Reseptejä

Ja niin Jäde onkin. Tee ensin vaan kasvisoseita. Mulla on ihan erilaisia kasvisoseita pakkasessa tällä hetkellä. Sit mulla on lihaa keitettynä ja uunissa kypsytettynä. Esim. broiskun ja jauhelihan keitin kattilassa. Jauhoin sitten koneella hienommaksi ja pyöritin massasta pieniä palloja, pakastin ne lautasella ja kun olivat tarpeeksi kovia, heitin pakastepussiin ja pakkaseen takaisin. Helppo ottaa aina sulamaan se lihapallo jonkun kasvismössön seuraksi. Mulla oli lihojen keitinvedessä mausteita, jotka poistin ennen jauhamista. Yleensä jotain laakerinlehteä, valko- tai maustepippuria tms.. yrttejä laitan sitten kasvissoseitten mukana makua antamaan.

Tänään teen pojalle kukkakaalipottupyreetä ja porkkanaraastetta ja tarjoilen nyt uudestaan tomaattista jauhelihaa pojalle. Jospa ei masua kivistäisi se tomaatti. :)
 
onks jotain kiellettyjä kasviksia mitä ei saa antaa?mä oon ihan pihalla kun oon antanu vaa noita valmis soseita:oops:
 
Vältettävät ruoka-aineet
  • Alle 1-vuotiaalle lapselle ei tarjota lanttua, naurista, punajuurta, pinaattia, kiinankaalia, nokkosta tai sormenpäänkokoisia varhaisperunoita tai näistä valmistettuja mehuja. Nämä ruoat sisältävät nitraattia, joka voi haitata hapen kuljetusta elimistössä.
  • Maksaruoissa on runsaasti A-vitamiinia ja raskasmetalleja, niitä myös vältetään.
  • Soseisiin voi käyttää pieniä määriä tuoreita herneitä, leikkopapuja ja kaalia, suuret määrät aiheuttavat ilmavaivoja.
  • Sienet sekä kuivatut herneet ja pavut sulavat huonosti, siksi niitä kannattaa välttää. Sienissä on myös luontaisesti haitallisia aineita ja raskasmetalleja, joiden turvallisuutta pikkulapsille ei tunneta.
  • Raparperia on syytä välttää runsaan oksaalihappopitoisuuden vuoksi.
  • Vauvaikäisille ei suositella säilöntäaineita sisältäviä mehuja eikä hedelmäsäilykkeitä hedelmäruoaksi.
  • Iduissa saattaa piillä salmonella ja pähkinöissä, manteleissa ja siemenissä hometoksiineja. Siksi niitä vältetään. Pähkinät ovat erityisen vaarallisia, jos ne joutuvat lapsen hengitysteihin, minkä vuoksi niitä ei kannata pitää tarjolla pikkulapsiperheissä.
  • Kaakaossa on runsaasti haitallisia parkkiaineita, virkistäviä aineita ja oksaalihappoa, teessä taas kofeiinin kaltaisia aineita. Hunajan syöntiin liittyy botulismivaara. Myös näitä tulee välttää.
  • Vauvaikäisen ruokaan ei lisätä lainkaan suolaa eikä ruokaa valmisteta suolaisista elintarvikkeista kuten juustoista, makkaroista tai liemikuutioista. Makkarassa on lisäksi säilöntäaineena nitriittiä, jonka vuoksi sitä myös kannattaa välttää.
  • Muissa kuin vauvoille tarkoitetuissa valmisruoissa on suolaa ja runsaasti mausteita. Älä tarjoa niitä vauvalle. Vältä myös jäätelöä, vanukkaita ja muita maustettuja ja lisäainepitoisia maitovalmisteita.

