ravintolisät

Hyvä muistutus toi magnesium. Käytin sitä viime raskaudessa jostain n. viikolta 20 (?) kun alko jaloissa "vetää suonta" öisin. Se sit autto. Tän viikon apteekkireissulla sit noita myös. :) Muutoin on multivita raskausvitamiini (alussa oli pahoinvoinnin ajan taukoa) ja sit obsidania rautana. Hemoglobiini oli raudasta huolimatta tippunut pari viikkoa sitten 132---> 116. Viime raskaudessa pyöri toi arvo muistaakseni jossain 105:ssä raudan kera ja toi hemoglobiinin tippuminenkin myöhemmin.
 
Ite oon vältellyt obsidania ja nauttinu raudan pahalta maistuvassa mutta turvallisemmassa muodossa, eli nestemäisenä. Meillä neuvolan tätikin kehotti rivien välissä pysymään siitä kaukana, ja oon myös lukenu aika paljon pahaa niistä nappuloista.
Nestemäisellä sain hempparin hyvin nousemaan ja kestämään ylhäällä esikkoa oottaessa. Sama tulee käyttöön jos nytkin alkaa hemppari tippua.
 
Käyttääkö joku muu e-epaa kun minä?
Ja siis on sen lisäksi raskausajan monivitamiini, d vitamiinilisä, maitohappobakteerit.
 
Juon kanssa oman rautani, mitään tabletti tai kapselimuotoisia en voi käyttää kun tulee hirveet vatsakivut. Jäi äitiysvitskutkin kaappiin.. Ja totta on että nestemäiset imeytyy paremmin ja nopeammin nostaa hb:a
 
Mä syön tabletteja, mis on kalkkia ja d-vitamiinia. Sit työaamuina, kun on vähän tahmee meininki, otan Beroccaa.
 
Ohhoh itsellä oli alkuraskaudessa foolihappo mutta sekin vähän jäi .. :eek: hemoglobiini viime mittauksessa 109, taidan mittauttaa kerran vielä ennen kuin lisään nappeja ruokavaliooni. Jossain vaiheessa varmaan hankin semmosen mamma monivitamiinin mutta en toistaiseksi keksi yhtään hyvää syytä miksi lisäisin kun on ennenkin pärjätty ilman :eek:

Toisaalta asenteeni kaikkiin lääkkeisiin on että muut konstit ( =nukkuminen, liikkuminen ym) käyttöön ensin.. toki jos on kova kuume ollut niin buranaa on vedetty niin paljon kuin tarve vaatii en niitä välttele loputtomiin :D
pohjautuneeko lapsuudesta lisien ja lääkkeiden minimointi kun ei meille muksuille äiti syöttänyt juurikaan sanasoleja multitapseja tai muutakaan lisää :)
 
Jep hemoglobiini noussu itekseen 122. Napit on yliarvostettuja :P
 
Mulla on näköjään hirveä lista kaikkea käytössä :D
Syön siis Multivita raskaus ja imetys -monivitskutabuja, foolihappoa, lisärautaa alhaisen hemoglobiinin takia (Obsidan tai Retafer) ja nyt vielä uusimpana aloitin rv20 syömään Multivitan Omegalive raskaus -tabuja. Löysin nimittäin jonkun artikkelin missä painotettiin rasvahappojen tärkeyttä raskausaikana nimenomaan rv20 eteenpäin (liittyi vauvan aivojen kehitykseen...) ja siinä oli keskustelua, että miksi Suomessa neuvola ei niitä suosittele, vaikka foolihappoja ja monivitamiineja + lisärautaa kyllä.

Täälläkään ei vissiin kukaan syö mitään omegalisää? :O

Vau.fi:ssäkin oli omegoista joku artikkeli, mutta ei kylläkään se, jota itse luin: http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Elamantavat/Sikion-suosikkirasva/
 
Mulla on Minisun raskaus ja imetysvitamiinit, D- vitamiini, Lacto lady- karpalo/maitohappo, magnesium ja raskausajan omegakapselit. :)
 
Mä syön kans omegalisää, söin jo ennen raskauttakin. Mun mielestä pitää ihonki paremmas kunnossa. Tai sit vaan kuvittelen :grin.
 
Kyllä mäkin omegaa syön ja neuvolastakin sanottiin jo silloin, kun varasin ensikäyntiä puhelimessa, että nyt viimeistään omegakolmoset käyttöön. Se vaan pitää lopettaa joitakin viikkoja tai kuukausi ennen laskettua aikaa, kun saattaa lisätä verenvuotoriskiä.
 
