Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Aika monissa majoneeseissa käytetään keltuaisjauhetta, samoin esim. Caesar-salaatinkastikkeessa. Niissä en usko et voi ees olla mitään. Ja eikö sulatejuustoa saa syyä? Mää jostaki luin että kun se on hyvinki kuumennettua jo valmistusvaiheessa.

Sulatejuustokin lasketaan pehmeisiin juustoihin niin varmaan sen takia kiellettyjen listalla. Kuitenkin itse oon ajatellut, että Suomessa valmistetut pehmeät juustotkin ovat turvallisia syödä - ja näin taitaa ehkä Valionkin sivuilla lukea..? Olen myös Arlan fetaa (tai siis salaattijuustoa..) surutta salaatissa syönyt..
 
Mä taas käsitin että sulatejuusto valmistetaan tosiaan niin kuumassa että ei ole kielettyjen listalla o_O
 
Aika monissa majoneeseissa käytetään keltuaisjauhetta, samoin esim. Caesar-salaatinkastikkeessa. Niissä en usko et voi ees olla mitään. Ja eikö sulatejuustoa saa syyä? Mää jostaki luin että kun se on hyvinki kuumennettua jo valmistusvaiheessa.
Näin Mä ainakin olen ymmärtänyt.. :)
 
Hei miten luonnonkosmetiikassa eteeriset öljyt, onko niitä esim suihkusaippuassa tai shampoossa sen verran vähän että voi huoletta käyttää? Että onko ne öljyt raskausaikana kiellettyjä jos käyttää sellaisenaan? Täällä taisi jotku luonnonkosmetiikkaa käyttää ja itselle vielä uus juttu.
 
Mä oon useamman vuoden käyttäny luonnonkosmetiikkaa eikä oo käyny mielessäkään että niistä öljyistä voisi olla jotain haittaa :eek:
 
Mä oon useamman vuoden käyttäny luonnonkosmetiikkaa eikä oo käyny mielessäkään että niistä öljyistä voisi olla jotain haittaa :eek:

Käsittääkseni jos on aromaterapeuttisiin öljyihin tottunut niin ovat ihan ok mutta jos ei ole niin raskausaika ei ole välttämättä hyvä aika lähteä niitä testailemaan..
 
Mulla ei luvattu käyttää niitä ja ei tule kalaakin syötyä niin usein... muuten jos perusterve sit pitäis olla ok syödä niitä kapseleita minusta mutta loppuraskaudessa ei suositella koska se voi ohentaa verta :)
 
Eikai THLn suosituksissa ainakaan sanota ettei kananmunaa saisi syödä raakana? En ainakaan ole huomannut mainintaa munista.
 
Ei saa kiehauttamatta.

Ai, eikö? :eek: Mä söin loppukesästä kakussa tuoretta espanjalaista mansikkaa, kun luulin olevan suomalaista. Sitten selviskin ettei ollutkaan ja pikkupaniikissa ( :D) googletin että saa syödä tuoreena. Tosin saattaa olla että oli vähän ristiriitaista tietoa, mutta lopulta tulin siihen tulokseen että ei pitäis haitata. Mut en mä tietoisesti uskaltais syödä. :sad001

Niin ja lisään vielä, että syönhän mä joskus myös esim ulkomaalaisia kirsikkatomaatteja, paprikaa yms huuhdeltuna, niin meniskö ne tuoreet marjat vähän samaan kastiin, että jos huuhtelee, niin on ok syödä..
 
Ai, eikö? :eek: Mä söin loppukesästä kakussa tuoretta espanjalaista mansikkaa, kun luulin olevan suomalaista. Sitten selviskin ettei ollutkaan ja pikkupaniikissa ( :D) googletin että saa syödä tuoreena. Tosin saattaa olla että oli vähän ristiriitaista tietoa, mutta lopulta tulin siihen tulokseen että ei pitäis haitata. Mut en mä tietoisesti uskaltais syödä. :sad001

Niin ja lisään vielä, että syönhän mä joskus myös esim ulkomaalaisia kirsikkatomaatteja, paprikaa yms huuhdeltuna, niin meniskö ne tuoreet marjat vähän samaan kastiin, että jos huuhtelee, niin on ok syödä..

