilat, tilataan mummoilta ruuat ja toi aika on NIIN passeli - kotona ehkä mahtuis pitämään mutta on minust kivempi että on tollai rajattu aika. Ei tartte ruveta vihjaileen että "lähtekää nyt jo meneen", jos alkaa väsyttää juhliminen :D

Ristiäisvieraiden kyllä pitäisi tajuta lähteä viimeistään pari tuntia virallisen toimituksen jälkeen, kun kuitenkin on kyse vauvasta ja väsyneistä vanhemmista. On tietenkin niitä, jotka ei tajua tätä hienotunteista sääntöä. Itse laitan kahvihanat kiinni ja rupean siivoamaan tarjottavia pois kun alkaa juhlinta riittää. Kyllä siinä vaiheessa yleensä tajuavat että nämä bileet oli tässä. Kiitosta vaan ja kuulemiin :grin Onneksi omalle lähisuvulle voi sanoa, että nyt pitäisi saada kotirauha, eivätkä siitä pahastu.

Juu röpelö, ei meille oo ees kauheesti vieraita varmaan tulossakaan, mutta must on ihan selkeetä ku srk määrittää mein juhla-ajan jo valmiiks eikä mun tartte ajatella ketä joutuu hienovaraisesti häätämään pois :D Ei meidän porukoissa mitään tampioita ole mut kuiteskin :D

Meille tulee vieraita kauempaa suurin isa, joten oon ajatellu jotain kevyttä ruokatarjoilua. Esim salatteja, paahtopaistia ja karjalanpiirakoiya. Sitten lopuksi se kahvituspöytä. Me pidetään bileet varmaan kotosalla kun on eka oma talokin :)

Ollaan mietitty, että jos pitäs joulunpyhien aikaan ristiäiset, kun sukua ois jokatapauksessa tulossa käymään. Kuulistaako liian raskaalle kaiken jouluhässäköinnin keskellä? Loppiainen ois toinen vaihtoehto kun silloin on vissiin muutenkin pitkä viikonloppu.

Mä olen ajatellut että jos pidetään lähinnä perhepiirissä niin Tapaninpäivä vois olla ok, tai sit just loppiainen. Vieraampia vieraita ei kehtaa tapsana hätyyttää joulunvietosta. Meillä ei yleensä mitään pakollisia jouluperinteitä enää tapsalle, ja miehen veljen lapsikin kastettu tuolloin (muutama vuosi sitten), joten se olis varmaan ihan ok. :)

Takaisin