Ristiäiset, nimiäiset, kummit ym?

Minä hoisin ristiäiset kuntoon seuraavana päivänä kotiintulosta. Tälläkertaa kaikki valmiina ja myös kahvinkaataja pitopalveludta. Olen aiemmin tehnyt kaiken itse ja juhlat on vietetty meillä kotona. Nyt alkaa väkeä olla oman perheen puolesta sen verran, ettei tila riitä. Varasin kappelin ja siihen kuuluvan takkatilan ja kaikki ruuat valmiina. Ainoa fiksu teko tähän mennessä! Olen ylpeä itsestäni, etten edes yritä taas kaikkea itse. Saan pukea lapset nätisti, pakata ne autoon ja tulla valmiiseen pöytään kastemalja toisessa kainalossa ja vauva toisessa. Kukat pitää vielä tilata....
 
Jes sain päivään varattua. Kysyin myös tiloja, mutta täälä kaksi paikkaa aivan liian pieniä ja seurakuntatalo taasen ihan liian iso ja kallis meidän budjetille. Kotona pidetään joka on kyllä kiva. Äitini ja yksi siskoista lupautuivat tekemään tarjoiltavat :) nyt vaan sitten kutsuja tekemään. Meille tulee n.30 vierasta. Omassa perheessämme on 13 henkeä + lapset ja puolisot. Yht. 23 ja miehen puolelta tulee 7 henk.

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 
fashionhunny, sen takia meilläkin on kaikki oman kodin ulkopuolella, että voin vain marssia paikalle vauva kainalossa:) Ihanan stressitöntä!:Heartred Tänään käyn ostamassa tykötarpeita kutsujen tekemiseen ja mies alkaa kalastelemaan osotteita. Pitää vielä viilailla tarjoiluja ja ehkä vielä tunti lisäaikaa tilavuokraan kun on tulossa aika iso kööri (n. 50 henkeä + pienet lapset (kummallakin on aika iso suku...)). Muuten kaikki eivät pääse näkemään vauvelia:)
 
Eiks hyvin suunniteltu ole puoliksi tehty :)
Täällä nimenantojuhlan päivä (reilusti kesäkuun puolella) ja paikka eli oma koti päätetty & kaikki muu suunniteltu eli vain toteutusta vaille.
Aloin vain miettimään, että pitäisikö kutsua myös ystäviä kun olin ajatellut kutsua vain kummit ja isovanhemmat tietysti perheineen... ehkä myös miehen kummi ja eno. Mun sukua ei kutsuta, koska asuvat toisella puolen Suomea ja miehen suku on niin pieni ja nekin vähäiset myös eri puolella maata.
Meille joka tapauksessa edelleen tulossa rennot juhlat, jossa vähän parempaa tarjoilua ja päällä parempaa seppälää mutta ilman jäykistelyä :wink Olen tilannut aurinkoista säätä, että voidaan hyödyntää terassia ja pihaa. Tulevia kummeja pyydän jo kutsun mukana valmistautumaan jollain elämänohjeella, viisaudella tai lupauksella lapselle, joka kirjoitetaan vauvakirjaan.
Jännintä tässä on ehkä se miten kaikki menee maaliin, koska täällä on tullut läheisiltä jo vaatimuksia/ehdotuksia/jopa päätöksiä liittyen päivämäärään, kellonaikaan, tarjoiluihin...ajattelin kyllä järkätä just miten tykkään :D
 
Millaisia vaatteita oletta ajatelleet itse laittaa ristiäisiin / nimiäisiin / syntymäjuhliin? Olen hankkinut imetysmekon, joka on vähän juhlavampi, mutta netistä olen nyt löytänyt tosi ihania mekkoja. Niissä on vain tosi hankala imettää, pitää melkein riisua mekon yläosa kokonaan. Mutta toisaalta ajattelin kuitenkin mennä toiseen huoneeseen imettämään juhlissa. Koko suvun edessä imettäminen tuntuu hiukan kiusalliselta, vaikka olen sitä mieltä, että imettää pitäisi saada missä tahansa.
 
Meillä ei vieläkään ole edes nimeä tiedossa, juhlista puhumattakaan. Appivanhemmat kävivät eilen katsomassa vauvaa, ja anoppi on tulisilla hiilillä nimen suhteen. Rupesi sitten itse pohtimaan nimeä ja sitä minkä nimiseltä vauva näyttää kun ei sanottu vielä mitään. (Joka mun mielestä oli hiukan ärsyttävää, mutta en sanonut mitään)
 
Minä olen viimeksi pitänyt juhlavaa kietaisumekkoa ja nyt ajattelin hankkia uuden samantyylisen. On sit myöhemminki käyttöä eikä vaan yhdeksi kerraksi.
 
Ja itsekin imetän isommissa jutuissa mielummin privaatisi. Onhan vauvallekin kiva että on ruokarauha.
 
Musta on tosi tylsää lähteä vaikka kesken keskustelun imettämään, että aika usein vaan kaivan tisun esille vaikka kiireisessä ruokapaikassa tai siellä missä satun olemaan. Juhlissa on varmaan sama. Oon kyllä muutenkin tosi mutkaton oman ''alastomuuden'' kanssa. Aattelin kylä valmiiksi katsoa rauhallisemman paikan minne voin vetäytyä, jos tulee semmonen fiilis, että haluaa rauhaa.

