ravintolisät

felicia

Vauhtiin päässyt keskustelija
Eli yksinkertaisesti. .. kaikki vitamiini, rauta, kalsium yms lisät. Aiotteko käyttää?

Itse käytän reilun d-vitamiini ja magnesium lisän. Kalsiumlisää neuvola tuputtaa, mutta jos sitä alan käyttää tarvitsen pian lisäksi myös rautalisän ( kalsium haittaa raudan imeytymistä) että öö pöö... ja kaikenlisäksi kalsumlisä saa olon huonoksi.

Tiedä näitä. Uskoisin kuitenkin että runsaasti kasviksia, sopivasti kalaa/lihaa, marjoja hedelmiä ja pähkinöitä syömällä saan tarpeeksi kalsiumia... varsinaisia maitotuotteita ja valmisteita käytän vain hitusen.

Kuinkas muut?
 
Käytän foolihappolisää, D-vitamiiinia ja nyt myös kalsiumia (koska lopetin vastikää maidon juonnin ruokajuomana ja imetän myös). Rautaa todennäköisesti tarvitsisin myös. Oikeastaan olen sitä mieltä, että kaikki pitäisi saada ruuasta, niin se imetyykin paremmin, ja varmaan itsekin saan ruuasta kaiken niin hyvin, että ovat turhia, mutta jostain syystä nyt oloa helpottaa syödä ne purkista. En tiedä miksi. Pitäisi joskus tehdä sellainen kokeilu, että olisi ilman purkkivitamiineja yms. vaikkapa puolivuotta ja sitten mittauttaa arvot. Tietäisi kuinka hyvin osaa syödä, että tarvitsemansa saa.
 
Mulla käytössä vaan multivitan raskaus- ja imetysajan monivitamiini. Sitä söin esikoisenki aikana ja hemoglobiini pysy yli 100 koko raskauden :) myös imetyksen ajan käytin sitä.
 
Dee ja mankku ja muuten kaikki ruoasta. Tämän hetkisen tiedon valossa ei missään nimessä kalsiumlisää...
 
Mä syön tällä hetkellä Femibionin monivitamiinivalmistetta... Siinä on kyllä ihan järkyt määrät juuri esim. foolihappoa. Jatkossa taidan siirtyä Multivitan raskausajan monivitamiiniin.
 
Nappilistalle kuuluu raskausajan monivitamiini ja sen ohella vielä D-vitamiini, Omega3 sekä LactoLady (maitohappobakteeri+karpalovalmiste). Lisäksi otan lusikallisen vehnänalkioöljyä. Kalsiumlisään suhtaudun epäilevästi, kiitoksia ReginaVeritas hyvästä laskurilinkistä!
 
Mulla on käytössä Multivitan raskaus ja imetys -monivitamiini ja Relan maitohappobakteeri. Ja kalkki on kaiketi alotettava, kun ei pysty näköjään taas maitoa käyttöön, siitä tulee tosi huono olo.

Oli muuten kätevä tuo laskuri.
 
Mä syön vain multitabsin (?) raskausvitamiinia, ja sitäkin harvakseltaan. En koskaan muista sitä ottaa, kun en aamuisin voi thyroxin lääkityksen vuoksi sitä ottaa :rolleyes: Vehnänalkioöljykin olisi jääkaapissa, mutta eipä sitäkään oo tullu otettua kuukausiin....
 
Mä syön Lady Vitan mamma -vitamiineja. Ärsyttää vaan, kun niitä hervottoman kokoisia tabletteja pitää ottaa kolme päivässä, jotta saa ohjeenmukaisen annostuksen. Noissa on D-vitamiinia kuitenkin vain 10mikrog., joten olen ottanut sen lisäksi 20mikrog. lisää n. joka toinen päivä. Soitin asiasta jopa teratologiseen keskukseen, että paljon kannattaisi ottaa, mutta siellä suhtautuivat D-vitamiinin lisäannostukseen tosi nihkeästi. 10mikrog. kuulemma riittää, eikä määrää kannata ylittää. Toisaalta tutun lääkärin mielipide oli, että kunhan ei 100mikrog. ylity vuokrokaudessa, niin varmasti on turvallista, ellei jopa suositeltavaakin ottaa lisää.
 