Mulla ravitsemusterapeutti kehui hyvien rasvojen saantia, mutta suositteli vielä pellavansiemenöljyä, ni aloin sit käyttää viel sitä ( en tosin vielä oo kovin aktiivisesti saanu käytettyä). Lihaa oon yrittänyt syödä jonkin verran, vaikka oon ollu 10 vuotta kasvissyöjä. Eläinperäiset rasvat on kuulemma kriittisiä just ihmisen aivojen kehitykselle. Munaa ja maitoa en pysty syömään. Onhan niitä vegaanilapsiakin, mut en haluu ottaa mitään riskejä. Jätän sit lihan taas pois kun mun syömiset ei vaikuta ihmiseen, joka ei pysty päättämään asiasta. Tää ei siis oo mikään paheksunta vegevanhemmille, tää vaan oli mun ratkasu. Vähän vaihtelevasti on kyllä onnistunut. Lähinnä luomukanaa oon saanu alas.
 
Mä syön sellasta raskaus omegalisää :).just loppu nii tarvii uus purkki hakee. On kyllä suolasen hintasta. Jos oikeen muistan nii päälle 20e :0
 
En muista oliko täällä ollu jo puhetta mut ketkä syö lisärautaa joko monivitamiineis tai muuten ni muistakaa ettette ota samaan aikaan maitotuotteita tai kalsiumlisää, heikentää raudan imeytymistä. C-vitamiini taasen auttaa raudan imeytymisessä :)
 
Mutta eikös ole hassua että moni multivitamiini sisältää sekä rautaa, että kalsiumia? Sehän johtaa vaan harhaan ja ei varmaan hirveänä HB:tä nosta. Mää otan aamulla rautaa nestemäisenä tuoremehun kanssa ja illalla nukkumaan mennessä mulrtvita maman.
 
Mä oon viime aikoina alkanu miettii näitä lisiä vasta, ekalla lääkärikäynnillä kävin huonolla lääkärillä (googletti KAIKEN mulle selittäessään, määräsi myös emätin tulehdukseen asettimillista lääkettä eikä kertonut, että asetinta ei kannata käyttää :/) joka kuittasi kaiken kysymällä syötkö hedelmää, ok no jos tahot ni voit foolihappoa ottaa. Totta kai hain sen, kun ajattelin että kaikki käyttöön jos ei haittaakaan ole. No uusi lääkäri sitte sanoi, että ei siitä enää niin hyötyä ole, syö jos haluat ja nyt oon ottanu jos muistan. D vitamiini on ainoa, josta tiesin raskaanaolevien syövän ja eihän se täällä "Sunshine statessa" sama asia ole kun Suomessa.

Mutta nyt oon jotenki ärsyyntynyt ku kukaan ei ole mistään puhunut ja joo yleensä oon iteki vähän lääkevastainen, päänsärkyki saa aika kovaksi mennä, ennenku Buranaa oon ottanu enkä nytkään Panadoliin ihan herkästi turvaudu.

Tulipa nyt pitkä vuodatus ilman selkeää pointtia, haluan siis vauvalle mahtavat luut ja aivot, pitäisköhän omegat ainakin ottaa kun kalaa tulee valitettavan harvoin syötyä.. :D Kai niitä on normaaleja vauvoja ennenku syntyny..
 
Muokattu viimeksi:
Miulle terveyden hoitaja sano et vitamiinit syödään lähinnä oman ittensä takia, koska vauva ottaa kyl tarvitsemansa. Eli kalsiumia pitäs syödä siks että omat luut haurastuu raskausaikana jos ei syö tai juo tarpeeks maitotuotteita sillä vauva vie kalsiumin, sama käy sen raudan kanssa. Muut vitamiinithan periaatteessa saa jos ruokavalio on kunnossa.
 
Miulle terveyden hoitaja sano et vitamiinit syödään lähinnä oman ittensä takia, koska vauva ottaa kyl tarvitsemansa. Eli kalsiumia pitäs syödä siks että omat luut haurastuu raskausaikana jos ei syö tai juo tarpeeks maitotuotteita sillä vauva vie kalsiumin, sama käy sen raudan kanssa. Muut vitamiinithan periaatteessa saa jos ruokavalio on kunnossa.

Super tykkäyspisteet tälle, huomattavasti helpotti tämä tieto :)
 
Aubray, mulle ainakin ekassa neuvolassa sanottiin, että kyllä hyvästä ruokavaliosta saa kaiken tarvittavan itselle ja vauvalle. Kalsiumia määräs mulle, ku en käytä maitotuotteita ja ravitsemusterapeutti pisti monivitamiineille jodin takia. Kyllä musta on järkevämpää, että katotaan jokaisen oman tarpeen mukaan.
 
Takaisin
Top