Reseptejä

Nyt on hellan levyt täynnä kattiloita, ja yksi levy pitäisi olla enemmän :grin
Mäkin vedän sauvasekoittimella muhennoksi, ja nyt ajattelin jättää hieman karkeammaksi kuin aikaisemmin olen laittanut mahd sileeks..
 
Kiva oli lueskella teidän kokkauksista. Meillä on vielä kuutio kerrallaan tehty vauvanruokamixejä. Sekin on ihan hauskaa hommaa, testata mitkä maut ovat heti pop. Mutta sain inspistä ja voisin myös kokeilla näillä teidän resepteillä tehdä vauvalle jotain erilaista.
 
Liedellä valmistui siis:

kasvissosetta (bataatti, porkkana, palsternakka,peruna)
makaronia
jauhelihaa paistinpannulla (seassa sipulia, valkosipulimauste, pizzamauste, tomaattipyrettä)
kanaa
hernemaissipaprika

1. sose:
kasvissosetta + jauhelihaseosta

2. sose:
kasvissosetta + makaronia + kanaa

3. sose:
kasvissosetta + kanaa

4. sose:
jauhelihaseosta + makaronia + hernemaissipaprikaa
heti kun jauheliha ja makaronit oli kypsiä sekoitin ne kulhossa ja heitin sekaan yhden raa'an kananmuna. sekoittelin aina välillä. hmp:t joukkoon ja sekoitus. annoin näin olla sen aikaa kun olin soseuttanu muut soseet. kananmuna hyytyi sinne joukkoon ja ei muuta kuin soseeks. näin on kananmunankin saanti turvattu.

24 purkkia tuli sapuskaa pakastimeen, kyllä nyt taas kelpaa. ja ainakin koemaistajana toimivalle jäpikälle ensilusikalliset maistui oikein hyvin :p
 
Meillä on syöty nyt usein sitä paistettua jauhelihaa. Eikä oo ees kakkaan vaikuttanut. Kylläpä seuraavan lapsen kohdalla on mukavan rentoa, kun ei tartte jännittää ihan hupsuja. :D
 
Juu, ja sitä voisi kuvitella, että kahden lapsen kanssa on paljon työläämpää ja raskaampaa, mutta vielä mitä. Esikoisen kanssa tässä kohtaa tuntui, että päivät ovat yhtä syöttämistä, kun oli viisi kiinteää ateriaa plus imetykset. Nyt toisen kanssa ei tunnu yhtään niin työläältä. :D Eikä tunnu siltä, että jatkuvasti syötät. Ja samalla tavalla esikoisenkin aikaan jaettiin tätä syöttämisvastuuta miehen kanssa. Ihme juttu. :wink
 
Mulla on jotenkin nyt alkanut tökkiin toi kiinteitten syöttäminen siis kun justiin tuntuu, että sais olla kokoaan lusikka kourassa tunkemassa pojan suuhun vaikka meillä mennään vielä 4 kiinteetä+imetykset rytmillä päivät.. mitenköhän sitten kun pitää kuulemma ottaa kasikuisena iltapuuro mukaan rutiineihin. Nyt on alkanut jo lipsua kaikki aikataulut syömisten suhteen.. aikatauluthan tuo turvaa lapselle, joten aika tyhmä olo kun ei niistä pysty pitään kiinni o_O Mua kyllä harmittaa ehkä sen takia hiukan syöttää niitä kiinteitä kun niitä on alusta asti mennyt joka aterialla vaan enintään 1 ruokalusikallinen... Ei poika niinkun nisro selvästikään ole kun maiskuttaa ja nauttii selvästi syömisestä, mutta jostain syystä ei vaan halua syödä enempää vaikka olen varmasti jo kaikki eri konstit kokeillut :eek: Toivottavasti alkaa syödä sit enempi kun imetys lähenee loppuaan. Ei tuo onneks tosiaankaan mikään luikero ole kun kymppi taitaa olla jo täynnä.. Turhauttaa vaan kun ei syö enempää. :)
 
Ohoh kun menee vähän ruokaa kerralla^. Meilläkin annetaan yleensä 4 ateriaa päivässä ( aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala) ja kullakin aterialla menee pieni pilttipurkillinen ruokaa. Ateriasta puolet on puuroa tai lihakasvissosetta ja loput hedelmäsosetta. Minä en ota liikaa ressiä syöntiajoista. Syödään kun herätään (8-10) ja sit juoksevasti nälän ja tilanteen mukaan (päiväunet ja menot eivät ole päivittäin säännöllisiin aikoihin) Ainoastaan iltapala on aina kasilta kun ysiltä käydään maaten. Syön usein itse pojan kans samaan aikaan.
 