Mä syön kans niitä multivitan raskaus- ja imetysajan monivitamiineja + sitten tyrnikapseleita limakalvoille ja kalsiumia, kun en maitoa juo ollenkaan. Rautaa varmaan joudun syömään loppuraskaudesta niinku viimeksikin.
 
sinuski, mulla oli ennen Femibionia Lady Vitan Mama ja joo ne tabut on ihan hervottomia! Jäätävää. Maistuu myös jotenkin ihan lihaliemeltä, niin yök. En tosiaan pystynyt niiden syömistä jatkamaan! :sick006
 
Minä nyt kuitenkin päätin jatkaa vielä sen kalsiumlisän syömistä, kun keskustelin asiasta tietävämpien tahojen kanssa. Imetys ja raskaus on sellainen yhdistelmä, että kuulemma minun nyt kannattaa sitä syödä. :)
 
http://www.thl.fi/fi/aiheet/tietopa.../ravintoainevalmisteiden-kaytto-raskausaikana


Ravintoainevalmisteiden käyttö raskausaikana
D-vitamiini
D-vitamiinilisää suositellaan kaikille raskaana oleville ympäri vuoden 10 mikrogrammaa/vrk. Suositellaan D3-muotoa.

D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen ja sikiön luuston kehittymiseen. D-vitamiinin kokonaissaannin turvallinen yläraja on 50 mikrogrammaa/vrk.

Foolihappo
Saantisuositus on 400 mikrogrammaa/vrk. Parhaat lähteet ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, joita suositellaan 5–6 annosta päivässä, sekä täysjyväviljavalmisteet. Puute voi aiheuttaa sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön tai suulakihalkion.

Kalsium
Saantisuositus on 900 mg/vrk. Saannin turvaavat vähintään 6 dl nestemäisiä maitotuotteita ja 2–3 viipaletta juustoa tai 100 g kovia vähärasvaisia juustoja tai kalsiumvalmiste. Kalsiumia tarvitaan sikiön luuston kehittymiseen.

Monivitamiini- ja kivennäisainevalmisteet
Tarvittaessa voi käyttää yksipuolisen tai rajoitetun ruokavalion tukena. Päällekkäisiä tai A-vitamiinia sisältäviä valmisteita ja kalanmaksaöljyjä ei tule käyttää.

Rauta
Jos hemoglobiini on alle 115 g/l, suositellaan 50–100 mg rautaa/vrk raskausviikosta 12–20 alkaen.

Hemoglobiinitaso laskee raskauden aikana äidin verivolyymin kasvun takia, mutta punasolumassa ei kasva vastaavasti. Äidin lievä anemia ei yleensä aiheuta sikiölle ongelmia. Raudan ennaltaehkäisevän lääkehoidon hyödystä ei ole näyttöä raskauden ennusteeseen, joskaan ei haittaakaan.
 
Lady Vitan mamma- vitamiinit alkaa oksettaa herkästi, varsinkin jos ottaa vähänkään tyhjään mahaan :sick009. Kesällä söin niitä Multitabsin raskausvitamiineja ja varmaan siirrynkin taas niihin jahka nuo Lady Vitat loppuvat.

Tuo foolihappohan on sinänsä aika jännä, että sitä pitäisi alkaa syödä jo useampi kuukausi ennen raskautta, että punasolujen pitoisuudet nousevat. Myöhemmin siitä ei ole enää hyötyä, mutta tuskin haittaakaan. Foolihappo säilyy myös veressä suhteellisen kauan niiden syömisen lopettamisen jälkeen ja jossain maissa sitä on käsittääkseni lisätty e-pillereihin, jotta raskautta yritettäessä olisi pitoisuudet kohdillaan. Aiheesta tulisi puhua enemmän.

Suomessa onneksi ravinto on luonnostaan aika korkealaatuista, joten puutokset ovat kai aika harvinaisia. Monet ystävistäni ovat aloittaneet foolihappolisän vasta plussattuaan ja hyvin ovat raskaudet edenneet.
 
Mie söin aluksi foolihappoa ja D-vitamiinia, mutta kun ne loppu nii ostin jonkun raskausajan vitamiinin. Ajattelen, että jos jollain konstilla voi edes jotenkin vaikuttaa, et kaikki menis hyvin, niin käyttöön vaan... :dance018
 
Söin raskausvitamiineja mutta oli pakko lopettaa, rauta ei vaan sovi missään kovassa muodossa, tuli ihan järkyttävät vatsakivut ja väänteet taas. Nyt sit pelkkää multivitamiinia. Rautaa sit tarvittaessa jossain juotavassa muodossa..
 
Esikosta söin mamma vitskujen lisäks kalsiumii ja ja loppu raskaudesta rautaa. Molempia joudun varmaan tässäkin syömään. Kalsiumia koska en käytä maitotuotteita likikään tarvittavaa määrää päivässä (maitoa kahvissa ja joskus juustoa leivän päällä, jogurttei yms n. kerran viikos....)
 
Mä syön vaan mama-vitskuja ja lisäks D-vitamiinia kun kävin just testeissä ja sen arvot menee mulla suosituksen alarajalla :/
 
Takaisin
Top