Ristiäiset, nimiäiset, kummit ym?

yllätys15 & 16

Varmaotteinen viestittelijä
Huhtikuunmammat 2015
Lokamammat 2016
Joo tiiän tää viestiketju voi olla himpun verta aikaisessa, mutta ainakin ite haluun jo mietiskellä tulevia ristiäisiä ja kummeja. Ollaan miehen kaa tosiaa päästy jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen siitä että vauva kastetaan kirkkoon, vaikka minä en kyseiseen instituutioon kuulu. Päänvaivaa on alkanut tuottaa kummien valitseminen, sillä ei haluta kaveripiiristä niitä tuoreita pareja ja noi vanhemmatkin parit mietityttää et mitä jos ne sit eroon eikä oo yhteydessä omaan kummilapseen. Itellä on isän veli ja se vaimo kummina, mutta en oo ollu yhteydessä niihin sitten ripillepääsyn. No anyway, haluisin yhdeksi kummiksi mun ystävän ja sit miehen siskon. Mies haluis lisäks mun siskon ja sen miehen ja yhden kaverinsa. En tiiä tuleeko noita kummeja sit liikaa.. No onneks tässä on vielä reippaasti aikaa miettiä noita juttuja. ☺
 
Ei kai kummeissa ainakaan ylärajaa ole :) Eikö vähintäänkin kuitenkin pidä olla kaksi? Meillä on tiedossa miehen ystävä, joka sattuu olemaan pikkuserkkuni, mutta emme ole sylikummista päättänyt vielä, kun hyvä ystäväni puukottikin selkään josta piti tulla sylikummi. Harmittaa kamalasti kun parhain ystäväni ei kuulu kirkkoon, hän olisi ilman muuta muuten meidän pikkuisen sylikummi :)
 
Meillä päätettiin kummit jo aika ajoissa :D ja ollaan pyydetty myös ja kaikki ovat suostuneet :) Hyvin aikaa ainaki valmistautua kummin rooliin :grin itellä on 3 pariskuntaa kummina ja meijän tuttavapiirissä ei noita pariskuntia oikein ole joita haluttaisiin. Joten valittiin lapsuudesta kavereita jotka on vielä tänä päivänäki niitä läheisimpiä.
Ristiäiset pidetään ja niitä olen suunitellut sen verran että mitä tarjottavaa sillon olisi:grin Hyvä tälleen ajoissa suunitella ettei kaikki tuu rysäyksellä mietittäväksi :)
 
Minäkin olen jo miettinyt, viimeksi tänään lounaalla. Emme kuulu kirkkoon, mutta jonkinlaiset nimiäiset haluaisin järjestää. Mies ehdotti että hänelle tuttu pappi antaisi siunauksen, sais samalla jonkin sortin seremoniamestarin hommalle. Minä taas pohdin kummeja, ja juuri tuota että kuinka monta niitä pitäisi/saa olla? Ja kannattaako niitä ehdokkaita pitää varalla siltä varalta että tulee toinenkin lapsi? :wink
 
Täälläkin on jo pohdittu kummeja. Valitaan ainakin hyvä ystäväni ja hänen miehensä, en tiedä pitäisikö pyytää vielä mieheni sisko vai tyytyä kahteen:confused005 tosiaan mitään rajaa ei tietääkseni ole, vähintään pitää kuotenkin olla 2. Ristiäiset pidämme kotona, koska minä olen kirkosta eronnut... harmi kun olemme kaveripiirissä ensimmäiset perhettä hankkivat, kun tälläsiin päätöksiin olis kiva saada vinkkejä:whacky011
 
Nii ja olen mää myös miettiny noita tarjottavia. Vähän vihjasin tossa jouluna mun siskolle et se vois tehä niitä tarjottavia kun mulla tuskin aika riittää sit vauvan kaa leipomiseen ym. Ja paikkaa ollaan mietitty. Meillä on oma talo ja yli 100 neliötä, mut tuntuu jotenkin ahtaalta jos tänne kutsuu semmosen 10-15 henkeä. Jos varais vaikka seurakuntatalolta tilaa tai sit kysyä josko ne vois pitää miehen mummon ja papan luona. Ootteko miettiny ketkä on ns pakko kutsua tai paljonko ootte ajatellut kutsua? Tosiaa omalta puolelta ois varmaan 5 tulossa, mut miehen puolelta sit vissiin vähän enempi. Mää en ainakaan koko sukua halua, eli jättäisin omat serkut ja vanhempien sisarukset kutsumatta.
 
