ravintolisät

On tottakai tapauskohtaista aina, mutta musta tuntui, ettei kukaan ees oikeen ollut kiinnostunut syönkö hyvin ja monipuolisesti, enkä siis saanut oikeen tietoa mitä saattaa tarvita ja mitä ei. Ehkä mä kuoppaan nyt tän mun huolehtimisen, en mä oo muustakaan nyt hössöttäny ni josko sitte tästäkään ei jaksais :wink
 
Täällä Suomessa ehkä hössötetään välillä vähän liikaaki. Vaikka onhan se hyvä et pidetään huolta. Ite ainaki tykkäsin tosi paljon, ku pääsin ravitsemusterapeutille. Ois ollut ihan jees tollaseen päästä ennen raskautta jo, mut eihän silloin julkista puolta kiinnostanut.
 
Ravitsemusterapeuteissakin on muuten hurjasti eroa..
Me käytiin 4-5 vuotta sitten kahden pojan asioilla ravitsemusterapeutilla koska heillä oli neuvolan mukaan liikaa painoa (yks pojista on nyt ylipainoinen mut hänkin juoksee joka päivä pururataa ja viettää aikaa myös ulkona eli normaali liikkuva poika) ja neuvolan ja lähettäneen lääkärin mukaan keijua ja rasvatonta maitoa. Ravitsemusterapeutti sanoi että kasvavalle lapselle ei IKINÄ mitään kevyttuotteita, eikä alle 80% rasvaa. MAito sinisenä tai punaisena, mutta se 6dl päivässä riittää :)
Mut eihän lääkärin opintoihin kuulukaan ravitsemusoppia kun viikko. Sekin voimassa olevien suositusten opiskelua.
(kaikki kunnia silti lääkäreille)
 
Mites muuten on Superfoodien kanssa? Oon ennen raskautta koukuttunut mm. tuorepuuroihin ja chiavanukkaisiin ja mistään en löydä varmaa tietoa esim. chian siementen käytöstä raskausaikana? Sama juttu, että tykkäisin laittaa kuivattuja acai-marjoja mysliin. Oon jättänyt kaiken pois kun en oo varma, mutta niin mielelläni söisin noita edellämainittuja kun ovat niin huipputerveellisiä ja vitamiinit tulis oikeassa muodossa!
 
Asiasta toiseen, kun miulla käynnistettiin täällä Naistenklinikalla synnytystä torstaina laitettiin magnesiumia tippa, jonka tarkoitus on vahvistaa vauvan aivojen veresuonia, koska ennenaikaisesti syntyneillä on korkea riski aivoverenvuotoihin.
 
Mua kans ärsyttää toi et mistään ei löytyny suoraa vastausta saako superfuudeja syödä raskausaikana. Niitä on kaappi täynä mut siellä ne kaapissa on. Mut luulis nyt et esim goji marjoja sais syödä kun niissähän on ne kaiken maailman vitamiinit ja hivenaineet:eek: luulisin ainakin et ei ne voi kiellettyjä olla:eek:
 
Eiköhän niissä superfoodeissa oo sama kun esim yrttiteessä; ei ole tutkittu, joten ei voida sanoa mitään. Luulisin?

Annnika no nyt saat mun hössöhermon taas valpastumaan :D

Ja Womb mun mielestä terve järkikin jo sanoo, että jos kasvavan lapsen energian saantia pitää rajoittaa niin kasviksilla ennemmin kun kevyt tuotteilla.. Omituisia ohjeita. Jostsin luin, että juuri margariineissa alle 80% ei ikinä tarvitse syödä ellei ole selvästi ylipainoinen aikuinen. Edes vanhuksille ei kannata syöttää vaikka olisivatkin lihavia, pienentää vaan annoskokoa. Mulla meni silloin kevyt lätta (30%) samoin tein vaihtoon :p
 
Me juodaan punaista maitoa ja tullaan juomaan aina ei siinä nyt niin paljoa rasvaa ole. Tänään hain sen iron vita nestemäisen apteekista, katsotaan jeesaako se tätä mammaa yhtään
 
Joo ihan turhaa höpötystä nuo terveystuotteet, oikeen ärsyttää et vanhuksilleki tulee kevyttuotteita. Ihmisille jotka on jo 90v ni kovil rasvoil ole mitää merkitystä, varsinki ku ravintoaineet ei imeydy enää kunnolla ja energia nimenomaan olis se mitä saa rasvasta. Merkitystä on määrällä mitä turpaansa pistää.
 
superfoodeja saa niinku omalla vastuulla =D
Mut fb paranna itsesi luonnollisesti ryhmä, siel on jonkin sortin tietäjiä, suurin osa meinaa et jos on ennen raskautta syönyt niin voi syödä.
Neuvolahan nyt kieltää ihan pakaste mustikatkin, eli maalaisjärjellä. Mut toi fb ryhmä on kyl sellanen et sielt löyty mm tieto et kamomilla tee voi aiheuttaa suppareita jne.. eli suosittelen.
 
