Ristiäiset, nimiäiset, kummit ym?

Voi kuinka teillä monella on jo hyvin mietittynä kaikki, tässähän iskee melkein stressi! Meillä tiedetään etunimi ja sukunimi, muttei tokaa nimeä. Ei olla mietitty päivää, paitsi että meidän hääpäivä 28.6 olisi vaihtoehto, mutta onkohan liian myöhään, kun laskettu aika on 14.4? Ei tiedetä tuleeko kirkollinen kaste vai nimiäiset. Ei tiedetä kummeja, todella harva läheinen kuuluu kirkkoon ja juuri siksi ollaan epävarmoja sen kasteen suhteen. Ei olla mietiitty lainkaan paikkaa, vieraslistaa, tarjottavaa tai mitään muuta sellaista. Nyt aloin miettiä omaa pukeutumista ja tuli mieleen, että pitäisi varmaan olla jokin sellainen kivannäköinen vaate, jossa voi helposti imettää. No, jospa tässä vähitellen päätettäis tuo koko nimi ja kummit, siitä voisi olla hyvä aloittaa.
 
Jos vanhemmat on naimisissa ja heillä on erinimet, niin silloin voidaan päättää kumpi nimi annetaan. Taas kerran tulee äidin nimi, jos vanhemmat ei pääse yksimieliseen ratkaisuun.

Onhan se isyyden tunnustaminen jo nimeltäänkin kivikaudelta. Niin myös oletus, että aviomies olisi isä. Mielestäni olisi parasta, jos kaikkien vauvojen kohdalla isä voi vain kirjoittaa nimensä paperiin sairaalassa ja se siitä. Mutta kyllä tälläkin mallilla pärjäillään, jotenkin...
 
Eipä oo täälläkään suunniteltu ristiäisiä.. Kummeja mietiskely mut eipä sen enempää.. Ja kyllä ne juhlat järjestyy vauvanki kanssa järkätessä. Ainaki ite aion selvitä. Niin ku ennenkin. :) ja kotona pidetään pienelle porukalle.
 
Meillä on nimi tiedossa ja kaksi kummia, kaksi vielä sitten epävarmoja :) Yksi kummi ollaan jo kysytty, muita ei vielä. Sitten iskeekin paniikki jos eivät suostu :)

Ristiäisiä ollaan mietitty sen verran että järjestetään meillä kotona ja varmaan toukokuun lopussa tai kesäkuun alkuun. Riippuu ihan millon papunen syntyy. Pihahommat stressaakin enemmän kuin muut ristäisjärjestelyt sillä ollaan leikattu pensasaitaa ja ne kaikki oksat pitää kerätä ja silputa ja ja ja ja :D Kunhan lumet vaan sulaa nii pääsee kunnolla hommiin.
 
Voi ei nuo pihahommat! Meillä takapihan terassi pitäis kyllä saada valmiiks ennen juhlia, on ihan törkeen näkönen...haluaisin lasiterassin:happy: Etupihalta puuttuu laatotukset... toivottavasti toukokuussa on vielä lunta ni kaikki on piilossa:laughing002 ja haluaisin ehottomasti pitää juhlat ennen ku kouluissa alkaa valmistujaiset...saa sitte helpommin kaupoistaki leivontajuttuja:dink
 
No kun ei oikeastaan ole sitä ensimmäistäkään kirkkoon kuuluvaa ehdokasta. Kai se pitää miettiä vissiin omaa siskoaan sitte uusintakierrokselle. Siskon kanssa on muutenkin puhuttu, että jos minulle ja miehelle jotain sattuisi niin haluan, että lasten huoltajuus menee hänelle ja lapset kasvaa hänen perheessään.

Tuosta nimiasiasta. Meillä oli esikko melkein 3kk kun kastettiin. Sovittiin vaan kirkkoherranvirastossa näin, koska sukua asuu toisella puolen suomea olisi ollut tyhmää heidän matkustaa kuukauden välein tänne päin. Meillä on kastajaiset olleet aina kotona ja niin tulee olemaan nytkin. Helatorstain seutua on noin muuten kasteajankohdaksi mietitty, kun siinä olisi ihmisillä helpompi järjestää muutama extravapaa juuri tuon matkustamisen takia. Ja sukunimi on selvillä, kun siihen ei ole muutoksia tulossa :D etunimeä mietitään sitten, kun nyytti on ulkona ja sukupuoli satavarma. Jotain ajatuksia oon kyllä miehelle ilmaan heitellyt.
 