Meillä on jo suunnitelmat aika pitkällä!:D Juhlapaikka on jo varattuna. Varmuuden vuoksi juhlapäivä on toukokuun puolessa välissä, että vauva on varmasti kerennyt syntyä. Juhlapaikkaan ei saa viedä omia ruokia vaan pitää heiltä ostaa. Alkoholia ei tarjota, sillä emme miehen kanssa kumpikaan juoda ja meistä olisi outoa lasten juhlissa sellaista tarjota.
Emme kummatkaan kuulu kirkkoon ja olemme suhteellisen kirkkovastaisia (emme tuomitse uskovia tai lapsen kastavia) joten juhlat ovat syntymäjuhla nimellä. Nimeämisjuhlissa olisi nimen antaminen(=kastaminen) pääosassa. Me haluamme korostaa, että juhlimme lapsemme syntymää. Vaikka nimi ei ole juhlissa pääosassa ajattelimme jotenkin "julkistaa" nimi juhlissa. Olemme kyllä kaikille halukkaille jo kerrottu mitä nimiä ollaan ajateltu.
Kummiksi (tai hyväksi haltijaksi) tulee hyvä ystäväni ja toisen kummin valitsee mieheni (ei ole vielä osannut päättää). Vaikka kummit on suhteellisen kristillisiä, on mielestäni tärkeää, että kummeilla osallistetaan lähipiiriä auttamaan vanhempia arvokasvatuksessa.
Jotain "ohjelmanumeroita" ollaan ajateltu juhliin, mutta emme kaipaa pappia tai vastaavaa johtamaan juhlien kulkua.
 
Ja meillä ei pareista tule kummeja vaan vain yhdestä henkilöstä. Kummien puolisot eivät ole minun tai mieheni elämässä mukana, joten en näe syytä antaa kummeutga henkilölle, jota en tunne. Tietenkin jos tuntisin puolisot niin heistä tulisi parina kummeja.
 
Meillä pidetään nimenantojuhla, koska emme kuulu kirkkoon (vaikken olekaan "uskomaton"). Nää menee nimenomaan nimenantojuhlana kun en tykkää nimiäiset-sanasta :)
Kummeja tulee, muttei hajuakaan ketä tai montako, muttei pariskuntia kuitenkaan. Veikkaanpa kuitenkin että vain läheiset ja kummit kutsutaan, ei esim kavereita ellei ole kummi. Sylikummia ei tule. Pöytä, kämppä ja porukka komiaksi ja jotain ohjelmaa. Iloiset, rennot ja tarkoituksenmukaiset kinkerit. Siinä kai se :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä tulee olemaan ongelma kummien kanssa, tuntuu että sopivia ihmisiä ei oikein ole. Kastajaisiin tulee ainoastaan kummit ja isovanhemmat, ehkä miehen sisko ja minun sisarukset. En koe tarpeelliseksi kestitä koko sukua ja miehen toisella siskolla on niin iso perhe, että ei kiitos.
 
Minäkin olen suht kirkkovastainen, eikä mieskään ole uskova (vaikka kuuluukin vapaakirkkoon, mikä on minulle suuri ihmetyksen aihe), mutta en periaatteessa pistä pahakseni jos pappi/rabbi/joku mikä lie lapsen siunaa, sillä näen sen eräänlaisena onnentoivotuksena.
Toisaalta rupesi juuri mietityttämään sen papin mahdollinen rooli siellä juhlissa... :/
 
