Ristiäisistä..

Täällä suunnitellaan akselille loppiainen ja siinä lähellä viikonloput :) Srk:lla työskennelleenä ja Äitini on vieläkin.. saadaan kait jotain jelppiä tiloissa sekä Papissa :) Papin tosiaan kutsun toiselta paikkakunnalta kastamaan lapsemme, kun ollaan oltu työparina riparilla ja hänen läheisyys sekä tapa työskennellä tekee juhlista vielä intensiivisimmät.

Viimeksi eilen Äitini kanssa keskusteltiin juhlien aikataulusta/ohjelmasta ja ruuasta. Mies oli ihan pyörryksissä että JO nyt :grin Meillä on vaan tapana ajoissa aloittaa tälläisten juhlien "järjestely", jos ei muuten niin paperilla :wink Ohjelmaksi olen aatellut pyytää hyvää kaveria laulamaan pari laulua :rolleyes: ja sitten kun on pitkänmatkanlaisia, niin kunnon ruuat on tehtävä ja kahvittelut kasteen jälkeen :) En myöskään itse kasteen halua olevan mikään "turhan" pitkä tapahtuma. Siinä ympärillä tapahtuvat ohjelmat saavat sitten tuoda vähän väriä ja viihdykettä.

Katotaan kuinka kaikki muokkaantuu loppujenlopuksi! :eek::grin
 
Ajattelin, että kysäsenpäs nyt nää ristiäisasiat alulle. Mulla olis muutama toive päivästä, kummit valmiina, lapsi on sillon n. kuukauden ikäinen. Mutta mitä. Soittaako kirkkoherranvirastoon vai seurakuntaan (ollaan Tampereella), pitääkö tietää kummit ja lapset hetut, niitä kun ei tiedossa ole. Tiedän et nimi pitää ilmoittaa maistraattiin kahen kuukauden sisällä, mutta sitä ei maistraatin sivuilla voinut erikseen lukea että esitäytetty lomake lähetetään suoraan kotiin. Kauankohan siihenki taas menee, kun mä oisin voinu sen nyt jo täytellä tyyliin netissä pois alta :P
 
Mä ainakin soitin kirkkoherranvirastoon, tuo paperi tuli noin viikko pienen syntymästä. Kummeja mulla ei tuolla soitolla ollut vielä edes tiedossa, todennäköisesti nyt päädytään mun siskoon ja miehen veljeen vaimoineen. Haluamani pappi oli ekan kerran vapaana 4.1 joten ristiäiset pidetään silloin mun vanhempien luona.

Muoks. Tai niin no joo, me ollaan sen verran pienellä paikkakunnalla,ettei oo kun tuo yks seurakunta ja sen kirkkoherranvirasto...
 
Mä soitin tänään ja varasin papin ja päivämäärä ja kellonaika lyötiin lukkoon. Mitään ei vielä kyselty, eli nimeä tai kummeja ym. Pääasia että saatiin se päivä mikä tahdottiinkin eli itsenäisyyspäivänä meillä on juhlat! Vauva on nyt vasta vajaa viikon ikäinen ja ristiäisissä alle kk:n mut eikait se mitään haittaa :)
Esikoinen oli lähempänä toista kuukautta sillon...
 
Juu sepä Jonsku, ku mä oon maalta kotoisin ja mun menee hermo ku tää seurakuntakin on näin haaroittunut käsite täällä! :D Piti mieheltäki pyytää anteeksi kun jurputin sillekin ihan suotta. Mutta sain hoidettua lopulta. Lapsi syntyi 13.11. ja ristiäiset on sovittu nyt 13.12 :) Me ei olla papereita saatu viel mut keskuksesta sanoivat et niil näkyis siel jo jotain, että eiköhän ne tällä viikolla tuu. Että näillä mennään.
 