Mä jo ennen raskautta join punaista maitoa, käytän voita. Syön toki terveellisesti. Kävin salilla treenamassa silti normaali painoinen ja hyvässä kunnossa. Kaikki on suhteellista, kun ei urakalla syö,epäterveellisesti. Hedelmiä en syö siis ulkolaista, ainoastaan kotimaiset kelpaa. Marjat on ihania, niitä onneksi saa anopilta ympäri vuoden pakkasesta.
 
Aloitan taas tänään uudestaan syömään noita multivitan raskaus ja imetys vitamiineja, kun mies lupasi tuoda ne kotoonta.
 
Täällä on ihmetelty ravintosuosituksia ja rajoituksia esimerkiksi superfoodeille. Selvittelin asiaa tuolta tutkimuspuolelta, esim. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, joka asettaa suositukset ja rajoitukset, perustaa nämä olemassa oleviin tutkimustietoihin ravintoaineiden riskeistä ja terveysvaikutuksista sikiölle (ja joissakin tapauksissa odottavalle äidille).

Tämän takia sellaiset tuotteet ja raaka-aineet, joita ei ole Suomessa käytetty vielä kovin pitkään (esim. Rooibos-tee) ovat ei-suositeltavien (ns. kiellettyjen) aineiden listalla. Syyksi siis riittää se, ettei niiden vaikutusta ole ehditty tutkia, koska tuotteita ei ole käytetty Suomessa tai Länsimaissa vielä kovin montaa vuotta. Tämä siis tarkoittaa, ettei tuotteilla (esim. Rooibos, superfoodit) välttämättä ole mitään vaaraaa sikiölle, mutta koska terveysviranomaiset eivät voi olla tästä varmoja, he voivat suositella ainoastaan niitä tuotteita, jotka on varmasti tutkittu turvallisiksi. Itse käytän näitä harkintaa käyttäen pieninä määrinä, mutta toisaalta varon ylilyöntejä kaiken kanssa.

Toisaalta en kyllä sitten usko mihinkään muihin ravintosuosituksiin, kuin noihin THL:n ohjeisiin ja lääkärin määräämiin ravintolisiin (esim. itse jouduin syömään viikolle 20 asti 5 mg foolihappoa päivittäin, koska oma perussairaus estää foolihapon siirtymistä istukasta sikiölle normaalissa määrin, joten sen määrää piti lisätä omassa verenkierrossa runsaasti). Onneksi omat verenpaineet ja kolesterolit on niin hyvät, ettei suolan tai rasvojen saantia tarvitse sen ihmeemmin vahtia, jos ne hyppää loppuraskaudesta, niin sitten suola ja kovat rasvat pois ruokavaliosta.
 
Minulla on käytössä Solgarin raskausajan monivitamiini, D-vitamiini 100 mikrog., seleeni, magnesium ja rauta. Silloin tällöin otan myös jodilisää, koska käytän jodioimatonta suolaa. Vahvempaa D-vitamiinia, seleeniä ja jodia käytän lähinnä sen takia, koska minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Onko täällä muuten muita kilpparivajiksia? Huomasin ainakin, että Zeni käyttää thyroxinia kuten minäkin. :)
 
Mulla myös thyroxin käytössä. :) ihme ja kumma arvot pysyny raskauden aikana tosi hyvinä, jopa parempina ku ennen raskautta. Kuinka usein teillä on kontrolli?Mulla joka kk.
 
Mullakin pysynyt arvot ihmeen hyvänä. Alussa vaan on nostettu annostusta. Mulla on ollut kontrollilabrat 4-6 viikon välein. Ensiviikolla seuraavat. Facebookissa on sellanen ryhmä kuin Kilpirauhanen ja raskaus. Sieltä oon saanut kyllä paljon tietoa, esim. hyvistä arvoista ja ravintolisistä. :) Mulla tää vajaatoiminta todettiin ekan raskauden jälkeen. Raskausaikana oireilin jo pahasti, mut kaikki oireet liitettiin itse raskauteen eikä kilpirauhasarvoja hoksattu tutkia.
 
Jup, kilpparisairas ja thyroxin menee. Kontrollit on 6-8 viikon välein. Mua alko vaan tässä mietityttämään, että edellistä raskautta seurattiin tiiviisti äitipolilla kokokontrollien merkeissä juurikin tän kilpparin takia, mutta nyt ei oo ollenkaan käyntejä (pl. tietty perus kunnalliset)o_O ja vauva oli taas ru:ssa muutaman päivän pienempi kuin np:ssä, toki voi mennä mittavirheenäkin, mutta mutta...
 
Mulla ei ole ollut mitään ylimääräisiä kokokontrolleja tän vajiksen takia. Rakenneultrassa vauva vastas kaikilta mitoiltaan raskausviikkoja. Nyt kun tarkemmin katoin, niin mun kontrollit on ollu myös 6-8 viikon välein. Saa nähdä, miltä arvot näyttää nyt.. Saako kysyä, mitä teijän arvot ja vointi on ollut? :)
 
Nyt oli hienosti viitteissä, en enää muista mitä oli. Olokin aika jees, vähän parempi olo mulla on kun TSH painuu mittaamattomiin, mutta meneehän tää tässä... Sillon kun lääkityksen sain, niin arvot oli 117 ja 4,?... olo oli, no, aivan kamala ollut ollut jo pitkään :hungover:
 
Takaisin
Top