Miehen suvussa yhden lapsen nimeämisjuhlien seremonia oli se kun kummit kertoivat yksi kerrallaan vauva kaikki kolme etunimeä ja kertoivat jonkun verran miksi kyseinen nimi on valittu vauvalle. He puhuttelivat vauvaa esim. ''vanhempasi halusivat tämän nimen sinulle, sillä se on ollut kummankin suvussa...''' Se oli todella kaunis ja hieno tapa järjestää sellaista juhlallisuutta ilman mitään hengellistä johtajaa:)
 
Meillä pidetään ristiäisit, molemmat kuulumme kirkkoon. Kummiksi tulee ainakin minun paras ystäväni. Muista ei ole vielä tietoa, mutta onhan tässä tosiaan vielä sinnekkin aikaa. :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Me emme oikein tiedä, että pitäisikö lapsi kastaa vai ei. Kuulumme molemmat kirkkoon ja menimme kesällä naimisiin kirkossa, joten siinä mielessä ristiäiset olisivat luontevat. Mietimme kuitenkin, että pitäisikö lapsen saada itse päättää sitten myöhemmin, että liittyykö kirkkon vai ei. Toisaalta kirkosta on niin helppo erota eikä me tulla pakottamaan rippikouluunkaan. Kuitenkin kaikki läheisimmät ihmiset / kummikandidaatit ovat eronneet kirkosta, joten emme oikein tiedä mistä saisimme kaksi kirkollista kummia, jotka vaaditaan kasteeseen. Miehen sisko kuuluu kirkkoon, mutta miehellä on häneen aika etäiset välit. Toista kummia ei sitten oikein löydy.
 
Meillä tulee vauvalle ristiäiset sillä kuulutaan molemmat miehen kanssa kirkkoon, kuten myös esikoiseni. Ei olla mitään "himouskovaisia" vaan enemmänkin kuulutaan kirkkoon tavan vuoksi. "koska isovanhemmatkin ovat kuuluneet"-periaatteella. Toki se hyvä puoli on ristiäisissä että pappi hoitaa seremoniamestarin roolin :D Kummit on vähän epäselvät vielä koska kaikki joita haluttaisiin asuu toisella puolella suomea eikä tällöin ois niin lähellä mitä haluaisin kummien olevan :/
 
Meillä tulee olemaan ristiäiset, täälläkin ollaan "tapauskovaisia" :D Lapsi voi sitten isompana itse päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei, erota kun siitä voi napin painalluksella. Heh, summaa kyllä hyvin tätä nyky-yhteiskuntaa :)
Kummit meillä on selvillä, yksi kummankin sisaruksista ja yksi kaveripariskunta. Meillä sattuu tuo pariskunta olemaan kummankin vanhoja kavereita jo ajalta ennen kuin edes seurusteltiin :) Paikkaa olen pohtinut, mutta mitään ei ole lyöty lukkoon.
 
Nykyisin usein riittää yksi kirkon jäsen kummiksi, loput voi olla kirkkoon kuulumattomia. Juuri siksi, että kahden löytyminen voi olla vaikeaa.
 
Me ei kuuluta kumpikaan kirkkoon, vaikka minä en ole uskontovastainen mitenkään. Jotenkin haluaisin siunauksen lapselle, ja siksi ristiäiset. Vaan eipä kuulu ketään enää kirkkoon, eli kummien miettiminen meni hankalaksi :)
 
Rondine. Itse kastamattomana lapsena koen "helpommaksi" erota kirkosta, kun liittyä. Kävin riparia siihen saakka, kunnes kuulin että minut tullaan konfirmaatiossa kastamaan. Neiti angsti 15v päätti että en halua mitään ylimääräistä kuraa, joten jäi sitten se riparikin kesken.
Me aiotaan lapsi kastaa. Minä siis en kuulu kirkkoon, mies kuuluu.
 
Gartsu, hyvä pointti tosiaan tuo, että on helpompaa erota kirkosta tai jättää ripari väliin kuin mennä kasteeseen teininä, en ollut edes ajatellut asiaa siltä kantilta.

Riittääkö siis yksi kirkkoon kuuluva kummi? Eikö niitä tarvita vähintään kaksi?
 
Takaisin
Top