Mulla on semmonen tissien kohdalta avonainen mekko jo valmiiksi, niin ajattelin sitä käyttää juhlissa. Jos tulee ennen juhlia kiva ja imetys kelpoinen ''tavallinen'' mekko vastaan niin ostan kyllä sen. On niin vähän tollasia avonaisia mekkoja mulla, niin olisi kesälläkin kiva mekoissa oleilla:)
 
Meillä on ristiäiset 16. päivä. Pidetään ne kotona, väkeä tulee vajaa 20 (mun ja miehen perheet ja isovanhemmat, sekä lapsen kummit). Kutsut askartelin ja postitin viikko sitten. Kastemalja saadaan mieheni vanhemmilta ja kastemekko mun vanhemmilta. Papin pitäisi tällä viikolla ottaa yhteyttä ja sopia kastekeskustelusta. Sit pitäisi miettiä vaan mitä juhlissa tarjottaisiin. Meidän sukulaiset asuvat kaikki kauempana, mutta siskoni tulee jo edellisenä päivänä meille niin auttaa sitten leipomisessa. Toivon että kunnon siivouksen ehtisi tekemään vähän aikaisemmin, (äitini on vähän puhunut että voisi jossain vaiheessa tulla siinä auttamaan) niin ristiäisiä edeltävänä päivänä riittäisi vaan jos jotain roskaa on tullut...
Ostin joku aika sitten sellaisen vähän siistimmän imetyspaidan, niin ajattelin laittaa sen + hameen. Ja kyllä määkin mieluummin imetän toisessa huoneessa kuin koko suvun edessä... :happy:
 
Itse kuvittelin aikanaan olevani superrento imettäjä mutta kyllä se yleisön kiusaantuneisuus tarttuu. :-) appiukko ja miehen veljet lähinnä... Siksi ehkä kunnioitan heitä myös tuossa häveliäisyydessä. Sitäpaitsi sain tuta sen rintatulehduksenkin kerran siitä puistossa imettämisestä. Eli nykyään jotenki ehkä riippuu tilanteesta. Kävin juuri tänään töissä ja imetin Bonnierin pääkonttorilla kollegan huoneessa ja samalla juttelin kuulumiset, mutta sitten taas toisaalta jossain tilanteissa tekisi mieli hypätä vauvan kanssa pensaaseen. :-)
 
Hei, minä olen saanut jopa jotain aikaan tänä aamuna. Eli pappia on nyt puuhattu lauantaille, piirakat ja munkit hommattu. Ei tarvii ku siivota, tehdä pullat, voikkarikakku ja täytekakku. Ja ne perusostokset, keksit ym. Eiks oo aika helppoo? Talossa vaan piisaa puuhaa. Huhhei. Siinä touhutessa voikin miettiä nimi- ja kummiasiat.
 
Meillä mies hoiti yks aamu viime vkolla papin ja paikan. Mun sisko lupasi tehdä tarjottavia. Tässä on viä hyvin aikaa kun ristiäiset on vasta kesäkuussa ja sitä ennen pitää hoitaa viä sata muuta juttua, esim käydä tunnustamassa isyys.
 
Meillä puuttuu enaa kummitodistusten väkerrys, pienon soittaja, puheen kirjottaminen ja kukat. Lauantaina on sitten juhlat:)
 
Mä tilasin tänään kukat. Enää papin kanssa se keskustelu ja sit pitää vielä tsekata, kuka sen tilan siivoaa vai miten sovitaan kun paikalla catering ja me ja seurakunnan tilat. Sitten ei kait muuta...
 
Mulla kaikki levällään, en tiedä mistä löydän voimat koko juhlan järkkäämiseen. Onneksi vielä nelisen viikkoa aikaa. Kotona pidetään, kaveri kastaa ja pienenä pidetään juhla. Kaikki muu auki, nimiä myöten... Tai no etunimi on jo kerrotukin kaikille mutta loput pitäis vielä pyöritellä paikalleen. Kakun ajattelin tilata täältä:
http://marsispossu.blogspot.fi/p/galleria_2731.html#ristiais
 
Ihmettelen oikeesti kovin miten olen näin ajoissa liikkeellä! Yleensä odottelen ihan viime tippaan.

Lillukka ja tökkönen, teillä on ollut niin stressaavat alut, että ei mikään ihme ettei ajatukset ole pyörineet tällästen asioiden ympärillä. Varmasti saatte kivat ja oman näköiset juhlat järkättyä ja nimet keksittyä:)
 
Onhan se isyyden tunnustaminen jo nimeltäänkin kivikaudelta. Niin myös oletus, että aviomies olisi isä. Mielestäni olisi parasta, jos kaikkien vauvojen kohdalla isä voi vain kirjoittaa nimensä paperiin sairaalassa ja se siitä. Mutta kyllä tälläkin mallilla pärjäillään, jotenkin...

Tämä laki muuttuu ensi vuonna niin, että jatkossa selkeissä tapauksissa (=vanhemmat asuu yhdessä jne) tunnustaminen hoidetaan jo neuvolassa ennen lapsen syntymää.
 
Takaisin
Top