Reseptejä

Joo löysin mä. MLL:n sivuilla sanottiin, että paistettu sulaa huonommin. En kattonu viel tarkemmin. :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo.. ei siinä paistamisessa oo mitään pahaa. Käyttää vaa mietoa lämpöä ja vain hyvää ja laadukasta öljyä paistamiseen. Keittäminen toki varmin tapa. Ja se huonompi sulavuus tuntuu olevan se paha paistamisessa.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
miten ihmeessä jauhelihan paistamisessa käytetää vielä öljyä?eikse jo ennestää oo rasvasta?ja en siis osaa ite kokata mitää ni senkii takia kysyn.ei saa ottaa kukaa mitää pahalla eikä itteesä.:)
 
Mä laitan iha vähän aina öljyä koska kuullotan sipulit siinä ensin. Myös vauvan ruokaan laitan pikkuisen sipulia. Käytän myös hyvin vähärasvaista jauhelihaa.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo mä valutan kans. Vähän riippuu mitä ruokaa teen. Mun mielestä se jauhelihan rasva on pientä siihe verrattuna, mitä kuraa sitä muute työntää kurkusta alas. Oon mutustanu karkkia ja pullaa koko viikon loman kunniaksi joten ehkä se jauhelihan rasva ei ois nii paha... hehhehhee. :D

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Mäki oon keittäny. Tosin en oo ku keittäny vata naudanlihaa, kanaa, possun lihaa ja naudan jauhelihaa. Niitä on viel pakkasessa sen verran ettei tarvi lihaa viel keitellä tai paistella.. :)
 
Mie oon sekä keittänyt että paistanut. Tunnustan. :D Mutta kyllä meilläkin tarkasti valvotaan, ettei käristy yhtään. Muutenkin, jos esim. esikoiselle tekee jauhelihakastiketta, niin lihahan ruskistetaan, ei käristetä. Arvatkaa, olenko äidilleni motkottanut asiasta jokusen kerran. :wink Tänään ostin nyt takuulla naturellia kanaa kaupasta, huomenna pitäisi keitellä jotain evästä vauvalle. Ainoa vaan, että aika rajalliset vaihtoehdot, kun unohdin sitten ostaa kaupasta vaikka mitä. Se on niin tätä, kun pistää mammadementiaa potevan immeisen vieraaseen Prismaan ostoksille. :D Siellä menee niin sekaisin, ettei osaa edes puutelistaansa lukea.
 
Mä tein eilen pojalle jauhelihakastiketta rakettispaketilla soseeksi.

(Määrät on n.)

400g jauhelihaa
1pss rakettispakettia
8-10 tomaattia
1 pieni sipuli
pizzamaustetta
valkopippuria


Ensin paseerasin tomaatit (eli otin niistä siis kuoret poies kiehauttamalla hetken)
sitten palostelin ne kun olin irrottanut kuoret ja "karat", ja leikkasin sipulin pieniksi paloiksi ja laitoin tomaattien kanssa kattilaan muhimaan. Maustoin kastiketta pizzamausteella (tarkistin et maustepussissa luki 0% suolaa) ja ihan pikkuripauksella valkopippuria. Seos muhi yhteensä n. 15min.
Paistoin erikseen jauhelihan (20% sikanauta) kattilassa (sen takia kattilassa ettei "pala karrelle" niin helposti).
Keitin vielä erikseen rakettispaketit ylikypsiksi eli n. 12-15min.

Kun kaikki oli valmiina niin otin aina puolet annoksesta spagettia ja n. puolet tomaattikastiketta ja laitoin magic bulletissa sekasin soosin. Lopuksi laitoin soseet pakastusrasioihin ja lisäsin aina yhtä annosta (3,3dl pakastusrasiaa) kohden n. 1-1,5rkl paistettua jauhelihaa. Jauhelihan paiston aikana kokoajan painelin ja pienentelin jauhelihaa paistinlastalla ja lopputulos oli semmosta ihan pientä murua niin ei tarvinnu erikseen soseuttaa :)
 
Tein tällasta poijjaalle

4 porkkanaa
1 palsternakka
1 parsakaali
n.250g kuskusia
n. rkl purjoa

Keitin paloitellut porkkanat, palsternakan ja parsakaalen yhdessä kattilassa ja toisessa suurustui kuskus. Laitoin mausteeksi pikkasen oreganoa ja valkopippuria kasvisten keitinveteen. Sekotin ja hurautin sauvasekottimella soseeksi.

Myöhemmin ajattelin että olis voinu jättää sen kuskusin soseuttamatta kun se on niin pientä ryyniä mutta tuli hyvää noinkin. Lisään lämmitys vaiheessa sitten lihapalan sekaan. Sosetta tuli noin 10 pilttipurkillista.
 
Muokattu viimeksi:
Mä tein jonku Marttojen ohjeen mukaan mukaillen kanakasvista:

3 kanan rintafileetä (maustamatonta minuuttipihviä ite käytin)
4 porkkanaa
pieni sipuli
muutama valkosipulin kynsi
palsternakka
kukkakaali
basilikaa (kuivattua)

Keitin kaikki, broisku varmaan meni vähän ylikin, Marttojen sivuilla taidettiin käskee keittään 5 minsaa (?), ite keitin kauemmin. Soseeksi vaan ja pusseihin. Eipä tuossa muuta uutta ollut meille kuin sipulit ja basilika :)

Ja mä vierastan tota paistamista, mut mulla on joku (käännöskirjallisuutta) vauvan keittokirja missä käsketää paistaa kananmunia ja muuta ja melki joka ruokaan laitetaan vähäsuolaista kasvisliemikuutiota... En oo vielä juuri testaillu sen ohjeita. Couscousresepti ja tomaattikastike menee kokeiluun, jauhelihaa ja paistamista mietin kyl vielä :D Tosin kuoleeko poika paistettuun jauhelihaan... TUSKIN, että jospa sitä relais vähän :) Ja kananmunan paistaminen kiehtois enemmän kuin keitettynä syöttäminen (ei olla siis vieläkään muistettu kokeilla).
 
Keni, käytitkö tohon sun ihan ekaa reseptii, ketjun aloituksessa siis ihan hernemaissipaprika-sekoitusta? pakastealtaasta siis? soseutuiko se hyvinkin?

Mun pitäis tehdä jotain sapuskoja taas pakkasee, ja ajattelin jotain makaronisapuskaa tehdä...
 
Minä oon yhteen mössöön käyttäny hmp-pussin eikä menny hyvin sileeks ainakaan sauvasekottimella kun se mun rakas monitoimikone on vieläkin huollossa :sad001
 
Pitäs uskaltaa koittaa tota paprikaa kans. Eilen tein jauheliha-sipuli-makaroonia pojalle ja tarjoilin kukkakaalipyreen kanssa. Kylläpä maistui. Kananmunaakaan en oo vielä koittanu. Jos viikonloppuna sit testais sitä.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
mies käy kotimatkalla kaupassa, äskön laitoin sille ostoslistaa ja illalla alkaa kokkailut. pakastin alkaa olee tyhjillää ruokaa ni pitäähän sinne saada täytettä
 
Mä oon alkanu jättään jo karkeammaksi. Vedän siis vieläkin sauvasekoittimella, mut annan jäädä selvästi rakeisemmaksi ja ihan yhtä hyvin kelpaa sapuskat poitsulle. Puuroakaan en enää poraa sileäksi. :)
 
Takaisin
Top