Lähde: MLL
 
Voit sinä sitä antaa, mut muistat vaan et herneistä aiheutuu yleensä ilmavaivoja. Mä ostin erikseen noi pakasteet ja laitoin vaan pari hernettä soseeseen. Toi poika on ollu hieman herkkämahainen nii en oo viittiny riskeeraa turhan vuoksi. Eilen piereskeli koko päivän tehokkaasti kun sai pienen määrän parsakaalia.
 
Meillä on ainaki kova torven soittaja ku poika pyörii lattialla... :D on se kiva et ilma tulee pois eikä kiusaa yöllä toista :D
 
Joo.. toi kans pörisi ihan hirveästi. Jos nosti syliin, pörisi. Laski lattialle, pörisi. Ryömi pöristen, maisteli varpaitaan pöristen. Teki vissiin tosissaan se parsakaali ilmaa... :D
 
mä jätän siis suosiolla herneet pois.kaalit onkii jääny jo heti 4kk iässä pois,ekojen sosevatsavaivojen jälkee.
 
Jäde ihan samanlailla kuin kasviksiakin :grin Vettä kattilaan, lihat sinne ja eikun liedelle porisemaan :p
Mä esim keitin naudan palapaistia niin pienensin ne lihakuutiot pienemmeiks ja sitten kattilaan. Annoin keittyä ihan kunnolla ja välillä otin yhen palan lautaselle ja pilkoin nähdäkseni miltä sisällä näyttää. Mutta mies oli sitä mieltä ettei lihaa voi keittää liikaa, eli periaatteessa mitä kauemmin niin sen pehmeempää ja mureempaa :)
 
täytyy nyt tänään koittaa ihan noilla peruskasviksilla.mitä riisiä ootte antanu?voikohan sitä pikariisiä antaa mikä on niissä keittopusseissa??
 
Mä oon antanu täysjyväriisiä, mutta jotenkin ite olen paljon enemmän innostunut tosta couscousista ja nyt viimeks en sitä enää soseuttanut, vaan soseutin kasvikset ja heitin couscousin jo ukkoon kokonaisena ku sehän on sellasta pientä palleroa :grin hyvin upposi.
 
Määki oon antanu täysjyväriisiä...

Mietin tota cousccoussia että kannattaako mun ees tehä sitä ipanalle ku ei me ite sitä niinkää syödä.... Mutta jos sitä kalaa hommais mitä on monta viikkoo pitäny ostaa...

Mitä kalaa ootte antanu ja kuinka ootte valmistanu sen?
 
miksei kukaan varottanu et noi lihat haisee ku niitä keitetää?kauhee haju.koko kämppä haisee:sick009
 
Mun mielestä se on ihan hyvä haju kun lihoja keittää.. tai sit mulla on vaan aina nälkä.. Katoikko ettei ollu varmasti pilaantunutta lihaa jos oikeesti haisee pahalle :D
 
Mä en oo enää ressannu noista kiinteistä. Oon antanu tavan jasmiiniriisiä, täysjyväriisiä.. samoin makarooni on tavallista tai täysjyvää jne jne. Lohen keitin valkopippurin ja laakerinlehden kanssa mut seuraavan lohen teen uunissa.. keittäminen jotenkin vie lohesta makua mun mielestä.. ja kuhaa en ees pilaa keittämällä sitä. :D Se on parasta paistettuna, mut uunissakin säilyttää herkullisuuttaan iha jees.

Munkaan nokkaan ei se liha haise pahalta.. mä kyl keitin mausteen kanssa, mut ei siltikään haiskahda pahalta.
 
Äh.. ei siis kuhaa vielä vaan tarkoitin tuota punakampelaa. Kuhaa ei saa antaa ku harvoin, joten se säästetään myöhemmäksi. Mut seitä ja siikaa pitää kans tehdä pakkaseen valmiiksi.
 
Muokattu viimeksi:
ei se ollu vanhaa,eikä haissu pahalle kun keittäessä.ja sit vasta pahalle haiskii kun rupesin sitä muussaamaa,hyi helvetti.:sick006
 
Takaisin
Top