Täällä taitaa ensimmäistä kertaa suunniteltu nimi vaihtua vauvan syntymän jälkeen :D ekalla ja tokalla kertaa nimi oli päätetty rakenne ultran jälkeen ja sama nimi pysyi. Nyt tuntuu et suunniteltu nimi ei vain näytä meidän vauvan nimeltä :p onneks mulla on varalla toinenkin nimi ja se sopisi (ainakin mun mielestä) paremmin, vielä täytyy ehkä miestä vähän pehmitellä :wink
 
Nii ja ristiäiset taidetaan pitää vasta loppiaisen jälkeen. Olisi ollut ehkä kiva pitää ennen joulua mut äitini, jonka luona juhlat pidetään, oli asiasta eri mieltä :rolleyes:
 
ketä kaikkia olette ajatelleet ristiäisiin kutsua? itse olen miettinyt että jos kutsuu kummit perheineen, omat vanhemmat+miehen vanhemmat ja miehen ja minun isovanhemmat..eli juhlakalustoa max 15 henk. Onko yleensä kutsuttava omat tädit ja sedät ja ym kun juhlamäärä tuplaantuu jos heidätkin perheineen tulisi kutsua? pidämme tilaisuuden omassa kodissamme.

kaveriporukalle ajateltiin kahvitukset pitää esim. illalla rennommissa merkeissä..
 
Mekin ollaan kaavailtu tammikuun loppuun jo ristiäisiä, kivahan se rinssinkin toki ois syntyä :D
Nimi on melkeen valmiina, pientä hienosäätöä sit kun näkee lapsen.
Meillä tulee isot juhlat... Meidän perheellä yleensäkin kutsuttu koko sisaruskatras perheineen.
Mulla on kaksi siskoa ja veli, joilla yhteensä 7 lasta. Äitini siihen lisäksi.
Miehellä veljiä ja äiti, lapsia siellä 4. Lisäksi kummit, ilman perheitään! Tai no, menishän ne siinä samalla :)
Ristiäisiä ei tulla pitämään kirkossa tai seurakunnan juhlatiloissa. Koska, juhla-aika on vain 2 tuntia samaan hintaan! Eihän se riitä mihinkään. Täällä on ihania halpojakin paikkoja, täytyy alkaa kyselemään valmiiksi :)
Täytyy siis ensin soittaa kirkkoherran virastoon ja sopia päivä sekä pappi. Sen jälkeen ei ole kiire muulle. Pappi kun tulee käymään viikkoa tai paria päivää ennen, niin tuolloin riittää tieto kummeista.

Mie en malta odottaa sukulaisten ilmeitä nimestä!! :D
 
Jos on iso kaupunki, se on jaettu useampaan seurakuntaan. Nettiä selaamalla voi löytää oman seurakuntansa, jos sitä ei muista /tiedä. Sitten soittoa sen seurakunnan kirkkoherran virastoon.

Minäkin tuskailin aluksi noita vieraita, mulla kun on paljon sukua, jotka vielä loukkaantuu herkästi jos jäävät kutsumatta, tai että jos kutsut yhden niin kutsut sitten toisenkin jne.. Noh, sitten päädyttiin rankasti siihen, että mun ja miehen vanhemmat ja sisarukset perheineen, mun isovanhemmat ja lapsen kummit. Siinä tulee se 15 suunnilleen, jos alkaa tädit ja serkut kutsumaan, niin määrä vähintään tuplaantuu. Suoraan sanottuna en jaksa leipoa niin paljoa, ei ne mitkään linnanjuhlat ole :D vaikka tärkeä juhla toki. Tulkoon muut sukulaiset ja tutut käymään kahvilla ja katsomaan vauvaa muuten vaan. :wink

Ei tarvinnut virastoon hetuja ja kummeja ilmoittaa, syntymäaika riitti. Meillä juhlat on loppiaisen jälkeen, muutama päivä yli 2 kk iässä.

Ps. Käsittääkseni meillä saa seurakunnan tilat ilmaiseksi käyttöön, meillä se on 6 h varattuna niin saa etukäteen järkätä ja lopuksi siivota. Sieltä saa Myös astiat jne.
 
Meitä tulee 20 yhteensä (johon siis laskin mukaan myös meidän oman perheen) joista 3 on alle 3-vuotiaita. Eli 17 aikuista. Siinä on kummit, mummot ja papat, mun 2 siskoa miehineen ja miehen isosisko. Sit mun molemmat mummot tulee eli "isomummot" :) eikait muita...
 