Meillä ei juhlittu esikoista, eikä juhlita tätä tulokastakaan sen kummemmin, kahvia tarjotaan kaikille kävijöille ja that´s it. Mut me ei kuulutakaan kumpikaan kirkkoon, joten ristiäisiä ei tulisi kuitenkaan, enkä näe noita virallisia nimiäisiä tarpeellisiksi. Nimi julkistetaan perheelle sit samalla, kun lapsi tähän maailmaan tupsahtaa ja sitä mukaan kun sitä kysytään.

Tämä tuleva nimi on ollut kyllä tiedossa jo esikoisen odotusajalta asti, jollin miehen kanssa nimiä makusteltiin ja mietittiin. Meillä esikoinen on tyttö ja poikanimi jäi silloin käyttämättä ja kun se on nyt edelleen meidän molempien ykkösvaihtoehto eikä kukaan tuttavista tai sukulaisistakaan ole sitä käyttänyt, niin se tulee sit nimeksi. Varalta on mietitty myös toinen tyttönimi, jos nyt jostain kumman syystä sieltä tuliskin tyttö, vaikka poikaa meille silloin RU luvattiin.
 
Heh, mä taas oon ihan höpsähtänyt ja haluan järjestää pikkuiselle hienot juhlat :)
Oon aina inhonnut vaaleanpunaista ja kaikenmaailman röyhelöitä, ja nyt löydän itseni ihastelemasta kaikenmaailman pinksuja timanttikoristeita ja muuta tilpehööriä... hormonit?
Mulla tosiaan perhe ja kaksi kummeista asuu toisella puolella Suomea, joten haluan senkin takia vähän panostaa kun tänne asti tulevat. Meinasin panostaa tarjoiluun oikein kunnolla ja koristella talon viimesen päälle. Mutta saapa nähdä miten sitä sitten pikkuisen kanssa jaksaa touhuta :P Toivottavasti hyvin!
 
Niin pitääkö kummien kuulua kirkkoon jos pitää nimiäiset omassa kodissa??? Olimme miehen kanssa miettineet erästä ystäväpariskuntaa kummeiksi ja tietysti tulee sitten automaattisesti siskoni ja mieheni sisko tädeiksi ja kaksi setää tai enoa (kumpi nyt onkaan) myös miehen puolelta. Niin eikös siinä olisi jo ihan tarpeeksi! :p :hungry:
 
kevään lapsi, käytännöt kummien kanssa on aivan samat kotona kuin kirkossakin (siis, jos pappi kastaa). Eli yksi kirkkoon kuuluva kummi pitää olla. Loput voi olla mukana jutussa, mutta heistä ei tule virallisesti kummeja.
 
Mikäli kastetaan kirkkoon, on vähintään sylikummin kuuluttava kirkkoon. Kummeja vähintään 2 :)
 
Nykyäänhän jotkut seurakunnat antavat virallisen kummitodistuksen myös kirkkoon kuulumattomille kummeille (?) Tai ainakin joskus jostakin luin näin kun kirkkoon kuuluvien määrä on pudonnut niin paljon.
Meidän papuselle tulee neljä kummia joista yksi ei kuulu kirkkoon mutta aion kuitenkin kysyä saisiko hän kummitodistuksen seurakunnalta. Jos ei saa niin sitten teen itse. Enemmän mulle merkkaa se että on osana lapsen elämässä kuin se maksaako kirkollisveroa, ja myös kirkkoon kuulumaton on mun mielestä ihan oikea kummi :cat:

Me leipastiin eilen esikoisen kanssa mun mummuvainajan reseptillä keksejä, ja tuli ihan saman makuisia kuin mummun tekemät :joyful: Itkuhan siinä sitten tietysti tuli kun tuli mummulan muistot niin vahvasti mieleen :sorry: Mutta nämä keksit on sellaiset mitä ehdottomasti haluan ristiäisiin jo siksi että mummu ei niihin enää pääse. Esikoisen ristiäisissä mummu oli vielä paikalla joten siellä näitä ei ollut mutta nyt kun se ei ole mahdollista niin näitä keksejä tekemällä tuntuu että mummuni olisi jotenkin enemmän läsnä :rolleyes:
 
Me kuulumme mieheni kanssa kirkkoon, ja lapsemme kastetaan myös kirkon jäseneksi. Kummit ollaan jo päätetty (2 minun puolelta ja 2 mieheni puolelta), kaikilta ollaan jo kysyttykin ja kaikki ovat mielellään suostuneet. Sen enempää ei kastejuhlaa olla vielä mietitty. Toisaalta olisi ihanaa pitää kotona, mutta voi tulla aika ahdasta, kun vieraita varmaan tulisi jotain n. 15. Jos todetaan ettei kotiin mahdu, niin sitten varataan joku tila esim. seurakuntatalolta/kirkolta. Ja aiotaan kutsua vaan omat perheemme ja ne ystävät ketkä tulee kummiksi. Tarjottavat varmaan tehdään itse, uskoisin että ainakin mun siskoilta ja äidiltä saadaan leivonta-apua. Varmaan jotain suolaista piirakkaa, kakku ja jotain keksejä, ei mitään sen kummempaa.
 