Meillä menee 4 x päivässä ruokaa ja n.puoli pilttipurkkia kerrallaan. Huojentavaa ettei kaikilla muillakaan vielä mene hirmuisia määriä kiinteitä, kun itse oon vähän stressannut että saako tyttö tarpeeksi. Puuroa en ole vieläkään uskaltanut aloittaa, mutta ei se näemmä kaikille muillekkaan maistelijoille maistu :) Nyt kun tytön masu on saatu vähän paremmin toimimaan, voitaisiin varovaisesti aloittaa puuron maistelu, se on tuolla kaapissa odotellut jo pitkään. Lihoista ollaan nyt kokeiltu kana, kala ja nauta.

Minkälaisia määriä teillä menee lihaa päivässä? Meidän tyttö on saanut n. 1,5 rkl.
 
mä annan neljä kiinteetä päivässä, 2x hedelmäsose ja 2x kasvissose jonkun lihan kanssa.puuro hylätää kokonaa,samoin puurosta tehty velli.kaupan velli menee,mut tulee kalliiks antaa velliä aamulla ja illalla joten pysytää iltavellissä.sanokoon neuvolassa mitä sanoo mut enhän mä voi väkisin sitä puuroa syöttää.

jahas,tää ei ollukkaa kiinteitten alotus-ketju:grin
 
Mun mielstä se on Jäde silleen et jos vanhemma päättää ettei ne anna lapsellensa puuroa yms. niin olkoot antamatta.. Saa neuvolan tantat olla ihan hissuksiin kun vanhemmat jotain päättää.. :wink Niitten kuuluu vaan neuvoa eikä käskeä.
 
Ja voihan jäde sitten todeta neuvolantädeille jos ovat sitä mieltä että kyllä se tyttö syö kun sitä vaa antaa ja antaa, että: "tule ite syöttämään se puuro joka hel**tin aamu ja ilta :grin
 
Heh, enkait minä tiedä paljonko meillä menee lihaa päivässä, vaikka varmaan pitäs :) Oon tehny niitä mössöjä enkä oo kyllä tarkemmin perehtyny missä suhteissa mitäkin laitan. :oops:
 
En mäkää sitä lihamäärää tiedä. Viimeks ku tein Tyynelle ruokaa, laitoin 150g kanaa, 2 palsternakkaa, 4 pientä porkkanaa, 2 keskikokosta perunaa ja lisäks keitettyä riisiä (keittämättömänä 1desi), ja lisäks ripaus valkosipulijauhetta ja isompi ripaus basilikaa. Tuli ihan älyttömän hyvää :p
 
Onkohan tuo määrä, että vähintään tuon verran vai voiko sitä lihaa antaa liikaa? Mä tein eilen ruokaa joka jopa maistui pojallekin. Siihen tuli possun suikaleita, perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, herneitö, sipulia, basilikaa, rakuunaa sekä liemeen laakerinlehtiä ja mustapippureita. Laitoin kaikki kerralla uunivuokaan ja vettä päälle niin, että kaikki peittyi, folion vielä päälle. Tää setti uuniin 130°C kolmeksi tunninksi. Poika söi hyvällä halulla toisin kuin viikon takaiset pastat ja jauhelihasoossit.
 
No mä oon antanu joskus enemmän joskus vähemmän... Nyt keitin lohta ja pyöritin siitä ruokalusikallisen kokoisia palleroita ja pakastan ne. Ja yhden pienen palleron.. eli pian testataan kalaa meilläkin. :) Mut jos on äitiinsä tullu nii kala kelpaa aina ja on suurta herkkua. Eikä meil oo allergioita.
 
mitenkä niitä lihoja keitellää??aattelin et jos jotain sosetta yrittäisin tehä.tosin vois olla helpompaa alottaa ihan vaa jostain kasvissoseesta...
 
Takaisin
Top