Ristiäiset lähestyy. Saatiin ne toivotulle päivälle eli itsenäisyyspäivänä meillä juhlitaan. Tyttö on sillon vasta 3,5 viikkoinen mutta mitäs tuo haittaa :) Mä oon suunnitellut juhlia paljon ja tänään kävin kaupoilla ostaa kaikki tarjottavat ja leipomisaineet. Tulee ihanat juhlat :)
 
Minkälaista ohjelmaa teillä on tulossa ristiäisiin, yleinen kyssäri siis kaikille? :) Mä mietin että olis kiva jotain musiikkia tai laulua... Hirveesti en halua että on suunniteltua ohjelmaa, jotta jää aikaa kuulumisten vaihdollekin. Suku on ympäri Suomea joten harvoin näkee.
 
Meillä vauvan mummo soittaa viulua, ukki lausuu runon, itse pidän mahdollisesti pienen puheen ja vauvavisa tehdään vieraille.

Serkun kaksospoikien ristiäisissä oli esiintyjänä Mikko Alatalo, oli kyllä ihan huikee!!
 
Meidän isä soittaa kitaraa ja siskot laulaa, tosin ei aavistustakaan minkä kappaleen :) Eipä muuta sitten kahvittelujen lisäksi , riittää kyllä mulle, kun eihän ristiäisissä yleensä oo mitään ohjelmaa? Tai ei oo ainakaan niissä ollu missä oon itse käynyt :D mutta tuo että jonkun ukki lukee runon, on varmasti tosi liikuttavaa!:Heartred ja tietysti ristiäisissä saa tehdä just itsensä näköiset :)
 
Minkälaisia koristeita teille tulee. Mie haluan kukkien lisäksi myös jotain muuta. Mietin että kynttilät on aika nättiä, mutta jos tulee paljon ihmisiä niin kynttilät vaan kuumentavat tilaa. Mitä muuta koristusta voisi laittaa?? Ideoita anybody?
 
Meillä on pappi ja kappeli kahvitustiloineen varattuna tammikuun 17. päivälle, neiti on silloin sen muutama päivä vajaa 2kk. Juniorin kaste pidettiin kotona ja nyt ajattelin säästää hermojani ja järjestää ristiäiset muualla... Ei tarvitse siivota ja järjestää paikkoja niin, että pieneen tilaan mahtuu +20 henkeä seuraamaan kastetta ja vielä kahvit ja kakut syömään. Tilat on meillä kolmessa kerroksessa joten olohuone+keittiö maantasossa on kohtuullisen pieni tila kaikille. Juniori kastettiin kesällä ja sillä saatiin lisää tilaa, kun pystyi olemaan myös ulkona. Nyt vieraat ei varmaankaan arvostaisi kahveja ulos tarjoiltuina :grin.

Vielä pitäisi päättää neidille nimi niin sitten alkaisi olla kaikki tarpeellinen valmiina ristiäisiin...
 
Mamamehiläinen osta led-kynttilöitä. Ovat tosi nättejä ja saa aitoa fiilistä jos laitat vaikka johonkin lyhtyyn/kynttiläastiaan :)
 
Meil on ristiäiset 13.12. srk:n tilois mis ollaan omin päin n.20 hengen porukalla. Pappi tulee ens keskiviikkona ja meillä toiveissa mahd. lyhyt kaava, että saadaan rauhassa lähisuvun ja ystävien kanssa seurustella ja syödä. Tytölle tulee violetit nauhat ja siitä tuli juhlan toinen väri. Kynttilöitä ei oo suunniteltu tilaan mutta minä kukkakauppataustallani oon tilannut keltaoransseja ruusuja ja violetteja freesioita, niitä varten oon koristellu maljakoita. Tarvii koittaa videoida juhlaa jotenkin kunun pikkuveli perheineen ei paikalle pääse, eikä mun oma mummu ja pappa - mummu makaa säärihaavahoidossa terveyskeskuksesa ja pappa sai just syöpädiagnoosin, on kotona mutta ei matkustuskunnossa...
 
Takaisin
Top