hahah, nää on hyvin perinteisiä sokerikanelikeksejä, mutta mausta tulee aina mummula mieleen joten mun mielestä nää on parhaita ikinä :smug:

Tässä ohje siten miten mummu sen mulle jätti :rolleyes:

250gr voita
200gr sokeria
----> vaahdotetaan hyvin
1 muna
-----> vatkataan joukkoon
350gr vehnäjauhoja
1 1/2 tl kanelia
1 1/2 tl soodaa
------> sekoitetaan keskenään ja ja sekoitetaan voi-sokeri-munavaahtoon pienissä erissä

Kaulitaan n. 0,50cm paksuinen levy ja painellaan muotilla (mummu teki kapeasuisen lasin reunalla, ite kokeiltiin siili-muottia) kuvioita ja nostetaan leivinpaperille. Sirotellaan sokerikanelia keksin keskelle ennen paistoa.
Paistetaan 225c 4-5min kunnes saaneet vähän väriä. Mummu koepaistoi parilla keksillä ensin jotta sai varman ajan katsottua :smug:


Ite tein koko taikinan yleiskoneella ja tuli tosi näppärästi :p
 
Kiitti Jenska, näitä pitänee kokeilla (ehkä kuun lopussa alkavalla mammalomalla) :)
 
Sitten voiskin nostaa tätä keskustelua taas. :) pitäis siis alkaa järkkäilemään ristiäisiä. Kohta soitan seurakuntaan ja kyselen josko olis ensikuun 24. päivä vapaana milloin ajattelimme ristiäiset järjestää. Kamalan nopeasti tuli tämäkin asia hoidettavaksi. :)

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 
Tuntuu että just poju vasta synty (siitäkin tuli eilen 1kk) ja hirvee kiire hoitaa asiat! Pikkuhiljaa oon hoidellu näitä ja tällä mallilla mennään:happy:

kotona kastejuhla 23.5. Pappi varattu ja tänään pitää mennä selvittää isyys lastenvalvojalle.
Kastepöytänä toimii lipasto ja liina lainataan omilta vanhemmilta. Kastekulho ja mekko on perintöä ja kunto on tarkastettu.
Eilen hain vihreetä nauhaa ja pieniä valkosia ruusuja, pitäis väkertää kastenauha.
kynttilä on vaaleanvihreä, pitää papilta selvittää tuoko valkoisen vai pitääkö ostaa.
joku pieni kukka/asetelma pitäis vielä tilata/ostaa kastepöydälle.
Täytekakun tekee serkku. Voileipäkakut,minimuffinssit,juustokierteet ja riisisuklaat teemme äitini avulla.
suursiivous/pikainen pihan siivous toteutetaan vanhempien avulla.
Kutsut tilattiin ifolorilta ja postitettiin eilen.
omat vaatteet vielä uupuu, pari mekkoa oon tilannu, saa nähä käykö joku.:grin
 
Mun tulevalle lapselle järjestetään nimijuhlat, niin kuin on kolmelle isommalle sisaruksellekin järjestetty. Ei kuuluta miehen kanssa kirkkoon, erosin itse kun esikoinen syntyi. En oikein ymmärrä, miksi vanhemmat jotka eivät kirkkoon kuulu, haluavat kuitenkin ristiäiset? Sehän tarkoittaa jatkossa myös uskontotunteja koulussa, koska et:tä ei voi kristitty valita. Toisaalta kirkkoon kuulumaton voi kuitenkin et:n sijasta valita uskonnon opetuksen.

Meidän juhlissa on vieraat antaneet siunauksen/toivotuksen vauvalle ja kummit ovat saaneet kummitodistukset ja vauvalle jäänyt omansa allekirjoituksilla. Jokaisen lapsen kummit valikoituneet ystävistä ja kaikilla kummeilla erilainen uskontotausta, koska kaveripiiriimmekin kuuluu monenlaisia ihmisiä. Juhlia on pidetty kotona ja viimeksi vuokratussa tilassa. Pääosassa vauva, vauvan tutustuttaminen sukulaisiin ja ystäviin, herkulliset tarvittavat ja iloinen yhdessäolo.
 
Takaisin
Top