Mä sain sillon alkuun neuvolasta pari lappua näihin ruokarajoituksiin liittyen niin toises luki et tuontimarjoissa norovirusriski tulee kasteluvedestä. Siksi ulkomaiset pakastevadelmat tulee kuumentaa 90-asteisiksi ennen käyttöä. 2min kuumennus riittää. Salaateista ja juureksista sen verran että näkyvä multa pestään huolella pois ja juurekset tulee kuoria ja huuhdella uudelleen.Ajantasaiset suositukset voi tarkistaa eviran sivulta.. Muuta infoa en osaa antaa.. Ton vadelman tarkistin heti kesällä ku meillä kasvaa villivadelmaa et saanko syödä niitä ku ovat niin herkkua!
 
Mä söisin ulkolaisia tuoreita marjoja aivan huoletta huolellisen pesun jälkeen, se kuumennussuosituskin koskee mustakin vaan ulkomaalaisia pakastemarjoja. Ja toi kuumennussuosituskin on olemassa ennen kaikkea just vatsatautivaaran (noro), ei niinkään spesiaalisti sikiöön kohdistuvan vaaran kuten Listerian takia.

Se kuumennus on kyllä ihan syvältä, ikimaailmassa jaksais semmosta tehä vaan itteäni varten ja menee koko pakastemarjojen idea musta ihan pilalle kun tykkään käyttää niitä päivittäin kohmeisina puuron ja rahkan seassa. Mut onneksi kotimaista tarjontaa vadelmia lukuunottamatta on niin hyvin, että saa ihan hyvillä mielin jätettyä ne ulkolaiset kauppaan.
 
Mä söisin ulkolaisia tuoreita marjoja aivan huoletta huolellisen pesun jälkeen, se kuumennussuosituskin koskee mustakin vaan ulkomaalaisia pakastemarjoja. Ja toi kuumennussuosituskin on olemassa ennen kaikkea just vatsatautivaaran (noro), ei niinkään spesiaalisti sikiöön kohdistuvan vaaran kuten Listerian takia.

Se kuumennus on kyllä ihan syvältä, ikimaailmassa jaksais semmosta tehä vaan itteäni varten ja menee koko pakastemarjojen idea musta ihan pilalle kun tykkään käyttää niitä päivittäin kohmeisina puuron ja rahkan seassa. Mut onneksi kotimaista tarjontaa vadelmia lukuunottamatta on niin hyvin, että saa ihan hyvillä mielin jätettyä ne ulkolaiset kauppaan.

Joo itsekin ajattelin, että koskisi vain pakastettuja ulkomaisia marjoja. Mutta onneksi pakastimesta on tosiaan saatavilla kotimaisia marjoja hyvin, niin ei tarvii ulkolaisiin turvautua. Ne kohmeiset marjat maistuu just hyvältä puuron seassa, ja jäähdyttää sen sopivan lämpöiseksi samalla.
 
Hmmm.. täällä oon syöny pitkin päivää pari pandan lakupalaa, mansikan makuista lakritsia mansikkatäytteellä. Nyt vasta aloin miettiä että saikos tämmöstä ny syödä ku ei oo perus mustaa lakua kuitenkaa..
 
Hmmm.. täällä oon syöny pitkin päivää pari pandan lakupalaa, mansikan makuista lakritsia mansikkatäytteellä. Nyt vasta aloin miettiä että saikos tämmöstä ny syödä ku ei oo perus mustaa lakua kuitenkaa..

Noissakin on näköjään lakritsiuutetta eli samaa glykyrritsiinia sisältää kuin musta lakukin, eli siksi siis samasta syystä ei olisi suositeltava. Glykyrritsiinia on kai muuten aika monessa karkissa ja muussa tuotteessa makeutusaineena.
 
Noissakin on näköjään lakritsiuutetta eli samaa glykyrritsiinia sisältää kuin musta lakukin, eli siksi siis samasta syystä ei olisi suositeltava. Glykyrritsiinia on kai muuten aika monessa karkissa ja muussa tuotteessa makeutusaineena.

Joo, niin mäkin löysin samaa tietoa googlaamalla. Tuudittaudun siihen että ainesosaluettelos oli ihan viimesiä aineksia ja ei yks kerta pahaa tee. Mut näin sitä voi vaan hurahtaa uutuuteen ja unohtaa kaiken muun. :facepalm:
 
Takaisin
Top